„W przyszłym roku 360 mln Europejczyków uda się do urn. Chcemy, by były to wybory wolne i oparte na ich własnych przekonaniach” – tymi słowami Antonjo Tajani otworzył w maju 2018 r. wysłuchanie z Markiem Zuckerbergiem w Parlamencie Europejskim.
W trakcie debaty uczestnicy podejmą tematy związane z wyzwaniami epoki cyfrowej, zastanowią się, dlaczego wielu ludzi, mając tak szeroki wybór informacji i opinii, ulega dezinformacji opartej na fake news lub też pozwala, aby algorytmy zamykały ich w „bańkach informacyjnych”. Paneliści będą starali się również odpowiedzieć na pytanie, jak technologie cyfrowe zmieniły debatę publiczną i czy stanowią one rzeczywiste zagrożenie dla demokracji, a także jakie regulacje są konieczne w ich funkcjonowaniu, aby zapewnić ochronę praw podstawowych i umożliwić uczciwą debatę publiczną.

W dyskusji wezmą udział:dr Andrzej Grzyb, poseł do Parlamentu Europejskiego, członek Podkomisji Praw Człowieka PE,dr hab. Agnieszka Grzelak, Katedra Prawa Międzynarodowego i Prawa UE,Katarzyna Szymielewicz, prezes Fundacji Panoptykon,Jakub Turowski, szef zespołu Facebooka ds. polityki publicznej w Polsce i krajach bałtyckich,dr Dominik Batorski, socjolog, analityk danych, współtwórca Sotrendera.
Debatę poprowadzi Karolina Głowacka, dziennikarka Radia TOK FM.
Po debacie odbędzie się projekcja filmu dokumentalnego „Czyściciele internetu” (The Cleaners, 88 min) w reż. Hansa Blocka oraz Moritza Riesewiecka. Film przedstawia historię Filipińczyków pracujących jako tytułowi „czyściciele Internetu”. Każdego dnia muszą decydować, jaka treść pojawiać się będzie w największych portalach społecznościowych. Ignore i delete – te dwa słowa stanowią nieodłączny element ich życia. Ukazanie losów bohaterów staje się okazją do poruszenia szerszych problemów współczesnej ery cyfrowej. Propagowanie skrajnych poglądów, wpływ na proces wyborczy, umowy z autorytarnymi rządami zawierane przez globalne platformy internetowe – to tylko niektóre z poruszanych w dokumencie tematów.

Rejestracja na debatę odbywa się za pośrednictwem formularza: http://bit.ly/2JfZLgq .











