Jakość obsługi w placówce – banki największym zaskoczeniem 3 i 4 edycji rankingu.

Badanie przeprowadzono w tradycyjnej eksperckiej formule oceniając 6 etapów: pierwsze wrażenie, płynność obsługi, powitanie, komfort obsługi, rozmowę z doradcą oraz zakończenie. Eksperci odwiedzili 296 placówek/punktów obsługi banków, ubezpieczycieli i telekomów (po 10 wizyt dla każdego banku oraz telekomu i 6 dla każdego ubezpieczyciela). W roku 2016 to już czwarta z sześciu edycji badania. Średni wyniki z 6 edycji pozwoli w styczniu 2017 wyłonić zwycięzców Instytucji roku 2016.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Najlepiej przygotowane do obsługi klienta po 3 i 4 edycji badania są telekomy, za nimi ze stratą 6 p.p. ubezpieczyciele i największym zaskoczeniem, bo ze stratą 9 p.p. w stosunku do lidera są banki. Liderami rankingu tej edycji w bankach są: Raiffeisen Polbank, ING Bank Śląski oraz mBank, w telefonii liderem jest Orange a wśród ubezpieczycieli PZU, Aviva i Warta.

Największym zaskoczeniem tej edycji jest poziom jakości obsługi klienta w bankach. We wcześniejszych edycjach eksperci zainteresowani byli kontem osobistym (ROR), jednak nie możemy mówić o jakości obsługi klienta badając wyłącznie jeden produkt, dlatego w 3 i 4 edycji zbadaliśmy kartę kredytową a 5 i 6 edycja będzie dotyczyć kredytu gotówkowego. Z czego wynika taka różnica? W głównej mierze z przygotowywania standardów jakości obsługi klienta pod produkt a nie pod klienta, który tutaj jest najważniejszy. Przygotowanie i monitorowanie standardów jakości obsługi pod jeden produkt, jakim zazwyczaj jest konto osobiste, powoduje, że klient pytając o inne produkty zostaje zupełnie inaczej obsłużony – powiedział Marcin Łukaszewski twórca plebiscytu Instytucja Roku.

Na wchodzącego do Punktu Obsługi/Placówki klienta zwraca uwagę 80% badanych (o 5 p.p. więcej niż w poprzedniej edycji badania). W bankowości i ubezpieczeniach jest to porównywalne, natomiast w telefonii prawie 42% klientów nie jest zauważana przez Pracowników zaraz po ich wejściu.

Samo zauważenie i kontakt wzrokowy, uśmiech, skiniecie głową daje klientowi poczucie, że od samego wejścia czuje się mile widziany. To jednak nie wystarcza w przypadku gdy mamy kolejkę. System kolejkowy jest pewnym rozwiązaniem, ale nigdy nie zastąpi człowieka. Warto podejść do klienta i okazać zainteresowanie, poinformować o czasie oczekiwania, wręczyć materiały czy już w tym momencie zaoferować coś do picia.

Najdłużej na obsługę czekamy w bankach – nawet do 40 minut; 31% spotkań wymagało oczekiwania powyżej 5 minut. Dużo lepiej wygląda to u ubezpieczycieli, gdzie 66% spotkań nie wymagało w ogóle oczekiwania. W telefonii tyko 2% to spotkania z czasem oczekiwania powyżej 5 minut.

W bankach i telefonii zawsze wiemy z kim rozmawiamy, jednak tylko 24% ubezpieczycieli wyposaża Pracownika/Agenta w identyfikator, tabliczkę z imieniem i nazwiskiem czy wizytownik.

Najbardziej komfortowo pod względem poufności czujemy się w bankach, które przywiązują do tego bardzo dużą wagę. Niektórzy zapewniają osobny pokój a tam gdzie, nie jest to możliwe Doradca w przypadku pytań o dane wrażliwe mówi szeptem lub prosi o ich zapisanie na kartce. Trochę gorzej wygląda to u Agentów.

66% Doradców po uzyskaniu informacji co sprowadza Klienta zaczyna rozmowę od zadania kilku pytań w celu poznania potrzeb Klienta. W bankach wypadło to najsłabiej – o prawie 33 p.p. mniej niż w poprzedniej edycji (gdzie byliśmy zainteresowani kontem osobistym).

Podczas prezentacji oferty tylko 53% Doradców przedstawiło Klientom korzyści wynikające z prezentowanej oferty. W bankach odnotowano spadek o 7 p.p. w stosunku do poprzedniej edycji a w telefonii odnotowano wzrost o 17,5 p.p..

Prawie 40% Doradców po zaprezentowaniu Klientowi oferty nie zapytało o decyzję. W bankach zapytało 56% Doradców – spadek w stosunku do poprzedniej edycji o 22 p.p..

Klient, który jest zainteresowany kupnem jakiegokolwiek produktu oczekuje fachowej i profesjonalnej obsługi, dlatego wiedza pracownika stanowi bardzo ważny element w procesie sprzedaży. Niestety 41% Doradców miało problem z udzieleniem odpowiedzi na proste pytania związane z zakupem konkretnego produktu/usługi. Tylko banki odnotowały spadek o prawie 8 p.p. w stosunku do poprzedniej edycji.

49% Doradców zaproponowało kolejne spotkanie lub kontakt telefoniczny. Brak sprzedaży na pierwszym spotkaniu nie zawsze oznacza, że klient do nas nie wróci. Czasem potrzeba chwili na zastanowienie się czy porównanie oferty u konkurencji.

Z podziękowaniem za wizytę i pożegnaniem się nie było żadnych problemów, jednak na zakończenie rozmowy wstało 71% Doradców. Największy spadek w stosunku do poprzedniej edycji związany z zakończeniem spotkania odnotowano w bankach ( o prawie 21 p.p. ), które nie wyposażyły Doradców w materiały / nie udostępniły materiałów do druku w zakresie karty kredytowej.

W towarzystwach ubezpieczeniowych produkt nie ma znaczenia, poziom obsługi utrzymuje się na podobnym poziomie a pozycję lidera utrzymuje cały czas PZU, gdzie obsługa porównywalna jest do obsługi klienta w TOP-3 banków. W telefonii jest podobnie jak w ubezpieczeniach, jednak tutaj różnice w obsłudze pomiędzy operatorami są niewielkie.

Czy banki czeka rewolucja w obsłudze klienta? Czy kredyt gotówkowy nas czymś zaskoczy? – o tym już w podsumowaniu 5 i 6 edycji.

Rankingi dostępne są z poziomu menu:  RANKINGI=>Ranking generalny 2016 a ich aktualizacja odbywa się po każdej edycji badania, pokazując aktualną pozycję w rankingu Instytucja roku 2016. 

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"