Francuski rynek telewizyjny doświadczył znacznych strat finansowych w ostatnich latach. Według danych Acces, przychody z dystrybucji kanałów tematycznych spadły z 2,55 mld euro w 2014 roku do 1,76 mld euro na koniec 2023 roku. Amerykański koncern Paramount Skydance zdecydował się na likwidację francuskich wersji stacji MTV Hits i BET, a także kanału Game One.
Wszechobecna konkurencja i piractwo IPTV
Dużym zagrożeniem dla kanałów tematycznych są usługi streamingowe. Wielu widzów woli obejrzeć film czy serial na platformach typu Netflix, Amazon Prime Video, HBO Max, Disney+ zamiast czekać na premierę o konkretnej godzinie w tradycyjnej telewizji, a potem tracić czas na reklamy. Poza tym niektóre kanały emitują ciągle powtórki.
– Przychody z dystrybucji maleją, międzynarodowa konkurencja rośnie, a piractwo sprawia, że kanały tracą miliony euro każdego roku. Ponadto wspólnie mierzymy się z osłabionym rynkiem reklamowym, co sprawia, że rynek telewizyjny traci impet – powiedział dyrektor ds. treści TF1 Group, Ara Aprikian, podczas corocznego spotkania kanałów tematycznych w Paryżu (cytat za advanced-television.com).

Tradycyjnym nadawcom zagrażają nie tylko odpłatne usługi. Coraz więcej widzów sięga po treści dostępne za darmo na YouTube albo w kanałach FAST. We Francji działają platformy Samsung TV Plus i LG Channels, które oferują takie stacje. Właściciele francuskich kanałów tematycznych twierdzą, że jedynie niewielka część treści w ofertach FAST pochodzi od nich.
Vincent Grynbaum z Mediawan Thematics stwierdził, że choć kanały FAST mogą stanowić sposób na zrekompensowanie spadków w reklamach, nie generują one wartości i prestiżu na miarę tradycyjnych kanałów tematycznych. Wielu widzów postrzega takie stacje jako odtwarzające w pętli "odgrzewane kotlety" albo słabej jakości treści, na przykład z kanałów YouTube.
W erze streamingu dużym problemem dla nadawców jest też piractwo IPTV. Bez trudu można kupić i zainstalować na telewizorze z Android TV/Google TV tanią chińską listę m3u z kilkudziesięcioma tysiącami kanałów z całego świata. Eric Brion z Acces wyliczył, że we Francji z nielegalnych usług korzysta 9 mln użytkowników. Ma to przynosić nadawcom 200 mln euro strat.

Problemy francuskich nadawców pokazują, że nie tylko w USA spada wartość kanałów tematycznych. Warner Bros. Discovery i Comcast zdecydowały, że wydzielą linearne stacje do osobnych spółek. Francuski regulator Arcom chce ułatwić nadawcom funkcjonowanie na coraz trudniejszym rynku. Na razie nie wybierze stacji, które zajmą zwolnione miejsca na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej. Ma to zahamować wzrost konkurencji na rynku reklamy.











