Kantar Millward Brown i Kantar Polska ze spadkami wpływów, w górę zysk Kantar Media

W ub.r. Kantar Millward Brown zanotował spadek wpływów sprzedażowych o 4,4 proc. do 83,66 mln zł oraz 2,8 mln zł zysku netto (wobec 866,7 tys. zł). Wpływy sprzedażowe Kantar Polska zmalały o 14,1 proc. do 53,5 mln zł, a wynik netto - z 1,06 mln zł zysku do 3,11 mln zł straty. Natomiast Kantar Media przy niewielkim spadku wpływów (z 8,51 do 8,39 mln zł) osiągnął wzrost zysku netto z 675,6 tys. zł do 1,23 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Kantar Millward Brown i Kantar Polska ze spadkami wpływów, w górę zysk Kantar Media
Krzysztof Kruszewski, prezes Kantar Polska i członek zarządu Kantar Millward Brown

Przychody sprzedażowe Kantar Millward Brown zmalały w skali roku z 87,52 do 83,66 mln zł. W ub.r. firma nie zanotowała żadnych wpływów sprzedażowych od jednostek powiązanych, podczas gdy rok wcześniej wyniosły one 15,86 mln zł.

Jednocześnie wzrosła wartość wpływów z zagranicy - z 21,59 do 23,53 mln zł.

grafika

Mniej badań fokusowych, więcej badań w internecie

Wszystkie przychody sprzedażowe spółki pochodziły ze sprzedaży usług badawczych. W sprawozdaniu wyliczono, że w ub.r. firma zrealizowała badania dla 162 grup focusowych, 893 mini grup, 1954 IDI, 96 Diad oraz 55 Triady. Liczba indywidualnych wywiadów pogłębionych zmalała w skali roku o prawie 50 proc.

W ub.r. Kantar Millward Brown technikę PAPI stosował wyłącznie w ciągłych projektach korzystających z tej metody zbierania danych (TGI, dzienniczek Radio Track). Ponadto przeprowadziła 389 projektów CAPI (14 proc. mniej niż w 2016 roku) obejmujących łącznie 205,8 tys. wywiadów (23 proc. w dół). - Spadek ten odzwierciedla ogólne trendy rynkowe i jest zgodny z założeniami rozwojowymi firmy - skomentowano w sprawozdaniu firmy.

Spółka zrealizowała też 292 projektów badań telefonicznych CAT z 279 tys. wywiadami. Liczba tych projektów spadła, co spółka tłumaczy utratą na rzecz Kantar TNS zlecenia dla Orange Polska.

Za to liczba projektów w zakresie badań przez internet (CAWI) wzrosła prawie dwukrotnie - do 788. Firma zrealizowała 496,6 tys. wywiadów - na własnym panelu, techniką river sampling, na danych klienckich i w ramach koordynowanych projektów międzynarodowych.

Ponadto spółka kontynuowała rozwój technik mieszanych (PAPI/CAPI, PAPI/CATI, CATI/CAWI i PAPI/CAWI), w oparciu o które przetwarzano dane z ponad 100 tys. wywiadów.

Kantar Millward Brown zapowiada, że w br. „zamierza poszerzyć działalność o nowe produkty jakie oferuje grupa Kantar oraz zwiększyć obroty poprzez rozszerzenie współpracy z bieżącymi klientami i pozyskanie nowych odbiorców, szczególnie na rynku healthcare, digital i zacieśnić współpracę z dużymi polskimi firmami”. Ponadto chce dalej koncentrować się na badaniach komercyjnych oraz rozwoju metod badawczych CAWI.

Mniej na wynagrodzenia i usługi obce

W ub.r. koszty operacyjne Kantar Millward Brown zmalały o 6,8 proc. do 80,31 mln zł. Nakłady na usługi obce zmniejszyły się z 57,36 do 50,76 mln zł, a na wynagrodzenia - z 21,44 do 19,57 mln zł. W firmie zatrudnionych było 155 pracowników, w tym 95 określonych jako badacze, 31 zajmujących się realizacją, a 29 - administracją.

W efekcie zysk firmy ze sprzedaży wzrósł z 1,34 do 3,35 mln zł. Mocno spadły zarówno pozostałe przychody operacyjne (z 2,1 do 1,28 mln zł), jak i pozostałe koszty operacyjne (z 2,39 do 1,24 mln zł). Zysk brutto spółki zwiększył się z 1,2 do 3,57 mln zł, a zysk netto - z 866,7 tys. zł do 2,8 mln zł.

grafika

Kantar Polska ze spadkiem wpływów i stratą

Z kolei Kantar Polska (dawniej działający pod nazwami Kantar TNS i TNS Polska) zanotował spadek przychodów sprzedażowych z 62,29 do 53,5 mln zł. Wpływy w kraju zmalały z 51,91 do 44,93 mln zł, a z zagranicy - z 10,38 do 8,57 mln zł.

W sprawozdaniu firma ocenia, że 2017 rok był trudny dla całej branży badań rynkowych w Polsce. Według danych Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) rynek zanotował spadek głównie z powodu ograniczenia wydatków na badania marketingowe przez firmy międzynarodowe. Kantar Polska podał, że 43 proc. przychodów spółki pochodziło od 10 największych klientów.

- Spadek sprzedaży wymusił wysoką dyscyplinę w obszarze kosztów, dzięki czemu część spadku poziomu obrotów udało się zniwelować - zaznaczyła firma. Po stronie kosztów najważniejsze są dwie pozycje: usług obce (wydatki na nie zmalały z 31,77 do 30,24 mln zł) oraz wynagrodzenia (spadek z 20,49 do 19,93 mln zł). W ub.r. średnio pracowało w firmie 155 osób na etatach, o trzy więcej niż rok wcześniej.

Wynik ze sprzedaży pogorszył się z 2,96 mln zł zysku w 2016 roku do 3,04 mln zł straty w ub.r. Spółce udało się mocno ograniczyć pozostałe koszty operacyjne - z 1,22 mln zł do 455,2 tys. zł.

W ub.r. Kantar Media miał 3,11 mln zł straty netto, wobec 1,06 mln zł zysku rok wcześniej.

- Celem działań na rok 2018 jest poprawa rentowności generowanej sprzedaży. Zarząd wierzy, iż podejmowane obecnie inicjatywy oraz ich efektywna implementacja pozwolą na dynamiczny wzrost w kolejnych łatach obrotowych przynosząc spółce wzrost udziału w krajowym rynku badań marketingowych - napisano w sprawozdaniu, datowanym na koniec marca br. - Poziom zleceń napływający pod koniec roku oraz do chwili sporządzenia sprawozdania zarządu pozwala z ostrożnym optymizmem patrzeć na wyniki roku 2018 - dodano

grafika

Kantar Media z dużym wzrostem zysku, stawia na zagranicę

Firma Kantar Media, badająca wydatki reklamowe w mediach, zanotowała w ub.r. 8,39 mln zł wpływów sprzedażowych, po spadku o 1,4 proc. w skali roku. 5,33 mln zł przychodów pochodziło ze sprzedaży w kraju, a prawie 3 mln zł - ze sprzedaży za granicą.

- Firma kontynuowała działalność w zakresie monitoringu sponsoringu wydarzeń sportowych rozgrywanych w Anglii, Francji i USA. Zrealizowaliśmy także kilka projektów dotyczących sportu z Węgier i Słowacji - wyliczono w sprawozdaniu firmy.

- Głównym źródłem przychodów, niezmiennie pozostaje dystrybucja danych o wydatkach reklamowych, za pośrednictwem oprogramowania AdExpert. Jednocześnie, znaczącym źródłem wpływów pozostawała platforma do prezencji kreacji AdScope - dodano.

Wydatki spółki na usługi obce zmalały z 4,74 do 4,39 mln zł, a na wynagrodzenia - z 1,99 do 1,82 mln zł. Firma zaznaczyła, że w ramach globalnej reorganizacji struktur Kantar Media piony produkcji, IT i finansów stały się bardziej niezależne lokalnie, zyskując przy tym połącznie ze swymi odpowiednikami w regionie EMEA oraz na świecie

Zysk Kantar Media ze sprzedaży wzrósł w skali roku z 1,02 do 1,52 mln zł, zysk brutto - z 892,1 do 1,39 mln zł, a zysk netto - z 675,6 tys. zł do 1,13 mln zł.

W sprawozdaniu podano, że firma planuje w br. dalsze inwestycje w poprawę jakości monitoringu. - Jednym z kluczowych wyzwań będzie automatyzacja procesu monitoringu danych telewizyjnych. Łączyć się to będzie z wdrożeniem nowego oprogramowania, samodzielnie rozpoznającego reklamy. Spowoduje to zapewne konieczność zmian całości procesu produkcji - zaznaczono.

- Warto nadmienić, że toczące się zmiany organizacyjne w globalnej strukturze Kantar Media będą miały wpływ na organizację także naszej firmy. Dotyczy to m.in. sposobu raportowania działu produkcyjnego oraz większy nacisk na rozwój produktów poza granicami Polski - dodano.

Wyzwaniem jak zawsze jest pozyskiwanie stałych klientów. - Dobre doświadczenia ze współpracy przy projekcie monitoringu sportowego optymistycznie rokują na przyszłość. Dostrzegamy jednak zagrożenie związane z kończącym się kontraktem dla UEFA. Nie jest pewne jego przedłużenie, które zależy od wielu czynników na które nie mamy wpływu - zaznaczyło kierownictwo firmy.

grafika

Grupa Kantar konsoliduje swoje firmy w Polsce

Koncern Kantar (należący do WPP) od półtora roku realizuje globalną strategię zakładającą m.in. bliższą współpracę jej poszczególnych firm i marek. W jej ramach pod koniec 2016 roku Millward Brown zmienił nazwę na Kantar Millward Brown, a TNS Polska - na Kantar TNS, a potem na Kantar Polska.

W sprawozdaniu tej ostatniej wyliczono, że w pracowano nad połączeniem działalności z Kantar Millward Brown w zakresie operacji, HR, finansów i administracji. - Przewidywane są również dalsze konsolidacje ról w obszarach HR oraz marketingu, niemniej na moment sporządzenia sprawozdania nie zostały one sfinalizowane. Na dzień sporządzenia sprawozdania zarządu nie zostały podjęte żadne inne decyzje w związku z implementacją strategii Kantar First w Polsce - zaznaczono.

- Głównym priorytetem na rok 2018 jest efektywne wdrożenie globalnej strategii i zacieśnienie współpracy pomiędzy obiema firmami nią objętymi. M.in, iż na moment sporządzenia sprawozdania szczegóły nie są jeszcze znane, proces ten będzie skomplikowany i wielowymiarowy, stąd też duży nacisk położony będzie na jego szybką finalizację i minimalizację negatywnego wpływu na działalność obu podmiotów - podkreślono.

W br. w Krajowym Rejestrze Sądowym złożono już wniosek o połączenia spółek Kantar Millward Brown i Kantar TNS poprzez przeniesienie całego majątku tej pierwszej na drugą. Jednocześnie kapitał zakładowy Kantar TNS zostanie podwyższony z 500 tys. zł do miliona zł.

- Po zbudowaniu wspólnego działu operacji, finansów oraz IT ostatnim etapem ma być połączenie spółek Kantar TNS, Kantar Miliward Brown oraz Kantar Media - skomentowano w sprawozdaniu tej pierwszej firmy. Celami mają być poprawa jakości obsługi klientów oraz optymalizacja kosztów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online