Lewandowski najcenniejszy reklamowo, skok Stocha - w dół Wojewódzki, Rubik, Janowicz i Boniek (TOP 100)

Robert Lewandowski jest niezmiennie najcenniejszą marketingowo polską gwiazdą, wycenianą na milion złotych. Do czołówki wskoczyli Kamil Stoch i Marcin Gortat, a wypadli z niej Kuba Wojewódzki, Anja Rubik i Jerzy Janowicz - wynika z rankingu magazynu „Forbes”.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Wartość marketingowa Roberta Lewandowskiego została w tym roku oszacowana przez „Forbes” na 1,052 mln zł, o zaledwie 5 tys. zł mniej niż przed rokiem. Tak jak w przypadku pozostałych gwiazd z rankingu, jest to kwota, którą firma powinna zapłacić mu za roczną umowę reklamową.

Przypomnijmy, że Robert Lewandowski w ostatnich tygodniach wspólnie ze swoją żoną Anną wystąpił w serii reklam promujących T-Mobile (zobacz szczegóły), a samemu zagrał w mundialowym spocie Coca-Coli (obejrzyj go). Od jesieni ub.r. zawodnik promuje sprzęt firmy Panasonic, która w maju br. przedłużyła i poszerzyła z nim współpracę (więcej o tym). W ub.r. Lewandowski wraz z innymi polskimi piłkarzami Borussi Dortmund, z której niedawno odszedł do Bayernu Monachium, reklamował Oknopolast (przeczytaj więcej) i Opla (obejrzyj ten spot). Ponadto występuje w reklamach sponsora głównego reprezentacji Polski, którym właśnie przestał być Orange.

Wycena reklamowa Jerzego Owsiaka zmalała z ciągu roku o 184 tys. zł, do 674 tys. zł, ale i tak awansował on z trzeciego na drugie miejsce. Owsiak występuje w reklamach firm i marek wspierających Fundakcję WOŚP - stąd jego obecność w trwających teraz kampaniach piwa Lech i Banku Pekao związanych z Przystankiem Woodstock (zobacz szczegóły) oraz w zimowej kampanii Play przy okazji finały WOŚP (obejrzyj ten spot).

Na trzecie miejsce wskoczył Kamil Stoch, który w ub.r. w ogóle nie znalazł się na liście, a teraz jego wartość reklamową oszacowano na 645 tys. zł. Stoch wielką popularność i sympatię zdobył, gdy w lutym wywalczył dwa złote medale na igrzyskach olimpijskich - już wtedy pytani przez Wirtualnemedia.pl eksperci od marketingu sportowego prognozowali, że będzie mógł przebierać w propozycjach reklamowych, a za roczną umowę może zainkasować 500 tys. zł (przeczytaj te komentarze). W kwietniu skoczek promował sponsorującą go od wielu lat markę odzieżową 4F (zobacz szczegóły).

Na czwartą z 19. pozycji awansował Marcin Gortat, którego wycenę reklamową określono na 573 tys. zł, o 32 tys. zł więcej niż przed rokiem. Koszykarz rzadziej niż inni czołowi sportowy występował w reklamach emitowanych w Polsce - latem ub.r. promował sprzęt Asus (więcej o tym), a w tym tygodniu uzyskał wyrokiem sądu od firmy Sfinks Polska 104 tys. zł odszkodowania za bezprawne wykorzystanie jego wizerunku w kampanii w 2011 roku (więcej na ten temat).

Piąty w rankingu Marek Kondrat zaliczył spadek z drugiego miejsca, a jego wartość marketingowa zmalała aż o 380 tys. zł. Aktor od lat jest ambasadorem reklamowym ING Banku Śląskiego, przy czym w ostatnich kampaniach odgrywa role drugoplanowe, a w pierwszoplanowych występują m.in. Adam Woronowicz (obejrzyj jedną z tych reklam), Jacek Braciak i Agata Kulesza (zobacz szczegóły).

Zajmująca szóste miejsce Agnieszka Radwańska tylko w ostatnim półroczu wystąpiła w pięciu dużych kampaniach (co niedawno analizowaliśmy na Wirtualnemedia.pl - przeczytaj ten tekst), Marcin Dorociński został w maju ambasadorem reklamowym PZU (więcej na ten temat), a Jakub Błaszczykowski o niedawna wspólnie z dwoma zagranicznymi piłkarzami reklamuje Drutex (więcej o tej kampanii).

Zdecydowanie mniej aktywni w tym zakresie są natomiast zamykający pierwszą dziesiątkę aktorzy Robert Więckiewicz i Janusz Gajos.

Na drugiej podstronie druga część rankingu oraz analiza obecnych w nim ludzi mediów i gwiazd, które najbardziej straciły na wartości reklamowej.

Z pierwszej dziesiątki rankingu wypadli modelka Anja Rubik (teraz na 14. miejscu), Kuba Wojewódzki (obecnie 19.), Jerzy Janowicz (20.) i Zbigniew Boniek (34.) Największy spadek zaliczył ten ostatni - jego wycena reklamowa zmalała z 716 tys. zł do 326,2 tys. zł. Obecny prezes PZPN przede wszystkim jest ambasadorem reklamowym firmy bukmacherskiej Expekt.

Spadek wartości Janowicza można wiązać z jego słynnym wybuchem złości na konferencji prasowej po przegranym meczu w kwietniu br. (przeczytaj więcej na ten temat). Niedługo potem sponsorująca go firma Atlas przygotowała hip-hopowy spot, w którym tenisista „przeprasza za wtopy” (obejrzyj to), natomiast w lutym br. umowę reklamową z zawodnikiem podpisała firma ubezpieczeniowa UNIQA (więcej o tym).

Kuba Wojewódzki od kilku lat reklamuje Play - jest pierwszą z szeregu gwiazd, które od półtora roku promują tę sieć, natomiast Anja Rubik (prowadząca w TVN „Project runway”) promuje m.in. biżuterię Apart.

W całym rankingu wśród ludzi mediów najwyższe miejsce zajął Kuba Wojewódzki, wyprzedzając Martynę Wojciechowską (22. miejsce, 391,4 tys. zł wyceny), która latem ub.r. i br. reklamowała Orange (zobacz ostatni jak na razie spot). Na 32. pozycji pojawiła się gwiazda TVN Małgorzata Rozenek, która ostatnio reklamowała Perlux (więcej o tym). 57. miejsce zajęła Magda Gessler, która na początku br. wystąpiła w kampanii marki Ludwik (obejrzyj to). 62. jest Marcin Prokop, który w kwietniu br. razem z Czesławem Mozilem przeszedł reklamowo z Play do T-Mobile (zobacz szczegóły), a jako prowadzący brał udział w konkursie Škoda Auto Muzyka (więcej o tym). 63. miejsce zajął Krzysztof Ibisz, 69. - Kinga Rusin, 70. - Szymon Majewski, z który w lutym br. po trzech latach skończył reklamować PKO BP (więcej na ten temat), a 75. - Zygmunt Chajzer, od lat promujący Vizir.

Po rocznej przerwie „Forbes” ponownie uwzględnił w zestawieniu dziennikarzy informacyjnych. I tak Tomasz Lis znalazł się na 28. miejscu, Monika Olejnik - na 30., Kamil Durczok - na 50., a Jarosław Kuźniar - na 95. Przypomnijmy, że tacy dziennikarze z zasady nie mogą brać udział w akcjach marketingowych - kiedy jesienią ub.r. Tomasz Lis na swoim blogu zamieścił wpis promujący product placementowo napój Powerade, został mocno skrytykowany (przeczytaj więcej na ten temat), natomiast dziennikarz sportowy TVP Maciej Kurzajewski zniknął na ponad dwa miesiące z anteny, po tym jak wystąpił w spocie PKO BP (więcej o tym).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów