53,3 mln kart SIM na koniec 2017 r. Liderem Play, najwięcej użytkowników stracił Plus

W segmencie telefonii mobilnej utrzymuje się trend zmniejszania się ogólnej liczby kart SIM. W 2017 r. było ich 53,3 mln (o 2,2 mln mniej niż w 2016 r.), a poziom nasycenia rynku wyniósł 138,6% (o 5,6 pkt. proc. mniej niż w 2016 r.). Spadły też przychody tego segmentu – były najniższe w ostatnich latach i charakteryzowały się najwyższą dynamiką spadku. Kluczowe było tu wprowadzenie zasady "Roam Like At Home", co wpłynęło na obniżenie cen usług w roamingu - wynika z raportu UKE.

km
km
Udostępnij artykuł:

Na krajowym rynku telefonii mobilnej na koniec 2017 r. działalność prowadziło 31 przedsiębiorców - o 2 więcej w stosunku do roku poprzedniego. Pięciu spośród nich posiadało własną infrastrukturę (operatorzy MNO), a 26 korzystało z sieci wybranego partnera technologicznego (operatorzy MVNO).

Liczba użytkowników telefonii mobilnej od kilku lat systematycznie maleje. Na koniec 2017 r. aktywnych kart SIM było łącznie 53,3 mln, co oznaczało spadek o 4% w stosunku do roku 2016. Tym samym niższe było nasycenie usługami telefonii mobilnej i wyniosło ono niecałe 139%, wobec 144% w roku poprzednim. Jednocześnie operatorzy odnotowali wzrost liczby kart przeznaczonych do komunikacji M2M o 14%, do poziomu 2,8 mln. Karty te stanowiły 5,3% wszystkich kart SIM, wobec 4,4% w 2016 r.

grafika

Wprowadzenie obowiązku rejestracji kart prepaid spowodowało znaczny spadek liczby użytkowników usług przedpłaconych na korzyść klientów abonamentowych. Na koniec 2017 r. liczba kart SIM prepaid zmalała w stosunku do 2016 r. o 22,3%, do poziomu 17,8 mln. Użytkownicy postpaid stanowili prawie 65% wszystkich użytkowników telefonii mobilnej.

grafika

Nadal utrzymuje się zapoczątkowany w 2012 r. malejący trend w przychodach z usług telefonii mobilnej. W 2017 r. łączne wpływy operatorów wyniosły 15 mld zł i były o prawie 11% niższe niż rok wcześniej. Spadek przychodów dotyczył prawie wszystkich obszarów telefonii ruchomej. Spadły wpływy z opłat abonamentowych (o 4,5%), połączeń głosowych (o ponad 17%), wiadomości SMS (o ponad 24%) i MMS (o prawie 5%) oraz roamingu aktywnego (o prawie 14%).

Usługami, które przyniosły wyższe przychody niż rok wcześniej, były transmisja danych i roaming pasywny. Przychody z tych usług wzrosły odpowiednio do poziomu 3,8 mld zł oraz 201,2 mln zł (tj. o 16,4% oraz 27,9%).

Mimo spadku wartości rynku telefonii ruchomej nadal stanowiła ona kluczowy obszar działalności telekomunikacyjnej, który odpowiadał za 38% łącznych przychodów z tego sektora działalności.

grafika

Na koniec 2017 r. pozycję lidera pod względem liczby użytkowników telefonii ruchomej przejęło Play (P4) z udziałem 30%. Firma Orange Polska, która przez lata cieszyła się tym mianem, znalazła się na drugim miejscu z wynikiem 27%. Trzecie miejsce w zestawieniu uzyskał Polkomtel z udziałem 19,7%, natomiast na czwartym miejscu znalazł się T-Mobile Polska, który posiadał 19,1% rynku kart SIM.

Spośród czterech największych firm tylko Play odnotował wzrost w zakresie liczby użytkowników. Liczba posiadanych przez nią kart SIM wyniosła 15,1 mln, tj. o 5,4% więcej niż w roku poprzednim. Pozostałe trzy firmy straciły od 2,3% rynku w przypadku T-Mobile Polska do 15,1% w przypadku Polkomtela. Orange Polska stracił 8,9% użytkowników. W niewielkim stopniu (z 4,1% do 4,3%) wzrósł udział w liczbie kart SIM pozostałych operatorów.

Pod względem uzyskanych przychodów pierwszy w zestawieniu w 2017 r. był Polkomtel z udziałem 27,6%. Na drugim miejscu znalazł się Orange Polska, który miał 26,5% rynku. Wysoka pozycja P4 pod względem liczby kart SIM nie przełożyła się na wynik pod względem uzyskanych przychodów. Operator ten zajął trzecie miejsce w zestawieniu z udziałem 23,4%. Przychód T-Mobile Polska stanowił 19,7% łącznych wpływów z rynku telefonii ruchomej. Udział każdego z czterech głównych graczy spadł na rzecz pozostałych firm, które uzyskały wynik 2,8%.

Z kolei największą procentową część przychodów z transmisji danych w sieciach ruchomych w 2017 r. posiadał Orange Polska - prawie 40% (o 2 pkt. proc. mniej niż w 2016 r.). Na drugim miejscu znalazło się P4, które uzyskało 27,3% rynku (wzrost o 1,9 pkt. proc.). Na trzecim miejscu uplasował się T-Mobile Polska, którego udział sięgnął 26% (wobec 23,8% w roku poprzednim). Daleko w tyle pozostał Polkomtel, do którego należało niespełna 7% rynku (o 2 pkt. proc. mniej niż w 2016 r.). Odsetek grupy pozostałych operatów był znikomy, na poziomie 0,1%.

grafika

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem