62 proc. Polaków uważnie czyta etykiety upominków świątecznych

6 na 10 Polaków przyznaje, że uważnie czyta etykiety, wybierając świąteczne prezenty. Podobny odsetek unika kupowania upominków, które są wyprodukowane ze szkodą dla środowiska naturalnego - wynika z badania Deloitte.

km
km
Udostępnij artykuł:

W czasie świątecznych zakupów konsumenci nie zapominają o kwestiach społecznych, zwracając szczególną uwagę na kraj pochodzenia upominków czy też przestrzeganie przez ich producenta zasad sprawiedliwego handlu. Taką odpowiedź wskazało 67 proc. respondentów z Europy oraz 62 proc. Polaków. Dla porównania, jeszcze rok temu takiej samej odpowiedzi udzieliło 57 proc. badanych z naszego kraju.

Coraz więcej klientów nie chce kupować prezentów, przy produkcji których wykorzystywano pracę dzieci. W Europie na ten problem zwróciło uwagę 65 proc. respondentów, a w Polsce - 53 proc.

W naszym kraju wśród bardziej palących kwestii znalazły się m.in. szkodliwy wpływ produkcji towarów na środowisko naturalne (58 proc.) oraz unikanie kupowania tych towarów, które powodują zbyt wysoką emisję dwutlenku węgla (55 proc.).

Ponad połowa Polaków zadeklarowała, że nie kupuje prezentów produkowanych w nieodpowiednich warunkach pracy w krajach rozwijających się (53 proc.) oraz tych wytwarzanych niezgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju społecznego (53 proc.). Jedna i druga odpowiedź zyskała w ciągu ostatniego roku po 6 pkt. proc.

grafika

Deloitte podkreśla, że udział w badaniu, w którym pyta się ankietowanych o kwestie społeczne, ma charakter deklaratywny. Wskazuje na to także odpowiedź na inne pytanie, w którym respondenci dzielili się opinią, w jakie obszary powinni zainwestować sprzedawcy, by poprawić warunki zakupów. Najczęściej wymieniane kwestie to: niższe ceny, poprawa relacji z klientem, lepsza integracja pomiędzy sklepami tradycyjnymi i online, zapewnienie tym pierwszym zalet e-commerce oraz dostawa do domu. Tymczasem zrównoważony rozwój znalazł się wśród pięciu najrzadziej wybieranych odpowiedzi. Poza tym 45 proc. przyznało, że nie kupuje prezentów wyprodukowanych zgodnie z jego zasadami, bo są zbyt drogie.

Badanie "Zakupy Świąteczne 2015" zostało przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte wśród 14.065 respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna, osiemnasta edycja badania (przeprowadzona przez oddział Deloitte we Francji), analizuje dane z 13 krajów europejskich (Wielka Brytania, Francja, Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Niemcy, Belgia, Holandia, Dania, Polska, Rosja, Słowenia) oraz z RPA. Informacje zostały zebrane przez internet za pomocą kontrolowanego badania panelowego, przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie respondentów wybranych w oparciu o kryteria społeczno-demograficzne, zainteresowania oraz zachowania konsumenckie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Republika usunęła reportaż z zarzutami wobec ojca 4-latki. "Otrzymaliśmy nieznane wcześniej dokumenty"

Republika usunęła reportaż z zarzutami wobec ojca 4-latki. "Otrzymaliśmy nieznane wcześniej dokumenty"

Gigantowi prasowemu grozi dożywotnie więzienie. Za krytykę chińskich władz

Gigantowi prasowemu grozi dożywotnie więzienie. Za krytykę chińskich władz

Startują zgłoszenia do kolejnej edycji Wirtuali – naszej nagrody dla najlepszych mediów i ludzi mediów

Startują zgłoszenia do kolejnej edycji Wirtuali – naszej nagrody dla najlepszych mediów i ludzi mediów

Duża zmiana w RASP. Komputer Świat ma trafić do struktury Business Insidera

Duża zmiana w RASP. Komputer Świat ma trafić do struktury Business Insidera

Ile trwa mecz piłki nożnej i kiedy sędzia dolicza czas?
Materiał reklamowy

Ile trwa mecz piłki nożnej i kiedy sędzia dolicza czas?

Koniec "Pogromców chaosu". Nie będzie kolejnej serii w TVN

Koniec "Pogromców chaosu". Nie będzie kolejnej serii w TVN