800 007 707 - bezpłatna infolinia dla konsumentów

800 007 707 – to numer infolinii konsumenckiej uruchomionej z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która umożliwia uzyskanie bezpłatnej porady prawnej w wypadku problemu z nieuczciwym przedsiębiorcą.

km
km
Udostępnij artykuł:

Na bezpłatną infolinię konsumencką, którą prowadzi Federacja Konsumentów, można dzwonić od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00, zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Porad udzielają prawnicy, którzy informują, jak rozwiązać problem. W wypadku, gdy sprawa wymaga bezpośredniej konsultacji eksperta, wskazują oni odpowiednią instytucję pomagającą konsumentom, znajdującą się najbliżej potrzebującego pomocy.

Polacy nadal najwięcej problemów mają ze sprzedażą konsumencką – 42,28 proc. porad i informacji udzielonych w ubiegłym roku przez konsultantów infolinii konsumenckiej dotyczyło właśnie tego problemu. Na kolejnej pozycji są zakupy w sieci (9,78 proc.) oraz problemy związane z usługami telekomunikacyjnymi (8,54 proc.).

Porady prawne można uzyskać także bezpłatnie u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Według ostatniego sprawozdania podsumowującego działalność rzeczników, z roku na rok rośnie liczba udzielonych przez nich porad. Najczęściej konsumenci skarżą się na problemy z reklamacją obuwia – ponad 38 tys., sprzętu RTV i AGD – ponad 28 tys., wyposażenia wnętrz – ponad 23 tys. oraz umów sprzedaży telefonów komórkowych – ponad 16 tys. Rzecznicy konsumentów są zatrudnieni w starostwach powiatowych i urzędach miejskich. Dane teleadresowe do rzecznika najbliższego miejscu zamieszkania można znaleźć korzystając z wyszukiwarki instytucji udzielających bezpłatnej pomocy konsumenckiej na stronie serwisu internetowego UOKiK.

UOKiK podkreśla, że podejmuje interwencję jedynie w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Tymczasem 38 proc. konsumentów błędnie kojarzy urząd z indywidualnym poradnictwem.

UOKiK przygotował na swojej stronie internetowej nową, rozszerzoną zakładkę najczęściej zadawanych przez konsumentów pytań i odpowiedzi. Można w niej znaleźć omówienia problemów, z którymi najczęściej borykają się konsumenci. Zakładka ma umożliwić dotarcie do praktycznych informacji z zakresu praw konsumentów, a tym samym pomóc każdemu samodzielne bronić swoich interesów w konfrontacji z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Sekcja podzielona jest na 16 kategorii, m.in. umowy zawierane na odległość/poza lokalem przedsiębiorcy, ubezpieczenia, kredyt konsumencki, transport, nieruchomości. Przy każdej kategorii znajduje się także opis zagadnień, które są w niej omówione.

Nowością na stronie UOKiK są również przydatne formularze, dostępne w zakładce wzory pism, które podczas dochodzenia swoich praw mogą okazać się niezbędne, w szczególności przy składaniu reklamacji lub pozwów sądowych.  

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej