Nadmierne śledzenie wiadomości może prowadzić do dolegliwości fizycznych

Nadmierne czytanie i oglądanie wiadomości może nie tylko prowadzić do złego samopoczucia, ale też powodować dolegliwości fizyczne, takie jak zmęczenie, ból czy problemy z układem trawiennym - wynika z nowego badania, które omawia w środę portal dziennika "Jerusalem Post". "Tak, zdajemy sobie sprawę z ironii pisania o tym badaniu w wiadomościach" - dodaje gazeta.

pap/jd
pap/jd
Udostępnij artykuł:
Nadmierne śledzenie wiadomości może prowadzić do dolegliwości fizycznych
Fot. Pixabay

Autorzy badania opublikowanego pierwotnie w czasopiśmie naukowym "Health Communication" przekonują, że zachowanie, które nazywają "problematyczną konsumpcją wiadomości", może być równie szkodliwe dla zdrowia człowieka, co szeroko omówione już uzależnienia od internetu, gier wideo czy smartfona.

Według głównego autora, Bryana McLaughlina, ciągłe śledzenie informacji może wywołać u odbiorcy stały stan podwyższonej czujności, sprawiający, że świat wydaje mu się mrocznym i niebezpiecznym miejscem.

"Problematyczna konsumpcja wiadomości" jako uzależnienie

Naukowcy opisali "problematyczną konsumpcję wiadomości" jako rodzaj uzależnienia. Wnioski wysnuli na podstawie badania przeprowadzonego na grupie 1100 dorosłych Amerykanów. Zapytano ich m.in. o stopień, w jakim zgadzają się ze stwierdzeniami typu: "jestem tak pochłonięty wiadomościami, że zapominam o otaczającym mnie świecie" czy "często nie uważam w szkole lub w pracy, bo czytam lub oglądam wiadomości".

Dodatkowo badani zostali zapytani, jak często odczuwają stres lub niepokój oraz dolegliwości fizyczne, takie jak zmęczenie, ból fizyczny i problemy żołądkowe w związku ze śledzeniem wiadomości. Około 16,5 proc. respondentów znalazło się w kategorii "poważnie problematycznej konsumpcji wiadomości".

Naukowcy podkreślili jednak, że całkowite odcięcie się od informacji może prowadzić do przeoczenia wiadomości ważnych z punktu widzenia zdrowia lub bezpieczeństwa oraz osłabić zdolność do bycia świadomym obywatelem.

Autorzy badania zwrócili również uwagę, że presja ekonomiczna, postęp technologiczny i 24-godzinny cykl informacyjny skłoniły wielu pracowników mediów do skupienia się na wybieraniu takich artykułów, które mają największą szansę na przyciągnięcie uwagi, nawet jeśli nie zawierają informacji o dużym znaczeniu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat