Chociaż ogólna liczba abonentów nadal spada w tempie 5,8 proc. rocznie, ostatnie trzy kwartały pokazują stopniowe wyhamowanie tego trendu. Zauważalny wzrost dotyczy przede wszystkim usług oferowanych przez największego operatora w USA, firmę Charter (marka Spectrum).
Wprowadzenie pakietów streamingowych od takich producentów jak Disney (Disney+) czy Warner Bros. Discovery (HBO Max) pozytywnie wpłynęło na sprzedaż ofert zawierających zarówno telewizję, jak i internet. Abonenci takich usług zaczęli zauważać, że agregacja stanowi oszczędność.
Cytowany przez portal Deadline.com Craig Moffett zauważa, że mimo iż tempo spadków pozostaje wysokie, uległo wyraźnemu spowolnieniu. Comcast, drugi największy operator, odnotował jednak spadek o 257 tys. subskrypcji w porównaniu do ubiegłego roku.
Dlaczego tradycyjni operatorzy zaczęli zyskiwać?
Amerykański portal podaje, że tendencję wzrostu napędzają popularne w USA rozgrywki NFL oraz ligi uniwersyteckie, które tradycyjnie wpływają na liczbę nowych subskrypcji. Pojawiające się oznaki stabilizacji mogą mieć duże znaczenie dla przyszłości różnych firm medialnych.

Na przykład Paramount Skydance likwiduje muzyczne stacje MTV, a Comcast planuje wydzielić większość swoich sieci do spółki Versant. Warner Bros. Discovery chce przenieść kanały linearne (m.in. Discovery Channel, CNN, TLC, TVN, TVN24) do spółki Discovery Global. Później firma chce sfinalizować sprzedaż Warner Bros. i HBO Max Netfliksowi
Spadki były znacznie bardziej widoczne w poprzednich latach. Najwięksi dostawcy płatnej telewizji ze Stanów Zjednoczonych, którzy reprezentują 96 proc. rynku, stracili w 2023 roku 5,035 mln abonentów. Z danych Leichtmana wynika, że w 2022 roku wypowiedzenia złożyło 4,590 mln osób.
Stany Zjednoczone to kraj, gdzie usługi płatnej telewizji należą do najdroższych na świecie. Serwisy streamingowe, takie jak Netflix, Amazon Prime Video, HBO Max, Peacock, Disney+ i Paramount+ są atakcyjną cenowo alternatywą dla sieci kablowych i platform cyfrowych. Nie trzeba się z nimi wiązać umowami na dwa lata. Wystarczy wykupienie subskrypcji w momencie, kiedy pojawią się pożądane treści filmowe, serialowe czy sportowe. Tym samym nie trzeba płacić za powtórki. Większość osób wykupuje w streamingu pakiety bez reklam, które utrudniają oglądanie tradycyjnych kanałów tematycznych.

Polscy operatorzy nie borykali się w ostatnich latach z taką liczbą rezygnacji, jak amerykańscy. Nad Wisłą zauważalny jest jednak spadek popularności telewizji satelitarnej.










