Nowe logo Wirtualnej Polski zostało wprowadzone z początkiem września wraz z nową odsłoną strony głównej portalu. Znak z jednej strony ma podkreślać nowoczesność WP, a z drugiej nawiązywać do tradycji i polskości. - Chcemy, by Wirtualna Polska stała się synonimem nowoczesnej Polski cyfrowej, nowoczesnego świata. By niosła za sobą pozytywne skojarzenia: „to nasza, polska, innowacyjna, odważna marka” - tłumaczyła portalowi Wirtualnemedia.pl Marta Czartoryska-Żak, wiceprezes Grupy Wirtualna Polska ds. marketingu, komunikacji i PR. Logo i oparta na nim identyfikacja wizualna zostały zaprojektowane przez agencję BNA
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wirtualna-polska-na-nowo-zmienia-logo-i-strone-glowna ##
Z kolei Interia w środę zaprezentowała swój nowy logotyp, który do użytku zostanie wprowadzony w najbliższym czasie. - Dotychczasowe logo zostało wprowadzone w 2005 roku, dlatego jego modyfikacja była naturalną konsekwencją rozwoju firmy i wynikała z konieczności dostosowania się do aktualnych trendów na rynku - wyjaśnił Artur Potocki, prezes Grupy Interia. Znak został zaprojektowany przez designera i typografa Oskara Podolskiego
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/interia-z-nowym-logo-juz-bez-tarczy-i-pl ##
Pytani przez Wirtualnemedia.pl eksperci z agencji brandingowych chwalą oba rebrandingi. - Widać, że obie firmy chcą zrobić krok do przodu, w kierunku innowacyjności oraz nowych trendów. Jednocześnie są to zmiany dynamiczne, odważne - wylicza Michał Pawlik z Mamastudio. - Zarówno logotypy WP jak i Interii od dłuższego czasu prosiły się o zmianę, bo odstawały od tego, co nazywamy dziś nowoczesnym projektowaniem - zauważa Sebastian Frąckiewicz z Republiki Kreatywnej.
Arkadiusz Łoś z Dragon Rouge zwraca uwagę, że Wirtualna Polska w swojej nowej identyfikacji postawiła na skojarzenia z polskością, co jest nieoczywiste dla marki z branży technologicznej. - I właśnie dlatego, że nikt tak nie robi, marka zyskuje na charakterze - ocenia.
Nasi rozmówcy zgadzają się, że dobrym posunięciem jest usunięcie z nazw i symboli w logotypach obu portali końcówki „.pl”. - Społeczeństwo zostało wyedukowane, teraz można działać marką, nie ma potrzeby zapisywać adresu w logotypie. To ograniczało i pod względem graficznym i z punktu widzenia rozwoju marki - uważa Dominika Sikora z Czteryczwarte Brand Design. - W obu przypadkach plusem jest uporządkowanie wizerunku, rezygnacja z niepotrzebnych elementów w logotypie - dodaje Michał Pawlik.
- Samo nowe logo Interii jest dosyć toporne i ożywa dopiero gdy pojawia się kontekst w postaci zdjęć czy kolorowych kształtów. Przykładowe egzekucje reklamowe, które ujawniła marka prezentują Interię jako markę o wiele bardziej interesującą niż obecnie - ocenia Arkadiusz Łoś.

Oba znaki główne funkcjonują w wielu różnych wersjach, w przypadku WP inspirowanych doodle’ami, czyli okazjonalnymi wariantami logo Google. - Wtedy logo nabiera wyrazistości, widać, że ma elastyczną formę i można się nim bawić - ocenia Sebastian Frąckiewicz.
Na drugiej podstronie pełne komentarze o nowych logotypach Wirtualnej Polski i Interii
Michał Pawlik, współwłaściciel i dyrektor kreatywny Mamastudio
Zmiany logotypów Interii oraz Wirtualnej Polski to zdecydowanie pozytywny sygnał. Widać, że obie firmy chcą zrobić krok do przodu, w kierunku innowacyjności oraz nowych trendów. Jednocześnie są to zmiany dynamiczne, odważne. Jednak tylko pozornie radykalne, gdyż w rzeczywistości wpisują się w stosowany w brandingu od kilku lat trend polegający na rezygnacji ze stałego, monolitycznego znaku na korzyść morfujących, zmiennych elementów. W obu przypadkach plusem jest uporządkowanie wizerunku, rezygnacja z niepotrzebnych elementów w logotypie. Nowy znak i identyfikacja Interii podkreśla subiektywizm oraz elastyczność. Nowa Interia dosłownie staje się wizjerem, przez który widać świat i który jednocześnie zabarwia go poprzez pokazanie z konkretnej perspektywy. Nowy, typograficzny znak Interii jest bardzo efektowny i wystylizowany. Może to budzić obawy, że szybko będzie się starzał i wymagał aktualizacji.

Zmiana wpisuje się w aktualny już od kilku lat trend polegający na odejściu od głównego, niezmiennego znaku na korzyść zmiennych elementów umożliwiających personalizację, podkreślających elastyczność I subiektywizm, którego prekursorem w obszarze internetu był AOL.
W przypadku Wirtualnej Polski zmiana sygnalizuje dojrzałość i wiarygodność. Rezygnacja ze zbędnych elementów znaku, które nadawały my lekko frywolnego charakteru skutecznie podkreśla poważny, newsowy charakter portalu. Zauważalna jest inspiracja doodlami Google. Logo ze sztywnego znaku nabiera życia i zmienia się w zależności od okazji. Można mieć jedynie pewne wątpliwości co do estetycznych walorów nowego znaku i zastanawiać się, czy stylizacja nie poszła o krok za daleko. Pamiętajmy jednak, że na koniec dnia liczy się treść - jak pokazują najpotężniejsze firmy na świecie to ona decyduje o sukcesie.

Sebastian Frąckiewicz, dyrektor kreatywny Republiki Kreatywnej
Trudno oceniać logotypy w oderwaniu od całej identyfikacji wizualnej i strony www, a nowej strony Interii jeszcze nie ma. Zarówno logotypy WP jak i Interii od dłuższego czasu prosiły się o zmianę, bo odstawały od tego, co nazywamy dziś nowoczesnym projektowaniem. Problem z rebrandingiem marki adresowanej do masowego odbiorcy jest zawsze ten sam: zmienić na lepsze, a jednocześnie zachować tożsamość i nie odstraszyć dotychczasowych użytkowników.
W przypadku nowego logo WP te nawiązania do przeszłości widać wyraźnie poprzez kształt . Ale ciekawsze niż podstawowe wersje logotypu, wydają się graficzne modyfikacje okolicznościowe na modłę google’owską, bo wtedy logo nabiera wyrazistości, widać, że ma elastyczną formę i można się nim bawić.
O podobną elastyczność, jak się zdaje chodziło Interii, ale tu sytuacja jest z kolei odwrotna. Podstawowy znak jest mocny, wyrazisty (odrzucenie żółtego koloru to odważny krok), ale modyfikacje to trochę rozmienianie projektu na drobne: raz gra kolorem, raz użycie zdjęcia w logotypie, traci to na spójności. Ciekawie wyglądają z kolei przykłady kampanii reklamowej Interii (ale znów to tylko wyimki), choć estetyka przywodzi na myśl raczej operatora telefonii komórkowej lub kampanię gry wideo niż portal - bądź co bądź - informacyjny.
Żeby w pełni ocenić zmiany i dokonać porównań, powinniśmy poczekać na nową odsłonę strony Interii, bo nowe WP mnie osobiście rozczarowało. Rozumiem trendy, ale nowe WP to przykład horror vacui i przecenienia zdjęć na rzecz typografii. Na szczęście lepiej wygląda to w wersji mobilnej. Z pewnością zarówno nowe logotypy WP i Interii są bezpiecznie, bez rewolucji, bo w przypadku takich marek rewolucja mogłaby się nie sprawdzić.
Dominika Sikora, senior project manager w Czteryczwarte Brand Design
W obu przypadkach bardzo dobrym posunięciem jest to usunięcie z logotypów adresu domeny. Społeczeństwo zostało wyedukowane, teraz można działać marką, nie ma potrzeby zapisywać adresu w logotypie. To ograniczało i pod względem graficznym i z punktu widzenia rozwoju marki.
Nowy logotyp Wirtualnej Polski to dobrze znaleziona synteza poprzedniego znaku. Połączono dwa byty: znak graficzny i typografię w jedną całość. Działa silniej i nie tworzy zbędnego dualizmu.
Interia nie miała w starym logotypie niczego unikalnego, ciężko tu wskazywać na korzenie marki, które trzeba utrzymać by marka miała ciągłość. Wydaje się, że rezygnacja z żółtego koloru była dobrym posunięciem. Ten odcień żółtego koloru kojarzony jest z czymś tanim, promocyjnym, ciągnął markę w dół.
Nowe logo Interii nie robi takiego wrażenia jak nowe logo WP. Jednak bardzo fajnie „pracuje” wraz z nową identyfikacją, która całkowicie zmienia styl Interii. Na pełną ocenę trzeba poczekać, ponieważ portal jeszcze nie wdrożył nowej szaty graficznej. Póki co oceniamy na podstawie materiałów PR dotyczących tej zmiany.
Arkadiusz Łoś, brand consulting & CI director w Dragon Rouge
Oba rebrandingi są godne uwagi, bo wprowadzają trochę świeżego powietrza do branży, która coraz mniej interesuje internautów. Wielu z nich na portale zagląda coraz rzadziej i to był ostatni dzwonek by marki portali przypomniały sobie o swoich wizerunkach. Właściwie poza Onetem, który zmienił identyfikację już trzy lata temu, branża wydawała się dosyć senna.
Spośród obydwu zmian, Wirtualna Polska wydaje mi się ciekawszym przypadkiem. Właściciele WP i twórcy logo obstawili skojarzenia z polskością jako motywem przewodnim marki i samego logo i wydaje się że to była dobra decyzja. To ciekawe o tyle, że dla marki, która jest medium i marką technologiczną, odwoływanie się do atrybutów patriotycznych jest kompletnie nieoczywiste. I właśnie dlatego, że nikt tak nie robi marka zyskuje na charakterze. Przy okazji, poza zgrabnie wyrysowanym logo, właściwie trudno określić jaki język graficzny posiada WP. No bo chyba nie doodle. Sorry, ale monopol na doodle ma już inna marka internetowa.
Rebranding Interii pochwaliłbym za to właśnie za język wizualny. Samo logo jest dosyć toporne i ożywa dopiero gdy pojawia się kontekst w postaci zdjęć czy kolorowych kształtów. Przykładowe egzekucje reklamowe, które ujawniła frma, prezentują Interię jako markę o wiele bardziej interesującą niż obecnie. Zaskakuje całkowite porzucenie koloru żółtego, wcale nie ma pewności, czy to dobrze. Poza tym wydaje się, że marka ma trochę pecha, bo nie przewidziała, że WP ogłosi rebranding jako pierwsza. Najwyraźniej jest już skazana na bycie zawsze tym trzecim.









