Rząd chce wprowadzić podatek reklamowy. „Najbardziej dotknie kina, outdoor i prasę”

W najbliższym czasie rząd ma zająć się projektem przepisów o opłacie od przychodów reklamowych, którą mają płacić właściciele mediów, w tym kin i nośników reklam zewnętrznych. Zdaniem ekspertów koszt nowej daniny zostanie przerzucony przez media na reklamodawców. - W ciężkiej sytuacji będą te media, które odnotowały duże spadki budżetów reklamowych w związku z COVID-19 i  te, w których odpływ budżetów można było zaobserwować jako trend już wcześniej - uważa Renata Wasiak-Sosnowska z Havas Media Group.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Rząd chce wprowadzić podatek reklamowy. „Najbardziej dotknie kina, outdoor i prasę”
fot. Shutterstock.com

Nowa opłata ma objąć wszystkich właścicieli mediów: nadawców telewizyjnych i radiowych, wydawców prasowych i internetowych, a także operatorów kin oraz właścicieli nośników outdoorowych i indoorowych. Z daniny nie będą wyłączone Telewizja Polska i rozgłośnie Polskiego Radia.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/1-95-mld-zl-rekompensata-dla-tvp-i-polskie-radio-w-2021-r,7170391576234113a ##

Stawka opłaty ma być różna w zależności od typu mediów oraz kategorii reklamowanych marek. wPolityce podało, że właściciele mediów będą płacić więcej za przychody z reklam produktów i usług wiążących się z kosztami społecznymi, np. niezdrowej żywności (w tym napojów słodzonych), gier hazardowych i farmaceutyków. W przypadku reklam internetowych stawka ma być taka sama dla wszystkich podmiotów. Daninę mają płacić także najwięksi gracze: globalni giganci tacy jak Google czy Facebook oraz wydawcy czołowych portali horyzontalnych.

Natomiast w segmencie prasowym z opłata ma być niska i obwiązywać tylko do pewnego poziomu przychodów.

Projekt przepisów o podatku od przychodów reklamowych ma trafić pod obrady rządu bardzo szybko, a Sejm może się nim zająć już w marcu. W efekcie nowa opłata weszłaby w życie w ciągu kilku miesięcy.

Uzyskane z niej pieniądze z nowej daniny będą zasilać Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Fundusz Wsparcia Kultury i Twórczości w Obszarze Mediów. Według nieoficjalnych ustaleń Business Insidera rząd spodziewa się, że nowa danina będzie zapewniać ok. 700 mln zł rocznie

Podatek ma wynieść 3-7 proc. i dawać 700 mln zł rocznie

Podatek od przychodów reklamowych będzie najwyższy dla nadawców telewizyjnych i radiowych. Według informatora Business Insidera z rządu stawka nowej daniny może wynosić 7 proc.

Wydawcy internetowi mają płacić 5 proc., przy czym tylko ci najwięksi - osiągający globalnie ponad 750 mln euro wpływów, a w Polsce minimum 5 mln euro.

Dla wydawców prasowych danina ma wynosić 3 proc. i nie obejmować najmniejszych podmiotów. Jej stawka może być progresywna (najniższa dla małych podmiotów, a najwyższa dla dużych) także dla innych mediów.

Koszty podatku spadną na reklamodawców

Piotr Zagórski, dyrektor zarządzający MediaOn nie ma wątpliwości co  do tego, że w przypadku nałożenia dodatkowych obciążeń podatkowych na wydawców mediowych można spodziewać się, że koszty te zostaną przeniesione bezpośrednio na reklamodawców.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marki-nowe-logo-rebranding-opinie-burger-king-pfizer-kia-general-motors,7170398737229441a ##

- Spowoduje to wzrost kosztów emisji reklamy w mediach. W przypadku wdrożenia takiego dodatkowego podatku, sporo zamieszania może wywołać zróżnicowanie poziomu opłat w zależności od medium, wielkości podmiotu oraz charakteru samej reklamy - uważa Piotr Zagórski. Nasz rozmówca podkreśla, że różne media stosują odmienne modele wyceny i sprzedaży reklamy. Różne są również poziomy rentowności tychże.

- Pojawia się zatem szereg pytań o dokładny sposób naliczania takiego podatku. Jakie będzie źródło i jakość danych, na bazie których podmioty i same reklamy będą klasyfikowane do właściwych progów opłat? - zastanawia się kspert.W jego ocenie w efekcie podatek taki może mieć wpływ także na zmianę rozłożenia atrakcyjności kosztowej reklam w mediach i u poszczególnych wydawców. To z kolei mogłoby wpłynąć na zmianę rozłożenia dystrybucji budżetów mediowych na rynku do wydawców.

-  Wpływ omawianego podatku, jak i zakres tego wpływu na rynek reklamy zależy od dokładnej mechaniki naliczania opłat, klasyfikacji podmiotów do progów, a przede wszystkim wysokości samych opłat - dodaje.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-trendy-i-wydarzenia-w-2021-roku-komentarze-podsumowanie-roku,7170399058347649a ##

W trudnej sytuacji kina, outdoor i prasa

Zdaniem Renaty Wasiak-Sosnowskiej, COO Havas Media Group  proponowany podatek reklamowy finalnie dotknie reklamodawców, ponieważ media z pewnością podniosą ceny, aby móc go zapłacić – tak zwykle się dzieje.- Na pewno w ciężkiej sytuacji będą te media, które odnotowały duże spadki budżetów reklamowych w wyniku wybuchu pandemii COVID-19, jak kino czy OOH, a także te, w których odpływ budżetów można było zaobserwować jako trend już wcześniej – tu mowa głównie o prasie. Nie znamy jeszcze szczegółów. W zapowiedziach mowa o  zróżnicowaniu w odniesieniu do niektórych rodzajów reklam czy wyłączeniu najmniejszych mediów tradycyjnych, ale w moim odczuciu może to prowadzić do nieobiektywnych podziałów i kategoryzacji mediów – zaznacza Renata Wasiak-Sosnowska.

Przez epidemię rynek reklamowy stracił ponad 10 proc.

Według szacunków Publics Groupe w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 6,07 mld zł, co wobec 6,87 mld zł rok wcześniej oznacza spadek o 11,7 proc. Zaważyły o tym wyniki drugiego kwartału, kiedy w związku z lockdownem po wybuchu epidemii spadek wyniósł aż 27,9 proc.

- Najsłabszymi miesiącami pod kątem dynamiki były kwiecień i maj - spadki o ponad 30 proc., to efekt lockdownu oraz kryzysu spowodowanego przez COVID-19. Trzeci kwartał przyniósł poprawę sytuacji i redukcję budżetów już tylko o 2,5 proc., czyli 52,4 mln zł - komentowała Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe.

W związku z ograniczeniami epidemicznymi zdecydowanie najmocniej ucierpiały kina, które nie mogły przyjmować widzów od połowy marca do czerwca, a ponownie zostały zamknięte na początku listopada. W drugim kwartale ub.r. ich wpływy reklamowe były bliskie zera, a w trzech kwartałach zmalały rok do roku z 98 do 29 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/realny-spadek-przychodow-w-radiu-na-poziomie-9-10-proc-radio-zet-i-jedynka-z-najwyzszym-wzrostem-wplywow-reklamowych-w-2020-roku-top10,7170390232512129a ##

Ograniczenia w przemieszczaniu się i handlu stacjonarnym miały też przełożenie na reklamę zewnętrzną. W drugim kwartale jej wartość skurczyła się rok do roku o 71 proc. do 46,5 mln zł, a w trzecim kwartale - o 26,7 proc. do 102 mln zł.

Agencja mediowa Zenith w grudniu prognozowała, że w całym ub.r. wydatki reklamowe w Polsce zmalały o 9,3 proc., natomiast na całym świecie spadek wyniósł 7,5 proc. W br. ma nastąpić globalny wzrost o 5,6 proc., do czego przyczynią się m.in. przełożone o rok letnie igrzyska i piłkarskie Euro 2021.

Od połowy ub.r. podatek od VoD

Od lipca ub.r. obowiązują przepisy, zgodnie z którymi działające w Polsce serwisy VoD muszą zapłacić podatek na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w wysokości 1,5 proc. przychodów z opłat od użytkowników lub z reklam (w zależności od tego które są wyższe). Opłata została wprowadzona w ramach tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Zwolnieni są z niej mikroprzedsiębiorcy i wydawcy serwisów, których liczba użytkowników w ub.r. była mniejsza niż 1 proc. osób korzystających w Polsce z internetu szerokopasmowego. Według danych UKE z takiego internetu korzystało w ub.r. 7,77 mln osób, więc progiem dla opłaty od VoD jest 77,7 tys. użytkowników serwisu. W ocenie skutków regulacji stwierdzono, że opłata od serwisów VoD ma przynieść PISF-owi ok. 15 mln zł w br., a w kolejnych latach minimum 20 mln zł.

W pierwszym miesiącu obowiązywania tej daniny 14 podmiotów zapłaciło na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej 3,99 mln zł. Są to nie tylko właściciele platform VoD, lecz także nadawcy radiowo-internetowi Agora i Grupa RMF. Notowane na giełdzie CDA podało, że w trzecim kwartale ub.r. wpłaciło na PISF 206 tys. zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?

Gemini popularniejsze od ChatGPT. Raport "Financial Times"

Gemini popularniejsze od ChatGPT. Raport "Financial Times"

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Canal+ jak Netflix. Dostęp tylko w jednym domu

Canal+ jak Netflix. Dostęp tylko w jednym domu