Poprawia się koniunktura w Europie

Wskaźnik koniunktury gospodarczej (ESI) w strefie euro wzrósł w marcu o 1,2 pkt, do 102,4 pkt, a w Polsce o 0,2 pkt do 97,6 pkt - podała Komisja Europejska.

pr
pr
Udostępnij artykuł:

- Wskaźnik koniunktury gospodarczej w Unii Europejskiej, w tym w strefie euro nieznacznie się poprawił - w większym stopniu w strefie euro niż w pozostałych krajach UE. Jednak łącznie we wszystkich państwach UE  jest on wyższy niż w strefie euro. Ważne, że nastroje gospodarcze poprawiają się nie tylko w Niemczech (tylko o 0,4 pkt), ale również w Hiszpanii (o 2,2 pkt) czy we Włoszech (o 1,3 pkt). Na tle Europy wskaźnik koniunktury w Polsce wzrósł nieznacznie, bo o 0,2 pkt.

W marcu nastąpiła wyraźna poprawa zaufania konsumentów. Coraz bardziej pozytywnie oceniają oni przyszłą sytuację gospodarczą sytuację na rynku pracy, a także swoje zdolności do oszczędzania. To pokazuje, że potencjał spożycia indywidualnego, tak w strefie euro, jak i w całej UE, rośnie i może neutralizować negatywne trendy dotyczące zamówień eksportowych, na które zwraca uwagę przemysł.

Marcowy wskaźnik koniunktury w UE i krajach strefy euro sygnalizuje, że możliwe jest ograniczenie zamówień polskich eksporterów, ale przede wszystkim tych, którzy dostarczają komponenty do produkcji, a nie dobra konsumpcyjne. W tym kontekście ważny będzie kwietniowy wskaźnik PMI dla Polski, ponieważ wskaźniki PMI - europejski i dla poszczególnych krajów UE, wskazują na ciągle dobrą koniunkturę, ale jednak nieco słabszą niż w poprzednich miesiącach - komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]