Spadki Polsat Box i Canal+, wzrosty Play i Vectry. Tak wygląda krajobraz rynku płatnej telewizji

Penetracja usługa płatnej telewizji w Polsce wzrosła o 1,3 punktu procentowego do 76,3 procent – wynika z „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2024 roku” Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Z analizy Wirtualnemedia.pl wynika, że mniejsze udziały w rynku zanotowali gracze satelitarni, tacy jak Polsat Box i Canal+. Wzrostem mogą się za to pochwalić dostawcy usług światłowodowych, w tym Play i Vectra.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Spadki Polsat Box i Canal+, wzrosty Play i Vectry. Tak wygląda krajobraz rynku płatnej telewizji
fot. Shutterstock

UKE podaje, że liczba użytkowników płatnych usług telewizyjnych w 2024 roku była wyższa o 1,8 proc. w stosunku do 2023 roku i wyniosła 11,1 mln. Polacy najczęściej wybierali telewizję satelitarną (41,8 proc.) i kablową (38,7 proc.), udział IPTV wyniósł 19,3 proc. Wartość rynku wzrosła o 1,4 proc. w porównaniu do 2023 r. i osiągnęła poziom 6,9 mld zł.

grafika

Polsce nie grożą tak spektakularne spadki popularności tradycyjnych operatorów płatnej telewizji, jakie mają miejsce w Stanach Zjednoczonych. Faktem jest jednak, że coraz więcej widzów przekonuje się do serwisów streamingowych typu Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, Max, Polsat Box Go, Canal+. Do usług streamingowych potrzebne jest szybkie i nieemitowane łącze internetowe. Takowe zapewniają operatorzy kablowi.

UKE prognozuje dalsze spadki satelity

Niedawno przedstawiciele Cyfrowego Polsatu przyznali, że są „pod lekką presją”, jeśli chodzi o popularność telewizji satelitarnej. Z raportu UKE wynika, że udział firmy pod względem liczby użytkowników telewizyjnych wyniósł w 2024 roku 25,5 proc. (w 2023 było to 26,8 proc., a w 2022 28,1 proc.). W podobnej sytuacji był Canal+ (2024 - 17,3 proc., 2023 - 18,9 proc., 2022 - 19,5 proc.).

grafika

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja operatorów światłowodowych. Udział Play w 2024 roku wyniósł 17,5 proc. (w 2023 14,8 proc.), a Vectry 11,2 proc. (w 2023 8,2 proc., w 2022 8,1 proc.). Dość stabilne są wyniki Orange Polska, który odchodzi od satelity na rzecz IPTV. W 2024 roku firma miała 8,9 proc. udziału w rynku, rok wcześniej 8,7 proc., dwa lata temu 8,8 proc.

UKE prognozuje, że udział telewizji satelitarnej spadnie z 41,8 proc. w 2024 roku do 31,5 proc. w 2028. Udział telewizji kablowej ma wzrosnąć z 38,7 proc. do 41,9 proc. w tym samym okresie. Podobnie ma zyskiwać popularność IPTV. Udział tej technologii wzrośnie z 19,3 proc. do 26,4 proc.

grafika

UKE przedstawił też dane odnośnie udziałów operatorów pod względem przychodów z płatnej telewizji. Liderem w 2024 roku był Canal+ (25,8 proc., w 2023 25,9 proc., w 2023 26,2 proc.). Kolejne miejsca zajęły: Cyfrowy Polsat (21,7 proc., w poprzednich latach 22,0 proc., 23,1 proc.), Play (15,2 proc., rok wcześniej 16,4 proc.) i Vectra (11,6 proc., wcześniej 8,0 proc. i 7,3 proc.) oraz Orange (6 proc., a wcześniej 5,9 proc., 5,8 proc.).

grafika

Przychody telewizji satelitarnej stanowiły w zeszłym roku 46,8 proc. wszystkich przychodów płatnej telewizji (w poprzednich latach 49,6 proc. i 50,7 proc.). W przypadku telewizji kablowej w technologii HFC było to 38,8 proc. (wcześniej 38,7 proc., 38,8 proc.). Przychody IPTV wyniosły 14,3 proc. (wcześniej 11,6 proc., 10,5 proc.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Telewizja Puls po raz kolejny wspomoże seniorów. Rusza Wigilijny Blok Reklamowy

Telewizja Puls po raz kolejny wspomoże seniorów. Rusza Wigilijny Blok Reklamowy