Reklama radiowa w 2014 r. 17,8 proc. w górę. Trójka i Jedynka z największymi wzrostami, Aflofarm liderem marketerów (TOP 10)

W 2014 roku stacje radiowe cennikowo zarobiły z reklam o 17,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Z wstępnych szacunków wynika, że również wzrosły też netto. Wśród rozgłośni liderem na rynku reklamowym jest RMF FM, a wśród marketerów - Aflofarm Farmacja Polska.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Reklama radiowa w 2014 r. 17,8 proc. w górę. Trójka i Jedynka z największymi wzrostami, Aflofarm liderem marketerów (TOP 10)
fot. Shutterstock.com

Z danych cennikowych Kantar Media dla Wirtualnemedia.pl wynika, że stacje radiowe miały w 2014 roku wpływy z reklam wyższe o 17,8 proc. niż w 2013 roku. Wyniosły one ponad 4,4 mld zł.

Z wstępnych analiz danych netto uwzględniających rabaty za ub.r. nieoficjalnie na razie (oficjalne dane będą w marcu br.), wynika, że radio realnie też zarobiło w skali roku więcej. - Wstępnie uważa się, iż cały rynek reklamowy, w 2014 roku,  wzrósł o 1,8 proc., do 2,3proc. zależnie od źródła. Rynek reklamy radiowej wzrósł w ub.r. około 4,7-5,1 proc. Ja skłaniam się do wartości około 4,8 proc. - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Wojciech Piwocki, dyrektor Agencji Reklamy Polskiego Radia.

- Trzeba zauważyć, że dane rate card są niesamowicie wykrzywione. Na przykład niektóre stacje w trudnej sytuacji dają więcej gratisów, a te z kolei sztucznie napędzają rate card. To może zaowocować wprost odmiennym wnioskiem na temat dynamiki. W tym roku także kilka podmiotów znacząco zwiększyło rabaty, co również pompuje wydatki cennikowe - zwraca uwagę Mariusz Gołda, dyrektor marketingu w Grupie RMF. - W naszej ocenie rynek radiowy jest na kilku procentowym plusie w 2014 roku, choć w zależności od tego jaką politykę handlową i rabatową stosują nadawcy, w ujęciu netto ta dynamika może kształtować się odmiennie. Spodziewamy się, że przyszły rok nie będzie gorszy, najgorsze co mogło nas spotkać w kontekście kryzysu na rynku reklamy mamy już za sobą - dodaje Gołda.

Z prognoz domu mediowego ZenithOptimedia Group z początku grudnia 2014 roku wynika, że radio może zamknąć ub.r. wzrostem przychodów z reklam na poziomie 4,6 proc. Szacunki na rok bieżący wskazują z kolei na wzrost o ok. 2,7 proc. (więcej na ten temat).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rmf-fm-jedynka-i-trojka-z-najslabszym-udzialem-od-lat-raport-sluchalnosci-radia-za-2014-rok ##

Niezmiennie stacją z największymi przychodami z reklam pozostaje RMF FM. Ta rozgłośnia zarobiła cennikowo w ub.r. na emisji spotów 1,29 mld zł,o  14,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Największy wzrost wpływów z reklam zanotowały Program I i Program III Polskiego Radia. Jedynka zarobiła o 52,6 proc. więcej - 130,3 mln zł, a Trójka o 32,7 proc. więcej - 222,9 mln zł.

W czołowej dziesiątce jedyną stacją, której przychody w 2014 roku względem 2013 roku spadły, było radio Vox FM. Reklamodawcy wydali na reklamę w tym radiu o 0,5 proc. mniej - 60,2 mln zł.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-plus-stracilo-ponad-polowe-sluchaczy-eska-z-najwiekszym-wzrostem ##

Najchętniej w radiu reklamują się firmy farmaceutyczne oraz sieci handlowe. Największym reklamodawcą w eterze w 2014 roku był, podobnie jak przez kilka ostatnich lat, Aflofarm Farmacja Polska. Spółka ta w ub.e. wydała w stacjach radiowych 485,6 mln zł, czyli 38,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Wśród 10 największych radiowych reklamodawców było pięć firm z branży handlowej. Każda z nich w skali roku zwiększyła swoje cennikowe budżety.

O 210 proc. więcej wydała sieć Media Expert (ponad 115 mln zł), a o 96,1 proc. - Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka (45,3 mln zł). Euro-Net Warszawa zwiększył swoje inwestycje w tym zakresie o 35,8 proc. (do 100,5 mln zł), Lidl Polska - o 31 proc. (do 151,8 mln zł), natomiast Metro Group - o 20 proc. (do 199,4 mln zł).

Komentarze (7)
andrus
8 lat temu

kacper, lecz się na nogi bo na głowę już za późno

andrus
8 lat temu

lecz się na nogi bo na głowę już za późno

ANDrus w krótkich żołnierskich słowach szmaciarstwo
8 lat temu

@gajowy marucha - „Jan Stefan Pietrzak urodził się na warszawskim Targówku, jako syn Wacława i Władysławy z Majewskich. W bardzo młodym wieku został posłany przez matkę do wojska. W latach 1948–1957 był kolejno słuchaczem Korpusu Kadetów im. gen. Karola Świerczewskiego oraz Oficerskiej Szkoły Radiotechnicznej w Jeleniej Górze. Po odejściu z wojska pracował w Warszawskich Zakładach Telewizyjnych przy produkcji telewizorów. Studiował również na kursie wieczorowo-zaocznym na Wydziale Socjologii Wyższej Szkoły Nauk Społecznych przy KC PZPR, którą ukończył w roku 1968. Był członkiem Związku Młodzieży Polskiej, a także Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Po latach przyznał w wywiadzie dla Rzeczpospolitej (1994): Nie miałem nic przeciwko zastanej rzeczywistości. Nie walczyłem z nią, ja z niej wyrastałem – byłem w ZMP, w partii. Socjalizm brałem wprost (...). Dlatego w radzie robotniczej uchodziłem za krzykacza.”

Komentujesz jako

Każda opinia jest cenna. Wyraź swoje zdanie, dbając o wzajemny szacunek.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Rusza kanał TAK, czyli Tulicki, Adamczyk i Karnowski. Byliśmy w jego studiu [TYLKO U NAS]

Rusza kanał TAK, czyli Tulicki, Adamczyk i Karnowski. Byliśmy w jego studiu [TYLKO U NAS]

Powstanie druga w Polsce fabryka AI. "Ważny krok w budowie cyfrowej suwerenności"

Powstanie druga w Polsce fabryka AI. "Ważny krok w budowie cyfrowej suwerenności"

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Rusza kampania "Zbyt silni" o depresji

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Rusza kampania "Zbyt silni" o depresji

W niemieckich sklepach słodycze à la Ptasie Mleczko. Szef Wedla: podobieństwo oczywiste

W niemieckich sklepach słodycze à la Ptasie Mleczko. Szef Wedla: podobieństwo oczywiste

Książulo i ZEN.COM pokazują, co się naprawdę opłaca
Materiał reklamowy

Książulo i ZEN.COM pokazują, co się naprawdę opłaca

Strajk w amerykańskim dzienniku? Dziennikarze od kilku lat bez podwyżek

Strajk w amerykańskim dzienniku? Dziennikarze od kilku lat bez podwyżek