Rozgłośnie radiowe skupiały się w kampanii prezydenckiej na Andrzeju Dudzie i Bronisławie Komorowskim

Najwięcej czasu w kampanii prezydenckiej rozgłośnie radiowe poświęciły Andrzejowi Dudzie i Bronisławowi Komorowskiemu. Radio Maryja w drugiej turze skupiło się wyłącznie na kandydacie PiS - wynika z analizy Krajowej Rada Radiofonii i Telewizji.

łb
łb
Udostępnij artykuł:

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w związku z wyborami prezydenckimi w 2015 roku przeprowadziła monitoring kampanii wyborczej w programach Polskiego Radia (Program 1, Program 3 i Program 4) oraz w programach koncesjonowanych (Radio ZET, RMF FM, Radio Maryja i TOK FM).

KRRiT objęła monitoringiem audycje poświęcone wyborom, tj. informacyjne (dzienniki) i publicystyczne nadane w okresach: dwóch tygodni poprzedzających I turę wyborów (27 kwietnia - 8 maja) oraz dwóch tygodni poprzedzających II turę (11 maja - 22 maja). Tematyka wyborcza zajęła ok. 94 godz., co stanowi 41 proc. czasu serwisów informacyjnych i audycji publicystycznych. Najwięcej czasu wyborom poświęcono w Radiu Maryja i w programach Polskiego Radia. W radiowej Czwórce tematyka wyborcza nie pojawiła się wcale.

Przed pierwszą turą najwięcej czasu poświęcono tematyce wyborczej w dziennikach Radia Maryja (1, 5 godz.) i Radia Zet (23 min). Łączny czas trwania tematyki wyborczej w programach Polskiego Radia wyniósł 43 minuty (najczęściej w Trójce i Jedynce).

Udział tematyki wyborczej przed II tura wyborów wzrósł i wyniósł odpowiednio: 24 proc. w Polskim Radiu (wzrost z 7 proc.), 38 proc. w Radiu Tok FM (wzrost z 7 proc.), 32 proc. w RMF FM (wzrost z 5 proc.) oraz 33 proc. w Radiu ZET (z 19 proc.).

Najwięcej czasu - przed I turą - poświęcono kandydatom o najwyższych notowaniach w sondażach: Andrzejowi Dudzie i Bronisławowi Komorowskiemu. Przed II turą głosowania łączny czas poświęcony kandydaturze Bronisława Komorowskiego we wszystkich dziennikach (poza Radiem Maryja) był dłuższy niż poświęcony Andrzejowi Dudzie. W Radiu Maryja 66 proc. w I turze i 67 proc. w drugiej turze czasu poświęconego Bronisławowi Komorowskiemu było wypełnione przekazami negatywnie oceniającymi działania kandydata w czasie kampanii i prezydentury. W pozostałych monitorowanych dziennikach taka tendencja nie wystąpiła.

W monitorowanych audycjach publicystycznych najwięcej czasu tematyce wyborczej w swoich audycjach poświęciło TOK FM (ponad 11 godz. co stanowi 30 proc. audycji publicystycznych) oraz Radio Maryja (ponad 8 godz., 29 proc.), natomiast Jedynka i Czwórka na programy publicystyczne poświęcone wyborom przeznaczyły prawie 7,5 godz. W Programie 3 w badanym okresie nadawano jedynie audycje o charakterze instruktażowym. Najmniej czasu na problematykę wyborczą przeznaczono w programach Radia Zet i RMF FM. Podobną tendencję odnotowano w audycjach publicystycznych przed II turą.

Przed I turą głosowania w audycjach publicystycznych Radia TOK FM, Radia Zet i RMF FM więcej czasu poświęcono kandydaturze Bronisława Komorowskiego niż Andrzeja Dudy. Natomiast więcej czasu poświęcono Andrzejowi Dudzie w audycjach Programu I Polskiego Radia oraz w Radiu Maryja. W żadnym z obu programów nie odnotowano obecności Bronisława Komorowskiego ani osób go wspierających. W drugiej turze głosowania znacznie więcej czasu poświęcono Bronisławowi Komorowskiemu niż Andrzejowi Dudzie. Wyjątkiem było Radio Maryja, gdzie czas wyborczy poświęcono wyłącznie Andrzejowi Dudzie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Legendarny dziennikarz wraca do zdrowia po udarze i wylewie. "Mam jeszcze sporo planów"

Legendarny dziennikarz wraca do zdrowia po udarze i wylewie. "Mam jeszcze sporo planów"

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję