Telewizor zamiast mamy

Telewizor coraz częściej staje się opiekunką do dzieci. Rodzicezostawiają swoje pociechy na wiele godzin przed ekranami, znajdującw ten sposób czas dla siebie. Psychologowie biją na alarm - dziecisą w ten sposób uzależniane od telewizji już od najmłodszych lat.

kk-pap-polska
kk-pap-polska
Udostępnij artykuł:

Aż 39 proc. polskich dzieci ma telewizor w swoim pokoju, alerodzice nie obawiają się, że pociechy oglądają nieodpowiednieprogramy. Co więcej, rodzice w Polsce twierdzą, że częściej niż winnych krajach UE decydują o tym, co dzieci mogą oglądać. Uważająteż, że oglądanie telewizji poprawia wiedzę ogólną pociech i pomagaw nauce języków obcych - pisze dziennik "Polska".

Co ciekawe, aż 83 proc. polskich rodziców jest zdania, że topaństwowe instytucje powinny nadzorować jakość emitowanychprogramów tak, aby dzieci nie natrafiły na coś niestosownego."Uzależnienie od telewizji zaczyna się już od najmłodszych lat odoglądania bajek" - uważa Iwona Nikodemska, psycholog z PoradniPsychologiczno-Pedagogicznej w Łodzi. "Dla rodziców jest towygodne. Włączają pociechom telewizor, a sami zajmują sięswoimisprawami. Moim zdaniem dziecku powinno się ograniczyć czasoglądania telewizji do godziny dziennie. Inaczej może to wejść wnawyk".

Z badań UPC (europejskiego operatora sieci kablowych), któreprzeprowadzono w 13 krajach UE, wynika, że połowa dzieci w Polsceogląda telewizję półtorej godziny dziennie (w innych krajach Europy- 40 proc.). Iwona Nikodemska spotyka się z przypadkami dzieci,które spędzają przed ekranem codziennie nawet siedem godzin. Tedzieci już można określić jako tele-maniaków. Skutkiem tego sągorsze wyniki w nauce i wyraźna niechęć do czytania.

Polacy, w przeciwieństwie do rodziców z Europy Zachodniej, nieobawiają się negatywnego wpływu na dzieci treści komercyjnych wreklamach. Wywołują one lęk zaledwie u 16 proc. Polaków, podczasgdy u Belgów czy Niemców - u około 60 proc. respondentów.

"Niebezpieczeństwo polega na tym, że rodzice nie dostrzegajązagrożenia dla młodych umysłów ze strony ideologiikonsumpcjonistycznej szerzonej w reklamach" - twierdzi prof.Wiesław Godzic ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej wWarszawie. Ale jak temu przeciwdziałać, gdy w polskiej telewizjipublicznej udział reklam w programach jest największy w Europie?Jak nauczyć dzieci, że telewizja to nie tylko komercja? - pytagazeta.

Profesor Godzic uważa, że musimy szybko sobie uświadomić, iżkończy się czas, gdy telewizor łączył rodzinę przy oglądaniu tegosamego programu. Zaczyna się epoka telewizyjnej samotności, wktórej każdy ogląda to, co chce. Dotyczy to także dzieci -akcentuje dziennik "Polska".

kk-pap-polska
Autor artykułu:
kk-pap-polska
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie
Materiał reklamowy

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK