UOKIK sprawdzi sieci sklepów. Chodzi o opłaty marketingowe i rabaty

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przyjrzy się praktykom sieci handlowych, dotyczącym wykorzystywaniu przewagi kontraktowej do wymuszania opłat za marketing. Skontrolowane zostaną także ich działania związane z rabatami.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Informacje przekazał Piotr Adamczewski, szef delegatury UOKiK w Bydgoszczy na konferencji „Nieuczciwe praktyki handlowe - implementacja dyrektywy 2019/633 i egzekwowanie przepisów”. Adamczewski odpowiada za sprawy związane z nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej.

– Priorytetem w 2021 roku będzie zamknięcie postępowań związanych z rabatami. Problem jest bardzo duży. Niektóre sieci stosują nawet kilkadziesiąt rabatów, wiele z nich może budzić wątpliwości jeżeli chodzi o ich uczciwość – stwierdził Piotr Adamczewski.

Przedstawiciel UOKiK dodał, że w drugiej połowie roku urząd zacznie w sieciach handlowych kontrole pod kątem opłat marketingowych. Po ich przeprowadzeniu urząd zaprezentuje wnioski.

Mają dotyczyć m.in. o praktyk związane m.in. z wymuszaniem na dostawcach płacenia dodatkowych opłat za promocję ich produktów. Według prawa detaliści nie mogą żądać za tego typu marketing dodatkowych opłat od firm, z którymi współpracują.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tesco-supermarkety-nowy-wlasciciel-netto-przejecie ##

UOKiK nakłady kary na Biedronkę

W ostatnich tygodniach Jeronimo Martins Polska zostało zobowiązane przez prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego do zorganizowania w sklepach Biedronka akcji edukacyjnej, w której klienci będą mogli wygrać bony za łącznie 7,5 mln zł. To forma rekompensaty za opóźnienia w publikacji regulaminów promocji i rozpatrywaniu reklamacji od konsumentów. Chodziło o nieprawidłowości w zakresie sposobów rozpatrywania reklamacji przez Jeronimo Martins, a także dostęp klientów do regulaminów ogólnopolskich promocji.

W grudniu ub.r. prezes UOKiK nałożył na Jeronimo Martins Polska ponad 723 mln zł kary. Zarzucił firmie nieuczciwe zarabianie kosztem dostawców produktów spożywczych, głównie owoców i warzyw. To rekordowa kara od UOKiK-u za nadużywanie pozycji rynkowej w relacjach biznesowych. Właściciel Biedronki nie zgodził się z zarzutami i zapowiedział odwołanie do sądu.

Z kolei pod koniec 2019 roku Urząd podjął postępowanie dotyczące naliczania w sklepach Biedronka wyższych cen niż wskazywane na etykietach na półkach. Wcześniej skierowano w tej sprawie ponad 230 skarg do Inspekcji Handlowej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej