x-kom zwolnił sprzedażowo, ubyły dwie trzecie zysku

W ub.r. przychody sprzedającego elektronikę x-komu zwiększyły się tylko o 2,5 proc. do 2,91 mld zł, dużo słabiej niż w poprzednich latach, a zysk netto zmniejszył się z 84,9 do 28 mln zł. Firma nie wypłaci dywidendy.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
x-kom zwolnił sprzedażowo, ubyły dwie trzecie zysku
fot. x-kom.pl

Przychody krajowe x-komu wzrosły w ub.r. z 2,68 do 2,75 mld zł, a te z zagranicy zmalały ze 157,05 do 150,75 mln zł. Do firmy należy ok. 30 sklepów stacjonarnych i platforma e-commerce’owa z elektroniką.

W sprawozdaniu podkreśliła, że 2022 był dla niej „kolejnym rokiem intensywnego rozwoju, przede wszystkim w zakresie umacniania swojej pozycji na polskim rynku e-commerce oraz pozyskiwania nowych kontrahentów w obszarze łańcucha dostaw”. Zaznaczyła, że „nie przewiduje negatywnego wpływu wojny w Ukrainie oraz sytuacji makroekonomicznej na wyniki finansowe oraz funkcjonowanie spółki w przyszłości”.

Przy czym sprzedaż x-komu w ub.r. zwiększyła się dużo słabiej we wcześniejszych latach. W 2016 roku wyniosła 1,3 mld zł, rok później 1,43 mld zł, w 2018 roku już 1,61 mld zł, a w 2019 roku 1,83 mld zł. We wzrostach nie przeszkodziła epidemia: w 2020 roku przychody sięgnęły 2,47 mld zł, a rok później zwiększyły się do 2,83 mld zł.

grafika

Koszty 5 proc. w górę, 1,2 tys. pracowników

Wydatki operacyjne x-komu poszły w górę o 4,8 proc. do 2,89 mld zł, z czego wartość sprzedanych towarów i materiałów - z 2,49 do 2,59 mld zł. Wydatki na podatki i opłaty wzrosły z 98,78 do 111,14 mln zł, na wynagrodzenia - z 87,81 do 105,04 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 18,07 do 22,14 mln zł.

W ub.r. przeciętne zatrudnienie w firmie wynosiło 1 256 osób, o jedną więcej niż przed rokiem.

Koszty zużycia materiałów i energii poszły w górę z 12,69 do 14,45 mln zł, amortyzacji - z 13,24 do 15,93 mln zł, a wydatki rodzajowe określone jako pozostałe zmalały z 34,76 do 31,11 mln zł.

Ponadto pozostałe koszty operacyjne podskoczyły z 2,48 do 12,84 mln zł, głównie w związku ze wzrostem kosztów aktualizacji wartości aktywów niefinansowych z 466,6 tys. do 8,4 mln zł. Z kolei wydatki finansowe poszybowały z 7,11 do 23,08 mln zł, o czym przesądził wzrost kosztów aktualizacji wartości aktywów finansowych z 6,27 do 21,31 mln zł.

Z drugiej strony pozostałe przychody operacyjne poszły w górę z 22,45 do 42,13 mln zł, z czego te wynikające a aktualizacji wartości aktywów niefinansowych - z 4,99 do 13,5 mln zł, a te określone jako inne - z 17,45 do 28,58 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sukcesy-rakowa-czestochowa-do-legii-czy-lecha-daleka-jeszcze-droga,7169496436095105a ##

Zysk sprzedażowy x-komu poszedł w dół z 79,02 do 17,05 mln zł, operacyjny - z 98,98 do 46,34 mln zł, a zysk netto - z 84,86 do 28,02 mln zł. Rentowność firmy była dużo niższa także wporównaniu do 2021 roku (108,87 mln zł zysku operacyjnego i 81,27 mln zł zysku netto).

Wspólnicy x-komu (prezes Michał Świerczewski ma 96 proc. udziałów, 1 proc. należy do Elżbiety Świerczewskiej, a 3 proc. to walory umorzone) zdecydowali, że cały zeszłoroczny zysk netto zasili kapitał zapasowy spółki.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards
Materiał reklamowy

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards

Zygmunt Solorz znowu odwołany. Teraz znika z rady nadzorczej Interii

Zygmunt Solorz znowu odwołany. Teraz znika z rady nadzorczej Interii