Marketing wideo: podsumowanie 2020 roku, prognozy na 2021

Jakie były najważniejsze wydarzenia i tendencje minionego roku w internetowym marketingu wideo? Co może przynieść 2021 rok? Dla Wirtualnemedia.pl analizują menedżerowie z czołowych agencji marketingowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Lidija Vukić, managing partner w grupie LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset)

grafika

Wydarzenie rokuOgromny wzrost znaczenia digitalu i przejście “globalnego społeczeństwa” na tryb online nie tylko w związku z pracą, ale również po to, by korzystać z rozrywki i dóbr kultury. Swoje wirtualne drzwi otworzyły teatry, festiwale filmowe, koncerty np. Męskie Granie #wdomu, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, która udostępnia swoje zbiory online do zwiedzania online.

Dodatkowo niezliczone wydarzenia, podczas których influencerzy zjednoczyli się w słusznej sprawie i nagłaśniali akcji pro bono na swoich profilach. Zarówno te, które pomogły uratować konkretne biznesy przed zamknięciem, wsparły potrzebujące schroniska, jak i wielkie akcje - np. kampania #Hot16Challange2, podczas której udało się zebrać ponad 3 mln pln na walkę z koronawirusem.

Wideo pełniło niezwykle istotną rolę w rękach influencerów, służąc do przekazywania informacji podczas wydarzeń Strajku Kobiet. To na ich kanałach najpierw szukaliśmy bieżących przekazów z sytuacji, które były zdecydowanie bardziej “na bieżąco” w porównaniu do stacji telewizyjnych. Popularne relacje znajdowały się na profilach Krzyśka Gonciarza, Anji Rubik, Make Life Harder, czy Ewy Red Lipstick Monster.Oraz, długo oczekiwana i przekładana premiera „Cyberpunk 2077”.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/co-sie-wydarzy-w-reklamie-internetowej-w-2021-roku-brokerzy-i-agencje-mediowe,7170401079367809a ##

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuMarki, które nie dostosowały swojej komunikacji do panujących warunków i światowych kryzysów, takich jak pandemia Covid-19 czy Strajk Kobiet w Polsce i pokazywały obrazy kompletnie oderwane od rzeczywistości.Nieetyczne wykorzystywanie sytuacji pandemii do reklamy “swojej marki” nie tylko przez firmy, ale głównie przez polityków.Rozpowszechniające się jeszcze bardziej fake newsy szczególnie związane z Covid-19.

Trend roku / człowiek rokuNa szczęście znalazło się sporo marek, które w 2020 były bliżej ludzi, starając się rozumieć ich potrzeby w kryzysie, bezpośrednio adresując stojące przed nimi wyzwania - takie jak praca zdalna, kwarantanna, brak możliwości spotkań z bliskimi, niedobór rozrywki. To brandy, które pomagały poprzez CSR, podejmowały działania na rzecz bezpieczeństwa pracowników i konsumentów, wspomagały medyków i instytucje branży medycznej. Jedną z kampanii pokazujących wyzwania nowej rzeczywistości była zrealizowana w Czechach akcja marki IKEA, odnosząca sie do problemu przemocy domowej podczas pandemii (https://www.wirtualnemedia.pl/ikea-przemocy-domowa-mocny-spot,7170427384346753a). W Polsce warto wyróżnić kampanię “Stop Kobietobójstwu” Centrum Praw Kobiet).

Kolejnym trendem jest również fakt, że Klienci coraz bardziej oczekują od marek zajęcia stanowiska w ważnych dla nich kwestiach (np. Strajk Kobiet, LGBT, ciałopozytywne kampanie, walka z depresją, zmiany klimatyczne) przez co relacja konsument-marka nabiera głębszego znaczenia. Klienci coraz częściej wybierają dane brandy nieprzypadkowo, a przez pryzmat tego, czy zgadzają się z nimi pod kątem przekazywanych wartości.I, choć są obecne w kulturze popularnej od lat - to właśnie w 2020, jak nigdy wcześniej, memy pomogły nam wszystkim przetrwać ten rok z odrobiną humoru w bardzo nieśmiesznych czasach.

Jak pandemia wpłynęła na branżęSkokowo zwiększył się nacisk na e-commerce oraz działania w digitalu. Równocześnie zwiększyła się oglądalność wideo online, co skutkowało również wzrostem oczekiwań i wymagań wśród odbiorców względem twórców contentu. Wzrosło zaufanie do marek, które w swojej komunikacji nawiązują do aktualnych problemów i wydarzeń, wspierając swoich konsumentów (poprzez ciekawe akcje lub promocje) oraz osoby potrzebujące (osoby starsze lub pracowników medycznych)

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-w-2021-roku-prognozy-trendy-opinie-analiza,7170401613723777a ##

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku1. Przy wzroście znaczenia e-commerce  i przejściu wielu firm na tą formę sprzedaży, influencer i wideo marketing będzie zdecydowanie bardziej skierowany na performance. Na znaczeniu zyskają programy afiliacyjne, w ramach których firmy będą mogły śledzić i wyraźnie oceniać efektywność działań oraz współpracy z konkretnymi twórcami. Jest to trend bardzo mocno widoczny w Chinach, a w innych częściach Świata głównie promowany przez Amazon. Wraz ze wzrostem wartości e-commerce działania w digitalu staną się się droższe a ich skuteczność może się zmniejszyć. Wyzwaniem więc tutaj będzie bardzo dobre dostosowanie i zaplanowanie działań, przygotowanie odpowiednich  programów afiliacyjnych.

2. Komunikacja odzwierciedlająca aktualne wydarzenia i problemy konsumentów nie tylko globalnie, ale też lokalnie. Przy zdecydowanie zwiększonej ilości treści, wymagamy więcej: jeszcze wyższą jakość i nawet lepiej dopasowanie do potrzeb odbiorcy.

3. W komunikacji odzwierciedlającej aktualne wydarzenia i odpowiadającej na potrzeby konsumentów wyzwaniem będzie dopasowanie odpowiednich narzędzie marketingowych, jak chociażby udoskonalenie lub wprowadzenie chatbotów, nowości typu lensy na Instagram i TikTok (np. umożliwiające “przymiarkę” produktów odzieżowych, kosmetycznych itd.).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-internetowy-trendy-2021-rok-prognozy-opinie-raport,7170403065366145a ##

 

Marcin Klimczak, associate director w MediaCom Beyond Advertising

grafika

Wydarzenie rokuPremiera „Cyberpunk 2077”. Największe światowe dzieło kultury i rozrywki, które powstało w Polsce. „Cyberpunk 2077” rozgrywa się w Night City, mieście odwiedzanym przez graczy z całego świata, w którym władzę sprawują Polacy z CD Projekt Red. Twórcy wydali na to więcej pieniędzy niż wynoszą budżety niejednego hitu z Hollywood, angażując do współpracy najlepszych na świecie, czy też zapraszając do udziału takie gwiazdy jak Keanu Reevesa czy takie ciekawe osobowości jak partnerka Elona Muska. Cyberpunk 2077 to najbardziej oczekiwana gra na świecie, która już dziś bije wszelkie rekordy, jednak dla nas – ludzi z branży – to coś więcej niż gra. To świat, który angażuje olbrzymie rzesze ludzi. To świat, który na pewno będzie się rozwijał, angażując ich na lata. Dlatego też nie można sobie wyobrazić, aby ten świat funkcjonował bez reklamy i zaangażowania marek.

Na początek zobaczyliśmy kilkugodzinny program premierowy gry w Polsat Games, którego partnerami były marki Play i Sprite. To również inne aktywacje tych marek – od premiery dedykowanych puszek, startery i inne działania, skierowane do graczy. Partnerstwo to pokazało, jak świat tych marek jest bliski środowisku ludzi młodych, zaangażowanych w tę formę rozrywki. Nie byłoby to możliwe gdyby Sprite oraz Play od lat nie budowały swoich kompetencji w tym obszarze, choćby poprzez wieloletnie współprace z influencerami gamingowymi, czy też wsparcie różnych inicjatyw czy wydarzeń z tej branży. Premiera niezwykłej gry, program premierowy Polsatu prowadzony przez Krzysztofa Ibisza, zaangażowanie dwóch dużych marek – to olbrzymie wydarzenie, ale też początek tego, czego będziemy świadkami w następnych latach.

Z dużym zainteresowaniem i przyjemnością oglądam program „Totalne Remonty Szelągowskiej”. Jako osoba zaangażowana w podobne projekty contentowe, oparte na dużych programach telewizyjnych, dostrzegam tu doskonały projekt komunikacji marki Castorama. Wspólnie z nadawcą TVN oraz innymi partnerami, na bazie dobrego, angażującego programu Castorama stworzyła system komunikacji, wykorzystujący wiele różnych narzędzi i mediów. Projekt ten pokazuje, że do realizacji ciekawych i efektywnych strategii contentowych nie potrzebujemy nowych zaawansowanych platform, ponieważ przy dobrym pomyśle w zupełności wystarczy partnerstwo z klasycznym nadawcą telewizyjnym. Szczególnie takim, który nie ogranicza się tylko do swojej bazowej aktywności (obraz w TV), ale równie silnie rozwija wszelkie inne obszary dystrybucji treści video.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuRozczarowaniem tego roku był brak rozwiniętych rodzimych platform contentowych oraz mechanizmów dystrybucji, które wykorzystałyby zamknięcie kin i jednocześnie pozwoliły zwrócić nakłady producentów, poniesione podczas realizacji filmów. Oczywiście pandemia spadła na nas niespodziewanie i nie jest to tylko problem naszego rynku. Trudno oczekiwać, aby branża tak szybko się dostosowała, jednak pozostaje pewien niedosyt. Sytuacja ta pokazała, jak silnie branża jest uzależniona od widowni kinowych i wzajemnie – przesunięcie premiery najnowszego Bonda skutkowało zamknięciem jednej z największych sieci kinowych na świecie. Z utęsknieniem czekamy na powrót do kin, nie tylko ze względu na biznes, produkcje filmowe, ale też po prostu  ze względu na możliwość wspólnego, bezpośredniego przeżywania emocji poprzez treści kulturalne.

Kryzys ten spowodował pogoń za przeniesieniem treści wideo do online. Bohaterami naszej branży są na pewno wszystkie firmy producenckie, które zaczęły wdrażać procedury bezpiecznej realizacji produkcji w reżimie sanitarnym. Wiele planów realizowanych było bez obecności reżysera i innych ważnych osób. Okazało się, że produkować można nawet zdalnie – co na pewno będzie miało wpływ na to, że w przyszłym roku będzie na co pójść do kina, a równocześnie znaleźć ciekawy content na nowych platformach onlinowych.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/seo-sem-prognozy-na-2021-rok-trendy,7170403170416257a ##

Trend roku / człowiek roku„Wygrać złoto i zostać viralem”, czyli parodia reklamy Apartu wykonana przez Klub Komediowy. Sama reklama została rozjechana przez środowisko i twórców. Osobiście jestem dla niej bardziej łaskawy, traktując spot, jako ważny element, zasilający bogatą w media i formaty kampanię świąteczną. Finalnie okazało się, że na bazie tej produkcji można zrobić coś, co uzyska większą oglądalność niż  oryginał. Wystarczył talent, dystans, i humor, które niewątpliwie posiadają twórcy Klubu Komediowego. Popularność tej parodii to dowód na to, że naturą najlepszych kreatywnych pomysłów jest źródło w nieoczywistych, niespodziewanych połączeniach i nietypowych skojarzeniach.

Ten przykład pokazuje, że jakość nie jest uzależniona od wielkości budżetu - liczy się energia kreatywna, która z nieoczywistych rzeczy tworzy obraz, błyskawicznie przebijający oryginał. Twórcy komediowi czy improwizatorzy, którzy mierzą się z tego typu wyzwaniami na scenie, mogą o tym wiedzieć najwięcej. Trend spadku kreatywności widać po statystykach konkursów branżowych i to nie tylko w Polsce. Brak kontaktu międzyludzkiego w czasie lockdownu dodatkowo nie sprzyja powstawaniu nowych pomysłów. Dlatego też połączenie świata twórców z różnych dziedzin, jak choćby improwizacji teatralnej ze światem komunikacji marketingowej, jest szansą na większą ilość zaskakujących, kreatywnych kampanii w następnych latach.

Jak pandemia wpłynęła na branżęW czasie pandemii obserwujemy perturbacje w budżetach reklamowych czy planach marketingowych. Niepewna przyszłość skłania marketerów do ostrożności, co przekłada się na mniej inwestycji w rozwiązania niestandardowe, jak choćby właśnie video marketing. Co ciekawe, koronawirus przyczynił się jednocześnie do powstania bądź popularyzacji wielu rozwiązań technologicznych, które wspierają produkcję contentu video w dobie ograniczeń sanitarnych i rządowych regulacji, dotyczących liczby ludzi obecnych na planach zdjęciowych. Dziś okazuje się, że możliwe jest tworzenie filmu zdalnie, gdzie zarówno reżyser, producent jak i aktor współpracują ze sobą przy projekcie, każdy z własnego domu.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-social-mediowa-podsumowuje-2020-rok-prognozuje-trendy-na-2021,7170405075240577a ##

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuDostosowanie modelu dystrybucji i formatu video do zmieniających się nawyków konsumpcji treści w internecie. Dziś wszystkie gałęzie masowej rozrywki przenoszą się do Internetu, niezależnie czy mówimy o transmisji wydarzenia sportowego, wystawy czy koncertu. Mimo że wciąż nie tracimy nadziei, związanej z powrotem do kin czy na stadiony, dziś uczymy się konsumować treści poprzez dostępne platformy internetowe. Te z kolei stanowią doskonałe środowisko dla marek w obszarze aktywacji branded content.

Trzecia kwestia to powiązanie platform wideo i emitowanych treści z e-commerce i szeroko rozumianymi procesami sprzedaży online.

Na dalszych podstronach wypowiedzi menedżerów Grupy Interia.pl, Propeller Film, 180heartbeats+ Jung v Matt i Kamikaze

Agnieszka Maciaszek, dyrektor zarządzający Content Intelligence Agency w Grupie Interia.pl

grafika

Wydarzenie rokuTrudno wskazać jedno konkretne wydarzenie, bo cały rok 2020 był czasem, w którym musieliśmy dostosować się do nowych realiów, wykorzystując do tego szeroko rozumiany przemysł wideo.

Tutaj podkreślić należy sukces platform streamingowych, rozwój live video chatów, narzędzi do zdalnego nauczania, oraz zwrócić uwagę na szkolenia, webinary, konferencje w całości realizowane online.

Wydarzenia kulturalne – koncerty, premiery filmowe i teatralne dostępne z poziomu domowych urządzeń połączonych z siecią. Programy telewizyjne i radiowe, gdzie goście i eksperci łączą się z prowadzącym za pomocą wideorozmowy czy w końcu zajęcia fitness i treningi personalne prowadzone poza zamkniętymi klubami i siłowniami przez trenerów na odległość. Nigdy wcześniej nasze codzienne życie nie było tak mocno zdigitalizowane jak w 2020 roku. To, co nieuniknione – paradoksalnie dzięki pandemii – przyśpieszyło, a co więcej – okazało się, że działa i to w większości przypadków działa bardzo dobrze.  

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuTaka piękna i długa… A może jednak bardziej ogólnie – część marek zdawała się zapominać, że należy zmienić komunikację i dostosować się do nowych realiów, choć trzeba przyznać, że najwięksi gracze stosunkowo szybko odnaleźli się w pandemicznej rzeczywistości, w przekazie skupiając się na wspierającej komunikacji opartej o empatię.

Druga rzecz - sławne na cały kraj zdalne lekcje z TVP. Zdumiewających rozmiarówfala hejtu wylanego na nauczycielki, które ostatecznie stały się ofiarami całej produkcji. To przykład na to, że pośpiech zawsze jest złym doradcą, a każdy pomysł powinien przed udostępnieniem zostać szczegółowo zweryfikowany, zwłaszcza pod kątem zawartości merytorycznej. Trend roku / człowiek rokuKomunikacja wideo czyli popularny zooming, który na stałe wszedł w codzienną rutynę milionów użytkowników, zastępując nie tylko spotkania grupowe, ale także interakcje w relacjach 1:1, służący nie tylko celom zawodowym, ale i osobistym.

Niewątpliwie był to rok, w który utylitarna funkcja wideo jako technologii stała się wiodącym trendem – webinary, największe konferencje, szkolenia organizowane online w związku z brakiem innej możliwości zapewne już na stałe zagoszczą w nowej rzeczywistości, choć wyzwaniem dla organizatorów pozostaje utrzymanie uwagi i zaangażowania użytkownika. Niemniej jednak możliwość uczestnictwa live w dowolnym wydarzeniu, w każdym miejscu na świecie to bez wątpienia ogromny plus pandemicznej rzeczywistości.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-internetowa-wg-wydawcow-jaki-byl-2020-roku-co-wydarzy-sie-w-2021-roku,7170406859094145a ##

Jak pandemia wpłynęła na branżęRok 2021 dla wideo był czasem wzrostów i kolejnych triumfów – rekordowa ilość nowych subskrybentów Netflixa, która w pierwszym kwartale zamiast oczekiwanych 7 mln wyniosła 15,8 mln, gdy giełdowe indeksy pikowały, akcje najpopularniejszego serwisu streamingowego na świecie drożały w szalonym tempie.

Zmienia się też ścieżka dystrybucji nowości. Wystarczy wspomnieć „Lovebirds” czy „Time to hunt” oraz polskie produkcje, które zamiast do kin trafiły na Netflix (np. „365 dni”czy „W lesie dziś nie zaśnie nikt”).

Tym tropem podążają także inne platformy streamingowe. Ogłoszono właśnie, że wszystkie premiery studia Warner Bros będą dostępne w serwisie HBO Max w tym samym momencie, w którym trafią do kin, użytkownicy wybiorą więc czy czwartą część kultowego „Matrixa”, „Diunę” czy „Mortal Kombat” zechcą obejrzeć w sali kinowej, czy też w domowych pieleszach.

Obowiązująca od lipca opłata od audiowizualnych usług medialnych, która ma przyczynić się do poprawy zdewastowanej przez pandemię kondycji rodzimego rynku kinematografii. To jasno pokazuje, że rosnąca z roku na rok popularność wideo online i usług z tym związanych jest traktowana jako kolejne źródło pozyskiwania środków do budżetu.

Rynek reklamy wideo w internecie oparł się wyraźnemu trendowi spadkowemu, który mocno zaznaczył się w telewizji. Coraz częściej spotykamy też tzw. micro video ads (spoty o długości 6-10 sekund), które stanowią punkt styku z marką, będąc równocześnie znacznie mniej inwazyjną formą niż dobrze znana, przeniesiona 1:1 z telewizji klasyczna 30-sekundowa reklama. Także wideo typu swipe-to-buy, znane dobrze użytkownikom Instagrama ze Stories, wyznacza kierunek, w którym rozwinie się reklama wideo. Mikromomenty skrócą się jeszcze bardziej.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/internet-i-marketing-mobilny-wydarzenia-ludzie-i-trendy-2020-roku-prognozy-na-2021,7170405862545025a ##

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuDostosowanie wideo do wymagań wyszukiwarek. W maju serwis YouTube udostępnił twórcom możliwość ręcznego dzielenia treści wideo na rozdziały. Z wykorzystaniem mechanizmów machine learning trwają testy zautomatyzowania tego procesu oraz oznaczania zawartości. Znaczy to mniej więcej tyle, że już wkrótce treść wideo będzie mogła być pozycjonowana na równi z tekstem.    Krótkie formy - rosnąca popularność krótko dostępnego, znikającego kontentu wideo, rozpropagowana przez aplikacje mobilne typu Instagra, czy TikToka. Marketerzy będą musieli skupić się na tych formach aby skutecznie dotrzeć z przekazem do określonego odbiorcy. Zawartość staje się dużo bardziej istotna niż forma i tę zależność powinni wykorzystać marketerzy, myśląc o kampaniach w roku 2021.

Budowanie zaangażowania użytkowników/dotarcie z przekazem do grupy docelowej w obliczu przesytu i nadmiaru informacji to kolejne wyzwanie, z którym przyjdzie zmierzyć się także w obszarze wideo. Kultura scrollowania wymusza na twórcach poszukiwanie coraz to nowych środków pozwalających przykuć uwagę odbiorcy na dłużej.

 

Jarosław Boliński, producent i dyrektor zarządzający w Propeller Film

grafika

Produkcja wideo to głównie praca na planie zdjęciowym, a co za tym idzie - w większej lub mniejszej grupie osób. O tym, że rok ten był bardzo trudny dla branży produkcji, jak i całej branży marketingowej i mediów, wiemy wszyscy. Wiele ograniczeń, obostrzenia dotyczące pracy na planie, trudności w podróżowaniu czy brak możliwości interakcji bardzo ograniczyły pole naszych działań.

Wydarzenie rokuZ pewnością wydarzeniem – choć wolałbym pisać tylko o wspaniałych produkcjach – było to jak sprawnie i skutecznie nasza branża poradziła sobie z wyzwaniami jakie narzuciła pandemia. Wideo castingi, praca w systemie online, zabezpieczenia wprowadzone w pracy na planie zdjęciowym – muszę przyznać, że udało się w bardzo profesjonalny sposób zadbać o wiele aspektów związanych z funkcjonowaniem produkcji reklamowej. Zauważyłem także spore zjednoczenie branży w obliczu trudności w pandemii. Działania komunikacyjne Klubu Producentów Reklamowych działającego przy SAR, wsparcie i wymiana doświadczeń środowiska filmowego, zrozumienie oraz współpraca z klientami, agencjami reklamowymi były bardzo pomocne i pokazały, że w trudnych chwilach możemy na siebie liczyć. W całej branży reklamowej CSR, społeczna odpowiedzialność nabrały też nowego znaczenia i wartości. Grupa dentsu przeprowadziła w tym czasie wiele inicjatyw, dzięki którym i nasze studio poradziło sobie lepiej w tym trudnym czasie.

Nie można również pominąć konkretnych projektów, które odniosły sukces w tym roku na ekranach. To w tym roku Polska walczyła o Oscara filmem „Boże Ciało”, a Canal+ zaproponował bardzo dobrą pozycję serialową - „Króla”. Obie produkcje stały na światowym poziomie, były też świetnie promowane.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPoza ewidentnym kryzysem całej branży spowodowanym pandemią, można powiedzieć, że porażką była konieczność masowego używania materiałów z banków zdjęć. Nie da się ukryć, że zdominowało to wiele produkcji video, a i udałoby się w tym czasie znaleźć pewnie „bliźniaczo” podobne filmy. Gdy dodamy do tego produkcje z cyklu „video połączenie z domu” oraz dyskusje, czy aktorzy mają grać w maseczkach czy nie – obraz produkcji w trakcie kryzysu jawi się dość ponuro.  

Tak jak w wideo marketingu trudno pokazać jakiś wyjątkowy projekt, wydarzenie w mijającym roku, tak można powiedzieć, że w kryzysie końcówkę roku „zrobił” nam Apart, prezentując film trochę „niedzisiejszy”.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-vod-co-wydarzylo-sie-w-2020-roku-jaki-bedzie-2021-rok,7170408568485505a ##

Trend roku / człowiek rokuTutaj odpowiedź jest jednoznaczna – trend roku to z całą pewnością video w sieci. Jego popularność dotyczy zarówno szaleństwa serialowo-netflixowego, jak i video marketingu. Dla mnie osobiście najciekawszym trendem był także rozwój produkcji dokumentalnych w stacjach telewizyjnych oraz na platformach streamingowych, a serial „Ostatni Taniec” (o drużynie Chicago Bulls) pokazał moc dokumentacji i archiwaliów wideo oraz tego, jaki pokład emocjonalny temu towarzyszy. Przy okazji stanowił także wartościową lekcję reklamy. Człowiekiem roku jest dla mnie Reed Hastings – szef Netfliksa.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuPowrót na regularne plany zdjęciowe i otwarcie się na kreatywne realizacje bez ograniczeń. Za tym wszystkim mam nadzieję, że przyjdzie powrót widzów do kin i już w niedalekiej przyszłości, w 2021 roku, będziemy mogli się cieszyć ze wspólnego spędzania czasu i oglądania ciekawych produkcji.

Powinniśmy jako branża solidarnie bronić, aby pretekst pandemii, nie wpływał na klienckie decyzje finansowe - co niestety widać już w prowadzonych przetargach. Pamiętajmy bowiem, że wciąż gonimy świat, chcąc aby nasze filmy były lepsze.  

Wyzwaniem będzie też utrzymanie zaangażowania i motywacji ludzi, bo skutki pandemii pewnie jeszcze długo będziemy odczuwać. Wiele ludzkich dramatów, jakie stoją za tym, co się wydarzyło i co się dzieje, jest przeogromna.

Mam jednak nadzieję, że już w przyszłym roku dobra energia wróci do nas wszystkich i poradzimy sobie z problemami, które nas przytłaczają w tym roku.

Artur Leśniak, senior strategy planner w 180heartbeats+ Jung v Matt

grafika

Wydarzenie roku2020 r. niespodziewanie stał się rokiem video. Konferencje, prezentacje przetargowe, eventy online. W wielu domach nawet święta były video. Bez wątpienia pandemia sprowokowała spektakularny rozwój tego formatu.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuBrak wsparcia dla branży spotkań i wydarzeń to największe rozczarowanie. Tysiące osób z branży ucierpiało na skutek wprowadzanych obostrzeń. Odbudowanie tego sektora będzie dużym wyzwaniem w przyszłości.

Trend roku / człowiek rokuCzłowiek roku, to człowiek na “zoomie”. Obraz dialogów prowadzonych za pośrednictwem ekranów, staje się wizytówką obecnych czasów. Ta forma kontaktu będzie się dynamicznie rozwijać. Stwarza to szereg nowych szanse dla branży video.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-wedlug-wydawcow-podsumowanie-2020-prognozy-na-2021,7170409315124865a ##

Jak pandemia wpłynęła na branżęPopularyzacja pracy zdalnej zmienia branżę i wpłynie na jej model biznesowy w przyszłości. To szansa dla nowych pomysłów i nowych podmiotów.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuWzmacniać partnerskie relacje z marketerami. Współpraca to najlepsza forma walki z kryzysem.Wspierać i chronić pracowników. Wypalenia zawodowe i zdrowie psychiczne to dzisiaj najważniejsze tematy dla HR.Kolejnymi produkcjami konsekwentnie obalać mit, że wideo do internetu to uboższy brat contentu TV.

 

Marta Zabdyr, creative & copywriter w Kamikaze

grafika

Słowo roku? Pandemia. Odmieniana przez wszystkie przypadki znalazła się na ustach wszystkich marek. Na ustach nas wszystkich. Jednak już sposób jej oswojenia nie był wcale taki oczywisty. Jak sobie z tym poradziliśmy?

Wydarzenie rokuPo pierwsze: lockdown. Zostaliśmy w domu i zachęcaliśmy innych do odpowiedzialności. Wykrzesaliśmy z siebie przy okazji też dużo dobra i staraliśmy się być jak najbliżej pomimo social distancing. Niezwykle trafne insighty posłużyły do stworzenia np. kampanii Niedługo znowu się przytulimy od Zalando, podobnie na pandemiczną nutę z optymistycznym wydźwiękiem zagrał McDonald’s z kampanią Wszyscy zakładamy maski!, która wizualnie jest moim zdaniem 2020 rokiem w pigułce.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPo drugie: doomscrolling. A może wcale nie było tak kolorowo i zabawnie? Może tak naprawdę przeszukiwaliśmy codziennie internet w poszukiwaniu negatywnych newsów, które potwierdzą nasze obawy o jutro, naszą niepewność i strach. Spokojnie, do porannej kawki poleca się Medicine i ich “ubrania na ból istnienia”. Bo, wiecie, w końcu nazwa marki zobowiązuje…

Za kampanię Very Alternative Medicine z udziałem M. Masłowskiej i M. Chorążego marce oberwało się mocno. Reklama parodiująca typowo farmaceutyczne spoty zachęcająca do zakupu nowej “terapeutycznej” kolekcji wywołała falę negatywnych komentarzy, a przy okazji dyskusję na temat fatalnej sytuacji psychiatrii w Polsce. Miało być z przymrużeniem oka, wyszło kontrowersyjnie i wywołało sprzeciw osób zmagających się z problemami psychicznymi. Oczekiwania kreacji vs interpretacja odbiorcy.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydawcy-internetowi-podsumowuja-2020-roku-prognozuja-wydarzenia-i-trendy-na-2021,7170409984697985a ##

Trend roku / człowiek rokuPo trzecie: śmiech. 2020 zasługuje na swoje wydanie Wielkiej Księgi Memów. Dlatego zanim sytuacja zrobiła się naprawdę poważna, postanowiliśmy ją wyśmiać i przekuć przymusową izolację w zabawę. Challenge viralowo opanowały internet i brali w nich udział już chyba wszyscy, z politykami, markami i największymi gwiazdami włącznie, na koncertach z Żywcem i Męskim Graniem, czy z Captain Jackiem bawiliśmy się online, a kto jeszcze nie założył konta na Tik Toku, ten mógł przegapić naprawdę sporo.

No właśnie - Tik Tok. Według mnie 2020 stał pod znakiem tiktokizacji contentu. Widać to w kampaniach, jak wyżej wspomniana kampania McDonald’s, a przede wszystkim w liczbie brandów, które na placement swoich kampanii wybrały właśnie tę platformę (Converce i Creative All Star Series, Fortnite i #EmoteRoyaleContest czy Pepsi i #pepsicanbalance). Wpływ wizualnego języka Tik Toka widać też we wszystkich innych social mediach, wszystkie próbują się wpisać w tę stylistykę coraz bardziej.

Jak pandemia wpłynęła na branżęPo czwarte: social distancing. Chwilowy szok, niedowierzanie, panika, głęboki wdech i… bierzemy się do roboty. Oswoiliśmy pandemię i przenieśliśmy całe nasze życie i pracę do digitalu. Da się? Da się, jeśli pomyślimy, że w postpandemicznym video bardziej liczy się kreatywny pomysł niż najwyższa jakość nagrania (telefony w dłoń!).

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuPo piąte: new normal. Musimy zrozumieć, że 2020 nie był tylko “chwilową anomalią”, a zachowania konsumenckie i przede wszystkim sposób przyswajania przez nas treści może się zmienić już bezpowrotnie. Jak to wykorzystamy? I jakich nowych narzędzi będziemy potrzebować w nowej rzeczywistości? 2021 może być jeszcze ciekawszy, o ile nie obudzimy się 32 grudnia...

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela