W piątek sfinalizowano zawartą w połowie kwietnia przedwstępną umowę kupna ok. 65 proc. akcji Profitroom przez MCI DC Alternatywną Spółkę Inwestycyjną, w której fundusz MCI Capital ma ok. 85 proc. udziałów. W międzyczasie uzyskanie niezbędne zgody instytucji antymonopolowych oraz polisę ubezpieczeniową dla kupującego
Kwota transakcji to 190,14 mln zł. MCI Capital przy zakupie doradzały kancelaria DJM, firmy Deloitte, Bain & Company i Vienna Capital Partners.
- Closing transakcji domyka pewien etap w rozwoju spółki, teraz MCI będzie w pełni mogło wesprzeć zarząd w budowaniu pozycji Profitroom jako globalnego lidera branży „hotel online booking engine”. Widzimy ogromne perspektywy dla dalszego rozwoju tej firmy w Polsce i na rynkach zagranicznych - podkreśla w komunikacie Filip Berkowski, partner inwestycyjny w MCI.

Na czym zarabia Profitroom
Profitroom działa od ponad półtorej dekady. Oferuje pakiet obejmujący systemy do obsługi rezerwacji pokoi hotelowych oraz zarządzania działaniami sprzedażowymi i marketingowymi. Firma podkreśla, że z jej narzędzi korzysta większość polskich hoteli.
- W czasie naszej przygody z Cyber_Folks udało nam się rozszerzyć działalność na szereg nowych regionów zagranicznych i obecnie zaczynamy być zauważani jako globalny gracz w branży Hotel-Tech. Poza ekspansją rynkową wchodzimy również w nowe segmenty klientów coraz większych sieci hotelowych. Takie szybkie skalowanie Profitroom wymaga od nas nieustającej transformacji organizacji i pokonywania kolejnych barier. Szukaliśmy więc inwestora, który wesprze naszą ambicję dalszego wzrostu - mówił w połowie kwietnia Marcin Dragan, założyciel i prezes Profitroomu.

Firma działa obecnie w blisko 50 krajach, obsługuje ponad 3 tys. hoteli na całym świecie, a zatrudnia ok. 300 osób.
cyber_Folks zarobi 83 mln zł
33,34 proc. akcji Profitroomu, czyli wszystkie posiadane walory tej spółki sprzedał holding technologiczny cyber_Folks. Kwota brutto za te akcje to 97,5 mln zł, po odcięciu kosztów transakcyjnych i podatku od zysku u sprzedającego zostanie ok. 83 mln zł.
cyber_Folks podkreśla, że przy takiej cenie osiągnął blisko 3-krotny zwrot kapitału z inwestycji w Profitroom cztery lata temu. - Sprzedaż Profitroom-u pozwala nam jeszcze śmielej spoglądać w kierunku nowych akwizycji, rozwoju produktów własnych oraz kontynuacji wypłaty systematycznie rosnącej dywidendy - podkreśla Robert Stasik, wiceprezes cyber_Folks.
- Chcemy koncentrować się na produktach, które pozwalają na globalny skok, nasz ekosystem to m.in. flagowe produkty _Now i _Stores. Stajemy się liderem w sektorze e-commerce i coraz więcej ludzi kojarzy naszą markę z rozwojem biznesu online - wylicza.

Sprzedaż akcji Profitroomu pozwoli cyber_Folks obniżyć zadłużenie. - Już po I kwartale 2024 roku odnotowaliśmy znaczny spadek zadłużenia do poziomu 1,2 względem rocznej EBITDA. Po uwzględnieniu wpływów z transakcji Profitroomu, zadłużenie netto spadnie mocno poniżej 1, a do końca roku może spaść nawet do zera - mówi Robert Stasik.
- Co istotne, wyników Profitroom nie konsolidowaliśmy metodą pełną, dlatego sprzedaż naszych akcji nie wpłynie na przychody i zysk operacyjny Grupy cyber_Folks. Odnotujemy za to skokowy wzrost zysku netto, a także wzrost zasobów gotówki. Sprzedaż Profitroom daje nam możliwości do przeznaczenia większych kwot na prace R&D, czyli zwiększenia innowacyjności naszego biznesu. Będziemy chcieli także zwiększyć nakłady na promocję naszych rozwiązań, zarówno w Polsce, jak i zagranicą - dodaje.











