Microsoft Dynamics AX 2009 w firmie Bibus Menos

Bibus Menos wdrożył system Microsoft Dynamics AX 2009 w celu usprawnienia i automatyzacji licznych procesów zachodzących w firmie, przede wszystkim w zakresie realizacji indywidualnych zleceń.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Bibus Menos Sp. z o.o. powstała w wyniku połączenia polskiej firmy Menos i szwajcarskiej spółki Bibus. Firma działa w obszarach pneumatyki, mechatroniki, hydrauliki siłowej oraz filtracji, techniki szynowej, a także pomp i systemów. Istotną pozycję w ofercie firmy stanowią usługi projektowe, a także szybkie prototypowanie w postaci wydruków 3D.

Misja firmy

„W oparciu o zasoby materialne i finansowe firmy, doświadczony zespół pracowników oraz potencjał grupy BIBUS AG, dążymy do systematycznego umacniania pozycji naszej firmy wśród dostawców elementów, układów, urządzeń i rozwiązań z zakresu dziedzin, w których firma prowadzi swoją aktywność biznesową. Dążymy do zapewnienia naszym klientom produktów dobrze wykonanych, nowoczesnych i bezpiecznych w eksploatacji. Wspieramy na rynkach przemysłowych rozwój nowoczesnych technologii”.

Wyzwanie

Głównym wyzwaniem dla I&B Consulting – partnera wdrożeniowego Microsoft Dynamics AX, było takie przygotowanie systemu, aby odpowiadał on wszystkim obszarom zdywersyfikowanej działalności firmy i umożliwiał realizację procesu w ramach produkcji seryjnej jak i niestandardowych, indywidualnych zamówień. Stosowane wcześniej przestarzałe i rozproszone aplikacje funkcjonujące w przedsiębiorstwie były kolejnym wyzwaniem, z którym I&B Consulting musiał sobie poradzić. Wraz z rozwojem firmy, przedsiębiorstwo zaczęło dotkliwie odczuwać problemy związane z rozliczaniem zamówień. Autorska aplikacja, na której pracował Bibus Menos, nie realizowała obsługi nieszablonowych zleceń. Od Microsoft Dynamics AX oczekiwano wsparcia dla kadry kierowniczej w procesie decyzyjnym i zarządczym, a także możliwości tworzenia prognoz rentowności.

Rozwiązanie

W Bibus Menos wdrożono system Microsoft Dynamics AX 2009, dedykowany dla średnich i dużych przedsiębiorstw prowadzących szeroko zakrojoną działalność. Firma zdecydowała się kompleksowo wesprzeć swój biznes wdrażając niemal wszystkie dostępne w najnowszej wersji moduły oprogramowania. Zintegrowany system, łączący ze sobą narzędzia usprawniające działalność przedsiębiorstwa na różnych polach, zapewnia sprawną wymianę danych pomiędzy poszczególnymi działami, co znacznie przyspiesza realizację zleceń i automatyzuje liczne procesy, niwelując tym samym pomyłki spowodowane tzw. „czynnikiem ludzkim”, czy błędy występujące przy ręcznym przenoszeniu informacji z jednej aplikacji do drugiej.

Zaimplementowane narzędzie wspiera procesy związane z działalnością usługową, produkcyjną i handlową. Dzięki wdrożeniu Dynamics AX istnieje możliwość śledzenia kosztów na wszystkich etapach działalności produkcyjnej i usługowej. System dostarcza zaawansowanych narzędzi analitycznych umożliwiających monitorowanie i raportowanie kluczowych parametrów firmy oraz pozwala na rozliczenie rzeczywistych kosztów produkcji i usług. Microsoft Dynamics AX wspiera również obszar sprzedaży, podnosząc tym samym efektywność prowadzonych działań. Dzięki modułowi Projekty ulepszona została kontrola poszczególnych zamówień, a także ewidencja czasu pracy przy zleceniach i rozliczanie kosztów związanych z obsługą zleceń.

Znacznym udogodnieniem jest moduł CRM usprawniający organizację działań handlowych, obsługi klienta oraz marketingu. Natomiast dzięki modułowi portalu internetowego AX wykorzystywanemu w działaniach sprzedażowych, poprawiła się jakość i szybkość obsługi grupy dystrybutorów towarów i wyrobów Bibus Menos. Ergonomia, a także łatwość obsługi klienta jest kolejną korzyścią bardzo docenianą przez pracowników firmy Bibus Menos. Ponieważ użytkownicy różnią się między sobą zakresem obowiązków i kompetencjami, w systemie zdefiniowano role dla każdego stanowiska, co mocno podnosi satysfakcję użytkowników. Zindywidualizowany interfejs zawiera tylko te funkcjonalności i dostęp tylko do tych danych, które są konieczne do wykonywania pracy na określonym stanowisku, czyniąc codzienną pracę łatwiejszą i bardziej klarowną. Wszystkie te funkcjonalności znacznie ułatwiają obsługę procesów biznesowych, obniżają koszty i czas niezbędny do wdrożenia nowego pracownika w niuanse dotyczące korzystania z systemu.

Jak to działa

Dzięki wysokiemu poziomowi kompetencji zespołu firmy I&B Consulting podstawowe wdrożenie trwało zaledwie 8 miesięcy. Dobra współpraca między zespołami wdrożeniowymi – I&B Consulting i wewnetrzną grupą projektową przedsiębiorstwa – pozwoliła przeprowadzić implementację bez zakłóceń normalnego funkcjonowania firmy i zakończyć projekt sukcesem.

Realizacja zamówień

Bibus Menos prowadzi działalność w zakresie kilku różnych dziedzin, dlatego realizacja poszczególnych zleceń bardzo się od siebie różni i nosi znamiona unikalności oraz jednostkowości. Taka sytuacja jest widoczna szczególnie w przypadku prototypowania w postaci wydruków 3D czy makiet. Rzadko zdarzają się dwa identyczne zamówienia. Realizację każdego zlecenia trzeba oddzielnie zaprojektować, oszacować jego koszty i określić przypuszczalny czas dostarczenia gotowego produktu do klienta. Moduł Projekty oraz Narzędzia, umożliwiające wielowymiarowe analizy, wspierają firmę na tym polu poprzez znaczne uproszczenie planowania kosztów, czasu pracy, zużycia materiałów i obciążenia maszyn. Dzięki zaawansowanym funkcjom, system Microsoft Dynamics AX pozwala harmonogramować pracę nad poszczególnymi zleceniami z optymalnym wykorzystaniem zasobów firmy, maksymalizując tym samym zyski. W przypadku konieczności równoległej realizacji kilku zleceń, narzędzia analityczne dostarczają specjalistycznych kalkulacji ułatwiających ustanowienie najbardziej priorytetowych zadań i zidentyfikowanie najbardziej rentownych zamówień.

Wsparcie sprzedaży

Moduły CRM zintegrowane z funkcjonalnością portalu AX zaoferowały Bibus Menos rozległe możliwości sprzedażowe, umacniając tym samym pozycję firmy na rynku. Przed wdrożeniem firma otrzymywała liczne zamówienia za pośrednictwem portalu internetowego. Jednak informacje o zamówieniach trzeba było następnie ręcznie przenosić do innych systemów, co znacznie wydłużało czas potrzebny na obsługę klienta i niosło ze sobą ryzyko błędu. Obecnie, wszystkie dane o zamówieniach automatycznie przepływają do odpowiednich modułów, dzięki czemu pracownicy działu obsługi klienta efektywniej realizują powierzone im zadania, a dzięki osiągnięciu znacznej oszczędności czasu mogą efektywniej i produktywniej zaangażować się w budowanie relacji z klientami. Zaimplementowane rozwiązanie spowodowało, że sprzedaż odbywa się szybciej, sprawniej, jest mniej absorbująca oraz bardziej efektywna i satysfakcjonująca – zarówno dla pracowników, jak i klientów firmy Bibus Menos.

Moduł CRM wspiera wszystkie etapy obsługi sprzedaży – poczynając od nawiązania kontaktu, przez ofertowanie, realizację zamówień, bieżące działania jak i obsługę posprzedażową, np. serwis. Obsługa indywidualnych zleceń wymaga innego podejścia do klienta niż w przypadku standardowych, powtarzalnych zamówień. Klient nie tylko zamawia produkt, ale określając swoje wymagania niejako go współtworzy. W takiej sytuacji skuteczna komunikacja pomiędzy klientem a dostawcą jest kluczem do sukcesu, choć nierzadko okazuje się jednocześnie wąskim gardłem. Moduły CRM dostarczają rozwiązań, które ułatwiają komunikację i rozwijają relację klient-dostawca w najbardziej efektywnym kierunku.

Pełna kontrola

Przy realizacji tak złożonych i zróżnicowanych zleceń konieczne jest zapewnienie maksymalnej kontroli na każdym etapie. System został zaimplementowany w taki sposób, aby odwzorowywał swoją strukturą procesy zachodzące w firmie, dzięki czemu o wiele łatwiej jest je monitorować, kontrolować i udoskonalać. Takie rozwiązanie pozwala trafniej ocenić koszty zlecenia, czas potrzebny na jego realizację i rentowność. Co więcej, system umożliwia śledzenie kosztów na wszystkich otwartych działaniach, przez co firma może zidentyfikować najbardziej kosztowne etapy realizacji i w miarę możliwości optymalizować wydatki.

Raportowanie i analizy

System Microsoft Dynamics AX umożliwia automatyczne monitorowanie i rejestrowanie procesów zachodzących w firmie, dzięki czemu zyskuje ona cenne informacje na temat wydajności poszczególnych działań. Na podstawie danych o popycie na poszczególne produkty czy cen materiałów, managerowie mogą podejmować trafne decyzje oparte na rzeczywistych danych, a nie tylko polegać na swojej intuicji. Ogranicza to ryzyko związane z nadprodukcją towarów, na które nie będzie zbytu i tym samym zamrożenie kapitału oraz wzrost kosztów magazynowania. Z drugiej strony, narzędzia analityczne zintegrowane z modułem sprzedaży i modułami CRM ułatwiają identyfikację niezagospodarowanych nisz i szans biznesowych, pozwalając wyprzedzić konkurencję i zwiększyć zyski przedsiębiorstwa.

Co więcej, Microsoft Dynamics AX przyspiesza proces przygotowania raportów, zapewniając dostęp do informacji przekrojowej w czasie rzeczywistym przy mniejszym nakładzie czasu na opracowanie analiz i raportów.

System przyjazny użytkownikom

System Microsoft Dynamics AX został wybrany nie tylko ze względu na jego wysoką skalowalność i wydajność, ale także ze względu na interfejs przypominający użytkownikom oprogramowanie Microsoft Office. Dzięki temu, system szybciej zyskuje akceptację użytkowników i jest przez nich chętniej i sprawniej używany.

Korzyści biznesowe

Mimo, że Bibus Menos od niedawna korzysta z systemu, efekty wdrożenia są widoczne już teraz.

Dane firmy zgromadzone są w jednym miejscu, więc odszukanie poszczególnych informacji i korzystanie z nich jest o wiele prostsze i wygodniejsze, zajmując znacznie mniej czasu. System centralizując dane zapewnia pracownikom dostęp do najświeższych informacji, pochodzących także z innych placówek firmy, co znacznie ułatwia planowanie dalszych działań i komunikację pomiędzy poszczególnymi oddziałami.

Dużym ułatwieniem dla handlowców jest zintegrowanie systemu z portalem sprzedażowym, co zwiększa skuteczność ich działań i skraca czas realizacji zamówień. System przyspiesza i automatyzuje realizację projektu, np. wyprodukowanie modelu projektowego w CAD zaledwie w ciągu 12 godzin. Moduły CRM pozwalają na maksymalne wykorzystanie wiedzy o klientach i ich zamówieniach, przekładające się na zacieśnienie relacji i dopasowanie oferty do ich indywidualnych potrzeb. Moduł Serwis dostarcza narzędzi, dzięki którym pracownicy firmy mogą zapewnić swoim klientom właściwą obsługę posprzedażową. W efekcie każda interakcja z klientem jest rejestrowana, a obsługa utrzymana na jednakowo wysokim poziomie. Natomiast analizy i raporty „podpowiadają” managerom następne kroki i pomagają kształtować odpowiednią politykę firmy oraz planować jej dalsze działania.

Wdrożenie Microsoft Dynamics AX w polskim oddziale było projektem o najszerszym zakresie funkcjonalnym w ramach grupy Bibus. Mimo, że w polskiej firmie zachodzą najbardziej skomplikowane i zróżnicowane procesy, system dobrze się sprawdza i można prognozować, że wdrożenie powiedzie się także w pozostałych jednostkach.

Referencje

„Podeszliśmy do implementacji z dużym rozmachem. Gdy podejmowaliśmy decyzję o wdrożeniu tak skomplikowanego systemu, liczyliśmy się z tym, że jest to proces długotrwały i kosztowny. Dlatego postawiliśmy na najnowocześniejsze i kompleksowe rozwiązanie tak, abyśmy wkrótce po jego implementacji nie musieli martwić się o to, czy firma szybko z niego „wyrośnie”. Już teraz widzimy korzyści, jakie przynosi wykorzystanie tego oprogramowania, a to dopiero początek naszej przygody z Microsoft Dynamics AX.” – mówi Zbigniew Gotartowski, Prezes Zarządu Bibus Menos.

„Stawiamy na nowoczesność i rozwój. Nie boimy się wyzwań. Stale rozbudowujemy naszą ofertę i dlatego potrzebowaliśmy spójnego systemu, który automatyzując maksymalną liczbę procesów pozwoliłby nam poświęcać więcej czasu na ambitniejsze zadania. Szukaliśmy narzędzia, które wsparłoby nas w planowaniu dalszych działań w taki sposób, aby odpowiadać na potrzeby naszych klientów i wyprzedzać konkurencję, a przede wszystkim nie tkwić w miejscu.” – wyjaśnia Michał Stankiewicz, Dyrektor Handlowy Bibus Menos.

„Nie jesteśmy typowym przedsiębiorstwem produkcyjnym. Nasze działania w ogromnej mierze zależne są od wymagań naszych klientów, dlatego musimy szczególnie dbać o relacje z nimi. CRM będący integralną częścią zaimplementowanego rozwiązania wraz z modułem Serwis, dostarcza bezcennej pomocy w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktu z naszymi kontrahentami, a także realizacji zamówień zgodnie z ich wymaganiami.” – tłumaczy Tomasz Szczechowski, Dyrektor Produkcji Bibus Menos.

Microsoft Dynamics

Dynamics jest integralną częścią Microsoft, oferującą szeroki zakres zintegrowanych rozwiązań biznesowych dla rynku dużych i średnich przedsiębiorstw. Oferta firmy w tym zakresie obejmuje systemy wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem (ERP) oraz systemy wspomagające zarządzanie relacjami z klientami (CRM). Rozwiązania te pomagają dużym i średnim przedsiębiorstwom w tworzeniu i ulepszaniu łączności z klientami, pracownikami, partnerami i dostawcami.

Głównymi produktami Microsoft Dynamics oferowanymi na rynku polskim są: Microsoft Dynamics AX, Microsoft Dynamics NAV oraz Microsoft Dynamics CRM.

Aplikacje Microsoft Dynamics optymalizują strategiczne procesy biznesowe w organizacji, tj.: zarządzanie finansami, zasobami ludzkimi, łańcuchem dostaw i usługami, projektami, relacjami z klientami oraz e-handel, analitykę i produkcję.

Rozwiązania Microsoft Dynamics są sprzedawane przez sieć firm współpracujących – Partnerów, którzy posiadają wyspecjalizowane zespoły wdrożeniowe, szkoleniowe i serwisowe. Obecnie do sieci Partnerów Microsoft Dynamics na świecie należy ponad 4500 resellerów

(VAR), integratorów systemowych, konsultantów, niezależnych dostawców oprogramowania (ISV), firm doradczych oraz dostawców zintegrowanych rozwiązań biznesowych i usług.

Ponad 305 000 firm i organizacji na całym świecie używa rozwiązań Microsoft Dynamics.

Więcej informacji na temat systemu Microsoft Dynamics: http://www.microsoft.com/poland/dynamics/ 

Więcej informacji

Informacje na temat produktów i usług Microsoft można uzyskać kontaktując się z polskim oddziałem firmy:

Microsoft Sp. z o.o.

Al. Jerozolimskie 195 A

02-222 Warszawa

Tel. +48 (22) 594 10 00

Faks +48 (22) 594 14 01

http://www.microsoft.com/poland/dynamics/

Informacje na temat produktów i usług firmy I & B Consulting Sp. z o.o.:

ul. Wojska Polskiego 102

98-200 Sieradz

Tel. +48 (43) 827 07 00

Faks +48 (43) 827 07 07

www: www.ibconsulting.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"