Mniej na reklamy telekomów, samochodów, podróży i odzieży. W górę FMCG, handel, finanse i handel (raport za I poł. 2013)

W I połowie br. o ok. 10 proc. zmalały cennikowe wydatki na reklamy usług i produktów telekomunikacyjnych, motoryzacyjnych i odzieżowych, a o prawie 20 proc. - ofert turystycznych. Za to mocno wzrosły budżety reklamowe żywności i innych produktów FMCG, usług finansowych oraz handlowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Dane Kantar Media przygotowane dla portalu Wirtualnemedia.pl pokazują, że największym sektorem na polskim rynku reklamowym pozostaje farmacja. W I połowie br. cennikowe wydatki tek branży (bez uwzględnienia internetu) wyniosły 1,735 mld zł. To o 9,7 proc., czyli 153,9 mln zł, więcej niż rok wcześniej. Wzrost nastąpił, mimo że Aflofarm, największy reklamodawca farmaceutyczny - liderujący zresztą pod tym względem na całym rynku - obciął swoje inwestycje marketingowe w mediach o 74,3 mln zł (patrz link poniżej).

Wzrosły też cennikowe budżety sektorów żywnościowego i handlowego. Ten pierwszy przeznaczył na reklamy o 15 proc. (czyli 211 mln zł) więcej niż przed rokiem, a drugi - aż o 27,1 proc. (czyli 307,3 mln zł) więcej. Wśród głównych marketerów z pierwszej branży swoje wydatki znacząco zwiększyły Nestlé Polska  i Unilever Polska, a z drugiej - Lidl Polska. Natomiast budżety na reklamy produktów do użytku domowego wzrosły w skali roku o 29,6 proc., czyli 66 mln zł.

Za to cennikowe budżety sektora telekomunikacyjnego zmalały o 10,5 proc., czyli aż 157,9 mln zł. Tylko PTK Centertel (operator Orange) zmniejszył swoje wydatki w telewizji, radiu i prasie o 118,5 mln zł, a T-Mobile Polska - o 121 mln zł.

Dużo mniej niż rok wcześniej na reklamy przeznaczyły też firmy z branży motoryzacyjnej - o 12,2 proc., czyli 109,7 mln zł. Natomiast wydatki na reklamy podróży, hoteli i restauracji zmalały w skali roku o 17,2 proc. (czyli 58,1 mln zł), a na reklamy artykułów odzieżowych - o 8,5 proc. (24,4 mln zł).

Z kolei spore wzrosty cennikowych budżetów reklamowych zanotowały sektory kosmetyczny, finansowy oraz producenci napojów i alkoholi. Ta pierwsza branża przeznaczyła na reklamy o 11,4 proc. (czyli 112,2 mln zł) więcej niż przed rokiem, ta druga - o 14,5 proc. (127,2 mln zł) więcej, a ta trzecia - o 14,9 proc. (89,6 mln zł) więcej. Wydatki sektora finansowego opisywaliśmy po I kwartale br., osobno analizując działania banków (zobacz szczegóły) i ubezpieczycieli (więcej na ten temat).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"