Większość inwestorów przekonana, że za dwa lata branża mody i dóbr luksusowych osiągnie stan sprzed pandemii

Ponad 90 proc. inwestorów uważa, że do 2024 roku branża mody i dóbr luksusowych powróci do poziomu sprzed pandemii - wynika z raportu Deloitte. Liczba transakcji w obszarze fuzji i przejęć w branży mody i dóbr luksusowych sięgnęła 277, a to więcej niż przed pandemii.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Większość inwestorów przekonana, że za dwa lata branża mody i dóbr luksusowych osiągnie stan sprzed pandemii

Na potrzeby Deloitte „Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2021” przeprowadzono badanie wśród inwestorów, z czego 97 proc. z nich to przedstawiciele funduszy private equity. Najczęściej zajmują stanowisko dyrektora zarządzającego lub partnera (58 proc.). Trzy czwarte inwestorów posiada w swoim portfolio aktywa z branży mody i dóbr luksusowych, najczęściej z segmentu ubrań i akcesoriów.

Najwięcej transakcji fuzji i przejęć inwestorzy przeprowadzili wśród europejskich firm, w 2020 roku było ich 144. Natomiast największy spadek (o 15) odnotowano w Ameryce Północnej - w 2020 roku przeprowadzono tam 48 transakcji.

Wzrost o 33 zaobserwowano z kolei w regionie Azji i Pacyfiku (łącznie było ich 73). Reszta świata i Bliski Wschód doświadczyły delikatnego spadku (po 5) głownie ze względu na branżę hotelarską i przeprowadziły w sumie 12 transakcji.

Do największych transakcji doszło w branży luksusowych samochodów, a ich średnia wartość wyniosła 754 mln dolarów – to wzrost o 104 proc. w ujęciu rocznym. Jednak najbardziej spektakularną zmianę, bo aż o 808 proc. w porównaniu do 2019 widać w segmencie prywatnych odrzutowców. Średnia wartość transakcji to 232 mln dolarów. Duży wzrost (482 proc.) zaobserwowano również w meblarstwie, ale średnia wartość transakcji jest tu stosunkowo mała i wynosi 68 mln dolarów. Straciły natomiast restauracje (o 92 proc.) i hotele (25 proc.).

grafika

–2020 rok minął pod znakiem pandemii i biznesowej niepewności, ale jeśli chodzi o fuzje i przejęcia w branży mody i dóbr luksusowych zanotowaliśmy wzrosty. Liczba transakcji wyniosła 277, czyli o 6 więcej niż w roku 2019. Co ciekawe, chociaż branża hotelarska była zamknięta przez znaczną część roku i mogłoby się wydawać, że inwestorzy nie postrzegają jej jako atrakcyjnej, to w ubiegłym roku przeprowadzono aż 85 transakcji z udziałem jej przedstawicieli. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również firmy z branży ubrań i akcesoriów oraz kosmetyków i perfum. Liczba transakcji w tych segmentach wyniosła odpowiednio 65 i 57 – mówi Agnieszka Zielińska, partner w dziale doradztwa finansowego w Deloitte.

Kto inwestuje w branże mody i dóbr luksusowych

Eksperci Deloitte przyjrzeli się również profilom oferentów. Ponad połowa (54 proc.) z nich to inwestorzy finansowi, a pozostali – strategiczni.

Wśród tych pierwszych 49 proc. stanowią przedstawiciele usług finansowych, a 37 proc. inwestorzy private equity lub venture capital. Wzrost liczby transakcji w stosunku do poprzedniego roku był głównie napędzany przez inwestorów finansowych (+29 transakcji).

Inwestorzy pomyślnie o przyszłości mody i dóbr luksusowych

94 proc. respondentów przewiduje, że kondycja branży mody i dóbr luksusowych powróci do poziomów sprzed pandemii w ciągu trzech najbliższych lat. Respondenci spodziewają się, że firmy z Azji i Bliskiego Wschodu szybciej powrócą do stanu sprzed pandemii COVID-19. Z wyjątkiem Ameryki Łacińskiej, we wszystkich regionach spodziewany jest pozytywny trend. W porównaniu z poprzednim badaniem, nastroje inwestorów polepszyły się znacząco, a Europa i Ameryka Północna to regiony, w których nastąpiła największa poprawa oczekiwań.

– Inwestorzy zdają sobie jednak sprawę z tego, że problemy gospodarcze nie zakończą się w 2021 roku. Przewidują natomiast, że w związku z obostrzeniami, najbardziej mogą ucierpieć hotele – tak wskazała ponad jedna trzecia respondentów. Natomiast jedna piąta badanych twierdzi, że zakazy odczują restauracje i firmy oferujące rejsy wycieczkowe, a 15 proc., że ograniczenia mogą dotknąć producentów oraz sprzedawców odzieży i akcesoriów.  Zdaniem inwestorów, najmniej problemów odczują firmy oferujące luksusowe meble oraz kosmetyki i perfumy – mówi Agnieszka Zielińska.

Szczególnie silne ożywienie ma wystąpić w segmencie produktów osobistych, do których zaliczyć można wspomniane kosmetyki i perfumy (wzrost o ponad 10 proc.), ubrania i akcesoria oraz biżuterię i zegarki (wzrost w przedziale od 5 do 10 proc. w obu tych kategoriach). Dobrze poradzą sobie również producenci mebli.

Jak wynika z raportu Deloitte, prawie połowa inwestorów uważa, że w 2021 roku pandemia będzie miała mniej niż 10-proc. wpływ na przychody przedsiębiorstw, a 39 proc. z nich przewiduje wpływ w przedziale od 11 do 20 proc. Niemal wszyscy badani (97 proc.) potwierdzają, że będą kontynuować inwestycje w branży mody i dóbr luksusowych, nawet jeśli napotkają na ograniczenia.

Wzrost zainteresowania segmentem odzieży wśród inwestorów

Sektory uznane za najbardziej atrakcyjne przez respondentów to firmy produkujące odzież i akcesoria (67 proc.), kosmetyki i perfumy (42 proc.), a także przedsiębiorstwa sprzedające odzież i akcesoria (30 proc.) oraz firmy meblarskie (30 proc.). W porównaniu z ubiegłym rokiem, wzrost zainteresowania pojawił się w segmentach odzieży i akcesoriów (10 pp.) oraz hoteli (6 pp.).

Eksperci Deloitte zapytali badanych również o strategiczne czynniki inwestycyjne w 2021 roku, które zwiększą wartość ich aktywów. 56 proc. wskazało na internacjonalizację, 44 proc. na poprawę wydajności, a 32 proc. rozwój nowych kategorii produktowych. Co ciekawe, na projektowanie lub ocenę istniejącej strategii cyfrowej zdecyduje się 24 proc. badanych, co oznacza spadek o 23,1 pp. w porównaniu do poprzedniej edycji badania.

– Wydawać by się mogło, że po ponad roku funkcjonowania w cyfrowym świecie, obszarem, na którym skupią się inwestorzy będzie digitalizacja. W centrum ich zainteresowania będzie jednak głównie internacjonalizacja i ekspansja na nowe rynki. Jednak bez względu na obraną strategię, respondenci nadal chcą inwestować w branżę mody i dóbr luksusowych. Dostrzegają w niej potencjał i wierzą, że po okresie spowolnienia, wróci do poziomów sprzed kryzysu. Konsumenci zaczną czuć się bezpieczniej, będą więcej podróżować, a to łączy się z luksusowymi zakupami – podsumowuje Agnieszka Zielińska.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"