Na paywallu „Gazety Wyborczej” najwięcej straciły serwisy regionalne (analiza)

Po wprowadzeniu na początku lutego płatnego dostępu do treści w serwisach internetowych „Gazety Wyborczej” (Agora) zmalał ruch na jej czołowych stronach regionalnych, zwłaszcza poznańskiej. Dwie czołowe witryny, Wyborcza.pl i Wyborcza.biz, odwiedziło więcej internautów niż przed rokiem, ale wykonali oni mniej odsłon i krócej korzystali z serwisów.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Na paywallu „Gazety Wyborczej” najwięcej straciły serwisy regionalne (analiza)
<!-- 1.2521s --><!-- 1.2957s -->

Od początku lutego w ponad 20 serwisach internetowych związanych z „Gazetą Wyborczą” obowiązuje płatny dostęp do treści, tzw. paywall. Za darmo można czytać tylko 10 artykułów w miesiącu, a dostęp do kolejnych trzeba wykupić w jednym z trzech pakietów kosztujących od 17,90 do 39,90 zł miesięcznie (zobacz szczegóły). Przy czym promocyjna cena pierwszego pakietu miesięcznego wynosi tylko 0,99 zł.

Przedstawiciele Agory deklarowali, że w ciągu roku chcą pozyskać 30 tys. płacących subskrybentów (więcej na ten temat). Po półtora miesiąca od startu systemu nie chcieli ujawnić, ilu użytkowników z niego korzysta, tłumacząc, że jeszcze za wcześnie na takie statystyki.

Wśród serwisów objętych paywallem zdecydowanie najpopularniejsze są Wyborcza.pl i Wyborcza.biz. Pierwszy w lutym br. odwiedziło 2,52 mln internautów, którzy wykonali 35,7 mln odsłon i spędzili w nim średnio po 17:27 minuty, a drugi zanotował 1,62 mln użytkowników, 16,7 mln odsłon i 14:20 minuty na użytkownika.

Jeśli chodzi o serwisy regionalne „Gazety Wyborczej”, działające w domenie gazeta.pl, największy zasięg ma warszawski (727 tys. użytkowników w lutym), a kolejne miejsca zajmują serwis trójmiejski i wrocławski. Z pozostałych witryn żadna nie osiągnęła w lutym poziomu 400 tys. użytkowników i 4 mln odsłon.

Tylko na Wyborcza.pl przeciętny użytkownik wykonał kilkanaście odsłon. Po dziesięć odsłon na użytkownika zanotowały Wyborcza.biz i Katowice.gazeta.pl.

Warto zaznaczyć, że paywall w serwisach „Gazety Wyborczej” nie obejmuje wejść z wyszukiwarek ani z linków umieszczonych na innych stronach (np. portalach społecznościowych).

W lutym br. Wyborcza.pl i Wyborcza.biz odwiedziło nieco więcej internautów niż rok wcześniej. Pierwszy serwis zyskał 290 tys. użytkowników (13,5 proc. w górę), a drugi 50 tys. (3,2 proc. w górę). Jednocześnie zmalała liczba wykonanych przez nich odsłon: na Wyborcza.pl o 530 tys. (1,5 proc. w dół), a na Wyborcza.biz o 1,11 mln (6,2 proc. w dół). Mocno zmniejszył się natomiast czas, który na stronach spędzali przeciętnie internauci. W przypadku Wyborcza.pl ten spadek wyniósł 8:01 minuty (31,5 proc. w dół), a w przypadku Wyborcza.biz - 4:54 minuty (25,5 proc. w dół).

Jeśli chodzi o serwisy regionalne „GW”, to warszawski i poznański osiągnęły nawet w skali roku wzrosty liczby użytkowników - odpowiednio 150 tys. i 55 tys. (38 proc. i 15,1 proc. w górę). Jednak wszystkie czołowe witryny zanotowały mniej odsłon i dużo krótszy czas przypadający na przeciętnego użytkownika. Na Warszawa.gazeta.pl liczba odsłon zmalała o 3,1 mln (32,5 proc. w dół), na Wroclaw.gazeta.pl - o 1,7 mln (29,7 proc. w dół), na Katowice.gazeta.pl - o 1,1 mln (22,6 proc. w dół), na Lublin.gazeta.pl - o 1,2 mln (31,8 proc. w dół), a na Krakow.gazeta.pl - o 1,5 mln (34,6 proc. w dół).

Zdecydowanie największe spadki zanotował poznański serwis „Gazety Wyborczej”. Liczba jego użytkowników zmniejszyła się z roku na rok o 126 tys. (czyli o 25,4 proc.), liczba odsłon - aż o 3,4 mln (czyli o 57,3 proc.), a czas korzystania przez przeciętnego użytkownika - o 6:26 minuty (43,6 proc. w dół).

Nieco mniej internautów niż rok wcześniej odwiedziło też katowicki, lubelski i krakowski serwis „GW”. Wszystkie witryny zanotowały też duże spadki czasu przypadającego na średniego użytkownika. Na stronie „Wysokich Obcasów” ten czas zmalał aż o połowę.

Dziesięć czołowych serwisów związanych z „Gazetą Wyborczą” miało w lutym br. łącznie 7,57 mln użytkowników (bez uwzględnienia współodwiedzalności), o 436 tys. więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 6,1 proc. Za to liczba wykonanych na nich odsłon zmalała o 14,8 mln (spadek o 15,6 proc.) i wyniosła 80,4 mln.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące