Największe stacje telewizyjne straciły widzów w 2012 roku

W 2012 roku spadły udziały czterech największych stacji. Najwięcej straciła TVP1, która pozostała jednak liderem oglądalności - w grupie komercyjnej numerem jeden był Polsat. Spore wzrosty zanotowały za to TVN7 i TV Puls.

pp
pp
Udostępnij artykuł:

Z danych Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnemedia.pl wynika, że udział TVP1 w rynku w 2012 roku wyniósł 15,42 proc. Stacja ta zanotowała spadek o 11,48 proc. względem analogicznego okresu 2011 roku - największy wśród 10 topowych stacji w Polsce.

Na drugą pozycję z trzeciej awansował Polsat. Kanał ten jednak także stracił (3,86 proc., to najmniej wśród głównych telewizji) i jego udział uplasował się w ub.r. na poziomie 13,96 proc.

Minimalnie niższy wynik - 13,95 proc. - zanotowała stacja TVN, rok wcześniej zajmująca pozycję wicelidera. Kanał ten względem 2011 roku miał udział niższy o 6,81 proc. Czwarte miejsce - tak jak rok wcześniej - zajęła Dwójka, której wynik spadł o 5,43 proc. do 12,54 proc.

Łączny udział czterech największych nadawców w 2012 roku wyniósł 55,87 proc., czyli o 4,30 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Na słabnące od lat udziały czterech głównych stacji wpływa cały czas rosnąca konkurencja na rynku telewizyjnym.

- Ubiegły roku zdynamizowała cyfryzacja, która odmienia obraz oglądalności wśród widzów bezpłatnej telewizji, czyli wśród ok. 30 proc. polskich odbiorców. Do tej pory główni nadawcy mieli tam zapewniony pełen spokój, bo z braku wyboru, telewidzowie poświęcali niemal cały czas na oglądanie ich stacji. Z chwilą, gdy Polacy zyskują dostęp do MUX-ów, ta oferta poszerza się do blisko 20 stacji, a udziały czterech głównych kanałów kurczą się do nieco ponad 50 proc. Tym samym, wśród widzów naziemnych dzieje się to, co od lat obserwujemy wśród odbiorców płatnej telewizji - migracja w kierunku sprofilowanych kanałów, dostarczających program na miarę konkretnych zainteresowań, a przynajmniej - bardziej niż do tej pory zróżnicowany - mówi nam Maria Wajda, dyrektor zarządzająca Atmedia, brokera kanałów tematycznych.

Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły informacyjne kanały TVP Info i TVN24, które także zanotowały spadku udziału - odpowiednio o 9,9 proc. i 2,86 proc. TVP Info to jednak stacja dostępna dotąd także w telewizji analogowej.

Zyskały za to trzy kolejne kanały w rankingu: TVN7, TV4 i TV Puls. To stacje ogólnorozrywkowe, które dzięki cyfryzacji otrzymały ogólnopolski, naziemny zasięg.

Telewizja TVN7 zajęła siódme miejsce. Jej udział poszedł najbardziej do góry w zestawieniu 10 topowych kanałów, bo o 41,9 proc. i wyniósł 2,54 proc. Kolejna lokata należała do TV4 - jej wynik wzrósł o 4,2 proc. do 2,49 proc. Kanał ten miał jednak sporo nadajników analogowych, więc cyfryzacja nie ma na niego aż tak dużego wpływu.

Na dziewiątym miejscu znalazła się TV Puls, notująca wzrost udziału o 23,23 proc. do 0,44 proc. Ostatnia pozycja w top 10 przypadła nadającemu głównie powtórki z Polsatu kanałowi Polsat 2 (1,37 proc. udziału, wzrost o 4,58 proc.).

W grupie komercyjnej, czyli wśród widzów w wieku od 16 do 49 lat, kolejność stacji w czołówce była zgoła inna. Liderem był Polsat z wynikiem 15,70 proc. po spadku o 4,56 proc. Tuż za nim znalazł się TVN, którego udział zmalał o 8,31 proc. i wyniósł 14,77 proc.

Kolejne dwa miejsca zajęły kanały Telewizji Polskiej: TVP1 z udziałem na poziomie 12,06 proc. i największy w rankingu spadkiem o 11,58 proc. i TVP2 z udziałem na poziomie 10,81 proc. i spadkiem o 8,78 proc.

Następne pozycje nie należały do stacji newsowych jak w rankingu wszystkich widzów, ale do mniejszych kanałów ogólnorozrywkowych. Piąty był TVN7, który zyskał 28,18 proc. i osiągnął wynik na poziomie 2,82 proc. Dalej uplasowały się TV4 (2,75 proc. udziału, spadek o 0,7 proc.) i TV Puls (2,52 proc., + 29,9 proc., największy wzrost w tym rankingu).

W grupie komercyjnej na miejscu ósmym znalazł się TVN24, który miał wynik wyższy od TVP Info i w tym zestawieniu odnotował wzrost o 3,62 proc. Dziesiątkę zamyka także Polsat 2.

Prezentowane dane obejmują okresy od 1 stycznia do 30 grudnia 2012 i od 1 stycznia do 30 grudnia 2011 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"