Mikołaj Sadowski: siła „Niezniszczalnej tęczy” tkwi w prostocie i zakorzenieniu w wartościach Ben&Jerry's

Nagrody to świetny sposób, żeby zmierzyć się z innymi pomysłami, zostać docenionym po ciężkiej pracy. Problem pojawia się natomiast kiedy najpierw powstaje pomysł, a potem na siłę szuka się dla niego klienta - mówi Mikołaj Sadowski, chief creative officer & partner w 180heartbeats +Jung v Matt, agencji, która za projekt „Niezniszczalna tęcza” zdobyła na festiwalu reklamowym Cannes Lions 5 Lwów: 2 srebrne i 3 brązowe.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

 

Agencją reklamową roku została Wieden + Kennedy działająca w Portland, wyprzedzając Droga5 i nowojorski McCann. Wieden + Kennedy triumf zawdzięcza przede wszystkim nagrodom za akcję „Dream Crazy” dla Nike, który zdobyła m.in. Grand Prix w kategoriach Outdoor i Entertainment Lions for Sport.

VMLY&R Poland wśród najlepszych agencji

Najlepsze agencje wskazano też w głównych obszarach tematycznych, na które podzielono 27 kategorii konkursowych. W obszarze Zasięg wygrała VMLY&R z Kansas City przed Forsman & Bodenfors i nowojorską FCB, w obszarze Dobro (trzy kategorie dotyczące akcji społecznych i CSR) - polski oddział VMLY&R przed AMV BBDO i Clemenger BBDO.

Akcja "Ostatni Twój Weekend", który agencja reklamowa VMLY&R Poland (we współpracy z Wavemaker i Papaya Films) przygotowała z okazji Dnia Kobiet razem z Gazeta.pl, BNP Paribas i Mastercard zdobyła Grand Prix w kategorii Glass: the Lion for Change oraz Tytanowego Lwa, a takżetrzy brązowe Lwy w kategoriach: Print&Publishing, PR i Media. O nagrody walczyła na 7 shortlistach. Zdobyte Grand Prix i Tytanowy Lwe to pierwsze w historii polskiej reklamy tak prestiżowe nagrody na Cannes Lions.

 

W obszarze Doświadczenie triumfowała McCann z Nowego Jorku przed RKB Communication i Leo Burnett Chicago, w obszarze Rozrywka - Wieden + Kennedy przed AKQA i UM Studios, w obszarze Rzemiosło - Droga5 przed DDB Paris i Virtue, a w obszarze Komunikacja - Wieden+Kennedy Portland przed Droga5 i McCann z Nowego Jorku.

Wśród sieci agencji reklamowych pierwsze miejsce zajął McCann, wyprzedzając DDB i FCB. Natomiast holdingiem marketingowy roku został Omnicom, przed IPG i WPP.

Kreatywną marką roku obwołano Burger Kinga, a na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się Nike i IKEA.

Pięć canneńskich Lwów

Marka lodów Ben & Jerry’s (Unilever) była partnerem ubiegłorocznej Parady Równości, jednego z największych wydarzeń społeczności LGBT w Polsce. Brand we współpracy z Miłość Nie Wyklucza i Fundacją Wolontariat Równości na rzecz równości małżeńskiej prowadził wówczas kampanię na rzecz równouprawnienia małżeństw dwu- i jednopłciowych w Polsce.

W ramach akcji w czerwcowy, piątkowy wieczór na placu Zbawiciela w Warszawie otworzona została tęcza w postaci wodno-świetlnego hologramu. Wcześniej przez parę lat tęcza była tam obecna jako kompozycja z kwiatów na metalowej konstrukcji. W 2013 roku została podpalona w czasie Marszu Niepodległości.

Projekt ten zdobył na zakończonym w piątek festiwalu reklamowym Cannes Lions 5 Lwów: 2 srebrne (w kategoriach Desing i PR) oraz 3 brązowe (w kategoriach PR oraz Brand Experience&Activation).

Nagrody też dla Grey Group Poland

Złoto i Srebro w kategorii PR zdobyła też kampania "The people's seat", którą agencja Grey London przygotowała we współpracy z Grey Group Poland.  W ramach tej akcji mieszkańcy całego świata mogli na Twitterze wyrażać swoje obawy związane ze zmianami klimatycznymi na naszej planecie. Mieli też możliwość podzielenia się swoim zdaniem z liderami, rządami i organizacjami na ten temat - problem ten poruszano podczas szczytu klimatycznego ONZ - COP24.

Do tegorocznej edycji Cannes Lions wpłynęło 30 953 zgłoszeń z 89 krajów. W konkursie pojawiły się dwie nowe kategorie: Creative Strategy Lion i Entertainment Lion for Sport, po rocznej przerwie do rywalizacji o nagrody wróciły agencje z Publicis Groupe.

Beata Goczał: Projekt „Niezniszczalna tęcza" zdobył dwa srebra i trzy brązy na Cannes Lions, w wielukategoriach otrzymał nominacje do nagród. Spodziewaliście się tego zgłaszając go do konkursu?

Mikołaj Sadowski, chief creative officer & partner w 180heartbeats +Jung v Matt: Oczywiście! Zgłaszanie projektu, w który się nie wierzy to strata czasu.

grafika

W którym momencie stwierdziliście, że ta kampania musi zostać pokazana w Cannes, na jednym z najważniejszych branżowych konkursów?

Tęcza to taka idea, którą możesz opowiedzieć jednym zdaniem. W tym tkwi cała siła pomysłu - w jego prostocie. Klient już na prezentacji poczuł tę moc i zrozumieliśmy, że jest szansa naprawdę go zrealizować. Od razu wiedzieliśmy też, że to bardzo mocny kandydat do festiwali reklamowych.

Od czasu do czasu można usłyszeń opinie w branży reklamowej, że kreatywni w agencjach tworzą pewne kampanie tylko i wyłącznie pod kątem ewentualnej nagrody w Cannes. Ile jest w tym prawdy?

To tak jakby mieć pretensje do sportowców, że liczą na medale i puchary! Nagrody to świetny sposób, żeby zmierzyć się z innymi pomysłami, zostać docenionym po ciężkiej pracy. Problem pojawia się natomiast kiedy najpierw powstaje pomysł, a potem na siłę szuka się dla niego klienta.

A jak było w przypadku „Niezniszczalnej tęczy"? Kto tak naprawdę stoi za tym pomysłem?

"Niezniszczalną tęczę" wymyślił młody kreatywny z Hiszpanii Pablo Domínguez Agregán. Pablo przyjechał do Polski i do 180 w ramach agencyjnego projektu stażowego o nazwie Talent Program. Jako osoba z zewnątrz, o zupełnie świeżym spojrzeniu, przyjrzał się problemowi LGBT+ w Polsce. Siedmiokrotnie palona i niszczona tęcza przy placu Zbawiciela była jednym ze smutnych przejawów homofobii. Pablo bardzo trafnie odczytał społeczne nastroje i zaproponował genialne rozwiązanie.  

Najpierw był pomysł, a dopiero potem szukaliście odpowiedniej marki? Czy odwrotnie?

Pomysł był odpowiedzią na konkretny brief. Ben&Jerry's angażuje się społecznie na wielu poziomach. W Polsce zdecydowała się wesprzeć społeczność LGBT+.

Unilever pokazał, że stać go na odwagę w komunikacji marki, która dopiero co pojawiła się na polskim rynku. Jak wiele ryzykował angażując w akcję przywrócenia tęczy – symbolu środowisk LGBT swoją markę.  Zwłaszcza w tak konserwatywnym i raczej mało tolerancyjnym kraju, jakim jest Polska.

Ben&Jerry's jest wyjątkową marką w portfolio Unilevera - marką, która od początku swego istnienia angażuje się w trudne tematy i na tym buduje swoją wyjątkową pozycję. Niemniej byliśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni, kiedy dowiedzieliśmy się, że nasz pomysł na przywrócenie tęczy będzie realizowany. Wymagało to ogromnej odwagi, szczególnie w obecnej sytuacji społeczno-politycznej w Polsce.

Od pewnego czasu w Polsce i na świecie bardzo dużo i często mówi się o równości płci, LGBT, ochronie środowiska itp. Także w komunikacji reklamowej te wątki stały się trendem. Czy dlatego Wasza kampania z tęczą miała większe szanse na nagrodę w Cannes?

Trendy faktycznie dosyć mocno sterują "rynkiem" nagród. To co jest jednak dla nas ważne, to, że nasza kampania jest zakorzeniona w wartościach marki. To nie jest pinkwashing, o którym ostatnio głośno. Ben&Jerry's wspiera społeczność LGBT+ niemal od początku istnienia, czyli od 1978 roku. .

Która z kampanii, które odebrały Wam Złoto na festiwalu Cannes Lions jest dla Was niedoścignionym wzorem?

W tym roku Nike kampanią "Dream Crazy" pokazało, czym jest odważna komunikacja. Mieliśmy przyjemność konkurować z Dream Crazy o nagrodę Bravery w prestiżowym konkursie Andy Awards. W sumie było sześć kampanii. Znalezienie się w takim towarzystwie to dla nas ogromny zaszczyt.

W jakim stopniu nagroda za tę akcję w Cannes pomoże Wam przekonywać kolejnych reklamodawców do tego, by podobne trudne wątki poruszać w kampaniach ich marek, budując tym samym wizerunek?

Przez ostatni rok wielu klientów zgłosiło się do nas mówiąc wprost, że chcą "Tęczę" - czyli coś odważnego, efektownego, głośnego. Niestety w wielu przypadkach słyszeliśmy po prezentacji, że nasze pomysły są jednak zbyt odważne dla ich marki. Myślę więc, że wola już jest, ale odwagi jeszcze często marketerom brakuje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"