Effie Awards 2018 oczami jury (opinie)

Tegoroczny konkurs Effie Awards oceniają dla portalu Wirtualnemedia.pl członkowie jury. Łącznie, w tej edycji 55 nagród, w tym 13 złotych. Drugi rok z rzędu nie przyznano Grand Prix. Wśród agencji najwięcej wyróżnień powędrowało do Saatchi & Saatchi IS, a wśród domów mediowych - do Wavemakera.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Effie Awards 2018 oczami jury (opinie)

Małgorzata Nycz, dyrektor departamentu komunikacji marketingowej, Nationale-Nederlanden, przewodnicząca grupy jurorskiej

Jak oceniam poziom prac zgłoszonych w tym roku do konkursu Effie Awards?

Poziom prac zgłoszonych w mojej kategorii był bardzo wysoki i też pozytywnie zaskakujące były niektóre z nich. Cieszy coraz większa kreatywność w projektach marketingowych i duży wpływ na biznes.

Czy któraś z kampanii zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

Szczególne wrażenie zrobiła na mnie kampania mbanku "Rocznik 1999". Doceniam bardzo dobre rozumienie grupy celowej, dzięki czemu komunikacja została oparta na świetnym i prawdziwym insightcie. Do tego precyzyjnie dobrane media sprawiły, że całość była bardzo perswazyjna, ale też wiarygodna.

Jakie trendy w komunikacji marketingowej w Polsce można wskazać na podstawie tegorocznych prac nagrodzonych Effie?

Według mnie, marketerzy szukają nowych sposobów na wyróżnienie swojej marki, co jest zrozumiałe w bardzo dużym szumie informacji. Ale nie jest to cel sam w sobie- komunikacja oparta jest o tematy ważne społecznie, ale też istotne dla konsumentów. Dzięki temu kampania jest nie tylko wyróżnialna, ale też buduje markę w dłużej perspektywie.

Andrzej Mytych, dyrektor komunikacji, członek zarządu Avon Cosmetics Polska, przewodniczący grupy jurorskiej

Jak oceniam poziom prac zgłoszonych w tym roku do konkursu Effie Awards?

Odnoszę wrażenie, że w tym roku nastąpił pewnego rodzaju przełom. Uśredniając, poziom tegorocznych zgłoszeń jest zdecydowanie wyższy niż w ubiegłym roku. Jako wieloletni juror Konkursu EFFIE widzę znaczną różnicę w jakości samych wniosków, przede wszystkim opisach przyjętych strategii. Również poziom zaprezentowanych egzekucji napawa optymizmem, w wielu zgłoszeniach widać bardzo dobry warsztat marketingowy.

Nawiązując do obrad kategorii, którym miałem przyjemność przewodniczyć (dobra konsumenckie, uroda i pielęgnacja oraz leki i suplementy diety), jako jury postawiliśmy sobie dodatkowy cel: nominować i nagrodzić kampanie, których sami byśmy się nie powstydzili, tak aby były swego rodzaju benchmarkiem w swoich kategoriach. Uważam, że zrealizowaliśmy ten cel.

Czy któraś z kampanii zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

W tym roku było dużo bardzo dobrych kampanii, ale zabrakło jednej na poziomie Grand Prix z ubiegłych lat, takiej jak „Wszyscy przechodzą do Play” lub „#DZIEJESIEWPOLSCE”, dlatego nie chcę wyróżniać konkretnej kampanii.

Jakie trendy w komunikacji marketingowej w Polsce można wskazać na podstawie tegorocznych prac nagrodzonych Effie?

Kilka najważniejszych trendów to: zmiana znaczenia kanałów dotarcia do klientów, zdecydowanie większe wykorzystanie nowoczesnych technologii (chatboty, AR, AI, user generated i interaktywny content), komunikacja peer-to-peer, rola inflencerów, znaczenie kampanii CSR, edukacja konsumentów.

 

Tomasz Bartnik, partner, One Eleven, przewodniczący grupy jurorskiej

Jak oceniam poziom prac zgłoszonych w tym roku do konkursu Effie Awards?

Tegoroczny poziom prac był wysoki, co więcej prac zgłoszonych i nagrodzonych było dosyć dużo. W mojej ocenie świadczy to o postępującej profesjonalizacji branży, która łapie oddech i nabiera rozpędu. To bardzo dobry prognostyk, jeśli chodzi o przyszłość konkursu i jego poziom w przyszłych edycjach. Czy któraś z kampanii zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

Na mnie osobiście największe wrażenie zrobiła kampania Greenpeace dotycząca Puszczy Białowieskiej. Oczywiście, że pewnie jest tak ponieważ na co dzień zajmuję się tą materią głównie w ramach rozwiązań komercyjnych i na tym tle kampanie społeczne zawsze będą się wyróżniać. Jednak to co mnie najbardziej ujęło i chyba jest czymś znacznie bardziej uniwersalnym. Chodzi o prosty, elegancji intelektualnie pomysł, zrealizowany za pomocą narzędzi i mediów, które w tym przypadku robiły największe marzenie. Nie trzeba było sobie wyobrażać co to znaczy wycięcie Puszczy, tylko tego dość sugestywnie doświadczyć. Mam ogromny szacunek do twórców za tę realizację.

Jakie trendy w komunikacji marketingowej w Polsce można wskazać na podstawie tegorocznych prac nagrodzonych Effie?

Ciężko mi wskazać jedną rzecz, bo w mojej ocenie mamy do czynienia z postępującą intensyfikacją zjawisk, z którymi mieliśmy już do czynienia wcześniej tj. komunikacja neutralna mediowo (off i online), myślenie w kategoriach budowania doświadczenia, a nie jednej reklamy i budowanie relacji, zamiast dążenia do błyskawicznego zamknięcia jednej transakcji.

Michał Szaniecki, brand director, Volkswagen Group, przewodniczący grupy jurorskiej

Jak oceniam poziom prac zgłoszonych w tym roku do konkursu Effie Awards?

 Kolejny rok doświadczeń marketerów z Effie oraz nowy proces pozwolił kolejny raz podnieść poziom zgłoszeń. Rośnie koncentracja na efektywnym budowaniu wartości dodanej nie tylko w krótkim okresie na potrzeby kampanii, ale również na efektywnej zmianie postaw konsumentów przez redefiniowanie roli marki w ich życiu

Czy któraś z kampanii zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

Największe wrażenie robią na mnie kampanie, w których marka podejmuje ważną rolę w poprawianiu życia konsumentom – i potrafi sprawić, że konsument jest gotowy zapłacić więcej za dodatkową wartość dodaną. Szczęśliwy jest konsument i biznes. Taką kampanią w tym roku jest na pewno Philips „Jaki kolor ma powietrze w Twoim domu” – mądra, prosta, real-time’owa kampania poprawiająca jakość życia konsumentom.

Jakie trendy w komunikacji marketingowej w Polsce można wskazać na podstawie tegorocznych prac nagrodzonych Effie?

Na pewno odwaga w poszukiwaniu nowego biznesu oraz koncentracja na CX – zjawisko, które mnie osobiście bardzo cieszy, potęga CX jest przez CEOs i CFOs niedoceniana – a potrafi sprzedawać więcej, bardziej profitowo i ma silniejszy potencjał lojalizujący.

Dorota Natalia Haller, marketing, communications and digital director, Huawei

Jak oceniam poziom prac zgłoszonych w tym roku do konkursu Effie Awards?

Różnorodnie. Prace, które miałam przyjemność ocenić w ramach kategorii "Dobra konsumenckie" reprezentowały zarówno bardzo wysoki, jak również dosyć przeciętny poziom oryginalność i jakości egzekucji. Ważna jest dla mnie idea kreatywna, ale równolegle - biznesowy impakt.

Brak przyznania Grand Prix sam w sobie jest symptomatyczny dla poziomu zgłoszeń. Nie było kampanii na tyle porywającej, strategicznie przemyślanej, opartej na głębokim „insighcie”, kreatywnej i skutecznej aby zachwycić jury. Nie było przełomowej kampanii.

Czy któraś z kampanii zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

Ogromne wrażenie wywarła na mnie kampania Maybelline "Make up in the City". Projekt ten jest doskonałym przykładem bardzo umiejętnego mixu mediów klasycznych i niestandardowych, narzędzi skutecznych i sprawdzonych z odważnymi, nieszablonowymi działaniami. Kampania może też być książkowym przykładem jak angażować influencerów do promocji produktów. Bardzo spodobała mi się również kampania marki Kruk "Freedom by Martyna". Autorzy udowodnili, że świetne dotarcie zapewnia nie tylko duży budżet, ale też oryginalna, holistyczna, a przede wszystkim wiarygodna strategia, spójna na każdym etapie kampanii - począwszy od projektowania produktu, aż po zakup mediów.    

Jakie trendy w komunikacji marketingowej w Polsce można wskazać na podstawie tegorocznych prac nagrodzonych Effie?

Mogę pokusić się o wniosek, że komunikacja marketingowa jest w coraz mocniejszej i coraz bardziej widocznej korelacji z aktualnymi nastrojami społecznymi. Fundacja WOŚP otrzymała aż dwie nominacje, w kategoriach positive change: edukacja społeczna i pro bono oraz marketing & business solutions. Myślę, że te nominacje są symptomatyczne i jako specjaliści od marketingu będziemy obserwować coraz więcej kampanii, nie tylko społecznych, ale też stricte produktowych nawiązujących do tego, o czym się aktualnie w społeczeństwie mówi.

Marketing zmierza w kierunku indywidualizacji  - oferty, komunikacji – zarówno przekazu jak i dobory mediów, oraz doświadczeń konsumentów.  Współczesny marketing musi być autentyczny i różnorodny – to jest duże wyzwanie dla nas, marketerów.

W Huawei jesteśmy dumni i szczęśliwi z 2 statuetek Effie, w tym złota za long term marketing excellence i nie spoczywamy na laurach w przededniu launchu naszej kolejnej kampanii.

Adrian Kawecki, prezes zarządu Mindshare

Jak oceniam poziom prac zgłoszonych w tym roku do konkursu Effie Awards?

W tym roku mieliśmy zdecydowanie mniej nominacji w kategoriach, które zazwyczaj kojarzą się z efektywnie prowadzonymi działaniami komunikacyjnymi. Trzy nominacje w kategorii finansów zaskakują, niestety in minus. Co więcej, przeważały zgłoszenia instytucji dominujących na rynku, natomiast brakowało zgłoszeń podmiotów mniejszych, z mocnym, precyzyjnym czy niszowym pomysłem na kampanię i umiejętnym wykorzystaniem budżetu. W kategorii ubezpieczeń i inwestycji były z kolei tylko dwie nominacje, podobnie jak w przypadku B2B. Ponadto odniosłem wrażenie, że analizowane zgłoszenia charakteryzowały się brakiem zdefiniowanego, mocnego insightu, na którym oparta była kampania. Co więcej, w wielu przypadkach zauważyłem silną korelację celów z wynikami post factum. Problemem wydała mi się również tendencja do niemierzalności celów lub podawania ich w wartościach względnych bez realnej skali i osiągniętych wartości.

Czy któraś z kampanii zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

Moją uwagę zwróciła kampania mBanku „Albo jak wszyscy, albo jesteś ’99”, która była przykładem udanego wykorzystania mocnego insightu. Komunikacja została skierowana do rocznika 1999, czyli do osób, które ukończyły 18. rok życia i wkroczyły na rynek usług bankowych. Specjalnie dla nich przygotowany został kreatywny spot, a centrum wydarzeń stanowił serwis www z informacjami o usługach banku. Wartą odnotowania była również kampania „Philips SOR-owe Rewolucje”, w przypadku której bardzo dobrze zdefiniowana została szansa rynkowa i gdzie ponownie zaobserwowałem mocny insight wraz z precyzyjnie dopasowanymi narzędziami egzekucji. Komunikację specjalistycznego sprzętu wyposażenia szpitali rozpoczęto w momencie ogłoszenia dotacji unijnych dla placówek na zakup tegoż sprzętu.

Jakie trendy w komunikacji marketingowej w Polsce można wskazać na podstawie tegorocznych prac nagrodzonych Effie?

W obecnej edycji charakterystycznym zabiegiem było odświeżanie platformy komunikacji już kiedyś wykorzystywanej przez markę, w przypadku której udokumentowano już pozytywne efekty. Myślę, że może to być rezultatem zmniejszonej skłonności do ryzyka w kreowaniu nowych platform o niesprawdzonej jeszcze skuteczności. Ponadto pojawia się coraz więcej kampanii skoncentrowanych na jednym medium jakim jest digital, bez uwzględnienia nadal kluczowej na polskim rynku telewizji.

Jacek Olechowski, prezes IAA Polska

Jak oceniam poziom prac zgłoszonych w tym roku do konkursu Effie Awards?

Miałem przyjemność być jurorem w całkowicie nowej kategorii - Marketing & Business Solutions -  i w tym kontekście jestem szczególnie zadowolony że jakość zgłoszeń i ich charakter były na wysokim poziomie i pasowały do naszej definicji kategorii. Wierze, że zarówno nominacje jak i nagrody będą inspiracją dla kolejnych silnych zgłoszeń w następnym roku, a nowa kategoria stanie się ważnym elementem polskiego EFFIE. To ważne, bo ona w szczególny sposób pokazuje silny wpływ marketingu i ludzi za nim stojących na powodzenia całych organizacji.

Czy któraś z kampanii zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

Jestem pod wrażeniem otwartości z jaką duże organizacje potrafią podejmować nowe wyzwania w zakresie marketingu i de facto zmieniać swój modelu biznesu na bazie decyzji marketingowych. IKEA czy WOŚP, czy e-obuwie to dobre przykłady takich odważnych decyzji.

Jakie trendy w komunikacji marketingowej w Polsce można wskazać na podstawie tegorocznych prac nagrodzonych Effie?

Digitalizacja jako efekt podążania za coraz bardziej cyfrowym dokumentem. To w sumie oczywistość, ale ważne że firmy w Polsce starają się nadrobić dystans za swoimi klientami. To dobra wróżba na przyszłość.

Renata Wasiak-Sosnowska, CEO Havas Media w Havas Media Group

Jak oceniam poziom prac zgłoszonych w tym roku do konkursu Effie Awards?

Z roku na rok poziom prac zgłoszonych rośnie i jest wysoki. W mojej grupie duży odsetek stanowiły zgłoszenia, które nie tylko były dobrze przygotowane, ale również projekty te przyniosły spektakularne wyniki biznesowe. Tu warto zaznaczyć, że niestety , ale wciąż zdarzały się prace, które były źle opisane, bez zachowania jakiejkolwiek spójności między celami a wynikami.

Czy któraś z kampanii zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

Kategoria, którą miałam okazję oceniać obfitowała w dobre case’y , zwłaszcza kategoria "Edukacja społeczna i pro bono".

Ogromne wrażenie zrobiły na mnie dwa case’y. Pierwszy z nich to WOŚP i bardzo dobrze się stało, iż w końcu po 26 latach WOŚP pojawił się na Effie i ja uważam, że wyjdzie poza nominację. Chyba nie muszę argumentować dlaczego – spektakularne wyniki czy ogromny wkład w edukację społeczną.  

Drugą kampanią, która do mnie przemówiła była kampania społeczna "Dla Ciebie zginął strażak, policjant". Pomysł prosty, ale kreatywny i to działa.

W tej puli znalazła się też kampania już nagradzana w Cannes – "Do ostatniego drzewa". Bardzo skuteczna kampania docierającego do młodego konsumenta i angażująca go w tematy bardzo ważne i ekologicznie i społecznie. Ten case wpisał się zresztą w trend, w ramach którego pojawia się coraz więcej zgłoszeń mówiących właśnie o takich tematach jak środowisko czy ekologia,  tematach trudnych, gdzie konsument powinien się zaangażować. Case’y pokazały, jak ważne jest dopasowanie contentu do grupy docelowej i umiejętność zainteresowanie jej, a co za tym idzie, zaangażowania w te tematy. Sama marka jest wówczas w tle, a nie jako główny bohater.

Jakie trendy w komunikacji marketingowej w Polsce można wskazać na podstawie tegorocznych prac nagrodzonych Effie?

Największym wyzwaniem dla marek dziś jest dogłębne zrozumienie konsumenta i jego potrzeb. Działania marek muszą wnosić dodatkową wartość, muszą pozytywnie wpływać na poprawę jakości życia konsumenta, czyli być ‘meaningful’, bo tylko wtedy mają szansę na dłużej zagościć w jego sercu i finalnie być zauważonym przez konsumenta..

A tymczasem bardzo często marki nie nadążają za zmieniającym się światem konsumentów, którzy stają się nie tylko bardziej wymagający wobec jakości samych marek i usług, ale również ich roli np. w poprawie problemów socjalnych czy zaangażowania w życie lokalnych społeczności. Jak pokazują badania oczekiwania ludzi wobec marek rosną. Już 75 proc. badanych oczekuje, że marki będą mieć realny wpływ na zwiększanie komfortu i jakości życia, ale tylko 40 proc. uważa, że faktycznie to robią. Ponadto, badania nadal pokazują, że dla większość konsumentów nie miałoby znaczenia, jeśli 74 proc. marek zniknęłoby z rynku. (źródło: Badanie Meaningful Brands Havas Media Group 2017). Niestety większość marek wciąż poszukuje klucza do zwiększenia sprzedaży, a nie odpowiedzi na rzeczywiste potrzeby konsumentów. W ujęciu konsumenckim, zwycięskie marki to te, które mają mierzalną i sprawdzoną ścieżkę (określone KPI, bieżąca analiza i wykorzystanie danych) do zaangażowania konsumentów.

Marcin Ejsmont, chief strategy, Change Serviceplan

Jak oceniam poziom prac zgłoszonych w tym roku do konkursu Effie Awards?

Stabilnie wysoki. Widać, że na nagrodach Effie zależy – agencjom, marketerom, także organizacjom pozarządowym. Nagroda Effie pomaga otworzyć różne drzwi.

Czy któraś z kampanii zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

W mojej grupie jurorskiej wrażenie zrobił Play i kampania „Ukraina”. Gratulacje za dostrzeżenie dużej biznesowej okazji na ustalonym wydawałoby się rynku i bezlitośnie dobrą egzekucję. Poza tym warto zwrócić uwagę na kampanię WOŚP – imponujące przedsięwzięcie, które zostało marketingowo policzone i odpowiednio docenione.

Jakie trendy w komunikacji marketingowej w Polsce można wskazać na podstawie tegorocznych prac nagrodzonych Effie?

ODP: Po raz kolejny okazało się, że nie rządzi już piwo i telekomy, najciekawiej od pewnego czasu jest w kategorii retail. Pokrzepiająca była również ilość nominacji w kategorii long term – dobre pomysły bronią się w długim terminie.

Jacek Maciejewski, senior creative w agencji Communication Unlimited, Fundacja Rak’n’Roll

Jak oceniam poziom prac zgłoszonych w tym roku do konkursu Effie Awards?

Dość wysoko oceniam prace w kategorii, w której uczestnicy twardej gry rynkowej czynią coś również dla dobra ogólnego. Zgłoszeń było kilkanaście, trudno mówić o zatrzęsieniu, ale były, powiedziałbym: solidne.

Czy któraś z kampanii zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

Projekt, o którym ciągle ciepło myślę, po tej całej pracy analitycznej, serii ocen indywidualnych i wspólnych dyskusjach to „Kosmos dla dziewczynek” – projekt robiony przez grupę inicjatywną, ze społecznych pieniędzy, ze społeczną misją i biznesowym sukcesem. Powstało pismo pogodne, mądre i ładne, które stało się bardzo sensowną alternatywą dla „różowych” pisemek dla dziewczynek. Oczywiście także WOŚP – pierwszy raz na Effie i oczywiście z nagrodą (przynajmniej w naszej kategorii). Trzeba tu jednak przyznać, że efektywność WOŚP silniej udowodniają powszechnie znane fakty, niż zgłoszenia na Effie – z tymi bywało różnie. Wierzę, że za rok będzie znacznie lepiej. Budujące jest to, co zrobiła Aviva, promując walkę o czyste powietrze. Wykazali biznesową czujność i skuteczność, a jednocześnie dobrze szerzyli wiedzę o konieczności zadbania o jakość powietrza. Cieszę się, że ta praca została doceniona.

Jakie trendy w komunikacji marketingowej w Polsce można wskazać na podstawie tegorocznych prac nagrodzonych Effie?

Uważam, że projekty z silnym walorem pro-społecznym będą coraz częściej pojawiać się na rynku, przy jednoczesnej redukcji liczby kampanii komercyjnych, w których niby-społeczny komponent skrywa jedynie czysto biznesowe cele. Ich osiąganie nie jest oczywiście niczym złym, ale jeśli chcemy robić coś dobrego, to nie wystarczy o tym mówić. Zachęcam biznes do realizacji poważnych projektów z organizacjami pozarządowymi, które mają wiedzę i świetne wyczucie realnych potrzeb społecznych.

Michał Banaszewski, chief business officer, VML Poland

Jak oceniam poziom prac zgłoszonych w tym roku do konkursu Effie Awards?

Nie jest zaskoczeniem, że poziom zgłoszeń z roku na rok wzrasta. Byłbym zdziwiony, gdyby tak nie było. To, co zwraca szczególną uwagę w tym roku, to w większości przypadków zdecydowane przywiązanie do dobrego opisania celów kampanii i następnie próba ich rzetelnego rozliczenia. W części przypadków natomiast jurorzy odczuwali niedosyt materiału dowodowego i to jest na pewno element, który może dodatkowo podnieść poziom zgłoszeń konkursowych.

Czy któraś z kampanii zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

Zdecydowanie jednym z ciekawszych zgłoszeń jest kampania Huawei „Make it possible" (kat. Long Term Marketing Excellence). Niezwykle konkurencyjna kategoria, przemyślana pod kątem celów strategia komunikacji i konsekwencja w jej realizacji rok po roku. Spójna narracja w różnych kanałach i - co nie jest oczywiste - umiejętne wpasowanie w nią ambasadora marki. Rzetelna robota. W tej samej kategorii wyróżniłbym jeszcze Prudential i „Młodych Bogów", złote Effie z 2016 roku z kategorii „Ubezpieczenia i Inwestycje", dla którego long-term to zapewne zwieńczenie wyróżniającej się strategii komunikacji.

Jakie trendy w komunikacji marketingowej w Polsce można wskazać na podstawie tegorocznych prac nagrodzonych Effie?

Nie sądzę, by można tu wskazać coś zaskakująco nowego. Najlepsze kampanie dobrze wykorzystują w szczególności content marketing, choć to trend, który zdążył już zasłużyć na miano standardu komunikacji marketingowej. Opowiedzenie angażującej historii, w ciekawej dla odbiorcy formie i serwowanie mu jej w odpowiednich momentach jego ścieżki konsumenckiej to wciąż koło zamachowe wielu dobrych kampanii. Coraz więcej prac wykorzystywało z kolei elementy customer experience marketingu, manifestując zmianę mentalną: od komunikacji do budowy doświadczenia. Przypomnę, że to trend uznawany przez jurorów EFFIE za jeden z kluczowych. Choć większość marketerów ochoczo wykorzystuje dane planując działania marketingowe, wciąż niewiele jest kampanii, które takie dane bezpośrednio, kreatywnie wykorzystują w samej komunikacji.

 

Adam Nowakowski, planning director, deputy managing director, Leo Burnett

Jak oceniam poziom prac zgłoszonych w tym roku do konkursu Effie Awards?

Poziom zgłoszeń w kategoriach, które oceniałem był zróżnicowany. Bez trudu, nasz skład oddzielił silne zgłoszenia od słabych. W sumie, przyznaliśmy 6 nagród, z czego trzy w kategorii Pro Bono. W tej kategorii były też dodatkowo trzy nominacje. Wniosek z tego, że kampanie społeczne miały wyjątkowo dobrą reprezentację. Przeciwnie, w CSR.

Czy któraś z kampanii zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

Bardzo się cieszę, że nasza grupa jurorska przyznała złoto kampanii Greenpeace „Do ostatniego drzewa”. Jest przemyślana strategicznie i zgrabnie zrealizowana. Tej pracy zazdroszczę jej twórcom i serdecznie im gratuluję.

Jakie trendy w komunikacji marketingowej w Polsce można wskazać na podstawie tegorocznych prac nagrodzonych Effie?

To o czym chcę wspomnieć nie jest trendem w komunikacji tylko w trybie pracy naszego środowiska. Wciąż widoczny problem mamy z określaniem punktów pomiaru. W przypadku zbyt wielu zgłoszeń widać, że cele są doszyte post factum. Kiedy indziej, autorzy zgłoszeń twierdzą, że celem ich działań była jakaś liczba udostępnień, choć parametry earned media nie stanowią o efektywności działań. Nadanie jakiegoś przekazu – nawet za darmo – to jeszcze nie sukces. To oznacza, że wciąż zbyt mało wiemy, gdzie warto przystawić ucho, aby dowiedzieć się czy to co robimy ma sens.

Kamil Wiszowaty - CEO Group One Media

Jak oceniam poziom prac zgłoszonych w tym roku do konkursu Effie Awards?

W grupie "Launch i Long Term Marketing Excellence" poziom był niezwykle wysoki. Wiele doskonałych kampanii potwierdzonych wynikami biznesowymi nie otrzymało nawet nominacji. Z tej perspektywy znalezienie się na short liście to bardzo duży sukces agencji i klienta.

Czy któraś z kampanii zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

Jestem fanem dwóch kampanii.

Pierwsza to case budowania marki Prudential. Kampania Młodzi Bogowie to doskonały dowód na to, jaką siłę ma doskonała kreacja. I choć brak zoptymalizowanych działań performance w tej kampanii zostawia niedosyt, to siła insightu i świetna egzekucja to niewątpliwie powód do dumy agencji kreatywnej oraz klienta.

Druga kampania to działania branded content marki Maybelline. Jestem fanem tej kampanii nie tylko dlatego, że to nasze dzieło (śmiech), ale nieczęsto marki decydują się na odważny ruch przeniesienia całości działań do Internetu. Wyjście z telewizji i inwestycja w budowanie kanału na Youtube była ryzykiem, które się opłacało. To dowód na to, że odpowiednia strategia i bardzo dobrze zrealizowane egzekucja może przekłada się na budowanie doświadczenia konsumenta z marką, co znajduje też wymierne odzwierciedlenie w wynikach biznesowych klienta, który wrócił na pozycje gracza numer 1.

Jakie trendy w komunikacji marketingowej w Polsce można wskazać na podstawie tegorocznych prac nagrodzonych Effie?

Tutaj nie będzie zaskoczenia. Coraz więcej mamy kampanii, w których pierwsze skrzypce odgrywa technologia i właściwe wykorzystanie danych. Choć to podejście gości w wielu agencjach i domach mediowych, wciąż mało jest przykładów gdzie udaje się połączyć smart use of data z ciekawą egzekucją kreatywną.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"