Branża internetowa: jaki był 2017 rok dla wydawców, co wydarzy się w 2018?

W ramach naszego cyklu podsumowań minionego roku w mediach i marketingu o branży internetowej mówią przedstawiciele czołowych wydawców (Grupy Interia.pl, Grupy Gazeta.pl, Bonnies Business Polska i Grupy naTemat) oraz organizacji branżowych PBI i IAB Polska.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-internetowy-agencje-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-co-wydarzylo-sie-w-2017-roku-jaki-bedzie-2018-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/handel-internetowy-wedlug-e-sklepow-i-agencji-marketingowych-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-wydarzenia-i-trendy-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-2017-rok-w-mediach-i-reklamie-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-w-reklamie-internetowej-wedlug-wydawcow-i-sieci-co-wydarzylo-sie-w-2017-co-przyniesie-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowuja-2017-rok-i-prognozuja-trendy-na-2018 ##

Artur Potocki, prezes Grupy Interia

grafika

Wydarzenie rokuPrzyspieszająca kariera technologii blockchain. Rewolucyjnej - choć, jak każda rewolucja, ta również może pożreć własne dzieci, szczególnie tych, którzy wszystkie środki inwestują w bitcoina, windując jego kurs do niewyobrażalnych poziomów. Ale nawet jeśli rację mają eksperci, którzy przestrzegają przed bitcoinową bańką spekulacyjną, która narasta najszybciej w historii, jej ewentualne pęknięcie i jego przykre skutki nie oznaczają kompromitacji samej technologii.

Blockchain to na szczęście nie tylko mikrowaluty. Technologia budzi żywe zainteresowanie dostawców energii, handlowców, instytucji finansowych, ale i rządów państw, którym blockchain może pomóc precyzyjnie naliczać i efektywnie ściągać podatki.

Sukces rokuContent marketing - chyba pierwsze narzędzie marketingowe, które szybciej zyskało szeroką akceptację wśród użytkowników niż wśród marketerów. Ale w 2017 roku już chyba nikt nie miał wątpliwości, że content is king. Siła content marketingu tkwi nie tylko w tym, że przekaz reklamowy uzyskuje atrakcyjny kontekst, dopasowany do potrzeb klienta, ale i pożądany przez odbiorcę. Tego rodzaju treści mają również naturalny potencjał wirusowy i są podstawą skutecznych działań SEM. To wszystko oczywiście żadna nowość dla portali takich jak Interia, w których content marketing był codzienną praktyką na wiele lat przed karierą, jaką zrobiło to sformułowanie. Porażka / rozczarowanie rokuZawieszenie broni w wojnie z fake news. Niemal wszyscy deklarowali jeszcze niedawno, że fake news to wróg, do walki z którym warto zaangażować wszelkie siły i środki, ale chyba nie wszyscy przeszli od słów do czynów. Starania rzetelnych dziennikarzy - bo media rzeczywiście dostrzegły problem i próbują mu zaradzić - mogą bowiem przejść bez echa w świecie, w którym algorytmy mediów społecznościowych i wyszukiwarek promują treści niekoniecznie rzetelne, za to budzące zainteresowanie i podgrzewające emocje.

W tym kontekście niepokoi umacnianie się duopolu Google i Facebook, podmiotów w wielu aspektach stojących ponad prawem i wymykających się społecznej czy instytucjonalnej kontroli. Zdają sobie sprawę z tego również reklamodawcy, czego przykładem jest niedawne wycofanie się z YouTube wielu globalnych marek, w reakcji na zamieszczanie ich reklam w nieodpowiednim kontekście, np. przy filmach pełnych przemocy.

Człowiek rokuCzas jednostek, charyzmatycznych wizjonerów i wybujałych indywidualności chyba mamy za sobą. Siła sieci tkwi dziś w… sieci. Czego najlepszym przykładem są takie akcje jak „#metoo”, które na naszych oczach dokonują zmian obyczajowych w całej cywilizacji zachodniej. Mniej potrzebny jest narzucający swoją wizję lider, kiedy w błyskawicznym tempie mogą komunikować się i wzajemnie mobilizować jednostki - czy to w protestach społecznych i politycznych, czy w akcjach charytatywnych.

Serwis / kampania / projekt rokuAlgorytm dr. Michała Kosińskiego powstał co prawda w 2014 roku, a brytyjska firma Cambridge Analytica wykorzystała go w amerykańskiej kampanii prezydenckiej w 2016 roku - jednak dopiero w mijającym roku poznaliśmy szczegóły tej operacji. Jeśli w kampanii wyborczej, opierając się na podstawie danych pozyskanych z Facebooka i Politico, można było kierować precyzyjne komunikaty niemal do każdego wyborcy z osobna, jeżeli w ten sposób udało się „sprzedać” Ameryce Donalda Trumpa jako prezydenta, to oznacza, że marketing wkroczył w nową epokę. Nawet jeśli nie wszyscy wierzą w tak daleko idący wpływ Cambridge Analytica na polityczną rzeczywistość Ameryki (a już na pewno rolę tę umniejszają współpracownicy urzędującego prezydenta), sprawa ta zwróciła uwagę szerokiej opinii publicznej na znaczenie big data i wpływu, jaki ma lub może mieć ich wykorzystanie w marketingu (również politycznym) na nasze życie.

Premiera, nowość rokuEurosport.interia.pl. Nigdy nie próbowaliśmy naśladować telewizji w internecie, za to z radością podjęliśmy współpracę z kompetentnym partnerem. Eurosport to jeden z najsilniejszych sportowych brandów i producent najwyższej jakości treści wideo, my natomiast wiemy, jak dotrzeć do użytkownika w internecie, jak się z nim komunikować i jak owe treści prezentować.

Trend rokuZnowu - content marketing. Jego znaczenie będzie rosnąć, a w poszukiwaniu coraz większej efektywności takich działań możemy spodziewać się prób połączenia rozwiązań content marketingowych z big data (wcześniej) oraz VR/AR (zapewne później, chociaż branża gier może przyspieszyć ten proces).

Prognoza na 2018 rokZmienia się internet, zmieniają nawyki użytkowników i ich wymagania, więc ewoluują również portale. Dynamikę wzrostu biznesu gwarantuje dziś dywersyfikacja narzędzi reklamowych oferowanych klientom. Od konsekwentnie optymalizowanych kampanii w modelu display, który sprawdza się zarówno w ujęciu efektywnościowym, jak i wizerunkowym, przez nowe modele sprzedaży, po wykorzystanie masowego zasięgu portalu do docierania do użytkowników ze specjalistycznymi usługami i produktami, takimi jak – w przypadku Grupy Interia - porównywarka Rankomat czy aplikacje Mobiem.

 

Sławomir Pliszka, prezes PBI

grafika

Wydarzenie rokuWskazałbym tutaj na opublikowanie standardu viewability - wspólną inicjatywę polskich reklamodawców, agencji i wydawców koordynowaną przez IAB Polska. Uzupełnia on wcześniejszy miernik - podane wyświetlenia. Viewability, czyli wyświetlenia w polu widzenia, to standard opracowany przez Media Rating Council. W wyniku badań dowiedziono, że reklamy, które mają wysoki wskaźnik viewability, są lepiej pamiętane przez odbiorców, stąd pomysł na jego stosowanie i upowszechnienie jako metody oceny skuteczności kampanii reklamowych. W Polsce jego upowszechnianiem zajmuje się IAB Polska, a jeden z wydawców zaangażowanych w projekt - WP - ogłosił niedawno, że zaczyna go stosować w rozliczeniu kampanii. Mam nadzieję, że wkrótce dołączą kolejni.

Sukces rokuWskazałbym tutaj na sukcesy dwóch osób, które najpierw zbudowały silne marki osobiste, a potem wzięły się za publikowanie własnych książek - i zarobiły na nich spore pieniądze. To Michał Szafrański, prowadzący bloga o oszczędzaniu, i Radosław Kotarski, popularny twórca z YouTube’a. Odnieśli oni sukces dzięki skupionym wokół nich społecznościom internautów i dzięki produktom odpowiadającym na ważne potrzeby tych społeczności.

Porażka / rozczarowanie rokuStosowanie oprogramowania blokującego reklamy przez internautów. Wynika to ze zmęczenia internautów niektórymi formatami reklamowymi czy też nadmiarem reklam jako takim. Z drugiej strony, to właśnie reklama pozwala oferować internautom darmowe treści (inaczej musieliby płacić abonamenty w każdym serwisie). Tworzy się błędne koło, którego na razie nie udało się rozwiązać w sposób zadowalający.

Człowiek rokuŚwiat: Mark Zuckerberg, który konsekwentnie buduję potęgę Facebooka. Z jednej strony wprowadza funkcje serwisu, które mają zatrzymać w nim użytkowników na dłużej, z drugiej prowadzi umiejętną politykę wobec reklamodawców. To wszystko poparte jest głęboką i rzetelną wiedzą przedstawicieli Facebooka na temat zachowań jego użytkowników.

W przypadku Polski nie będę oryginalny i zgodzę się z IAB Polska, które nagrodziło w tym roku Piotra Ejdysa z firmy Gemius. Za konsekwentny rozwój na innych rynkach europejskich oraz realizowanie projektów badawczych, z którymi potrafią sobie poradzić nieliczne firmy.

Serwis / kampania / projekt rokuZdecydowanie działania Allegro. Mam na myśli cykl „Polskie legendy”, który wykorzystuje nie tylko internetowe wideo, ale również muzykę. Wykorzystane w filmach covery współczesnych polskich artystów funkcjonują również jako samodzielne nagrania w serwisach streamingu muzyki. Mam na myśli też reklamy wizerunkowe serwisu - tutaj również co jakiś czas Allegro raczy nas ciekawą historią, w której tle jest dyskretnie obecna sama firma.

Premiera, nowość rokuTutaj wskazuję na początkującą platformę Outriders. Zawiera ona interaktywne reportaże z kraju i ze świata, tworzone przez grupę niezależnych dziennikarzy. Dzięki crowdfundingowi platforma mogła samodzielnie pozyskać środki na swoje istnienie. Pokazuje to, że wciąż istnieje zapotrzebowanie na wartościowe i jakościowe dziennikarstwo, a równocześnie takie, które wykorzystuje najnowsze techniki internetowego przekazu.   

Trend rokuZdecydowanie rozwój wideo w internecie. Przeznaczane są na nie coraz większe budżety reklamowe, segment rozwija się bardzo dynamicznie. Drugi taki temat, ale na razie obecny głównie w mediach, to sztuczna inteligencja, choć nie przeceniałbym jej możliwości. Obecnie to głównie chatboty, które pomagają klientom dużych firm w szybkim wyszukiwaniu informacji. Wprowadza je coraz więcej firm.

Prognoza na 2018 rokMożemy się spodziewać, że reklama internetowa nadal będzie na plusie, gdyż prognozy gospodarcze dla Polski są na razie dobre. Wzrosną nakłady na reklamę w mediach społecznościowych, tutaj coraz więcej popularnych platform wprowadza różne opcje i atrakcyjne formaty dla reklamodawców. Wraz z szybszym internetem i lepszymi standardami pomiaru wideo na znaczeniu ciągle będzie jeszcze zyskiwać branża reklamowa.

Michał Rutkowski, dyrektor marketingu Gazeta.pl

grafika

Wydarzenie rokuNa świecie: zmiana nastawienia wobec social mediów - powolna, ale z perspektywy 1-2 lat bardzo widoczna. Spowodowana coraz liczniejszymi badaniami wykazującymi, że media społecznościowe wcale nie czynią świata „bardziej otwartym”, ale sprzyjają polaryzacji opinii, rozprzestrzenianiu się fake newsów i hejtu oraz czynią powszechnie dostępnymi skandaliczne treści (patrz: ostatni skandal dotyczący platformy YouTube). Zmianom opinii na ich temat nie sprzyja też na pewno skandal dotyczący wpływu rosyjskich „trolli” na wybory w USA poprzez targetowane kampanie na Facebooku i nieprzekonujące, opieszałe działania gigantów, którzy najpierw bagatelizowali problem, a teraz nie kwapią się go rozwiązywać. Facebook nieustannie utrzymuje, że „nie jest firmą mediową", bo nie chce przyjmować na siebie związanej z tym odpowiedzialności. W efekcie, krok po kroku zmienia się nastawienie elit i regulatorów, co zapowiada istotną zmianę polityki wobec technologicznych gigantów (a w szczególności Facebooka) w przyszłości. Brukselskie młyny mielą powoli, więc być może zmiany nadejdą dopiero za 2-3 lata.

W Polsce: podobnie - tzn. Facebook i Twitter wzmacniają podziały i umożliwiają „wojny plemienne", a skala hejtu i zachowań karalnych jest rekordowa.

Sukces rokuNa świecie: kontynuacja dominacji Amazona, m.in. poprzez akwizycję Whole Foods za 13,7 mld dolarów.

W Polsce: pozyskanie inwestora mniejszościowego z Doliny Krzemowej przez Pracuj.pl. W serwis zainwestował TCV, fundusz venture capital, który pomagał rozwijać się m.in. Facebookowi, LinkedInowi i Spotify - z rekordową wyceną i utrzymaniem kontroli nad spółką przez założycieli.

Porażka / rozczarowanie rokuDla wydawców rynek reklamy internetowej jest zdominowany przez duopol Google / Facebook, podgryzany przez adblocka, komplikowany przez regulacje dotyczące prywatności (RODO). Dla większości wydawców są to trudne czasy, co pokazuje sytuacja na rynku amerykańskim - sprzedaż Time Inc. i Mashable, zwolnienia w Buzzfeedzie. Rozczarowaniem jest Facebook - jego nieprzewidywalność, niekontaktowość i obcinanie zasięgów. Szansą, ale tylko dla niektórych, jest dywersyfikacja przychodów w stronę modeli płatnych („NY Times”, Agora) czy e-commerce.

Człowiek rokuNa świecie: Susan Fowler, której post o skandalicznej kulturze organizacyjnej Ubera uruchomił lawinę prowadzącą do odsunięcia założyciela firmy Travisa Kalanicka, zmian w przywództwie i fundamentalnych zmian w zasadach działania Ubera. Na szerszą skalę doprowadził do ujawnienia szeregu oburzających praktyk, także w innych prominentnych firmach z Doliny Krzemowej.

W Polsce: Robert Górski za „Ucho prezesa”, najbardziej spektakularny kreatywny projekt internetowy w 2017 roku.

Serwis / kampania / projekt rokuNa świecie: kampania „#metoo”, wokół spopularyzowanego przez aktorkę Alyssę Milano w październiku hashtagu, który najpierw zatrząsł posadami Hollywood, a następnie wirusowo rozprzestrzenił się na całym świecie. Udało się zwrócić uwagę na problem molestowania seksualnego kobiet, uświadomić jego skalę, przełamać tabu i zmienić zachowania.

W Polsce: „Ucho prezesa” - nie tylko sukces oglądalności, ale i stałe miejsce w popkulturze, a oprócz tego sukces finansowy twórców tego projektu i dźwignia marketingowa dla Showmaxa.

Premiera, nowość rokuNa świecie: drugi sezon serialu „Stranger Things”.W Polsce: pierwszy sezon internetowego serialu „Ucho Prezesa”.

Trend rokNa świecie: Gorączka spekulacyjna bitcoina i ogólny szał na kryptowaluty (ICOs itd).  Patrząc głębiej, wiąże się to z eksplozją rozwiązań i ekosystemów opartych na blockchainie, które pewnie będą miały ogromny wpływ na przyszłość.

W Polsce: rozwój ekosystemu start-upów i funduszy venture capital (VC). Uruchamiane są nowe programy od Polskiego Funduszu Rozwoju, mamy „weteranów" rynku VC uruchamiających nowe fundusze i pozyskujących sporo pieniędzy np. od EIF (Innovation Nest Wilama, Market One Capital), żywe zainteresowanie biznesu z innych sfer (Kulczyk) etc. - wszystko to sprzyja rozwojowi ekosystemu.

Prognoza na 2018 rok2018 będzie rokiem viewability, programmatica, brand safety, paid contentu, content marketingu, content personalization, machine learningu oraz kombinacji powyższych i różnych innych nowych zwrotów anglojezycznych.

 

Bartosz Wysocki, chief revenue officer w Bonnier Business Polska

grafika

Wydarzenie rokuWrócę tu do wydarzeń, które podałem w zeszłym roku. Uruchomienie stacji telewizyjnych przez portale internetowe. Jak się okazało praktycznie nikomu się to nie udało. WP ogranicza działalność, inni również. To pokazuje o ile trudniejszy jest rynek. Każdy walczy o ten sam kawałek czasu. To konkurencja między wideo w portalach, telewizją, Facebookiem, YouTube’em, czy rosnącym Netflixem. A ilość intencjonalnie przeznaczanego czasu na „media” nie przyrasta. Niestety z biznesowego punktu widzenia wideo potrzebuje skali oraz unikalności. Polscy gracze zawsze będą skazani zarówno na brak tej pierwszej cechy jak i wynikającej z tego często niższej jakości i unikalności.

Sukces rokuCoś, o czym jeszcze nie mówi się głośno, a jednak mocno się do niej wraca. Człowiek. Za tym idą emocje i doświadczanie. Gdzieś w toku dyskusji o AI, machine learning, marketing automation wracamy do winyli, spotkań w realnym świecie i emocji. Ten powrót do sedna marketingu czyli dostrzegania emocji to moim zdaniem największy sukces tego roku - niezależnie od medium o którym mówimy.

Porażka rokuSłabnąca dynamika wzrostu rynku reklamy. Wyraźne dwie prędkości rynku internetowego (zgodnie z raportem IAB Adex). Jak widać jako wydawcy oddaliśmy pole dwóm globalnym graczom. Oczywiście nie wszystko od nas zależało. Za późno jednak zaczęliśmy doceniać lojalność użytkownika i to, że poświęcając na nas najcenniejszy ze swoich zasobów, czyli czas, oczekuje, że damy mu coś naprawdę wyjątkowego. Niezależnie od rynku, na którym działamy.

Człowiek rokuSebastian Kulczyk, który wyszedł poza wielkie, przemysłowe biznesy ojca i wierzy w globalny sukces naszej sceny startupowej.

Na świecie - Elon Musk. Niezależnie, czy Tesla ma problemy czy nie. Wszyscy chcieliby ją mieć. Do tego wizja Hyperloopa, paneli słonecznych w formie dachówek, ciężarówek autonomicznych. To jest ktoś, kto naprawdę wpływa na kształt dzisiejszego świata.

Serwis / kampania / projekt rokuNiestety nic w reklamie specjalnie mnie nie zaskoczyło, nie porwało, nie doprowadziło do przyspieszenia akcji serca i wzbudzenia emocji. No może poza nową wersją serwisu PB.pl, która wpisuje się w trend jakości :)

Trend rokuJakość. Jednym słowem. Moim zdaniem wszystkie trendy w postaci AI, Machine learning, viewability, a z drugiej RODO i adblocki powinny działać i wspierać jakość zarówno w reklamie jak i tworzeniu i dystrybucji kontentu. Wzrost znaczenia Viewability nie powinien prowadzić do tego by na siłę przyklejać kreacje w polu widzenia użytkownika tylko powinniśmy tworzyć kreacje, które wciągną i zaangażują odbiorcę.  Powinniśmy permanentnie ulepszać jakość doznań użytkownika. Musimy wszyscy pracować nad odbudowaniem zaufania i zmniejszeniem zmęczenia podczas konsumpcji treści w internecie. Mniej „fake news” a więcej dziennikarskiej jakości.

Michał Mańkowski, redaktor naczelny i dyrektor operacyjny Grupy naTemat

grafika

Wydarzenie rokuPolska/Świat: Tak jak przez lata wszyscy Facebooka błogosławili, tak w tym roku wydawcy go przeklinają. Facebook przestawił wajchę i postanowił zacząć na poważnie mieszać w algorytmach newsfeeda i zasięgach organicznych, znacząco je ograniczając. Nie znam dużego polskiego wydawcy, któremu nie dało się to we znaki, czytając zachodnie serwisy branżowe widzę, że tam jest tak samo. Niektóre eksperymenty były naprawdę szalone, jak np. całkowite wycięcie fanpage'y z tradycyjnego newsfeeda i wsadzenie ich w nowe miejsce. Testowano to w paru krajach, ale podobno na razie pomysł zawieszono. Co ciekawe, wcale nie jest potwierdzone, że płacenie za promowanie wrzutek znacząco wpływa na zasięgi.

Ten rok w końcu bezlitośnie uświadomił wszystkim, że w przypadku Facebooka od miłości do nienawiści jest krótka droga. Wystarczy wspomnieć to, jak Facebook usunął całkowicie (potem przywrócił) fanpage LADBible, generujący grube miliony lajków i odsłon.

Sukces rokuPolska: „Ucho prezesa”, które potrafiło rozwinąć skrzydła i stać się pełnometrażową produkcją. Projekt na styku wydawcy/marketingu/wideo/sociala na stałe zadomowił się w polskiej rzeczywistości 2017 roku.

Świat: Paradoksalnie... prasa i newsroomy tradycyjnych gazet, które są już mocno zdigitalizowane. Największe ogólnoświatowe tytuły pokazały, że nadal są potrzebne. Chodzi na przykład o „New York Timesa” czy „Washington Post”, które nie odpuszczały, drążyły i ujawniały sprawy związane z kampanią i prezydenturą Trumpa. Mało? Zapoczątkowanie akcji „#metoo” i ujawnienie seksskandali w Hollywood.

Porażka / rozczarowanie rokuPolska: Telewizja WP. Miało być pięknie, rzeczywistość szybko zweryfikowała ambitne plany. Mimo paru prób reanimacji, ostatecznie skończyło się sporymi zwolnieniami i okrojeniem ramówki. Internetowi z telewizją jednak nie po drodze.

Świat: Nie porażka, ale na pewno rozczarowujący reality check. „Pivot to video” – hasło, które stało się modnym wytrychem pod koniec roku zostało dość brutalnie zweryfikowane. Niech przykładem będzie chociażby Mashable, które pod koniec roku zwolniło 50 osób, ratując finanse, po swoim drastycznym „pivocie w stronę wideo”. Dostało się także kultowemu i masowo kopiowanemu Tasty. Widzieliśmy drastyczny skręt wydawców w stronę facebookowego wideo, które ostatecznie wcale nie jest tak łatwe do zmonetyzowania, co widać także po projekcie Facebook Watch.

Człowiek rokuPolska: Jakub Górnicki nie tyle za projekt Outride.rs, co za przekonanie ludzi do masowego zapłacenia za jakościowe treści. Zebrali blisko 85 tys. zł na jeden projekt, co jest niekwestionowanym sukcesem. Jestem ciekaw, jak wypada to w porównaniu do tego, co pozyskuje od czytelników np. Oko.press. Jedyny problem, jaki z tym mam to fakt, że jest to projekt trochę naiwnie rozumianego „jakościowego dziennikarstwa”. Bo w dzisiejszych czasach „jakościowe dziennikarstwo” to nie wyjechanie na koniec świata i pisanie o tym, co tam się dzieje.

Świat: Mark Zuckerberg za to, jak ogromny (i pozytywny, i negatywny) wpływ ma na rzeczywistość wydawców.

Serwis / kampania / projekt rokuPolska: #RzeczpospolitaPolka, które przygotowała Grupa naTemat. Stworzyliśmy miesiąc kobiet w naTemat, a całą akcję promowaliśmy wyjątkowym wideo, do którego nagrania zaangażowaliśmy najbardziej rozpoznawalne kobiety w Polsce. Akcję można oceniać subiektywnie, ale spójrzmy na nią obiektywnie przez pryzmat liczb: milion odsłon wideo na Facebooku bez jakiejkolwiek płatnej promocji.

Świat: Dla mnie osobiście Digiday.com. Nie jest to nowość, śledzę go od wielu lat, ale po tym roku widzę, jak na polskim rynku brakuje takiego jakościowego odpowiednika serwisu o mediach, reklamie i marketingu, gdzie można znaleźć sporo „mięsa”. Próbują robić to WirtualneMedia, ale jednak sporo im brakuje.

Premiera, nowość rokuPolska: Powiedziałbym przewrotnie, że słowo „viewability”, które dawniej pomijane, dziś zaczęło pojawiać się w każdej dyskusji o kampanii reklamowej u wydawcy. Dla jednych bardziej istotne, dla drugich mniej, ale każdy stara się, by viewability było jak najwyższe. Po rozmowach z przedstawicielami domów mediowych i wydawców widzę, że wszyscy wzięli to sobie do serca.

Świat: Facebook Watch. Walka na wideo wchodzi na nowy poziom, ale w Polsce na razie nie możemy go doświadczyć. Na zachodzie widzę jednak, że wydawcy narzekają na jakość i tempo monetyzacji.

Trend rokuPolska: Programmatic i wszystko, co z nim związane. Choć rozpychał się już w poprzednich latach, boom w relacjach wydawca - domy mediowe / agencje / klienci nastąpił w tym roku.

Świat: Walka z fake newsami, która na dobre ruszyła po wyborach prezydenckich w USA. Piłka jest po stronie Facebooka, który ma tutaj sporo za uszami i z lepszym bądź gorszym skutkiem próbuje działać, testując rozwiązania mające weryfikować wydawców i newsy.

Prognoza na 2018 rokKolejny rozdział trudnej miłości wydawców z Facebookiem. 2017 to pierwsze poważne i bolesne ostrzeżenie. W 2018 będziemy obserwować próby „układania się” z Facebookiem i jego algorytmami, a także zmniejszenie tego uzależnienia, poszukując nowych źródeł ruchu. Sporo może tutaj zmienić/pomóc także pełnomocnik ds. współpracy z wydawcami, którego od jakiegoś czasu polski oddział Facebooka starał się rekrutować.

Ciekawe będą też obserwacje, jak wydawcy optymalizują i dostosowują swoje ekosystemy do jak najwyższego viewability i przemyślanych siatek reklamowych dla formatów sprzedawanych w modelu programatycznym. I jednocześnie obok tego wszystkiego „pivot to video”, który w 2018 będzie weryfikowany, zamienimy na „pivot to native advertisting”. Zwłaszcza w kontekście tak masowo używanych adblocków.

Może już teraz, a może dopiero w 2019 roku, będziemy świadkami mniejszych lub większych eksperymentów z płatnościami za treści. Na wysoka półkę trzeba odłożyć jednak nudne i „skomplikowane” subskrypcje. Śmietankę będzie spijać ten, który jako pierwszy wymyśli dużo szybsze i mniej bolesne płatności. W UE sporo namiesza także złowrogie RODO, do którego od paru miesięcy już przygotowują się wszystkie podmioty.

 

Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska

grafika

Wydarzenie rokuWydaje się, że za wydarzenie roku 2017 należy uznać informację dosłownie sprzed kilku dni z USA o decyzji Federalnej Komisji ds. Łączności dot. zniesienia tzw. neutralności sieci. Jest to generalnie zasada, w myśl której dostawcy usług internetowych nie mogą nakładać żadnych ograniczeń dostępu dla użytkowników. Konsekwencją porzucenia tej zasady będzie nierówny dostęp do informacji w internecie, który będzie zależał jedynie od zasobności naszego portfela. To może oznaczać koniec internetu, jaki znamy - internetu dla każdego. Należy tylko mieć nadzieję, że tym razem Unia Europejska nie będzie chciała się wzorować na trendach zza oceanu.

Sukces rokuSukcesem jest to, że polska branża internetowa nieustannie się rozwija, choć trzeba przyznać, że najsilniejszy wpływ na kondycję rynku mają globalni gracze: Google i Facebook. Szacujemy się, że w 2017 roku wartość rynku reklamy online wzrośnie o blisko 10 proc. i w wielu segmentach rynku wydatki na komunikację online stanowią już połowę łącznych wydatków na reklamę. Nadal motorem jej rozwoju są rozwiązania na urządzenia mobilne, treści i reklama wideo, ale spory trend wzrostowy widać też w kategorii ogłoszeń.

Porażka / rozczarowanie rokuTen pozytywny obraz branży internetowej w 2017 zakłócały nieco pewne rozwiązania prawne, niekoniecznie ściśle z obszaru Jednolitego Rynku Cyfrowego, ale takie, które - moim zdaniem - negatywnie wpłyną na perspektywy rozwojowe branży. Mam na myśli przede wszystkim niekorzystne zmiany, które zostały zaproponowane w ustawie o podatku CIT, a także planowane zniesienie limitu składek na ZUS, które może spowodować odpływ wykwalifikowanej kadry inżynierskiej za granicę.

Trend roku2017 był rokiem, w którym coraz mocniej koncentrowaliśmy się na użytkowniku, w tym również na jego prywatności oraz na tym jak odbiera przekaz reklamowy. Prywatność obserwowaliśmy w różnych odsłonach – legislacyjnej, technicznej.  W styczniu 2017 r. Komisja Europejska przedstawiła projekt rozporządzenia (tzw. e-privacy), który jest przedstawiany jako akt, który ma na celu przywrócenie kontroli użytkowników nad danymi ich dotyczącymi oraz zwiększenie świadomości użytkowników na temat tego, jak informacje o nich są wykorzystywane, czyli zniesie śledzenie i profilowanie w sieci. Niestety w mojej ocenie przepisy zostały zaprojektowane przez osoby, które kompletnie nie rozumieją jak działa internet i jak jest finansowany bezpłatny dostęp do treści dla użytkownika. Mam nadzieję, że ten projekt zostanie zracjonalizowany i w ostatecznej wersji będzie korzystny zarówno dla użytkowników, jak i pozwoli nadal rozwijać się branży internetowej.

Dodatkowo rok 2017 to rok Coalition for Better Ads i wynikające z tego rozwiązanie techniczne w Chrome, które ma od 15 lutego blokować reklamy irytujące użytkowników i nie spełniające standardów Coalition for Better Ads. Stosunkowo mało się o tym mówi, a może bardzo wpłynąć na funkcjonowanie rynku reklamy on-line.

Prognoza na 2018 rokTematem numer jeden będzie z pewnością zagadnienie ochrony danych użytkowników. 25 maja 2018 roku wchodzi w życie unijne Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Zmiany dotyczyć będą wszystkich firm, które gromadzą i wykorzystują dane osób fizycznych. Dostosowanie się do nowych przepisów wymaga od przedsiębiorców ogromnego wysiłku organizacyjnego i konieczności przygotowania szeregu technicznych dostosowań, ale w rezultacie dla użytkowników oznaczać będzie większą kontrolę nad swoimi danymi i transparentność w relacjach z firmami.

Niestety europejscy prawodawcy wydają się nie zauważać skali wyzwań związanych z RODO i przedłożyli kolejny projekt rozporządzenia z obszaru ochrony danych - tzw. e-privacy, które ma zostać sfinalizowane w 2018 r. W mojej ocenie projekt ten w obecnym kształcie stanowi największe w historii zagrożenie dla rozwoju całej gospodarki elektronicznej, w tym marketingu online, modelu finansowania niezależnych mediów z reklamy, autonomicznego transportu, Internetu Rzeczy czy inteligentnych miast. Z polskiej perspektywy wejście w życie tego rozporządzenia może dodatkowo zniweczyć plany gospodarcze rządu w obszarze innowacyjności i start-upów oraz spowodować zaprzestanie działalności przez wiele małych firm internetowych oraz e-commerce. Będzie również bardzo uciążliwe dla samych internautów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów