##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-e-commerce-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170794591025281a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-public-relations-prognozy-na-2020,7170794306095233a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pawel-patkowski-dyrektor-komunikacji-marketingowej-orange-polska-podsumowuje-2019-rok,7170790729393793a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-co-wydarzylo-sie-w-2019-roku-co-przyniesie-2020-rok,7170793195484801a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/2019-rok-podsumowuje-patrycja-kotecka-dyrektor-marketingu-link4,7170778835351681a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2019-w-reklamie-zewnetrznej-prognozy-na-2020-rok,7170792653461633a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pawel-patkowski-dyrektor-komunikacji-marketingowej-orange-polska-podsumowuje-2019-rok,7170790729393793a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-influencer-marketingu-trendy-na-2020,7170791795263105a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-sportowy-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170790704596609a ##
Robert Bednarski, szef Facebooka na Europę Środkowo-Wschodnią

Wydarzenie rokuW związku z wyborami europejskimi i parlamentarnymi w Polsce, które miały miejsce w tym roku, szczególnie istotnym tematem było bezpieczeństwo i jakości debaty publicznej w przestrzeni cyfrowej. W związku z tym bardzo się cieszę, że udało nam się podjąć szereg kroków w tym obszarze.
Wydarzeniem, które w tym kontekście zasługuje na podkreślenie, jest uruchomienie w Polsce programu weryfikacji informacji na Facebooku w kwietniu tego roku. Naszym pierwszym partnerem w tym zakresie została agencja Agence France Presse (AFP). Podobnie jak wszyscy weryfikatorzy informacji, z którymi współpracujemy na całym świecie, AFP posiada certyfikat International Fact-Checking Network, który gwarantuje bezstronność i rzetelność ich decyzji dotyczących treści.
To ważny element szerszego wysiłku zmierzającego do podnoszenia jakości i autentyczności treści. Bardzo cieszy mnie też fakt, że w kilka miesięcy później mogliśmy rozszerzyć program w Polsce o kolejnego partnera - polską organizację fact-checkingową Demagog.

Sukces rokuOsiągnięciem z którego jesteśmy szczególnie dumni w tym roku jest przekroczenie puli dwóch miliardów dolarów, które udało się zebrać na cele dobroczynne za pośrednictwem Facebooka od momentu uruchomienia narzędzi charytatywnych w 2015 roku. Widzimy, że wspieranie organizacji pozarządowych tą drogą staje się coraz bardziej popularne. Już ponad 45 milionów ludzi zorganizowało lub wsparło zbiórki na Facebooku.
Wspaniały przykład wykorzystania tych narzędzi mieliśmy zresztą w Polsce. Zbiórka „Zapełnijmy ostatnią puszkę Pana Prezydenta dla WOŚP” zrealizowana w styczniu wykorzystała naszą platformę do wzbudzenia bezprecedensowej mobilizacji społecznej. W akcję zaangażowało się ponad 264 tysiące darczyńców, a zebrano blisko 16 milionów złotych, co czyni ją największą zbiórką w historii Facebooka w Europie. Pokazała też, jak bardzo media społecznościowe mogą potęgować dobrą wolę i bez wątpienia jest czymś, z czego Polacy mogą być dumni.

Człowiek rokuNa miano człowieka roku zasługuje moim zdaniem Greta Thunberg. Gdy 20 sierpnia 2018 roku ta piętnastolatka zamiast do szkoły poszła pod szwedzki parlament z transparentem “strajk szkolny dla klimatu” pewnie nie zdawała sobie sprawy, że poruszy miliony rówieśników i zapoczątkuje ogólnoświatowy ruch. W Polsce “Młodzieżowy Strajk Klimatyczny” sprawił, że w 60 miastach młodzi ludzie wyszli na ulicę pokazując siłę swojego głosu i swoją wrażliwość. Przejmujące słowa Grety “Jak śmiecie?” na szczycie klimatycznym ONZ pokazuje, że to pokolenie nauczy nas na nowo, co jest najważniejsze. Młodzi ludzie pokazują, że komunikacja wokół ważnej dla nich sprawy, choć odbywa się za pośrednictwem internetu i w mediach społecznościowych, omijając środki masowego przekazu, to jest niesamowicie skuteczna, międzynarodowa, a jej owocem są realne działania. Dzięki nim, klimat i środowisko stały się czynnikiem, którego nie mogą zignorować stratedzy i marketerzy w żadnej korporacji na świecie.

Serwis / kampania / projekt rokuNa uwagę zasługuje - również w kontekście rynku internetowego - kampania „Ostatni Twój Weekend”, która wyraziła głośny sprzeciw wobec uprzedmiotowienia kobiet w kulturze masowej. Projekt był czytelny i zrozumiały nie tylko dla Polaków, o czym mogą świadczyć przyznane mu międzynarodowe nagrody. Jesteśmy dumni, że Creative Shop Facebooka aktywnie uczestniczył w realizacji tej ważnej społecznie kampanii w jej wymiarze cyfrowym.
„Rozwój Kompetencji Cyfrowych” to z kolei projekt, który był odpowiedzią na ogromny głód kompetencji cyfrowych w naszym społeczeństwie. Dzięki temu bezpłatnemu cyklowi szkoleń z zakresu wykorzystania nowych technologii w rozwoju kariery, do końca października 2019 r. Facebook przeszkolił ponad 15 000 osób w 60 miastach i miejscowościach. RKC pokazał, że współpraca dużej firmy technologicznej z organizacjami pozarządowymi i uniwersytetami daje świetne efekty. Był to przy tym flagowy projekt Przestrzeni from Facebook - naszego centrum dialogu, szkoleń, wydarzeń kulturalnych i rozwoju inicjatyw społecznych, które otworzyliśmy w ubiegłym roku. Myślę, że w realny sposób przyczynił się do tworzenia w Polsce gospodarki opartej na wiedzy i innowacji, a na pewno zainteresował wiele osób zagadnieniami związanymi z najważniejszymi trendami technologicznymi.

Premiera, nowość rokuW skali globalnej ważną jaskółką zmian była implementacja sieci 5G w Monako w lipcu 2019 roku. Ze względu na wielkość Monako, może się to wydawać mało znaczące wydarzenie, ale niesłusznie. Podobnych, miejscowych wdrożeń 5G na całym świecie jest coraz więcej. Symboliczne znaczenie ma także to, że Monako stało się pierwszym na świecie państwem w całości objętym łącznością w tej technologii wytyczając drogę dla kolejnych, coraz większych terytoriów. Deloitte przewiduje, że do końca 2020 roku także ponad 100 firm rozpocznie testy prywatnych sieci 5G. O korzyściach płynących z adaptacji tej technologii na szeroką skalę nie trzeba nikogo przekonywać - umożliwi nam niespotykaną dotychczas wydajność i przepustowość przesyłu danych i pociągnie z sobą cały szereg doniosłych innowacji w obszarze łączności.
Ciekawą inicjatywą była premiera pierwszego w Polsce „Przewodnika społeczności Facebooka po Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej 2019”. Do jego stworzenia zaprosiliśmy najpopularniejsze krakowskie społeczności kulinarne, władze Krakowa oraz artystów. Po raz pierwszy w Polsce, społeczności online dostały szansę pokazania siły swojego głosu poza platformą. Zainteresowanie 130-stronicową książką z dwujęzycznymi opisami, zdjęciami i mapami przerosło wszelkie oczekiwania - nakład w 90% wyczerpał się w ciągu trzech pierwszych dni dystrybucji. Przewodnik w dwóch językach udostępniliśmy także na platformie https://cityguides.fb.com/, żeby każdy mógł z niego skorzystać z poziomu smartfona spacerując po Krakowie.
Trend rokuPrzez wiele lat, myśląc o internecie i mediach społecznościowych, mieliśmy w głowie miejską agorę, na której spotykały się tysiące ludzi. Wymieniali się poglądami, rozmawiali o zainteresowaniach i nawiązywali znajomości. To ważna rola sieci, ale stopniowo widzimy rosnące znaczenie internetu, który funkcjonuje także jak salon w naszym domu. Właśnie w takim kameralnym środowisku ludzie czują się najbardziej swobodnie i mogą być naprawdę sobą. W marcu pisał o tym Mark Zuckerberg, wytyczając nowy kierunek w jakim mają rozwijać się media społecznościowe.
Postawienie na pierwszym miejscu prywatnej komunikacji pociąga za sobą szereg konkretnych konsekwencji. Oznacza rosnącą rolę komunikatorów takich jak Messenger czy Whatsapp - także w biznesie; czy też cel szyfrowania wszystkich wiadomości end-to-end. W przypadku Facebooka przekłada się na kluczową rolę grup i społeczności na Facebooku - często niewielkich, liczących nawet kilkadziesiąt osób, ale odgrywających bardzo istotną rolę w życiu ich członków.
W maju mieliśmy przyjemność gościć w Warszawie liderki dziewiętnastu wyróżniających się społeczności na Facebooku z regionu Europy Środkowo-Wschodniej podczas pierwszego spotkania Facebook Women Community Leadership Meeting, które mówiły m.in. o uniwersalnej potrzebie przynależenia do społeczności - potrzebie, na którą odpowiadają także właśnie grupy online.
Prognoza na 2020 rokRosnącą rolę treści wideo obserwujemy już od lat i 2020 rok przyniesie dalszy rozwój tego trendu. Treści wideo są łatwo redystrybuowane na różnych platformach, angażujące i atrakcyjne dla odbiorców. W związku z tym wkrótce staną się dominującym rodzajem treści w internecie. Z badania Cisco wynika, że już w 2020 roku treści wideo będą stanowiły 75% transmisji na urządzeniach mobilnych.
Odpowiedzią Facebooka na ten trend jest między innymi platforma Watch, której rozwój widzimy z jednej strony przez bogaty wybór różnorodnych treści z najwyższej półki, takich jak talk show Red Table Talks czy Huda Boss - serial zrealizowany ze światowej sławy blogerką beauty Hudą Kattan, ale także nowe rozwiązania monetyzacyjne dla twórców, takie jak reklamy in-stream w trakcie ich materiałów.
Marta Drożdż, social media manager w Whites
Wydarzenie rokuZakończenie afery Cambridge Analytica - ukaranie Facebooka i grzywna w wysokości 644 tys. dolarów w związku z naruszeniem prawa ochrony danych osobowych poprzez wyciek danych użytkowników. Po zakończonej sprawie, w październiku tego roku, prawnik reprezentujący serwis kierowany przez Zuckerberga zapowiedział, że obecnie firma pracuje nad budową nowych narzędzi, które pozwolą użytkownikom lepiej zarządzać własnymi danymi i ich udostępnianiem markom i zewnętrznym aplikacjom.
Sukces rokuViralowa kampania związana z kontem na Instagramie World Record Egg platformy streamingowej Hulu. Tu na uwagę zasługują dwa aspekty. Po pierwsze tempo, w jakim konto zyskało ogromną popularność, ustanawiając nowy rekord polubień zdjęcia na Instagramie i tym samym rozgłos wokół profilu. O tajemniczym jajku mówiła cała branża w Polsce i na świecie. Na początku roku wszystkie media i eksperci snuli domysły, co „wykluje się” z jajka i w jakim celu konto zostało założone. Drugi aspekt to końcowe wykorzystanie wielkiego zasięgu profilu w celu poruszenia ważnego społecznie tematu i edukacji użytkowników. Jajko na skutek popularności zaczęło pękać, co miało symbolizować kondycję psychiczną osób, które nie radzą sobie z presją wywoływaną przez media społecznościowe.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPublikacja w amerykańskim „Business Insiderze” oskarżająca m.in. Brand24 o wykorzystywanie nielegalnych metod pozyskiwania danych użytkowników. W odpowiedzi na publikację Facebook podjął decyzję o odcięciu możliwości monitorowania przez Brand24 wzmianek na Facebooku i Instagramie oraz usunięciu kont społecznościowych zarówno marki, jak i CEO firmy.
Człowiek rokuPrzy tej okazji chciałabym wspomnieć nie o konkretnej osobie, a nawet nie o człowieku w powszechnym tego słowa znaczeniu, a o wirtualnych influencerach, którzy posiadają określoną social mediową osobowość, aktywnie komunikują się ze swoimi odbiorcami, a marki zapraszają ich do regularnych współprac. W 2019 roku na Instagramie zaczęło pojawiać się coraz więcej kont „prowadzonych” przez wirtualnych liderów opinii (również w Polsce – Sara Kosmos). Na świecie konta generowanych komputerowo liderów śledzą już miliony użytkowników, a jak wskazują dane, ich profile generują większe zaangażowanie niż te prowadzone przez realnych influencerów.
Serwis / kampania / projekt rokuZdecydowanie PornHub, który w ubiegłym roku w nieszablonowy sposób podkreślał swój udział w walce o ochronę środowiska. Warte uwadze są dwa projekty – „Beesexual” oraz „The Dirtiest Porn Ever”. Ten pierwszy w całości poświęcony ochronie pszczół opierał się na nowej kategorii filmów w serwisie, gdzie użytkownicy mogli znaleźć wideo z udziałem pszczół, pod które zostały podłożone głosy aktorów porno. Za każde wyświetlenie materiału, serwis przekazywał środki na ochronę owadów.
Druga kampania, opierała się na teaserze, którego akcja dzieje się na zaśmieconej plaży. Teaser został obejrzany ponad 3 miliony razy, a za każde obejrzenie pełnometrażowego wideo na stronie PornHub, marka obiecała przekazać pieniądze na działania na rzecz ochrony oceanów.
Premiera, nowość rokuBrand Collabs Manager – nowe narzędzie Facebooka, które ma ułatwić twórcom i osobom publicznym nawiązanie komercyjnej współpracy z reklamodawcami i zmonetyzować swoje działania na Facebooku. Facebook jednocześnie wprowadził ulepszenia dotyczące analizy danych publikowanych treści, które pozwolą twórcom na dokładne śledzenie wyników poszczególnych działań i ich optymalizację.
Trend rokuRok 2019 wskazuje na rosnącą popularność treści efemerycznych, które po krótkim czasie przestają być dostępne. Liczy się ulotność chwili, użytkownicy coraz mocniej stawiają na komunikację tu i teraz, a platformy umożliwiają im to poprzez dostarczanie nowych narzędzi i wprowadzanie ulepszeń w już istniejących rozwiązaniach.
Prognoza na 2020 rokW 2019 roku byliśmy świadkami rosnącego braku zaufania do influencerów, którzy wykorzystują tradycyjny sposób współpracy z markami. Użytkownicy coraz mniej wierzą w publikowane przez nich treści, co powoduje spadek zaangażowania pod tego typu contentem. Nawet influencerzy, którzy zbudowali szerokie grono followersów, nie zawsze są w stanie osiągnąć założone cele sprzedażowe (przykład influencerki Arii, która mają prawie 3 mln fanów na swoim Instagramie, nie sprzedała wystarczającej liczby koszulek wymaganej do rozpoczęcia produkcji ubrań). Co to oznacza? Użytkownicy szukają komunikacji, która będzie dla nich bardziej realna, niekomercyjna i nie ułożona według scenariusza narzuconego przez markę. W tym temacie odpowiedzią w 2020 rok może być TikTok. Młodzi ludzie korzystający z tej platformy nie chcą śledzić liderów opinii, a chcą się nimi stać. Według badań aż 70% użytkowników serwisu to twórcy, a zdecydowana mniejszość to obserwatorzy. W obliczu rosnącej popularności tej platformy również w Polsce, w nadchodzącym roku możemy stanąć przed wyzwaniem redefinicji influencera i jego roli w promocji marek.
Julia Kałużyńska, head of social media w Bluerank
Wydarzenie rokuW dalszym ciągu prym wiedzie konferencja Facebooka dla deweloperów F8. To właśnie na niej Mark Zuckerberg zapowiada najważniejsze zmiany i nowości, jakie szykuje Facebook. W 2019, po zeszłorocznych kłopotach Facebooka związanych z wyciekiem danych, tematem przewodnim była kwestia prywatności. Najwięcej nowości dotyczyło Messengera i Instagrama.
Sukces rokuTik Tok – rosnąca popularność tej platformy społecznościowej, zarówno w Polsce jak i na świecie jest imponująca. W tym roku ilość użytkowników wzrosła o 500 mln i wynosi już 1,5 miliarda (z czego 6 mln z Polski). Aplikacja, którą pokochali nastolatkowie, jest póki co stosunkowo mało eksplorowana przez marki. Tik Tok poszerza możliwości reklamowe dla marketerów, a tik tokerowi influecerzy tzw. „tiktokerzy” zdobywają coraz większą popularność, więc na pewno w 2020 r. coraz więcej marek będzie planowało lokowanie budżetów reklamowych również z uwzględnieniem tego kanału.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuDużym rozczarowaniem była dla mnie tegoroczna kampania wyborcza w social mediach. W dobie tak wielu możliwości, jakie oferuje to medium, była to dla mnie przestrzeń zdecydowanie nie wykorzystana. Brakowało inwencji, ciekawych pomysłów oraz aktywności na mniej popularnych kanałach social media.
Serwis / kampania / projekt rokuObserwując polskie kampanie w social mediach to akcja OLX z Januszem Chabiorem przeciw wulgarności w nternecie jest zdecydowanie w czołówce. Dobrze napisana, świetnie zagrana, z ważną ideą, a do tego efekt wirusowości osiągnięty. Brawa dla twórców. Jeśli chodzi o zagraniczne akcje, tutaj jedną z bardziej interesujących jest kampania body-positive Dove - #showus. Dove we współpracy z GirlGaze oraz Getty Image jest inicjatorem biblioteki zdjęć stworzonej przez kobiety, w celu wyeliminowania stereotypów dotyczących ideału piękna. Projekt jest nadzorowany przez kobiety z 39 krajów, a każda z użytkowniczek social mediów może do niego dołączyć, wystarczy, że na Facebooku bądź Instagramie udostępni swoje zdjęcie z hashtagiem #showus. Wybrane zdjęcia można obejrzeć w specjalnej galerii na Getty Image. Duży szacunek dla Dove za konsekwencję w zachęcaniu kobiet do akceptacji własnego ciała oraz nieszablonowe wykorzystanie social mediów w połączeniu z bankiem zdjęć.
Premiera, nowość rokuZ pozoru mała zmiana, a tak naprawdę spora rewolucja, czyli globalne testowanie opcji ukrycia ilości polubień przez Instagram. Aktualizacja, która ma służyć użytkownikom, w kontekście dbania o ich samopoczucie (uzależniające „lajki” i presja związana z chęcią uzyskania jak największej ilości serduszek), stanowi duże wyzwanie dla marek, np. przy ustalaniu KPI do prowadzonych działań na Instagramie (co zapewne będzie miało przełożenie na jakość i format publikowanych treści) czy kryteriów wyboru instagramowych influencerów do współpracy.
Trend rokuKorzystanie z komunikatorów społecznościowych w formie aplikacji. Obecnie 3,5 miliarda ludzi na całym świecie kontaktuje się za pomocą aplikacji, co stanowi 50% globalnej populacji. Do najbardziej popularnych komunikatorów na świecie należy WhatsApp, Facebook Messenger i WeChat, a w Polsce - Facebook Messenger, Skype i WhatsApp. Korzystanie z nich sprawiło, że ludzie coraz rzadziej wysyłają SMSy, maile czy komunikują się za pomocą połączeń telefonicznych. Odpowiedzią na ten trend w kontekście działań marketingowych jest szereg możliwości związanych z budową chatbotów konwersacyjnych usprawniających komunikację na linii marka - klient.
Prognoza na 2020 rok- większa dywersyfikacja kanałów, na których marki są aktywne (social media to przecież nie tylko Facebook i coraz więcej marketerów ma tego świadomość)- wzrost znaczenia platformy społecznościowej Tik Tok dla marketerów- wdrażanie kolejnych rozwiązań przez platformy społecznościowe do social commerce- zwiększenie świadomości użytkowników social mediów związana z kwestiami prywatności
Norbert Kilen, partner w On Board Think Kong
Media społecznościowe to przestrzeń, w której sporo się dzieje. Każdy rok przynosi nam kolejne nowości i pokazuje, jak jeszcze można wykorzystać narzędzia i dotarcie do społeczności. Nie inaczej było w 2019 roku, który postaram się w kilku zdaniach podsumować.
Wydarzenie rokuTrudno mi wskazać jedno wydarzenie. Ale na pewno np. kilka spektakularnych społecznych zbiórek pieniędzy to wydarzenia, które bardzo się wyróżniają. Rysują też nowy trend - wykorzystanie internetowych zbiórek charytatywnych na potrzeby komunikacji politycznej.
Sukces rokuMam pewien problem ze wskazaniem sukcesu roku. Niemniej dwa wydarzenia (dwie historie) zasługują wg mnie na tytuł sukcesu roku z uwagi na zasięgi, nośność i głośność. Są jednak jednocześnie dowodem na to, że media i media społecznościowe, a przynajmniej ich część - zmierza chyba w złym kierunku.
Fame MMA - czyli udawanie sportu przy jednoczesnym bazowaniu na najniższych instynktach, najniższych emocjach i starej jak świat zasadzie, że ludzie potrzebują chleba i igrzysk. Jeśli jeszcze w ramach igrzysk występują patologiczni celebryci zamiast gladiatorów, uwaga (i sukces) okazują się jeszcze większe!
Kolejny „sukces” w tym roku to Lord Kruszwil, czyli twórca internetowy, który (mimo zamknięcia jednego konta na YouTube po oskarżeniach o seksizm i molestowanie oraz otwarcia i budowania kolejnego kanału od zera) bije rekordy. To w pewnym sensie to samo zjawisko co Fame MMA. Szkoda, że takie treści są tak popularne i promowane przez algorytmy YouTube’a.
Porażka/kryzys/rozczarowanie rokuFilip Chajzer. Młody i zdolny, inteligentny dziennikarz z dużymi zasięgami w mediach społecznościowych, bardzo zaangażowaną publiką, społecznością. Człowiek potrafiący zrobić wiele dobrego i pomagać potrzebującym. Ale również człowiek, który co trzy świetne kroki robi jeden krok, który psuje jego wizerunek.
Akcja/projekt/kampania roku„Dobry głos dla firm” – Kasia Nosowska dla ING. Kampania, w której znana artystka… wyśpiewuje pozytywne komentarze na temat firm. Najciekawsze w kampanii są właśnie dedykowane nagrania wideo z artystką. Bardzo fajna kampania!
Premiera/debiut/nowość rokuŚwiat: "Wiedźmin" na Netfliksie - ogromna promocja polskich książek i kultowej już gry. Serial, na który czekają setki tysięcy ludzi.
Polska: Film braci Sekielskich „Tylko nie mów nikomu”. Ponad 20 milionów wyświetleń na YouTube, projekt w całości sfinansowany przez widzów, dziesiątki nagród i zapowiedź kolejnych odsłon. Rzecz świetnie ograna promocyjnie - przez miesiące przed premierą podgrzewana przez największe portale, treści w social media.
Trend rokuPodcasty. W końcu przyszły do Polski, a gdy to zrobiły - rozbiły bank. Ciągle rosnąca popularność tego rodzaju treści pokazuje, że Polacy łakną jakościowego, ciekawego contentu. Takiego, który pozwoliłby oderwać się od ekranów. Ciekawe dane udało nam się zyskać dzięki badaniu, które przeprowadziliśmy w zeszłym roku. Wykazało ono, że co czwarty Polak słucha podcastów. Okazuje się, że najchętniej sięgamy po tematykę sportową (24%), kulinarną (22%), muzyczną (22%) oraz podróżniczą (20%). Najczęściej podcasty towarzyszą nam przy wykonywaniu domowych czynności (51%) lub w wolnych chwilach, np. podczas spaceru (44%). Wierzę, że w 2020 podcasty zdobędą jeszcze większą popularność.
Prognoza na 2020W roku 2020 spodziewam się postępującej algorytmizacji treści. Żeby zaistnieć w mediach społecznościowych, będzie trzeba napracować się jeszcze bardziej niż dziś. Do wyboru są zasadniczo dwie drogi – albo tworzyć bardzo dużo świetnych jakościowo treści, albo zwiększać budżety reklamowe, a na pewno wydawać pieniądze mądrzej, lepiej optymalizując kampanie.
Uważam też, że w 2020 r. świadomość marek dotycząca ich potrzeb i łączenie dyscyplin będzie ważniejsze. Bardziej liczyć się będzie zintegrowana komunikacja. W tym roku On Board PR i Think Kong połączyły się w jedną markę - OBTK. Od lat wiele z projektów realizowaliśmy wspólnie. Z punktu widzenia klientów dwie odrębne marki bywają mylące, co dopiero kiedy nie należą do jednej grupy. Z komunikacyjnego punktu widzenia to nienaturalne, przecież oddzielanie działań social od contentowych czy PR nie ma sensu. Taka zintegrowana komunikacja to – akurat w przypadku naszych klientów – większa efektywność wydatków na realizowane projekty nawet o 20-30 procent.
Trzecim trendem na przyszły rok będzie ekologia. Zjawiska na świecie sprawiają, że ta tematyka staje się coraz ważniejsza, a polscy konsumenci są w tej materii bardzo świadomi i oczekują od marek konkretnych działań. Badanie, które zrealizowaliśmy w ramach projektu prowadzonego dla Stena Recycling, wykazało, że 69% Polaków chciałoby, aby ich ulubione produkty pochodziły ze zrównoważonej produkcji (były zaprojektowane i wytworzone wg zasad gospodarki obiegu zamkniętego). Prawie taka sama liczba (65%) deklaruje, że zmieniłaby swoje przyzwyczajenia zakupowe i zrezygnowałaby z produktów ulubionej firmy na rzecz innej, wdrażającej zasady circular economy. Co więcej, działalność na rzecz ekologii ma również znaczenie w zarządzaniu employer brandingiem. Nacisk na tę sferę będzie rósł.
Przeżytek rokuLubisie i fani. Już od dawna ich liczba nie wpływa specjalnie na skuteczność komunikacji, bo liczy się autentyczne zaangażowanie w ich odbiór, jakość i unikalność contentu. Uważam, że w 2020 roku (wreszcie!) przestaniemy ekscytować się liczbą polubień, do czego skłaniać nas zresztą będą także same serwisy społecznościowe.
dr Helena Chmielewska-Szlajfer, socjolożka z Akademii Leona Koźmińskiego
Wydarzenie rokuJednym z ważniejszych zjawisk w Polsce w bieżącym roku była eskalacja “hejtu”, a w gruncie rzeczy przemocy, często inspirowanej politycznie – począwszy od zabójstwa prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza w styczniu, po “strefy wolne od LGBT” uchwalane przez lokalne samorządy, naklejki Gazety Polskiej i przemoc na Paradzie Równości w Białymstoku. To również “wojny” na internetowe hasztagi – m.in. #StrefaWolnaOdLGBT kontra #jestemLGBT i #jestemzLGBT.
Poza Polską, ale też dzięki mediom społecznościowym, 2019 rok należał do nastoletniej szwedzkiej aktywistki klimatycznej Grety Thunberg. Wybuch jej popularności pokazuje, że spore nadzieje na wyjście z obecnego kryzysu, nie tylko klimatycznego, coraz częściej pokładamy w młodych.
Sukces roku To niedawne wybory parlamentarne, które przyniosły przetasowanie, również w sferze języka komunikacji. Szczególnie nowi, najczęściej młodzi posłowie – przede wszystkim z partii Razem, ale także z Koalicji Obywatelskiej – mówią zarówno do kamery, jak i do odbiorców w mediach społecznościowych prosto, konkretnie, bez zadęcia i natychmiast. Tym samym nowi posłowie przynoszą też radykalną zmianę w komunikacji.
Wśród sukcesów można także odnotować nader ostrożne, ale mimo wszystko próby radzenia sobie z dezinformacją polityczną w mediach społecznościowych. Choć Mark Zuckerberg potwierdził, że Facebook nie będzie usuwać jawnie kłamliwych reklam (ponieważ to z nich platforma czerpie zyski), Jack Dorsey ogłosił, że Twitter nie będzie publikować reklam politycznych – decyzja ta zapadła przy okazji zbliżających się wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych, które odbędą się w listopadzie 2020 r. Oby była to poważna jaskółka szerszych zmian w postrzeganiu własnej odpowiedzialności platform za rozprzestrzenianie treści.
Porażka / rozczarowanie / kryzys roku Już kolejny rok z rzędu za porażkę można uznać politykę Facebooka, z której coraz bardziej brutalnie wyłania się prymat zysków nad odpowiedzialnością za stworzone narzędzie. Regulatorzy ostrzą zęby. Na lokalnym poletku to również kolejny rok kompletnej kpiny z rządów prawa, co podważa zaufanie obywateli do państwa. W reakcji media społecznościowe stają się czołowym miejscem do tworzenia kolejnych petycji oraz skrzykiwania się na protesty w obronie demokracji.
Człowiek roku Tu również kontynuacja: nikt tak skutecznie nie wpływa na destabilizację międzynarodowej polityki jak prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump za pomocą swoich tweetsów. O ile jeszcze kilka lat temu „disruption” (czyli zarówno formalna, jak i nieformalna destabilizacja utrwalonego porządku) była modnym słowem-kluczem, o tyle teraz na jaw wychodzą jej niekoniecznie pozytywne konsekwencje. Z drugiej strony, w Polsce trudno nie docenić „disruption” Adriana Zandberga z partii Razem, który wraz z koalicją Lewica Razem wprowadził lewicowych posłów do Sejmu i – co równie ważniejsze – w swoich publicznych wypowiedziach co i rusz przypomina, że w polityce zmiana języka to potężne narzędzie politycznej zmiany samo w sobie.
Serwis / kampania / projekt rokuNie da się pominąć dokumentu braci Sekielskich “Tylko nie mów nikomu” na temat księży pedofili. Udostępniony za darmo na YouTube’ie w maju, został dotychczas obejrzany ponad 23 miliony razy. Inną kampanią, która wpływa na dziesiątki milionów ludzi i nadal nie chce się zakończyć – mimo kilkukrotnych zapowiedzi tylko w tym roku – jest brexit. Dzięki niemu jak w soczewce widać postępującą polaryzację polityczną, wypieranie centrowych poglądów z politycznej debaty i zaawansowane kampanie dezinformacyjne w mediach społecznościowych, również płynące z zewnątrz.
Premiera, nowość rokuPremiera roku to wymieniony już wcześniej dokument “Tylko nie mów nikomu”, a – zmieniając nieco tematykę – za granicą Cybertruck Tesli. Elektryczny pick-up to nie tylko technologiczna nowinka, ale przykład tego, jak z samego wyglądu samochodu zrobić kampanię reklamową, bo Cybertruck jest niczym żywcem wzięty z filmów science-fiction sprzed paru dekad. Zgodnie zapewne z przewidywaniami Elona Muska, publiczność była w szoku z powodu tak niestandardowego designu i wieść o nowym produkcie za pomocą mediów społecznościowych błyskawicznie poszła w świat.
Trend rokuObecny rok to – po ciężkich latach – wreszcie ostrożnie optymistyczny czas dla prasy, która od Facebooka coraz bardziej się uniezależnia. Liczba płatnych subskrypcji rośnie zarówno w Polsce, jak i za granicą. Widać, że w zalewie “fake newsów”, przekazywanych dalej przede wszystkim za pomocą mediów społecznościowych, czytelnicy coraz bardziej doceniają rzetelne dziennikarstwo.
Prognoza na 2020 rok W przyszłym roku w Polsce można spodziewać się dalszej eskalacji konfliktu politycznego, tym bardziej, że wiosną odbędą się wybory prezydenckie. Po raz kolejny, wiele zależy od młodych wyborców – a więc sposobów dotarcia do nich – gdyż zwiększona frekwencja w tej grupie głosujących może istotnie wpłynąć na wynik.
Okres wyborczy to też wzmożona działalność botów i trolli, a także wyssanych z palca “trendujących” w mediach społecznościowych tematów (tzw. astroturfing). Tym większa więc będzie rola dziennikarzy w odsiewaniu prawdziwych wiadomości od dezinformacji i marnujących czas click-baitów (w wolnym tłumaczeniu: klikopułapek). Od jakiegoś czasu straszeni jesteśmy m.in. potencjałem deepfakes, ale póki co nikt na poważnie nie odważył się na tego rodzaju fałszywki w kontekście politycznym.
Za to Facebook i Google oraz inni główni internetowi gracze mogą spodziewać się silniejszych regulacji zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Unii Europejskiej. Z wielką władzą wiąże się wielka odpowiedzialność, choć póki co internetowi giganci uciekają od niej najdalej, jak tylko mogą.
Agnieszka Sosnowska, CEO, Biuro Podróży Reklamy
Wydarzenie rokuPolska - promocja serialu Wiedźmin na Netfliksie (jak i oczywiście – samo jego powstanie).
Świat - apele dotyczące ochrony środowiska Grety Thungberg.
Sukces roku Za taki sukces można uznać podbój rynku przez Tik Toka, który zdystansował Snapchata i wyrasta na nowy ważny kanał social mediowy. Tik Tokowi dojście do obecnego poziomu użytkowników zajęło znacznie mniej czasu niż Facebookowi i Instagramowi. Tik Tok to kopalnia możliwości influencerskich (zwłaszcza przy użyciu takich platform jak ReachABlogger). W Polsce sukcesem jest otwarcie rynku mikroinfluencerów i średnich influencerów przez platformy do influencer marketingu.
Porażka / rozczarowanie / kryzys roku Przyszłość Snapchata nie wygląda różowo. Jeśli nie zmieni on swojej formuły i nie dostosuje się do warunków narzucanych przez silniejszych graczy, to jego przyszłość jest bardzo niepewna. Ulepszanie systemu adsowego to jeden z dobrych zabiegów, ale nie wystarczający. Snapchat zdaje się powoli tracić młodych użytkowników. A starszej publiczności nigdy tak naprawdę nie zdobył.
Polska - najpierw sukcesy, ale na szczęście później też porażki znanych i mniej znanych patoinfluencerów.
Człowiek roku (w Polsce i na świecie)Świat - Greta Thunberg
Polska - Olga Tokarczuk
Akcja / projekt rokuZarówno jeśli chodzi o Polskę i świat, to cały rok 2019 obfitował w mocne przekazy dotyczące środowiska. To raczej seria wydarzeń niż pojedyncze wydarzenie. Eco i bio to bardzo wyraźny trend na całym świecie. Z łatwością można wymienić znakomite kampanie nawołujące do troski o środowisko naturalne. Oto kilka moich ulubionych przykładów.
Premiera / debiut / nowość roku Świat - debiut AdWorldMasters.com – światowego rankingu agencji w oparciu o algorytm AI oraz platformy umożliwiającej łączenie klientów i reklamodawców.
Polska - sukces 19-letniego rapera Maty, w którym oczywiście social media grają sporą rolę. Szerzej znana jest jego „Patointeligencja", ale po pozostałych utworach można się łatwo zorientować, że to piekielnie zdolny artysta, który z łatwością odnajduje się w różnych narracjach i stylistykach. W dodatku ma poczucie humoru i dystans, jest autoironiczny.
Trend rokuZarówno w Polsce, jak i na świecie widać wyraźny wzrost roli inhouse'u w marketingu, w tym socialu, i konieczność dostosowania się agencji do takiej ewolucji rynku. Trend ten dotyczy zarówno Polski i świata. W cenie jest współpraca ze zwinnymi, elastycznymi agencjami o silnych kompetencjach digital, ale także z freelancerami. Rynek jest w trakcie potężnej transformacji. Jeden z najlepszych polskich kanałów socialowych marek: x-kom, prowadzony jest przy zaangażowaniu zasobów wewnętrznych.
Prognoza na 2020 rok Bez RTM-u nie ma już skutecznego socialu. Trwa wyścig między markami kto szybciej, kto bardziej. I całe szczęście, dzięki temu jest ciekawiej. Ale w szaleńczym tempie łatwiej o kryzys. Ten rodzaj komunikacji nastawiony jest na heavy userów social mediów, którzy dekodują wszelakie sieciowe grepsy.











