Jaki był 2019 w influencer marketingu? Co zdarzy się w 2020?

W kolejnej części cyklu podsumowań roku portalu Wirtualnemedia.pl oddajemy głos przedstawicielom branży influencer marketingu. Reprezentują oni agencje, domy mediowe i sieci partnerskie. Eksperci wskazują kluczowe wydarzenia z 2019 i najważniejsze trendy na 2020 roku.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2019-w-reklamie-zewnetrznej-prognozy-na-2020-rok ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-e-commerce-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170794591025281a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-public-relations-prognozy-na-2020,7170794306095233a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-co-wydarzylo-sie-w-2019-roku-co-przyniesie-2020-rok,7170793195484801a ##

Krystian Botko, CEO grupy LTTM

grafika

Wydarzenie rokuNie ukrywam, że to dość subiektywne, ale z pewnością powstanie grupy LTTM, wskutek zakupienia przez TalentMedia udziałów w sieci LifeTube, a potem Gamellon, było jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszym wydarzeniem tego roku w branży influencer marketingu. Połączyliśmy firmy, które były liderami tego rynku, by działać wspólnie pod jednym parasolem, ale rozwijać nasze różnorodne kompetencje. Równolegle z powstaniem grupy LTTM rozpoczęliśmy proces standaryzacji influencer marketingu w Polsce, czyli tworzenia konkretnych formatów współpracy z twórcami internetowymi, standardów brand safety oraz klarownych wskaźników mierzenia efektów tych współprac.

Globalnie znaczenie mają na pewno dwa wydarzenia. Są to po pierwsze zmiany w polityce YouTube, które są konsekwencją nałożenia na Google grzywny w wysokości 170 milionów dolarów przez Federalną Komisję Handlu. Powodem nałożenia kary było gromadzenie przez YouTube danych osobowych o nieletnich użytkownikach serwisu, które później służyły targetowaniu reklam kierowanych do najmłodszych bez uprzedniego uzyskania zgody ich opiekunów. W rezultacie YouTube zapowiedział wprowadzenie istotnych zmian w działaniu serwisu - już niedługo nie spotkamy na platformie żadnych reklam przy materiałach skierowanych do dzieci. To z jednej strony oznacza większe bezpieczeństwo najmłodszych, z drugiej jednak znaczący lub całkowity spadek przychodów influencerów, których treści były oglądane przez dzieci. Co to oznacza dla reklamodawców chcących dotrzeć do najmłodszych? Konieczność tworzenia przyjaznego contentu brandowego, zamiast reklam.

Dużym newsem i istotnym wydarzeniem było również odejście Siergieja Brina i Larry’ego Page’a od operacyjnego zarządzania marką Google po aż 21 latach.

Sukces rokuTegoroczny rozwój kanałów brandowych w Polsce uważam za ogromny sukces i krok milowy naszej branży. Ich potencjał został doceniony przez większą liczbę marek, które dostrzegły w kanale na YouTube szansę na budowanie własnej telewizji tematycznej, oglądanej przez widzów z wyboru. Największym z kanałów marek pozostaje, tworzone przez TalentMedia, Studio Tymbark, na którym osiągamy nawet milionowe wyświetlenia per odcinek. Sukces kanałów marek potwierdzają również nagrody, przyznawane im na prestiżowych wydarzeniach w tym roku.

Globalnym sukcesem jest natomiast pogłębiający się trend, który pokazuje, że nie tylko uwaga widzów, ale też budżety reklamowe przenoszą się stopniowo z telewizji na wideo w internecie. W Polsce rok 2019 był pierwszym, gdy wydatki na działania w internecie przekroczyły te przeznaczane na reklamę w telewizji (podaje AdEx).

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuNie jest to stanowcza porażka, ani rozczarowanie ani, przynajmniej jeszcze, kryzys. 26 marca Parlament Europejski przegłosował przyjęcie Dyrektywy w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. W ubiegłym roku cała branża w Polsce zjednoczyła się, by ramię w ramię przeciwstawić się jednemu z zapisów tej dyrektywy, dokładnie Artykułowi 13. Obawialiśmy się wtedy i obawiamy nadal, że przyjęcie tego artykułu w zaproponowanym przez Parlament brzmieniu narzuci na serwisy społecznościowe pełną odpowiedzialność za wszystkie publikowane w nich treści. Jakie mogą być tego konsekwencje? Platformy takie jak YouTube, Facebook, Instagram czy Twitter mogą zostać zmuszone do stworzenia zaawansowanych systemów weryfikacji treści, czyli zastosowania mechanizmu prewencyjnej cenzury. W związku z tym, wbrew słusznym intencjom całej dyrektywy, niezamierzoną konsekwencją może być ograniczenie możliwości publikowania i rozpowszechniania treści przez wszystkich internetowych twórców.

Człowiek rokuDla mnie bezsprzecznie jest to Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, która w tym roku została globalną szefową Google for Startups! Wcześniej szefowa polskiego oddziału Google, obecnie zarządza Campusami w Warszawie, Tokio, Tel Awiwie, Sao Paulo, Madrycie, Londynie i Seulu.

Akcja / projekt rokuWejście AliExpress, czyli absolutnego giganta na globalnym rynku, we współpracę z polskimi influencerami uważam za kluczowy projekt w tym roku. Po pierwsze, nie była to jednorazowa współpraca, a kilka kampanii, opartych o realizacje nawet 40 youtuberów z różnych kategorii tematycznych. Po drugie, były to kampanie tworzone z bezpośrednim nastawieniem konwersji na sprzedaż, do czego przysłużyły się spersonalizowane kody rabatowe udostępniane przez influencerów. Takie performance’owe podejście do influencer marketingu wciąż jest nowością.

Ale nie tylko sukcesy komercyjnych kampanii są dla mnie ważne. Amerykański twórca, MrBeast zasadzi 20 milionów drzew tylko i wyłącznie dlatego, że takie jest życzenie jego widzów. Gdy youtuber przekroczył 20 milionów subskrypcji, spytał swoich obserwatorów, jak ma to uczcić. Jego widzowie byli zgodni - lawina komentarzy zachęcająca go do zasadzenia olbrzymiej liczby drzew ruszyła. Na ten moment twórca zebrał fundusze na zasadzenie prawie 18 milionów drzew. Znając siłę internetu ufam, że do końca 2019 roku zdąży osiągnąć zamierzony cel. Ta akcja jest dla mnie świetnym potwierdzeniem fenomenu influencer marketingu i silnych społeczności, które tworzą się wokół autentycznych twórców.

Premiera / debiut / nowość roku Zarówno w Polsce, jak i na świecie ważną nowością są wprowadzane stopniowo dodatkowe formaty monetyzacji treści na platformach społecznościowych. Zarówno YouTube, jak i Instagram i Facebook (a wkrótce zapewne Tik Tok) wprowadzają dodatkowe mechanizmy, umożliwiające twórcom zarabianie na publikowanych materiałach. Równolegle zmiany dotyczące oznaczania treści sponsorowanych i stopniowe ukrywanie lajków przez Instagram stanowią o istotnych kierunkach rozwoju platform.

W Polsce natomiast ważnym dla mnie debiutem jest powstanie nowego podmiotu, który stworzyliśmy w ramach grupy LTTM. Mellon Media odpowiada nie tylko za produkcję wideo w internecie, ale też za “bezbolesną” i udaną migrację celebrytów ze świata offline do przestrzeni internetu i kreacji ich na gwiazdy YouTube.

Trend rokuNa rodzimym gruncie trendem roku był z pewnością dynamiczny rozwój podcastów, pod którym kryją się nie tylko narodziny wielu nowych twórców, ale również żywe zainteresowanie marek współpracą z podcasterami. Cieszy mnie również mocniejsze zaufanie branży takich jak employer branding, PR czy CSR w moc influencer marketingu.

Choć wirtualni influencerzy nie są już żadną nowością, raczkującym trendem było wykorzystanie ich w komunikacji nie tylko w celu lokowania produktów na ich kanałach, ale np. również w roli brand heroes, do której są idealni.

Prognoza na 2020 rok Kolejny rok zaobfituje rozwojem influencer marketingu w kilku kierunkach. Po pierwsze, będzie czasem zagospodarowania tzw. długiego ogona i mocniejszej inwestycji we współprace z niszowymi twórcami bądź z mikroinfluencerami. Dodatkowo, szczególnie w Polsce, zaobserwujemy też mocniejsze wykorzystanie influencerów nie tylko do akcji wizerunkowych, ale również do kampanii performance’owych. Wielokrotnie już udowodnili, że ich działania przekładają się na sprzedaż produktu, pobranie aplikacji czy rejestrację na wydarzenie. I na końcu, choć może zabrzmieć to trochę futurystycznie, uważam, że w końcu przyjdzie czas na tokenizację działań influencerów.

Przeżytek rokuAplikacja Snapchat wydaje się już wydawać swoje ostatnie tchnienia. Mimo prób ratowania się wprowadzanymi aktualizacjami, rzadko już jest w użyciu naszych influencerów, a jeszcze rzadziej pojawia się w briefach od klientów.

Absolutnym przeżytkiem roku 2020 powinni być też niezweryfikowani influencerzy. Osoby, najczęściej działające na Instagramie, które posiadają sztuczną bazę followersów, nie konwertującą w żaden sposób na cele kampanii. Na szczęście zauważamy wzrastającą edukację rynku i widzimy, że klienci coraz większą wagę przykładają do weryfikacji twórców, u których zostawiają budżety reklamowe. I to nas bardzo cieszył.

 

Olek Wandzel, VP strategy w Abstra

grafika

Wydarzenie roku2019 był rokiem zmian, które dokonały się w wielu różnorodnych aspektach,od świadomości ekologicznej po digital marketing. Po raz pierwszy w historii nakłady na reklamę online w naszym kraju były wyższe niż te przeznaczane na telewizję. To kolejny dowód na postępującą erozję mediów tradycyjnych i przewagę modelu reklamy online, umożliwiającego markom znacznie precyzyjniejsze namierzanie i docieranie do potencjalnych konsumentów. Beneficjentami tego podejścia są takie firmy, jak Abstra. Dzięki szerokiemu portfolio kanałów na YouTube i dużemu doświadczeniu w tworzeniu materiałów content marketingowych tylko w tym roku udało nam się współpracować z niemal 80 klientami. Stworzyliśmy dwa kanały partnerskie dla takich klientów, jak Durex i Żabka Polska, za pomocą których udało nam się dotrzeć do milionów widzów i zyskać uznanie branży.

Z kolei z perspektywy YouTube w Polsce bardzo ważnym wydarzeniem była premiera filmu braci Sekielskich „Tylko nie mów nikomu”. To nie tylko jeden z najgłośniejszych dokumentów ostatnich lat, ale także pierwszy film, który udowodnił całemu społeczeństwu, że YouTube jest bardzo skutecznym modelem dystrybucji treści wideo, który może być świetną alternatywą zasięgową dla mediów tradycyjnych.

Sukces rokuW Polsce bezapelacyjnie największy sukces odniosła Olga Tokarczuk, która zwróciła uwagę świata nie tylko problematyką poruszaną w jej dziełach literackich, ale również jej fantastyczną noblowską przemową. Z kolei z perspektywy YouTube najistotniejsza jest chyba zmiana nie tylko branżowej, ale również społecznej świadomości w kontekście wartości, jakich może dostarczyć ta platforma. Dowodem na to jest kanał „Jak TO Robić?”, realizowany przez Abstra we współpracy z marką Durex.  Wspólnie udało nam się stworzyć uniwersalne medium edukacyjne, które za pomocą różnorodnych form wideo i zaangażowaniu influencerów, przekazuje wartościowe treści edukacyjne na temat seksualności człowieka, wypełniając lukę, jakiej w Polsce często nie potrafią wypełnić szkoła i rodzice.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuZ pewnością porażką jest oszukiwanie klientów przez część influencerów na zasięgu swoich publikacji. Niestety wciąż wiele osób dopuszcza się kupowania obserwujących lub ich „zaangażowania” i jako branża powinniśmy zareagować na to zjawisko ze zdwojoną siłą. Ten fakt wyjątkowo niekorzystnie wpływa na wizerunek całego środowiska i uważam, że wspólnie powinniśmy na poważnie zająć się zwalczeniem tego procederu i postarać się ujednolicić metryki i sposoby mierzenia efektywności kampanii influencer marketingowych.

Człowiek rokuW Polsce palmę pierwszeństwa należy z jednej strony oddać oczywiście Oldze Tokarczuk za to, że właśnie osiągnęła status najważniejszego współczesnego przedstawiciela polskiej literatury. Z drugiej strony na ten tytuł zasłużyli bracia Sekielscy za spektakularny i wielowymiarowy sukces, jaki udało im się odnieść z filmem „Tylko nie mów nikomu”.

Akcja / projekt rokuZ naszej perspektywy muszę po raz kolejny przywołać realizowany przez Abstra wspólnie z Durex „Jak TO Robić?”, będący odpowiedzią na kluczową potrzebę młodych ludzi, jaką jest dostęp do rzetelnej edukacji seksualnej. Skuteczność stworzonego przez nas edukacyjnego kanału na YouTube potwierdzają przeprowadzone na zlecenie marki badania GFK, z których wynika, że 82% ankietowanych w wieku 16-24 lat widziało przynajmniej 1 odcinek „Jak TO Robić?”, a 76% zauważyło obecność marki w odcinku. Trzy statuetki MIXX Awards oraz Srebrny Spinacz, które zdobyliśmy w tym roku za „Jak TO Robić?” są kolejnym dowodem potwierdzającym sukces tego projektus. Na pewno warto nadmienić również odbijającą się dużym echem kampanię „Ostatni Twój Weekend”, która zasłużenie zdobyła dziesiątki nagród w Polsce i na całym świecie, w tym Grand Prix podczas Cannes Lions!

Premiera / debiut / nowość roku2019 zostanie zapamiętany jako rok, w którym Polacy na poważnie zaczęli słuchać podcastów. Po raz pierwszy tego typu audycje przebiły się do masowej świadomości, osiągając nie lada sukcesy, jak choćby „Kryminatorium” Marcina Myszki czy audycje Asi Okuniewskiej. Odpowiedzią na ten trend jest coraz większe zainteresowanie reklamodawców tą formą dotarcia do konsumenta, czego otrzymujemy coraz wyraźniejsze sygnały w ramach Storia by Abstra. Jestem przekonany, że już w 2020 roku uda nam się stworzyć kilka tego typu inicjatyw we współpracy z dużymi graczami na rynku reklamowym.

Z kolei debiutem roku jest dla mnie kanał piłkarski „Foot Truck”, prowadzony przez dwójkę popularnych dziennikarzy sportowych – Łukasza Wiśniowskiego i Kubę Polkowskiego. „Foot Truck”w zaledwie kilka miesięcy po starcie zdobył status jednego z najbardziej wpływowych mediów sportowych w Polsce. W tym czasie udało się wygenerować niemal 10 milionów wyświetleń,a przeprowadzane przez chłopaków wywiady były komentowane nie tylko w polskich mediach, ale także zagranicą! Jesteśmy dumni, że kanał „Foot Truck” jest częścią Abstra i nie mogę się doczekać chwili, kiedy poinformujemy rynek o tym, co szykujemy na Euro 2020.

Trend rokuTrendem roku jest z pewnością coraz większe angażowanie się ludzi, w szczególności przedstawicieli tzw. „Pokolenia Z” w sprawy istotne społecznie, jak ocieplanie się klimatu czy problem rosnących nierówności. Wzrastająca świadomość młodych ludzi o tematach ważnych społecznie to także wyzwanie, na które odpowiedzieć muszą także influencerzy, jako naturalne autorytety wielu młodych ludzi. Przedstawiciele „Pokolenia Z” życzą sobie, aby obserwowani przez nich twórcy nie tylko wrzucali piękne zdjęcia na Instagram, ale również, aby za ich twórczością szła jakaś wartość dodana. Jestem przekonany, że 2020 roku to zjawisko będzie się pogłębiać.

Prognoza na 2020 rokMyślę, że w nadchodzącym roku różnorodne marki będą starały się zwiększyć swój wpływ na obecnych i potencjalnych konsumentów poprzez produkcję dedykowanych im treści, których będą nie tylko zleceniodawcą, ale również ich współproducentem. Jednym z dowodów na to są dedykowane kanały na YouTube, których na polskiej scenie pojawia się coraz więcej.  Jednocześnie spodziewam się, że ze względu na złożoność projektów i potrzebę szybkiego reagowania, klienci w coraz większym stopniu będą starali się wyłączyć z zbędnych pośredników z tych procesów.

Można spodziewać się, że nadchodzące miesiące upłyną również pod znakiem piłki nożnej z powodu Euro 2020. Po raz pierwszy fani futbolu otrzymają tak szeroki wachlarz wyboru możliwości konsumowania treści na temat tego sportowego wydarzenia. Z jednej strony będą oglądać meczew telewizji linearnej. Z drugiej strony zdecydowana większość meczowych analiz, rozmów z piłkarzami i rzeczowych komentarzy eksperckich widzowie znajdą na kanałach YouTube, takich jak „Foot Truck”, czy powstający Kanał Sportowy. Ten trend został już dostrzeżony przez marki, dlatego jużw nadchodzących miesiącach możemy spodziewać się sporej liczby współprac komercyjnych na kanałach piłkarskich.

Przeżytek rokuMyślę, że przeżytkiem roku 2019 stricte związanym z YouTube jako platformą jest ostateczne wyczerpanie się modelu sieci partnerskiej. Obecnie pozycja MCN’ów najczęściej jawi się jako zbędnego pośrednika pomiędzy twórcą a klientem, który niepotrzebnie wydłuża proces współpracy. Jako Abstra byliśmy prekursorem modelu porzucenia sieci partnerskiej na rzecz budowania wewnętrznych kompetencji i po ponad 2 latach stanowczo możemy powiedzieć, że mieliśmy rację, o czym świadczy choćby zaufanie niemal 80 klientów w samym 2019 roku. Jeżeli sieci partnerskie dalej będą chciały funkcjonować na tym rynku, będą musiały zredefiniować swoją tożsamość i położyć nacisk na inne pola działalności oraz budowanie nowych kompetencji.W 2020 roku polscy marketerzy powinni również zwrócić jeszcze większą uwagę na pogłębiające się wyzwanie związane z popularnością AdBlocka. Wielu reklamodawców nadal stawia na bannery, mimo że od lat Polacy są w czołówce społeczeństw korzystających z filtrów eliminujących reklamyz odwiedzanych przez nich stron internetowych. Chcąc dotrzeć do millenialsów i przedstawicieli tzw. „Pokolenia Z” należy zdecydowanie silniej stawiać na naturalne dla nich aktywności branded contentowe lub promocyjne kierowane do nich za pośrednictwem influencerów.

Anita Serafin, director, invention Mindshare Polska

grafika

Wydarzenie roku Testowanie przez Instagram ukrycia liczby polubień postów wywraca do góry nogami dotychczasowe podejście do oceny zaangażowania w kampanii.  Dotychczasowe wskaźniki i sposoby rozliczeń mogą wymagać modyfikacji, jeśli zmiana ta zostanie wprowadzona na stałe i globalnie. Z drugiej strony – może zmniejszy to presję na użytkownikach, szczególnie tych młodych, aby oceniać siebie na podstawie liczby like’ów generowanych przez ostatnią opublikowaną fotkę.

Sukces rokuFame MMA zadebiutowało w 2018 roku i ewidentnie odpowiedziało na potrzeby rynku, gdyż w 2019 roku odbyły się już 3 eventy, a ostatni zaplanowano na koniec roku w Wielkiej Brytanii. Kontrowersyjni influencerzy w roli zawodników i szeroka promocja w social mediach były kluczem do sukcesu tego formatu. Czyżbyśmy obserwowali narodziny nowego produktu eksportowego?

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku Masowe promowanie produktów o wątpliwej skuteczności – np. środków odchudzających - przez zastępy mniejszych i większych internetowych twórców podważa zaufanie do wiarygodności ich rekomendacji, a tym samym do efektywności influencer marketingu. Nie wspominając już o odpowiedzialności za polecanie produktów, które mogą mieć potencjalnie niekorzystny wpływ na zdrowie ich użytkowników…

Człowiek rokuJulia Wieniawa wyrosła na topową influencerkę 2019 roku. Szybko rosnąca baza fanów, szczególnie na Instagramie, przyciągnęła ogromną liczbę klientów, którzy chcieli zdyskontować popularność Julii. Pod względem liczby współprac to zapewne tegoroczna rekordzistka, a przy tym jako ambasadorka jest aktywna w obronie promowanych produktów, co spodoba się potencjalnym przyszłym partnerom.

Akcja / projekt rokuW Polsce duży szacunek dla „Jak TO robić” grupy Abstra dla Durexu – potencjalnie kontrowersyjny temat, ambitny projekt długoterminowego kanału dla marki, a mimo wszystko udało się to dobrze zrealizować i dowieźć atrakcyjne wyniki oglądalności.Na świecie ciekawą akcję przeprowadziła marka Dove – w ramach akcji #ShowUs zaproszono do współpracy fotografów z kilkudziesięciu krajów, którzy stworzyli bazę stockowych zdjęć kobiet, pokazującą je w bardziej autentyczny, życiowy sposób niż to tradycyjnie przyjęło się w reklamie. W tej kampanii zwraca uwagę spójność z wieloletnią komunikacją marki wokół przełamywania stereotypów na temat przedstawiania kobiet w mediach.

Premiera / debiut / nowość rokuLegendy o budżetach przeznaczanych na influencer marketing pobudzają wyobraźnię i kreatywność, więc obserwujemy powstawanie nowych form współpracy z twórcami internetowymi. W 2019 roku pojawiły się w Polsce np. „sklepy” dla influencerów, którzy zapisując się do takich systemów, produkty otrzymują bezpłatnie w zamian za opisanie ich w swoich mediach społecznościowych. Można spodziewać się debiutów kolejnych innowacyjnych form współpracy.

Trend roku Wreszcie zaczęło się więcej mówić o brand safety w działaniach z influencerami. Rozwój globalnych narzędzi, takich jak Hype Auditor czy Social Blade, jak również lokalnych - Influencer Tool, Koko Hash pozwala łatwo sprawdzić jakość fanów. Dzięki temu możemy ocenić np. czy ktoś nie kupuje followersów, z jakiego kraju oni pochodzą, jak poziom zaangażowania wygląda na tle podobnych profili. Dla marek, które nie mogą sobie pozwolić na współpracę z niewiarygodnym twórcą, bo mocno może się to odbić na ich wizerunku, rozwój tego typu narzędzi pozwala zminimalizować ryzyko takich działań.

Prognoza na 2020 rokNa naszym podwórku przejęcia i połączenia podmiotów prowadzą do stopniowej konsolidacji rynku i pewnie niedługo zaowocują nie tylko wspólną ofertą, ale również wyłonią lidera. Z drugiej strony – ciągle powstają nowe podmioty, próbujące wywalczyć dla siebie miejsce na rynku, więc może nie wszystko jeszcze przesądzone.Na świecie influencer marketing będzie dążył do coraz większej profesjonalizacji – od analityki (szczególnie w zakresie doboru influencerów, ustalania KPI, raportowania) poprzez monitoring prowadzonych działań, a kończąc na transparentności podejmowanych współprac (oficjalne obostrzenia prawne).

Przeżytek rokuProwadzenie i rozliczanie działań w modelu, gdzie jako zasięg podaje się liczbę followersów influencera, szczególnie na Instagramie. Ten relikt pierwszych lat influencer marketingu nadal przewija się w ofertach niektórych agencji, a przy obecnej możliwości łatwego sprawdzenia realnych wyświetleń publikacji, które pokazują, że dana treść trafiła tylko do części fanów, jest to sztuczne zawyżanie statystyk.

grafika

Alicja Stefaniak, group account director w agencji GetHero

grafika

Wydarzenie rokuDla mnie osobiście każdego roku hitem jest Elon i wszystko, czym się zajmuje. Jeśli chodzi o rok 2019, premierowy pokaz Cyber Truck to absolutny majstersztyk! Rozmowa u Joe Rogana - kosmos, choć dla koneserów. Oczywiście nagroda Nobla dla Olgi Tokarczuk oraz jej wykład w Sztokholmie zasługują również na szczególne wyróżnienie.Wymieniane wydarzenia obrazują kierunek, w którym zmierzamy - nieustanny rozwój technologiczny w połączeniu z troską i walką o środowisko - skala makro przekłada się na skalę mikro, a więc na codzienne potrzeby i oczekiwania konsumentów, a co za tym idzie - wyznacza kierunek dla marek.

Sukces rokuJestem pod wrażeniem kampanii Samsunga z udziałem Wojtka Sokoła - insight tej komunikacji czerpie wprost z naszej branży i trafnie ją opisuje. Za sukces uważam fakt, że coraz więcej marek decyduje się zaufać twórcom, gdy chodzio budowanie przekazu (nie tylko muzykom, ale także twórcom internetowym) - jest to właściwy kierunek w komunikacji, ale wymaga odpowiedniego i przemyślanego doboru osób zarówno do formy współpracy, jak i do charakteru samej marki.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuNiezmiennym branżowym rozczarowaniem, nie tylko w roku 2019, jest dla mnie spotykanie się ze zjawiskiem “zsumowanego zasięgu” w świecie ekspertów od marketingu i mediów. Stawiam to zjawisko na równi z teorią o płaskiej Ziemi.Obawiam się, że wysyp agencji jakkolwiek powiązanych z Influencer Marketingiem, ale  nie tylko, nie idzie w parze z jakością i wiedzą mediową, co z kolei przekłada się na konfuzję wśród marketerów i zaburzoną percepcję tego sektora. Rzetelne dane to zawsze solidna podstawa, także w działaniach contentowych - nie zapominajmy o tym i podawajmy w wątpliwość coraz to nowe “współczynniki”, za którymi stoi niezrozumiała lub żadna metodologia. Rozczarowujące i zatrważające były reakcje wielu internautów na śmierć prezydenta Gdańska - farmy hejterów, czy nie - doświadczenie tego uświadamia siłę rażenia, jaki może mieć anonimowy głos w sieci. Acha, i jeszcze jedno, od pół roku YouTube pyta mnie, czy na pewno nie chcę skorzystać z wersji Premium.

Człowiek roku Nie będę oryginalna wymieniając nazwiska dwóch Pań - Olgi Tokarczuk i Grety Thunberg. Obie, de facto, choć każda w swoim stylu, opowiadają się po tej samej stronie - walki o środowisko i dbania o naturę - wyrażając stanowisko wielu ludzi generalnie, a wobec tego pogłębiając kierunek, w którym starają się iść także marketerzy i reprezentowane przez nich brandy. Poza tym oczywiście - Elon.

Akcja / projekt roku Skupię się tu nie tyle na skali, co na charakterze akcji - ponownie przywołam kwestię dbania o środowisko i edukację społeczną, a oba te cele realizują: kampania #WSTRZYMAJSMOG oraz akcja Czysta Polska, która każdego roku jest czynnie wspierana przez influencerów związanych z inicjatywą Czyste Tatry. Niezależnie od tego jak bardzo zewsząd nawoływani jesteśmy do walki o naszą planetę, to każdą próbę uwrażliwienia społeczeństwa w tym aspekcie bardzo szanuję i doceniam - mówić trzeba głośno i tak długo, aż przyniesie to oczekiwany skutek, a odpowiedzialność za tę walkę słusznie przyjmują na siebie również największe marki. Oby tak dalej.

Premiera / debiut / nowość rokuTu ponownie wymienię Cyber Truck i serdecznie polecam obejrzenie relacji z premiery (dostępne na YouTube). Jakkolwiek nie jestem  w grupie docelowej, to sądzę, że popularność i sukcesy odnoszone przez młodych artystów, takich jak Roxy Węgiel, czy zwyciężczyni tegorocznej edycji Eurowizji Junior - Wiki Gabor, świadczą o sile i wpływie tej grupy wiekowej w naszym kraju - niezwykle istotne z perspektywy marek.

Trend rokuW komunikacji marketingowej za trend w 2019 możemy uznać zdecydowanie kooperacje na linii marka-muzyk, czego przykładem jest choćby akcja YoungMulti & Żabson dla Bacardi, akcja Durex z the Dumplings, czy Sitek i Otsochodzi dla Pizza Hut, gdzie tłem dla komunikacji marki jest nie tylko utwór, ale też współpraca wykraczająca poza samą muzykę - jak choćby rewelacyjna kampania Samsung Galaxy Note z Wojtkiem Sokołem, czy wręcz kolekcja Prosto dla 4f. Wciąż, i słusznie, króluje też ekologia i świadomość społeczna. Zjawiska tego nie oceniam jako chwilowego trendu, a raczej jako kierunek, w którym zmierzamy jako gatunek. Przykładem mogą być np. protesty wobec Black Friday czy Cyber Monday. E-sport i gaming rosną w siłę, gromadząc wokół siebie już nie tylko graczy, widzów i fanów, ale także marki. Nie jest to rynkowa nowość, ale zdecydowanie wciąż w na topie.W influencer marketingu sensu stricte na popularności zyskują tzw. nano-influencerzy, przede wszystkim z uwagi na poziom zaangażowania obserwowany wśród ich fanów. Pamiętać jednak należy, że nie jest to narzędzie dla każdego produktu. Pewne kategorie nie powinny korzystać z tej formy promocji, nie znajdą tu również swojej grupy docelowej. Wniosek - do każdego rynkowego trendu warto podchodzićz rozwagą i próbą wyłuskania tylko tego, co dla naszej marki najlepsze.

Prognoza na 2020 rok Marki pochodzące z Chin będą rosły w siłę - ma to o tyle znaczenie, że często weryfikuje postawy konsumentów - czym jest dbałość o środowisko względem najniższej możliwej ceny produktów? Tym bardziej komunikacja marek świadomych społecznie i środowiskowo staje się kluczem do zmiany postaw konsumentów i ciągłej ich edukacji.E-sport i gaming - bacznie obserwujemy ten sektor i mocno kibicujemy, dbając także o rozwój tej kategorii w ramach Influencer Marketingu. Gaming to kolejne niezaprzeczalne zjawisko społeczne - warto się z nim zapoznać i zaprzyjaźnić.Co z podcastami? Trudno mi tutaj ocenić w jakim kierunku pójdzie ten segment, ale niewątpliwie zyskuje na wartości i zasięgu - z roku na rok podcasty zyskują coraz więcej wiernych słuchaczy. Mediowo zjawiskiem powszechnym w prawie wszystkich platformach social media stanie się ograniczanie zasięgów organicznych (paradoks sam w sobie), mające na celu “zmotywowanie” marketerów do zwiększenia wydatków na formaty płatne. Czy kreatywność przestanie mieć jakiekolwiek znaczenie? Tego nie wiemy, licząc jednocześnie, że tak się nie stanie - wierzymy, że jakościowy content się obroni, a ostateczny głos w sprawie będą mieli użytkownicy/fani/widzowie/ konsumenci.

Anna Radomska, senior digital marketing manager Hill+Knowlton Strategies

grafika

Wydarzenie rokuOd miesięcy polski, ale nie tylko, internet rozgrzewa dyskusja o tym, czy Henry Cavill nadaje się na Geralta albo jak powinna wyglądać Yennefer i dlaczego nie tak jak Anya Chalotra. Premiera serialu Wiedźmin wyprodukowanego przez Netflix, to temat wałkowany od kilku miesięcy przez blogosferę zarówno filmową, jak i gamingową i kulturalną. Wielu polskich youtuberów zostało przy tej okazji zaangażowanych do jego promocji - część zaproszono na plan do Budapesztu, wielu miało okazję przeprowadzić wywiady z nominowanym do Oscara za Katedrę Tomaszem Bagińskim - producentem kreatywnym Wiedźmina. Atmosferę oczekiwania na premierę podgrzewał fakt, że serial oprócz wersji z napisami i lektorem będzie dostępny z polskim dubbingiem, w którym usłyszymy... Michała Żebrowskiego w roli Geralta.  Żebrowski zresztą skutecznie wykorzystuje zainteresowanie nowym Wiedźminem publikując na swoim instagramowym profilu zabawne zestawienia swojego i netflixowego Białego Wilka - dla polskich fanów nie lada gratka na koniec roku.

Z innych ważnych wydarzeń dla Polski i świata, konto na Instagramie założyła laureata Nobla - Olga Tokarczuk.

Sukces rokuSukces roku oddam w ręce niekwestionowanych, choć może nieoczywistych influencerów młodego pokolenia - Taco Hemingway'a i Dawida Podsiadły, którzy wyprzedzali w kilka godzin Stadion Narodowy. Mimo posiadania zróżnicowanej widowni, ich połączony występ śledziło na żywo ponad 70 tys. osób. Jeśli wierzyć doniesieniom, na taką widownię wśród polskich gwiazd mógł liczyć tylko Perfect wracający po przerwie w '87. Zarówno Hemingway jak i Podsiadło rzadko udzielaną się w mediach społecznościowych, ale właśnie dlatego, każda ich publikacja jest szeroko komentowana, również przez stare media. Świetnie wygrana strategia online'owej niedostępności, zaowocowała niespotykaną offline'ową frekwencją. Dodatkowo, Podsiadło szczególnie świadomy tego, że z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność, wykorzystał czas na scenie, żeby zaapelować do zgromadzonych, by byli świadomi i zaangażowani, bo tylko działanie może uratować naszą planetę. Dał świetny przykład, jak influencerzy powinni pożytkować swoją popularność.

Porażka / rozczarowanieKonto na Instagramie laureatki Nobla - Olgi Tokarczuk - w dniu wygłoszenia jej noblowskiej mowy - śledzi niecałe 8 tys. osób. W tym samym czasie profil Marcina Dubiela - skompromitowanego członka Teamu X - w tym samym dniu followuje 1,3 mln osób.

Sam dom Teamu X miał być wielkim wydarzeniem w polskim internecie, kolebką kolejnych gwiazd YouTube'a. Jednak mimo milionowych wyświetleń poszczególnych filmów, projekt jest kojarzony przede wszystkim z mało ambitnym contentem i kolejnymi wpadkami wizerunkowymi. Może w 2020 pójdzie im lepiej.

Człowiek rokuWymienię dwóch, a raczej dwie:Olga Tokarczuk - z autorki, o którą kłócą się nasi politycy oraz publicyści i którą czyta niewielki procent Polaków, stała się kobietą, o której nagle zaczęło mówić kilkadziesiąt milionów naszych rodaków i co najmniej drugie tyle ludzi na całym świecie. Kobieta, która mimo stosunkowo niedużej bezpośredniej widowni w mediach społecznościowych, zyskała głos bardziej doniosły i lepiej słyszalny niż Polka nr 1 na Instagramie, czyli Anna Lewandowska.

Greta Thunberg - inicjatorka Młodzieżowego Strajku Klimatycznego, szwedzka aktywistka klimatyczna, posiadaczka strony na Facebooku, którą śledzi ponad 2,5 mln osób na całym świecie, laureatka Right Livelihood Award tzw. alternatywnego Nobla, siedemnastolatka. Ma tylu samo zwolenników, co przeciwników, ale co ważniejsze, nieustannie wzbudza dyskusję o zmianach klimatycznych wśród ludzi na najwyższych szczeblach światowej polityki. Chodzące uosobienie słowa influencer.

Akcja / projekt rokuMaffashion przygotowała mini kolekcję dla AliExpress i zadebiutowała zarówno jako muza, jak i projektanta w trakcie Flesz Fashion Night. To pierwsza taka kooperacja polskiego influencera i chińskiej marki. To też pierwsze tego typu wystąpienie na najważniejszej modowej imprezie w naszym kraju. Czekamy na kolejne.

Premiera / debiut / nowośćJednym wpisem na Instagramie Paulina Górska - Eko aktywistka - wywołała burzę w polskim internecie i nie tylko. Pokazała słoik niedopałków, które w ciągu 20 minut udało jej się zebrać w parku nieopodal domu. Jej posty na Instagramie i Facebooku zebrały milionową widownię, a o problemie wyrzucanych bez namysłu petów zaczęły mówić media oraz ludzie na ulicach, a marki angażować się w ich sprzątanie. Paulina uświadomiła nam, że po plastikowych słomkach, czas rozprawić się z kolejnymi produkowanymi na potęgę odpadami.

Trend roku w PolscePodcasty rosną w siłę. Coraz więcej youtuberów nagrywa wideo podcasty, które publikują równolegle na YouTube i platformach podcastowych. W 2019 wystartowała pierwsza na polskim rynku agencja pośrednicząca między autorami podcastów, agencjami a stroną klienta. Ruszył też pierwszy brandowy podcast. Podcasterzy zagościli na dobre w świadomości zarówno konsumentów, jak i marek, a to dopiero początek ich ekspansji.

Patrząc szerzej, dominującym trendem, również w świecie influencerów, jest bycie eko. Eko aktywiści przebijają się do coraz szerszej widowni, a ich medium jest już nie tylko internet. Nawet ci influencerzy, którzy swoją popularność budowali np. na motywowaniu do uprawiania sportu czy udzielaniu porad z zakresu mody, dziś są rozliczani przez fanów z tego, czy wodę na treningu piją z plastiku czy butelki filtrującej kranówkę albo piętnowani za nadmierny konsumpcjonizm objawiający się w kolejnych zakupach, zamiast hołdowania bardziej ekologicznej modzie z second handów.

Prognoza na 2020Ciekawym zwrotem jest powrót nastolatków na Snapchat. Po chwilowym zachłyśnięciu się Instagram Stories, młodzi ludzie zdywersyfikowali swoje działania, zostawiając Instagram jako miejsce oficjalnej komunikacji (czym dla mojego pokolenia jest Facebook), a przenosząc prywatną korespondencję do aplikacji z duszkiem. Czy wrócimy do snapchatowych influencerów? Bardzo prawdopodobne, choć tym razem w wersji nano i mikro, pozostawiając tych największych na Instagramie i TikToku. Zresztą mniejsi, ale lepiej dopasowani twórcy zamiast dużych, śledzonych przez rzesze bardzo zróżnicowanej widowni to trend, który będzie się w kolejnym roku tylko umacniał.

Przeżytek rokuPasse jest, a w 2020 będzie jeszcze bardziej, nie bycie eko. Każdy kto idzie pod prąd trendu każącego dbać o planetę, jest skazany na porażkę - najpierw wizerunkową, potem biznesową. Wydaje się, że nacisk społeczeństwa na bycie odpowiedzialnym jest zbyt silny, żeby udało się stworzyć (lub utrzymać) markę osobistą zbudowaną w kontrze do życia w duchu less waste.

grafika

Robert Sosnowski, CVO ReachaBlogger

grafika

Wydarzenie roku W Polsce to dla mnie GonKon. Wcześniej nie było takiego wydarzenia. Inicjatywa i jakość godne podziwu. W tym roku nie udało mi się dotrzeć, ale obserwowałem relację w sieci. W przyszłym roku koniecznie wezmę udział.Jeśli chodzi o świat - brak.    Sukces rokuJeśli chodzi o świat i Polskę to był to rok wzrostu popularności TikToka przy wszystkich jego ograniczeniach i zagrożeniach związanych z tym medium. Powoli TikTok zyskuje zainteresowanie wśród marketerów. Ceny działań z influencerami w tej społecznościówce są atrakcyjne. Na ReachaBlogger jest ponad 60 ofert TikTokerów dostępnych online.Z przyjemnością obserwuję rozwój wydawnictwa Altenberg należącego do Radka Kotarskiego.    Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuZarówno w Polsce i na świecie jest to stagnacja popularności Snapchata, która może być początkiem końca tej społecznościówki jeśli nie znajdzie ona na siebie pomysłu. Dobry system ads był krokiem we właściwym kierunku w zakresie B2B. Ale Snapchat chyba wciąż szuka na siebie pomysłu na rynku konsumenckim. Oczywiście do tej sytuacji przyłożyła się ewolucja Instagrama, który zaimplementował u siebie stories.Jako porażkę roku w Polsce należy również wymienić sukcesy (i upadki) pato influencerów. Spektakularny był wzrost popularności i upadek Lorda Kruszwila.    Człowiek roku Jeśli chodzi o Polskę, to dla mnie jest to Krzysztof Gonciarz, ale chciałbym wskazać swoich trzech ulubionych influencerów: Jakobe Mansztajna, Mietczyńskiego, Historia bez cenzury.Jeśli chodzi o świat – tu przewrotnie – Robert Lewandowski.    Akcja / projekt rokuJeśli chodzi o Polskę, to w tej kategorii również wskazałbym GonKon.Jeśli chodzi o świat - brak.    Premiera / debiut / nowość rokuW Polsce to zapewne Viki Gabor. Jeśli chodzi o świat to zdecydowanie Greta Thunberg.    Trend rokuTen sam w Polsce i na świecie: marketerzy skierowali swoją uwagę i budżety na influencerów mniejszej wielkości, których ogólnie nazywa się Micro influencerami, ale chodzi zarówno o Nano, Micro jak i Medium influencerów. Na tym trendzie bardzo zyskała platforma ReachaBlogger.    Prognoza na 2019 rok Coraz bardziej świadome wykorzystanie influencer marketingu, liczenie ROI na tym polu, optymalizacja działań. Silniejsze wykorzystanie platform takich jak ReachaBlogger z bardzo szeroką ofertą. Dostęp do szerokich zasobów umożliwia optymalizowanie efektywności i kosztów działań influencerskich.    Przeżytek rokuWydaje się, że zarówno w Polsce i na świecie współpraca z pojedynczymi influencerami - supergwiazdami wytraciła impet. Marki rozdysponowują budżety na influencer marketing ostrożniej, bardziej świadomie i wolą rozkładać ryzyko na współpracę z większą ilością influencerów.

Wojtek Kardyś, Good For You

grafika

Wydarzenie rokuPolska:Sukces dokumentu "Tylko nie mów nikomu" w reżyserii braci Sekielskich. Absolutny fenomen - 23 miliony wyświetleń, liczne nagrody branżowe - to wszystko mówi samo za siebie. To moment przełomowy, gdyż mówimy o filmie (dokumencie) na Youtubie. Nie w telewizji, kinie czy VOD. "Tylko nie mów nikomu" miał premierę na Youtubie i został opłacony przez samych internautów (poprzez platformę crowdfoundingową) - to ogromna inspiracja dla przyszłych twórców filmowych (i dziennikarzy). Teraz będą powstawać te projekty, które poruszają ważne, dla społeczeństwa, tematy (pedofilia, oszustwa, dokumenty wcieleniowe) i które będą opłacać sami zainteresowani tematem.

Świat:Keanu Reeves w Cyberpunk 2077 -  w świecie gier było to absolutnie najważniejsze wydarzenie w tym roku. Nic nie zelektryzowało nas (graczy) bardziej niż pojawienie się na scenie E3 Keanu. Memicznośc tego wydarzenia przeszłą wszelkie wyobrażenie ludzi od PR. To może być przełomowy moment nie tylko dla CD PROJEKT RED, ale dla wszystkich developerów gamingowych w Polsce. Dzięki takim wydarzeniom wyrastamy na potęgę w tej kategorii.

Sukces roku Świat:Kylie Jenner rozbiła bank. Dosłownie. Jej firma kosmetyczna Kylie Cosmetics została w tym roku (większość akcji) sprzedana korporacji kosmetycznej COTY INC, dzięki czemu została najmłodszą miliarderką w historii (w wieku 21 lat) bijąc Marka Zuckerberga (w wieuk 23 lat został miliarderem) czy Billa Gatesa (31 lat).Wszystko dzięki Instagramowi!

Polska:  Wiedźmin na Netflix - saga o Wiedźminie jest pozycją kultowa w Polsce. Dzięki produkcjI CD Projekt Red, Geralt z Rivii stał się fenomenem na skale światową, zaś dzięki Netflixowi Wiedźmin może stać się jednym z najpopularniejszych towarów exportowych z Polski (bijąc pierogi czy wódkę). Oby tylko ta produkcja się udała. Trzymam kciuki.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuKarta na czasie (Youtube) - niezmiennie, karta na czasie dalej jest wyznacznikiem żenady czy cringu. Oczywiście, czasami uda się przebić ambitnym produkcją, jednak zdarza się to wyjątkowo rzadko. Stąd mój mały apel do Google - proszę, zróbcie coś z tym, naprawcie swój algorytm i zacznijcie w końcu promować treści warte publikacji i sławy. Mniej Kruszwila czy całowania śmietnika na czas, a więcej Kasi Gandor, wiedzy popularno-naukowych i ambitnych produkcji niezależnych.  

Dodatkowo: Porażką roku jest finałowy sezon Gry o Tron. Ten finał/sezon GOT będzie wyznacznikiem zmarnowanego potencjału. Klapa roku.

Polska:FAME MMA - nie wiem czy warto cokolwiek tu dodawać. Smuci mnie, że nasze społeczeństwo jest w stanie nie tylko to oglądać, ale i płacić za to.

Człowiek roku

Świat: Tutaj podałbym dwa nazwiska:•    Elon Musk - bo wszystko czego się dotknie przemienia się w złoto. Lata w kosmos, totalnie rewolucjonizuje rynek motoryzacyjny (najnowszy Cybertruck został zamówiony 200 tysięcy razy w preorderze), a teraz kopie tunele by rozładować korki w mieście.•    Alexandria Ocasio-Cortez - bo daje nadzieje, że polityka może być inna. Może być młoda i naturalna. Może być prawdziwa i mądra. To też zupełnie inna komunikacja ze swoimi wyborcami (polecam śledzenie pani kongresmen na Instagramie bądź Twitterze - nasi politycy są lata świetlne za nią).  Polska:•    Krzysiek Gonciarz - to był jego rok. Kiedy pytasz się kogoś na ulicy by wymienił jakiegokolwiek youtubera, Gonciarz zawsze pojawia się w topce. On jest trochę takim polskim Elon Musk'iem. Zrobił wystawę w Krakowie, sukces frekwencyjny. Zrobił swój GonKon w Warszawie - to samo, sukces. Jego TOFU Media się rozrasta (zarówno w Polsce jak i Japonii). Wydał książkę, która sprzedaje się doskonale. O jego filmach dyskutuje się nie tylko na Youtubie, ale i na ulicy, przy kawie czy na imprezach. No tutaj bez wątpienia, 2019 to był jego rok.

Akcja / projekt roku

Świat:•    KFC - odświeżony i virtualny Pułkownik Sanders. Doskonałe wykorzystanie trendu w marketingu influencerskim. Po co angażować celebrytów - stwórzmy go w CGI. Świetna kampania, która na długo pozostaje w głowie.

Polska:•    OLX - najlepsza kampania social mediowa w Polsce. Proste i jasne przesłanie. Doskonale zwizualizowane (kolory). Niedroga produkcja (bez zbędnych wodotrysków). Zostająca w głowie. Brawo.•    #JYSKvlog - ze względu na innowacyjne podejście do employer brandingu i influencer marketingu. Bo najlepszym influencerem dla firmy jest jego własny pracownik. Jest to najbardziej autentyczne, świeże i oryginalne podejście - stąd to wyróżnienie (i szereg nagród jaki ten projekt zdobywa).

Premiera / debiut / nowość roku

Polska i Świat:•    Virtualni influencerzy - na Świecie nowością nie jest, Lil Miquel (pierwsza taka influencerka) istnieje od 2016 roku, jedna dopiero teraz mówi i pisze się o nich. Kampania KFC, w której odmłodzono Pułkownika Sandersa i stworzona jego virtualną postać to jeden z wielu takich przykładów, kolejną jest wykorzystanie Lil Miquel w kampanii Calvina Kleina, w której całuje się z supermodelką Bella Hadid (o tym spocie było bardzo głośno w branży). W Polsce pojawiłī się pierwsze virtualne influencerki na Instagramie (jednak nie wróże sukcesów, są totalnie nijakie). Influencerzy CGI w tym roku udowodnili, że trzeba się z nimi liczyć.

Trend roku (w Polsce i na świecie)

•    podcast - chyba bez zaskoczenia. Podcast to najczęściej wymawiane słowo w 2019 roku. Twórcy próbują swoich sił w podcastach zaś firmy myślą o wykorzystaniu tego medium w swojej komunikacji (dlaczego żadna firma nie wpada na wysyłanie informacji prasowych w formie audio?!). Według badania przeprowadzone przez Voxnest wynika, że Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków podcastowych. Notujemy 40% wzrosty z miesiąca na miesiąc zaś liczba słuchaczy audycji na Spotify rośnie o 300% w skali rok do roku. Tak więc, nie zdziwię się, jak każdy w tym podsumowaniu wymieni podcast jako trend roku 2019 :)•    Instastories - tak jak przewidziałem na początku tego roku, instastories rządzi. Niezmiennie. Jest to najlepsza forma komunikacji z fanami przez influencerów oraz doskonały sposób na zwiększenie konwersji sprzedażowych (dzięki swipe'owi). Instagram juz rozszerza możliwości instastories choćby poprzez wykorzystanie AR (rozszerzona rzeczywistość).•    Influencer marketing - tak, cały czas. Od 2016 roku. Do teraz. I zapewne jeszcze przez cały 2020 rok. Żadna bańka nie pęknie. Zwiększamy budżety i czekamy na recesje/kryzys - bo gdy się pojawi, wtedy wszystko może obrócić się do góry nogami.•    Employer branding - pracodawcy w końcu zdają sobie sprawę z wagi employer brandingu. Owocowe czwartki to już za mało by przyciągnąć młodych do pracy. Zwłaszcza w dobie tak niskiego bezrobocia. Pracodawca musi zacząć słuchać pracowników i spełniać jego prośby. W końcu to pracownik jest najlepszym influencerem firmy.

Prognoza na 2020 rok

•    Streaming - już nie tylko na twitchu, już nie tylko gry. W 2020 roku zaczniemy streamować coraz więcej naszego życia. Umożliwia to już praktycznie każdy portal społecznościowy (jak Youtube, Facebook czy Instagram).  Dzięki wprowadzeniu 5G w Polsce, będzie to wyjątkowo łatwe (bo już nie będziemy do tego potrzebować WiFi). Streamin is the new video content.•    Grupy na Facebooku  - ponieważ chcemy należeć do mniejszych społeczności, chcemy dopasowywać się do pewnych grup - i to Facebook zauważył i dlatego postawił na swoje Grupy, w których każdy może odnaleźć swoją nisze. Czekam z niecierpliwością aż 2020 zostaną one wykorzystane kreatywnie przez marketing.•    Vlogi komercyjnie - Po ogromnym sukcesie JYSKvloga, podejrzewam, że 2020 rok będzie rokiem vlogów komercyjnych (firmowych) w których to pracownicy będą bohaterami. Dzięki vlogom firma może pokazać swoje ludzkie oblicze, autentyzm i swoje podejście do pracownika czy klienta.•    Regulacje prawne - mamy już ustabilizowany rynek marketingu infliencerskiego pod kątem biznesowym, teraz czas na aspekt prawny. W USA już jakiś czas temu Federalna Komisja Handlu zaczęła ścigać podmioty, które nie oznaczają swoich reklam w social mediach (zarówno influencerów jak i brandy), w Anglii był głośny proces instagramerki, która miała wystarczającą liczbę followersów (30k) by ją traktować jako wydawcę. No i Niemcy, u których reklamę na Instagramie trzeba oznaczać nawet wtedy, kiedy instagramer nie dostanie za nie pieniędzy (ale pojawi/zostanie oznaczona marka). To pokazuje kierunek w którym będziemy zmierzać w 2020 roku. Regulacje są u nas niezbędne by rynek mógł dalej dynamicznie rosnąć.•    Sport - 2020 rok jest rokiem wydarzeń sportowych (Olimpiada, Liga Europy i Mistrzów w piłce nożnej) także wszystko związane ze sportem będzie w tym roku trendem - influencerzy, kanały youtube, podcasty, startupy.  •    Ekologia i CSR - wszystko co będzie powiązane w jakiś sposób z ekologią zyska aprobatę społeczeństwa ( i marketerów ).

Przeżytek roku

•    patostreaming - pozamykaliśmy tych najbardziej aktywnych, na resztę nasłaliśmy skarbówkę. Już chyba nikomu się nie opłaca nagrywać tych streamów. Mam nadzieję, że w 2020 to samo spotka FAME MMA.•    Owocowe czwartki ;-)

grafika

Karina Hertel, ekspert BrandLift Influencer Marketing Agency

grafika

 

Wydarzenie roku Jestem wielką zwolenniczką wzmacniania niezależności kobiet czy wyrównywania praw obu płci. Sama jestem jedną z niezależnych kobiet, ale już nie mam siły słuchać o kolejnym wydarzeniu, które nic nie zmienia albo zmieniło niewiele. W Polsce odbyło się mnóstwo imprez o pięknie brzmiących nazwach: „festiwalkobietinternetu” „eranowychkobiet” czy „pierwszyletnifestiwalkobiet”. Niestety żadna z nich nie jest dla mnie wydarzeniem roku. Dziewczyny róbmy rzeczy konstruktywne!  Natomiast branżowe wydarzenie roku na świecie to na pewno Dzień Singla w Chinach. Gdy my obchodzimy Święto Niepodległości, Chińczycy obchodzą dzień osób bez stałego związku. Fenomenalny okazał się również Black Friday po chińsku. Dość absurdalne, zainicjowane przez serwis AliBaba  i może nawet niekoniecznie niosące pozytywne konotacje w obecnych czasach święto wyprzedaży, okazuje się strzałem w dziesiątkę, jeśli chodzi o kreowanie potrzeb zakupowych. A kto korzysta? AliExpress. 1 mld w pierwszej minucie. 10 mld w 30 minut. W dobę sprzedaż na poziomie sprzedaży kwartalnej Amazona. Chiński smok pokazuje, kto rządzi w dzisiejszej e-sprzedaży.

Sukces rokuJeszcze nie jest to pełen sukces, bo na razie to polski kandydat do Oscara, ale mocno trzymam kciuki za nagrodę dla Jana Komasy za film „Boże Ciało”. Jan, go for it!  Myśląc o świecie, należy podkreślić olbrzymie poruszenie jakie wywołała Greta Thunberg wśród młodzieży, którego efektem były strajki klimatyczne. Nie było ani granic, ani struktur organizacyjnych, a w imię poprawy jutra miliony nastolatków solidarnie działały. Popieram gorąco.  

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuTrudno jest przejść obojętnie obok zamknięcia wydawnictwa Marquard Media Polska. Zwłaszcza, że jest to moja macierz. Razem robiliśmy niezwykle ciekawe projekty, tam nabierałam sznytu mediowego, poznałam bardzo zdolnych i kreatywnych ludzi. Finalnie zamknięcie takich marek jak Playboy, Harpers Bazaar, Cosmopolitan czy Joy to wielka strata.

W kontekście naszej branży sporym rozczarowaniem jest TikTok. Demografia nie zmienia się (95 proc. dziewczynki do 14 roku życia ze wsi lub z miasteczek do 50 tys. mieszkańców). W temacie legalizacji działań z nieletnimi twórcami niesie to wiele zagrożeń dla marek. Kwestia ochrony nieletnich wciąż powoduje liczne postępowania wobec właściciela ByteDance (kary i pozwy od Amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu czy od Rządu Indyjskiego). Temat trudny, choć dla pewnych kategorii produktów… może wart ryzyka. Obserwujemy.  

Człowiek roku Niekwestionowanym człowiekiem roku jest Greta Thunberg. Można się z nią nie zgadzać, można kwestionować autentyczność czy oskarżać o działanie pod publiczkę, ale nie da się zakwestionować, że dziewczyna wstrząsnęła w tym roku światem, wchodząc w dialog jak równy z równym z najpotężniejszymi ludźmi świata polityki i biznesu. Niewątpliwie wielu z nich nie wiedziało jak się bronić i ustosunkować do bezkompromisowych oskarżeń padających w trakcie szczytu ONZ w Nowym Yorku, co samo w sobie zostanie zapamiętane na długie lata.W Polsce postacią roku jest Olga Tokarczuk. Nie uzasadniam, odsyłam do lektury.  

Serwis / kampania / projekt roku Największym projektem roku była „Ostatnia puszka Pawła Adamowicza dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy”,  wszyscy razem zbierali środki dla potrzebujących w imię śp. Pawła Adamowicza i na rzecz najszczerszej inicjatywy WOŚP.  

A idąc w kierunku Gdańska chciałabym podkreślić kampanię promującą „Stocznię Gdańską na UNESCO”, którą mieliśmy szansę współtworzyć. Bardzo interesująca inicjatywa non profit. Duzi i mali twórcy we wspólnej misji. Konferencje, mnóstwo energii, pozytywnych przekazów i ludzkiego serca ponad podziałami w imię sławienia kolebki Solidarności.  

Premiera, nowość rokuSpore zamieszanie zrobiła premiera kolejnego gracza streamingowego, platformy Disney+. Oferta rośnie, a my korzystamy albo… tracimy. Rozwijający się rynek tego typu platform daje większe możliwości wyboru i zapewne niższe ceny za korzystanie z usług. Możliwy również, że produkcje przestaną być tak spektakularne z powodu niższych przychodów platform.  

W kontekście mediów nowością dla konsumentów na polskim rynku z pewnością są podcasty i ich bardzo szeroka oferta i dostępność.  

Warto też zwrócić uwagę na Checkout on Instagram. Może to nie nowość, ale wypłynięcie na szersze wody rozwiązania realnie wspierającego e-Commerce na Instagramie. Biorąc pod uwagę skalę popularności IG, za chwilę może się okazać bardzo ważnym elementem sprzedażowego miksu. Możliwość zrobienia zakupów bezpośrednio z poziomu aplikacji może okazać się strzałem w dziesiątkę. Od inspiracji prosto do kasy. Rynek już zaciera ręce.  

Trend roku Absolutnym i nieodwracalnym trendem na Instagramie jest jakość i bezpieczeństwo, czyli BrandSafty. Począwszy od twórców, a na klientach biznesowych kończąc. Jestem wielką zwolenniczką #ProfesjonalizowaniaHashtagów  i dlatego w naszej agencji to wspólny mianownik.

W każdym obszarze trend jakości i bezpieczeństwa musi wyznaczać kierunek.Jeśli chodzi o światowe trendy to zdecydowanie obserwowaliśmy wykorzystywanie influencer marketingu w tematach nie tak oczywistych jak dotychczas. Takie kategorie jak „beauty” czy „fashion” dobrze znają siłę zwrotu z inwestycji w twórców na Instagramie (1$ przynosi 7$). Teraz przyszedł czas na inne kategorie. Ruszyły kampanie z obszarów nietypowych jak dotychczas dla tego medium, tj. branża motoryzacyjna, usługi finansowe, doradztwo, customer advocacy, employer branding, CSR… Pierwsze kampanie ruszyły również w Polsce (patrz #StoczniaGdanskaNaUNESCO).

Prognoza na 2020 rokW kontekście branży: koniec zachwytu TikTokiem, #ProfesjonalizacjaHashtagów, programy BrandSafety w internecie, LinkedIn w kontekście employer advocacy i dalsze wzrost zainteresowań influencer marketingiem w kierunku efektywnościowym.   W światowych trendach prognozuję trend zero waste, second life of things, upcycling, a przynajmniej świadomą konsumpcję. Większość z nas chciałaby żyć w przyjaznych warunkach na planecie Ziemia, a na co dzień o tym zapominamy.  Właśnie dziś powinniśmy odmówić sobie pysznego burgera i nie kupować kolejnej sukienki. Czy ten trend się sprawdzi? Zobaczymy za rok, tworząc kolejne podsumowanie.

Maciej Boron, director MBA Mediacom

grafika

Wydarzenie rokuPrzejęcia Mediacap  - Lifetube, Gamellon.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuRozczarowanie w oczach hackera, a raczej szantażysty, liczącego na to, że zatrzęsie rynkiem i portfelami sieci GetHero i influencerów, po tym jak upubliczniał wykradzione kilka miesięcy wcześniej materiały z nadzieją na duży zarobek ,pod przykrywką „życzliwie informującego ludzi człowieka” .

Premiera / debiut / nowość rokuŚwiat i Polska - Podcasty jako nowy kanał influencerów, ale też sposób kontaktu ze słuchaczami.

Trend rokuŚwiat –  rozwój Mikro i nanoinfluencerów jako efekt ograniczeń po stronie dużych influencerów z powodu „clutteru” na ich mediach oraz rosnącego strumienia inwestycji klientów.Polska - Seria nowych platform / narzędzi pomagających gromadzić i komercjalizować działania  Mikro Nanoinfluencerskie. Minimum 5 nowych platform konkurencyjnych do dawno funkcjonującego Indahash w samej drugiej połowie 2019.

Prognoza na 2020 rok Polska: Dalsze rozdrobnienie rynku jeżeli chodzi o liczbę Influencerów, jak i narzędzi do komercjalizacji ich działań. Przejęcia większych graczy oraz negatywna weryfikacja niektórych platform startujących w obliczu ich „pączkującej” liczby w 2019Świat i Polska - Rozwój TikToka - jakościowy(kontynuacja zmian już obecnych vs dawny kontent Musically, a co za tym idzie TG), przejścia Influencerów z „tradycyjnych platform”, docenienie i wzrost akcji z udziałem influecerów  startujących z TikToka

Przeżytek rokuBlogi nadal będą w trendzie spadkowym. Generalnie spadać też będzie popyta na „długi” Content, na rzecz łatwo przyswajalnego, jak jakościowe video.

Olga Stachowicz, influencer lead VMLY&R

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce na szczególną uwagę zasługuje zjawisko intensyfikacji działań i kampanii społecznych przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi 2019 zachęcających do pójścia na wybory, również głosem popularnych liderów opinii. Warto wskazać tu takie podmioty jak Fundacja Batorego i ich kampanię „Zabierz głos” w doborowej obsadzie autorytetów społecznych, celebrytów, aktorów czy muzyków, Olśnienie.eu i ruch zachęcający młodych Polaków do zaangażowania się w losy swojego kraju promowany przez m.in. Wojtka Sokoła, Taco Hemingwaya, Peję, Otsochodzi czy Żabsona, a także przedwyborczą Kampanię Przeciw Homofobii i akcję #GłosujęNaMiłość jako głos sprzeciwu wobec politycznej debaty pod adresem osób LGBT oraz w nawiązaniu do niechlubnych wydarzeń z Marszu Równości z Białegostoku.

Ponad 23 miliony osób! Tylu internautów obejrzało do tej pory najgłośniejszy dokument tego roku pt. „Tylko nie mów nikomu” braci Sekielskich poruszający temat pedofilii w Kościele. Prawdziwy sukces niezależnego dziennikarstwa z crowdfundingem w tle.

TalentMedia kupuje Lifetube i Gamelleon – tworzy się parasolowa marka LTTM zrzeszająca 835 kanałów YouTube.

Facebook powoli wdraża nowe rozwiązania platformy influencerskiej Collab’s Manager – jeszcze mało kto o tym mówi głośno, a sam Facebook chyba nie ogłosił z przytupem publicznie swojego nowego projektu, ale wiemy, że już trwają testy nowego narzędzia w obrębie aplikacji Facebook i Instagram do „ustawiania” kampanii influencerskich w podobnej formie co social ads. Monopolizacja świata micro-influencerskiego czas, start?

Na świecie w ogniu debaty ponownie Instagram, który zaczyna proces „ukrywania” lajków/serduszek pod postami w obrębie aplikacji, argumentując to próbą zmniejszenia presji i niezdrowej rywalizacji szczególnie wśród najmłodszych użytkowników aplikacji, co jednych cieszy, a influencerów nieco martwi. Dodajmy do tego news ostatnich tygodni prosto z imperium Zuckerberga o planach wprowadzenia nowej funkcjonalności na Instagram Stories (w Brazylii już on air!), czyli Reels, które ma być niczym innym jak odpowiedzią monopolisty rynku na popularną wśród użytkowników chińską aplikację Tik Tok. To be continued ;-)!    Sukces rokuMilion złotych w trzy dni! Oto astronomiczna kwota, która zasiliła konto WOŚP przez Nicole Sochacki-Wójcicką – Mamę Ginekolog, która postanowiła zrzec się własnego wynagrodzenia i przekazać mniej więcej 10 złotych ze sprzedaży każdego e-booka na poczet fundacji Jurka Owsiaka. Wow!    Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuRosnąca popularność wydarzeń takich jak Fame MMA czy nadchodzącego Tik-Tok MMA, które organizatorom przynoszą (niestety) miliony monet i (niestety) miliony… wyświetleń na YouTube.

Lord Kruszwil wyrzucony z sieci Lifetube, a jego kanał został zgłoszony na policję i prokuraturę. Mimo tych i wielu innych niechlubnych wydarzeń YouTuber wciąż nagrywa i w ciągu 6 miesięcy zbiera na swoim nowym kanale (poprzedni sam zawiesił) grupę ponad 1 miliona zaangażowanych widzów – subskrybentów.

Człowiek rokuOlga Tokarczuk – laureatka literackiej nagrody Nobla, której książki znikały z polskich półek w księgarniach po ogłoszeniu tych cudownych wieści.

Greta Thunberg – 16-letnia aktywistka na rzecz klimatu, która przepłynęła Atlantyk, aby wziąć udział w szczycie klimatycznym ONZ w USA i powiedzieć politykom wprost, co myśli o ich postępowaniu i działaniu (albo ich braku) w temacie walki o środowisko.

Akcja / projekt rokuChiński gigant platformy e-commerce Aliexpress wchodzi we współpracę z polskimi influencerami: Julią Kuczyńską “Maffashion”, Jelenimi Jajami, Bakusiowo i Matura To Bzdura.

Janusz Chabior i Kampania OLX przeciwko negatywnym i wulgarnym wypowiedziom w sieci – takie Kampanie chce się oglądać.

Taco Hemingway i Dawid Podsiadło wyprzedali cały warszawski Stadion Narodowy i są pierwszymi polskimi artystami, którzy tego dokonali. Podczas ich koncertów bawiło się ponad 70 000 ludzi.

„Ostatni Twój Weekend”, czyli spektakularne zamknięcie „kultowego” polskiego miesięcznika erotycznego przez Gazeta.pl, BNP Paribas, Mastercard i VMLY&R, a także Wavemaker i Papaya Films. 5 lwów w Cannes, w tym pierwsze w historii polskie grand prix w kategorii Glass – The Lion For Change!  

Premiera / debiut / nowość rokuBakusiowo, czyli Malwina Bakalarz, która z wieloletniej działalności blogowej i influencera parentingowego „wdarła” się na listy top YouTube, otwierając swój kanał Baku Family. Jej muzyczne parodie to prawdziwy content viralowy komentowany przez większość portali internetowych, a ów sukces potwierdza także miejsce nr 2 na liście YouTube Rewind z jej pierwszą parodią muzyczną piosenki Pawła Domagały, czyli “Weź nie pytaj – Hymn Matek” – drugie najchętniej oglądane video na polskim YouTube w 2019 roku.

Joanna Banaszewska – nowa jakość polskiego influencer marketingu. Popularność zyskała na swojej wiedzy, profesji zawodowej i podejściu do biznesu. Wciąż udowadnia, że można pracować i współpracować z markami bez ściemy, autentycznie, w zgodzie ze sobą. Ona wie, jak to robić!

Joanna Okuniewska! Mistrzyni podcastów! Jak zaczniesz słuchać, to przepadniesz na kilka godzin. Neo-stand-uperka, znakomita obserwatorka, mistrzyni ciętych ripost. Rok 2019 to już był jej rok, ale w kolejnym to pewnie... „fiordy będą jej z ręki jadły”.   Trend rokuPODCASTY & E-BOOKIWracamy do korzeni? Znów lubimy słuchać (podcastów) i czytać (e-booki), a nie tylko oglądać. Spotify oferuje nam kilkanaście różnych kategorii podcastów, a w branży podcasterów kilka znaczących nazwisk „wdziera” się do świata w roli influencera. Influencerzy – „Wyjadacze” wykorzystują swoją bazę fanów do nowej formy zarobkowania – sprzedaży e-booków. Najlepiej (póki co) sprzedają się e-booki: kulinarne, podróżnicze, fotograficzne (również te z presetami do najbardziej pożądanej aplikacji Lightroom) i te związane z rozwojem konta na Instagramie. Wśród najlepiej zarabiających autorów e-booków warto wymienić: Mamę Ginekolog, Fashionelkę, Joannę Banaszewską, Lady Gugu czy Travelicious.

TIK-TOKUwaga marketerów chcących dotrzeć do dzieciaków i nastolatków do 18 roku życia skupiła się jeszcze mocniej na możliwościach i współpracach komercyjnych w aplikacji Tik Tok. Dzięki raportowi GETHERO wiemy, że trochę ponad 90% polskich użytkowników Tik-Tok to właśnie osoby niepełnoletnie.

YOUTUBEYouTube to wciąż rosnąca profesjonalizacja rynku influencerskiego – od jakościowych produkcji filmowych po coraz bardziej „rozpychające” się w mainstreamie kanały niszowe/tematyczne. Dwa kontrastujące kierunki: ambitne i długie treści (jak dokument Sekielskich) oraz rozrywka niskich lotów (content związany z Fame MMA).    Prognoza na 2020 rok

●    “Content is king, engagement is queen, context is everything” – kontekst, narracja, storytelling na kanałach influencerskich będzie kluczem do sukcesu●    Multikanałowość – w kontekście rozwoju influencera i otwierania się na nowe kanały (np. bloger -> YouTube, podcaster -> Instagramer)●    Coraz większa rola Instagrama w działaniach influencerskich; przewaga Instagram Stories nad feedem postów na Instagramie, kierunek e-komercjalizacji działań influencerskich●    Tik-Tok umocni swoją siłę i wciąż będzie ważnym graczem na rynku w 2020●    Podcasterzy w świecie influencerów – coraz więcej marek będzie wchodzić we współpracę podcastową●    YouTube wciąż będzie medium najlepiej i najdłużej utrzymującym uwagę widzów●    Umocnienie współprac influencerskich typu long-term – coraz mniej pojedynczych strzałów, a więcej przemyślanych długofalowych strategii●    Jeszcze bardziej jakościowe podejście do rekrutacji influencerów – weryfikacja „twardych danych” i miękkich względów komunikacyjnych●    Bardziej restrykcyjne podejście do oznaczania treści sponsorowanych – od #ad do powszechnej funkcji „Sponsor” postów na Instagramie●    Badanie efektywności współpracy z influencerami – jeszcze więcej dyskusji i technologicznych rozwiązań co do mierzalnych efektów działań

Przeżytek roku Snapchat is dead. Really dead.

Micro-influencer w roli „słupa reklamowego”

grafika

Karolina Majka, project manager DDOB

Wydarzenie rokuPremiera filmu Braci Sekielskich „Tylko nie mów nikomu”. Oprócz ogromnego sukcesu w Polsce, docenieni zostali również przez Bloomberg, jako osoby, które w 2019 roku miały największy wpływ na wydarzenia w 2019 roku. Trudno się z tym nie zgodzić - ich film spowodował między innymi podwojenie kary więzienia dla przestępców seksualnych, a także zmusił episkopat do wydania oficjalnych przeprosin i zdemontowania posągów księży oskarżonych o molestowanie. Cieszy mnie, że projekt ten został sfinansowany dzięki społeczności na Patronite - to daje nadzieję, że nieznależne dziennikarstwo wciąż ma rację bytu dzięki wsparciu internautów.

Sukces rokuAkcja z początku roku i zebranie przez Nicole Sochacki-Wójcicką, znaną w internecie jako "Mama Ginekolog", ponad miliona złotych na WOŚP, dzięki sprzedaży swojego e-booka. Dla przypomnienia - Nicole wydała dwa autobiograficzne e-booki, których kosztowały 12,30zł, z czego 10zł szło na fundację WOŚP, a reszta na podatek VAT. Ponad sto tysięcy ludzi zakupiło jej produkty, a sama autorka nie zarobiła na tym ani złotówki. To daje świetny obraz tego, jak silną i dużą społeczość zgromadziła Mama Ginekolog i w jaki sposób influencerzy mogą wykorzystywać swój głos w szczytnym celu. Mam nadzieję, że w przyszłości będziemy mogli obserwować więcej takich akcji, brawo!

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuZa kryzys roku wskazałabym publikację filmu pokazującego, w jaki sposób testowane są kosmetyki na zwierzętach w niemieckim laboratorium. W mgnieniu oka opublikowanych zostało mnóstwo artykułów, które dodatkowo wymieniały wszystkie marki kosmetyczne praktykujące tę metodę. Skutki można było odczuć przy kolejnych kampaniach reklamowych, szczególnie tych na Instagramie - influencerzy reklamujący kosmetyki firm wymienionych na liście, mierzyli się z falą nieprzychylnych komentarzy, na które ciężko było odpowiedzieć. Konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na takie aspekty, co pokazuje, że w kolejnych latach influencerzy będą musieli sprawdzać nie tylko składy produktów, ale również praktyki stosowane przez firmy kosmetyczne.

Człowiek rokuGreta Thunberg – młoda aktywistka stała się inspiracją dla studentów i uczniów, którzy postanowili się przyłączyć do akcji protestacyjnych na całym świecie. W ciągu kilkunastu miesięcy stała się ikoną dla aktywistów i ekologów, a jej działania były szeroko komentowane na całym świecie i przyczyniły się do popularyzacji kwestii związanych z zagrożeniami klimatycznymi – a to z pewnością przełoży się na realne działania polityczne i jeszcze bardziej uczuli marki na kwestie związane z ekologią.

Akcja / projekt rokuZa projekt roku wskazałabym ponownie sukces braci Sekielskich przy wsparciu społeczności Patronite. Oprócz tego, kampania, która zapadła mi w pamięć to "Nie ma Rak'n'Rolla bez procentów" Fundacji Rak 'n' Roll - prosta, ale jakże błyskotliwa akcja.

Premiera / debiut / nowość roku#Jestem M. Misfit - pierwszy film w wersji kinowej w tak licznej obsadzie influencerów. Chociaż wcześniej sporadycznie pojawiali się w filmach czy podkładali głosy, to takiej produkcji w polskim kinie jeszcze nie było. Wśród bohaterów znajdziemy między innymi Little Mooonster96, True Beauty Is Internal, Sylwię Lipkę czy Alexmandostyle. Jeśli produkcja osiągnie sukces, to z pewnością w przyszłości możemy się spodziewać znacznie większej liczby filmów z udziałem influencerów.

Trend rokuWidocznym trendem tego roku są wirtualni influencerzy - sukces Miqueli i jej wirtualnych przyjaciół sprawił, że marki w niedalekiej przyszłości zaczną tworzyć swoich przedstawicieli, dzięki czemu znacznie łatwiej będzie im kontrolować przekazy reklamowe, nie narażając się tym samym na kryzys wizerunkowy. Za tym trendem poszła już marka KFC tworząc Colonela Sandersa, który pełni rolę nowej wersji brand hero. W Polsce również obserwujemy raczkujących wirtualnych influencerów takich jak Alice Mikoni czy Sara Kosmos. Chociaż trend ten prężnie się rozwija, to nie sądzę, by był on jakimkolwiek zagrożeniem dla liderów opinii ze względu na stale rosnącą potrzebę autentyczności i wiarygodności wśród konsumentów.

Prognoza na 2020 rokuW 2020 roku możemy spodziewać się jeszcze bardziej precyzyjnego dobierania influencerów pod kątem analizy ich profili. Coraz popularniejsze stają się narzędzia do audytu kanałów, dzięki czemu kampanie z influencerami przynoszą lepsze efekty. Przygotowując oferty, zawsze korzystamy z naszego narzędzia do audytu influencerów, co pozwala nam na weryfikację kont pod względem realnej liczby obserwujących i eliminację twórców, których konta są zwyczajnie "nabite" przez boty.

Oprócz tego, nie można zignorować rosnącej roli Tik Toka. Chociaż kanał ten może wciąż wydawać się egzotyczny dla niektórych marek, to z pewnością warto mu się przyjrzeć nieco bliżej. Wprowadzenie przez Tik Toka płatnego promowania filmów jest już dużym krokiem w stronę reklamodawców, którzy będą mieli większą kontrolę nad swoimi kampaniami i łatwiej będzie im osiągać zamierzone efekty.

Przeżytek rokuMożemy pożegnać się z dobieraniem influencerów pod kątem zasięgów. Dotychczas można było obserwować słupy reklamowe, które co kilka postów reklamowały produkty konkurencji. To, co będzie kluczowe w kolejnych latach to autentyczność, a tej często brakowało twórcom. Liczby nie będą już stanowiły wskaźnika, którym marki będą się kierowały w pierwszej kolejności, a posty konkurencji będą wykluczały twórców ze współpracy z innymi brandami. Wybór influencerów do kampanii nie będzie już przypadkiem, a wypadkową szczegółowej analizy.

Edwin Zasada, strategy director, social media communication Tailor Made PR

grafika

Sukces rokuKylie Jenner i zakup jej marki kosmetyków Kylie Cosmetics przez Coty. I nie chodzi tutaj tylko o zawrotną sumę 600 milionów dolarów, a o fakt, że taki gracz podejmuje taką decyzję.

Dodatkowo warto zauważyć, że influencerzy coraz częściej i chętniej zaczynają dywersyfikować swoje przychody. Na polskim rynku również mamy kilku graczy, którzy już prawdopodobnie posiadają większy przychód ze sprzedaży produktów lub usług własnych niż z działań reklamowych. Co jest dość naturalnym ruchem, jeżeli ktoś myśli długoterminowo. Jednak dla Klientów i dla agencji to daje dużo ciekawszy potencjał do działań.  

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku Porażką roku jest dalszy brak transparentności w działaniach reklamowych. Daleko nam pod tym względem do zachodnich rynków, gdzie dodanie np. #ad lub #spons jest na porządku dziennym. Pytanie, dlaczego twórcy internetowi w Polsce tak bardzo się tego obawiają? A może to my, marketerzy?

Człowiek rokuKrzysztof Gonciarz – za całokształt twórczości, ale przede wszystkim za wykraczanie poza granice standardowej działalności youtubera. Bo tak właśnie należy określać m.in. wystawę Tokio24 w krakowskim muzeum Manggha.

Akcja / projekt roku

Samsung „Na Twoich zasadach”

Zaczynając od ambasadora, który nie jest oczywistym wyborem przy komunikacji telefonu biznesowego. Patrząc na storytelling w lekkim i humorystycznym wydaniu. Mając na uwadze jakość produkcji.

Za te i pewnie parę innych rzeczy Klient wraz z agencją zasługują na uznanie. Pokazano nam, że jak się zrobi dobrą robotę, to nadal można tworzyć do sieci filmy trwające ponad minutę, które ogląda się z wielką przyjemnością.

Lech Free #MożeszWszystko

Dla niektórych może to zabrzmieć nieskromnie, ale chciałbym w tym miejscu wspomnieć akcję, jaką Tailor Made PR realizowało dla marki Lech Free. Niewątpliwie 2019 rok upłynął nam pod hasłem #MożeszWszystko. W tym sezonie zaprosiliśmy do współpracy 8 influencerów, którzy podjęli się wyzwania, jakim było pokonanie pierwszy raz w życiu jednego z Runmageddonów (marka Lech Free była sponsorem imprez).

Za pomocą sportowych influencerów (m.in. Damian Janikowski czy Andrzej Wrona) oraz wykorzystaniu kontekstu debiutu osadziliśmy markę w kontekście sportu uwypuklając jej hasło.

Co ważne, w naszej kampanii realnie połączyliśmy działania online i offline. Podczas realizacji, która widoczna była w kanałach influencerów, marki oraz partnera, odwiedziliśmy Saharę, gdzie do pokonania dla naszych śmiałków był dystans 120 km biegu. Potem przemierzaliśmy Polskę odwiedzając 5 miast, by na koniec zawitać na Kaukazie i zmierzyć się z dystansem ponad 50 km w wysokich górach.

W ten sposób udowodniliśmy, że możesz wszystko.

Trend roku (w Polsce i na świecie)W 2019 roku prowadząc komunikację do młodej grupy odbiorców nie dało się nie zauważyć jak w polskiej branży marketingowej „wybuchł” hype na TikTok.

Przyjemność z oglądania i tworzenia krótkich filmików zawładnęła młodym pokoleniem Polaków, zatem trudno dziwić się markom, że chciały pokazać się w tym medium.

Pytanie tylko czy było warto?

Prognoza na 2020 rouW odpowiedzi na to pytanie posłużę się słowami, które padły podczas tegorocznej gali Effie.

„Drodzy klienci, inwestujcie w long term. To robi biznes wam i agencjom, z którymi pracujecie. Long term”. – Maciek Marsak.

Mam nadzieję, że to, co już dziś powoli widać w kontekście influencer marketingu, może w przyszłym roku i kolejnych latach stanie się standardem. Że marki poza uzupełnianiem kampanii pojedynczymi influencerami przejdą na model współpracy długoterminowej, budującej realnych ambasadorów.

Przeżytek rokuJeszcze niestety popularne podawanie jako zasięg ilości obserwatorów lub mylenie kontaktów w kampanii z jej zasięgiem. Mam nadzieję, że wraz z potrzebą analizy efektywności prowadzonych działań, takie rzeczy przestaną się pojawiać w prezentacjach raportujących kampanie.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online