Podwyżki „Gazety Wyborczej” wyhamowują spadek wpływów z jej sprzedaży (analiza)

W pierwszych trzech kwartałach 2013 roku, kiedy dwukrotnie podnoszona była cena „Gazety Wyborczej” (Agora), mimo spadku jej sprzedaży o 15,9 proc. przychody w tym zakresie zmalały tylko o 6,1 proc., najmniej od trzech lat. Wpływy ze sprzedaży „GW” są już prawie tak samo duże jak jej przychody reklamowe.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Podwyżki „Gazety Wyborczej” wyhamowują spadek wpływów z jej sprzedaży (analiza)
<!-- 1.2521s --><!-- 1.2957s -->

Pod koniec grudnia Agora poinformowała, że z początkiem nowego roku „Gazeta Wyborcza” drożeje o 30 gr.: w poniedziałki, wtorki i środy będzie kosztować 2,80 zł, w czwartki, piątki i soboty - 3,20 zł a w prenumeracie teczkowej - 2,40 zł. Wydawca uzasadnił to „inwestycjami w jakość i opiniotwórczość dziennika”.

Jest to trzecia w ciągu ponad roku podwyżka ceny „Gazety Wyborczej”. W lipcu 2013 roku gazeta zdrożała o 10-20 gr, a z początkiem tamtego roku - o 30 gr (przy czym wtedy podwyżki wprowadzili też wydawcy kilku innych dzienników ogólnopolskich - więcej na ten temat). Poprzednie podwyżki Agora tłumaczyła wzrostem kosztów wydawniczych. W efekcie od początku br. „GW” kosztuje w różne dni 2,80 i 3,20 zł (wobec 2 i 2,50 zł do końca 2012 roku, co oznacza wzrost o 40 i 28 proc.), a w prenumeracie teczkowej - 2,40 zł (o 80 gr , więcej niż w 2012 roku - to o 50 proc. w górę). Warto zaznaczyć, że wcześniej w droższej były tylko piątkowe i sobotnie numery „GW”, a obecnie - z uwagi na rozbudowanie dodatku „Duży Format” - droższe są także czwartkowe wydania.

Jak wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl, dzięki podwyżkom wprowadzonym w ub.r. Agorze udało się znacząco zmniejszyć spadek wpływów ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”. W 2011 i 2012 roku, kiedy cena „GW” pozostawała niezmienna, przychody z jej dystrybucji zmalały z roku na rok o 10,1 i 18,7 proc., co złożyło się na spadek o 39,3 mln zł (z 146,1 mln zł w 2010 roku do 106,8 mln zł w 2012). Tymczasem w trzech wcześniejszych latach te wpływy zmniejszyły się kolejno o 7,4, 1 i 2,9 proc - ze 151,9 mln zł w 2008 roku do 146,1 mln zł w 2010. W sumie daje to spadek zaledwie o 5,8 mln zł, czyli o 4,8 proc.

Wyższe ceny „GW” w 2013 roku sprawiły, że spadek przychodów z jej sprzedaży wyhamował do poziomu z lat 2008-2011 -  w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wyniósł 6,1 proc. Wpływy zmalały z 80,8 do 75,9 mln zł, czyli tylko o 4,9 mln zł. Co więcej, w I półroczu ub.r., po pierwszej podwyżce dziennika, ich spadek osiągnął poziom 7 proc. (z 55,6 do 51,7 mln zł), natomiast w III kwartale, po drugiej podwyżce - już tylko 4 proc. (z 25,2 do 24,2 mln zł). Można zatem spodziewać się, że po kolejnym podniesieniu ceny „GW” od początku br. spadek wpływów z jej sprzedaży będzie równie mały.

Zmniejszenie tego spadku jest o tyle ważne, że przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” stanowią coraz większą część jej wszystkich wpływów. Dzieje się tak dlatego, że zdecydowanie mocniej maleją w ostatnich latach przychody reklamowe dziennika.

Po kryzysowym roku 2009, w którym „GW” zarobiła z reklam o 29,4 proc. mniej niż rok wcześniej, spadek tych wpływów był coraz wyższy - i w trzech kwartałach ub.r. przebił wynik z 2009 roku, wynosząc 31,3 proc. Już w 2012 roku dziennik zarobił z reklam ponad dwa razy mniej niż w 2008 roku, na który datuje się początek kryzysu prasy codziennej (202,9 mln zł wobec 485,8 mln zł), natomiast w 2013 roku (po doliczeniu IV kwartału) ten wynik będzie ponad trzy razy niższy.

Za to przychody ze sprzedaży „GW” zmalały w tym czasie tylko mniej więcej jedną trzecią. Zestawiając 2008 i 2012 rok ten spadek wynosi 29,7 proc. (ze 151,9 do 106,8 mln zł), a w 2013 roku - jak opisaliśmy powyżej - zbytnio się nie pogłębił.

W efekcie o ile w 2008 roku wpływy ze sprzedaży dziennika były ponad trzy razy mniejsze niż z reklam (151,9 mln zł wobec 485,8 mln zł), a w 2011 i 2012 roku - o prawie dwa razy mniejsze, o tyle w pierwszych trzech kwartałach 2013 r. były niższe już tylko o 29 proc. Od stycznia do września 2008 roku ta różnica wyniosła aż 254,9 mln zł, natomiast w tym samym okresie 2013 roku - już tylko 29,4 mln zł.

Zmniejszające się wpływy z dystrybucji „Gazety Wyborczej” to skutek spadków jej sprzedaży. Według danych ZKDP, w każdym z ostatnich sześciu lat kupowanych było o ponad 10 proc. mniej egzemplarzy dziennika niż rok wcześniej. W trzech kwartałach ub.r. średnia sprzedaż ogółem „GW” była prawie o połowę niższa w 2008 roku. W czerwcu ub.r. po raz pierwszy spadła poniżej 200 tys. egz., a w październiku wyniosła już tylko 184 019 (zobacz pełne dane).

Z kolei spadek wpływów reklamowych „Gazety Wyborczej” wynika z kurczenia się rynku reklamy w prasie codziennej, którego wartość za pierwsze trzy kwartały ub.r. wyniosła 248,6 mln zł, o 29,1 proc. mniej niż rok wcześniej (według szacunków Starlinka - zobacz szczegóły). W całym 2012 roku ten spadek wyniósł według Starlinka 20,6 proc., w 2011 roku - 9,1 proc., a w 2010 roku - 6,2 proc. W efekcie tylko od 2009 do 2012 roku wydatki na reklamę gazetową zmalały z 704 do 441 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"