Polacy częściej wybierają optyka-rzemieślnika niż „sieciówkę”

88% ankietowanych jest zadowolonych z ostatniej wizyty u optyka-rzemieślnika, a 45% wybrało go ze względu na wcześniejsze pozytywne doświadczenia – wynika z raportu „Polak z wadą wzroku”[1]. Zatem, co wpływa na nasze zadowolenie? Wyniki raportu komentuje Tomasz Leszczyński, optyk i optometrysta oraz ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Czym skusimy okularnika?

Dlaczego ankietowani wybrali podczas ostatniej wizyty salon optyka-rzemieślnika? 45% z nich stwierdziło, że powodem są wcześniejsze pozytywne doświadczenia związane z danym optykiem czy zakładem. Priorytetowa okazała się również lokalizacja, bo tę wskazało 38% respondentów. Trzecie miejsce na „podium” zajęły „atrakcyjne ceny” z 34% wskazań. Zaraz za nimi uplasowały się: gwarancja jakości produktów (32%), rekomendacja miejsca udzielona przez rodzinę lub znajomych (24%), gwarancja kompetencji optyków (23%) czy atrakcyjne promocje (20%). Która odpowiedź uzyskała najmniej aprobaty, tym samym zyskując miano najmniej istotnego dla konsumenta aspektu przy wyborze optyka-rzemieślnika? To „reklama” z 9% wskazań.

Czy badani oceniają tymi samymi kryteriami tzw. „sieciowe” salony optyczne (ulokowane często np. w galeriach handlowych)? Wcześniejsze doświadczenia związane z optykiem w tym wypadku to tylko 29% odpowiedzi, czyli aż 16 punktów procentowych mniej niż w przypadku optyka-rzemieślnika. Dwa pozostałe miejsca „podium” są porównywalnie istotne w kontekście obu miejsc – w przypadku placówki sieciowej marki optycznej obie uzyskały po 36%, jednocześnie także tu zajmując drugie i trzecie miejsce najwyżej typowanych odpowiedzi. Co zatem okazało się najistotniejsze dla klientów sieciowych salonów optycznych? Z niewiele wyższym wynikiem, bo z 37%, atrakcyjne promocje (to 15 punktów procentowych więcej niż w przypadku optyka-rzemieślnika).

- Wyniki badania ukazują nie tylko istotne aspekty dla optyków z perspektywy ich biznesu, ale przede wszystkim dla samych użytkowników produktów optycznych – komentuje Tomasz Leszczyński, optyk i optometrysta oraz ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. – To przecież bardzo ważna informacja dla nas samych – świadomość, że placówkę sieciowej marki optycznej jesteśmy w stanie wybrać chętniej, jeśli ta skusi nas promocjami i reklamą. Rzemieślnicze salony optyczne nie są w stanie konkurować z sieciowymi pod względem promocji i reklamy, ale w indywidualny sposób dostosowują swoją ofertę do potrzeb klienta. Ceny są dla nas ważne także u optyka-rzemieślnika, jednak przy wyborze tego miejsca dominuje argument wcześniejszych doświadczeń z optykiem. Na podstawie tych danych można wnioskować, że wizyty u optyka-rzemieślnika przebiegają zgodnie z oczekiwaniami lub je przewyższają – wychodzimy z salonu z poczuciem satysfakcji z obsługi, skoro do nich wracamy. Co to oznacza w praktyce? Wymagajmy następujących elementów wizyty. Po pierwsze – przeprowadzenia dokładnego wywiadu. Optyk powinien dowiedzieć się jak najwięcej o naszym stylu życia i o tym, jak wygląda nasz dzień. Po drugie, oczekujmy indywidualnie dobranego rozwiązania. Np. jeśli kupujemy okulary, optyk powinien zapytać nas o preferencje, choćby w kontekście oprawek, natomiast finalny produkt musi być dobrany przez niego do indywidualnych rysów twarzy i wartości szkieł, co przełoży się na codzienny komfort ich użytkowania oraz poprawną korekcję. Po trzecie – powinniśmy usłyszeć dokładną instrukcję, jak postępować z nowymi okularami i z czym możemy się spotkać. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której po wyjściu od optyka nie widzimy dokładnie lub np. odczuwamy bóle głowy, a nie byliśmy wcześniej poinformowani o możliwości ich wystąpienia. Jeśli niestety tak się zdarzy, niezwłocznie powinniśmy skontaktować się ze specjalistą – dodaje.

Optyk-rzemieślnik = większe zadowolenie?

Badanych zapytano również o to, na ile są zadowoleni ze swojej ostatniej wizyty u optyka oraz o wskazanie, co to było za miejsce: optyk-rzemieślnik czy placówka sieciowej marki optycznej? Ponad połowa ankietowanych, bo 52%, stwierdziła że jest zdecydowanie zadowolona z wizyty u niezależnego optyka, a 36% jest „raczej zadowolona”. Dla porównania, „zdecydowanie zadowolonych” w tzw. „sieciówkach” jest o 13 punktów procentowych mniej.

- Czemu optycy-rzemieślnicy spotkali się z lepszą oceną? Oczywiście musimy pamiętać, że nie należy uogólniać, natomiast istnieje duże prawdopodobieństwo, że w popularnych punktach sprzedaży okularów, dostępnych np. w galeriach handlowych, możemy trafić nie na profesjonalistę, a zwykłego sprzedawcę bez kompetencji, któremu zależy przede wszystkim na szybkiej sprzedaży bez priorytetowego potraktowania zdrowia i dobrego widzenia kupującego. Optyk w profesjonalnym salonie optycznym nie dopuści do zakupu nieodpowiednich dla nas okularów i wizyty trwającej kilka minut. Nie jest „sztuką” sprzedanie okularów, „sztuką” jest sprzedanie „dobrego widzenia”. Najbezpieczniejszym dla naszego wzroku rozwiązaniem będzie wybranie optyka związanego z instytucją potwierdzającą jego doświadczenie zawodowe i profesjonalizm (np. Cechem przynależącym do KRIO). Takie organizacje zrzeszają jedynie wykwalifikowanych i posiadających doświadczenie zawodowe specjalistów, których obowiązują zapisy Kodeksu Etyczno-Zawodowego Optyka – dodaje Tomasz Leszczyński.

[1] Raport zrealizowany na zlecenie Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej – badanie ilościowe realizowane techniką CAWI - przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 07.06.2018 – 10.06.2018 r, N=512.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"