Polacy deklarują przestrzeganie zasad higieny

85 proc. Polaków zawsze myje ręce po wyjściu z toalety, 66 proc. pamięta o opuszczaniu deski klozetowej, ale tylko 9 proc. postrzega sprzątanie jako sposób dbania o zdrowie rodziny - wynika z badania TNS OBOP.

km
km
Udostępnij artykuł:

Zdecydowana większość Polaków deklaruje, że regularnie przestrzega zasad higieny. 85 proc. z nas zawsze myje ręce po wyjściu z toalety, podobna liczba myje ręce przed każdym posiłkiem (75 proc.), a 66 proc. również po zabawie z domowym pupilem.

7 na 10 osób pamięta o opuszczeniu deski klozetowej przed wyjściem z toalety (66 proc.). Tylko 9 proc. postrzega sprzątanie jako sposób dbania o zdrowie rodziny.

grafika

 

79 proc. badanych Polaków dezynfekuje toaletę przynajmniej raz w tygodniu, z czego 18 proc. robi to codziennie, a 34 proc. - 2-3 razy na tydzień. Tymczasem, według danych GFK Polonia, statystycznie w polskich domach zużywa się średnio 2,5l płynu do czyszczenia toalet rocznie. Przy założeniu, że podczas jednego sprzątania zużywamy około 80ml płynu oznacza to, iż myjemy toaletę średnio raz na 2 tygodnie. Widać więc duży rozdźwięk pomiędzy deklaracjami, a faktycznym zakupem płynów do toalet.

Najczęściej wymienianym przez respondentów powodem sprzątania w domu jest potrzeba schludności i czystości. Polacy sprzątają, gdy tylko zauważą, że robi się brudno - wskazuje tak ponad połowa respondentów (60 proc.). Znacznie rzadziej wymieniane są takie powody, jak wizyta gości (10 proc.), dbałość o zdrowie rodziny (9 proc.) czy sposób na relaks (8 proc.).

 

grafika

 

O czystość naszych domów Polacy dbają sami – jedynie 5 proc.  respondentów deklaruje, że regularnie korzysta z usług pomocy domowej. Co dwunasta osoba deklaruje, że robi to czasami.

 

grafika

 

Staramy się jednocześnie dzielić obowiązkami z innymi domownikami – naszymi partnerami, dziećmi oraz innymi członkami rodziny. Co drugi ankietowany deklaruje, że jest odpowiedzialny za sprzątanie łazienki (56 proc.) oraz kuchni (54 proc.), a także za odkurzanie podłóg (57 proc.), wynoszenie śmieci (56 proc.)  i wycieranie kurzu z mebli (57 proc.). Druga połowa wskazuje na inne osoby – członków rodziny lub gosposie. Jedynie 2 proc. kobiet stwierdziło, że nie sprząta w domu w ogóle – jest to grupa 10 razy mniejsza niż mężczyzn (20 proc.).

 

grafika

 

 

grafika

 

Jak często sprzątamy? 76 proc. Polaków deklaruje sprzątanie przynajmniej raz na tydzień, z czego 31 proc.  robi to codziennie, a 26 proc. –  2-3 razy w tygodniu. Trzy razy więcej kobiet podejmuje się sprzątania każdego dnia (45 proc.), niż mężczyzn (15 proc.) – ci wolą  sprzątać 2-3 razy w tygodniu (26 proc.).

 

grafika

 

62 proc.  z nas codziennie myje kuchenne blaty, 56 proc. zlew, a co trzeci Polak myje codziennie podłogę w kuchni. Mniej uwagi przywiązujemy do utrzymania czystości na co dzień w łazience: co prawda 36 proc. z nas każdego dnia myje umywalkę, jednak większość czynności wykonujemy co 2-3dni, jak np. mycie podłogi (33 proc.) czy muszli toalety (37 proc.). Czynności wykonywane najrzadziej to mycie okien (w sumie 69 proc.), lodówki (40 proc.), glazury w łazience (21 proc.), czy mycie/pastowanie podłogi (23 proc.).

 

grafika

 

Zdecydowana większość ankietowanych deklaruje, że nie używa rękawiczek do sprzątania (69 proc.), a 43 proc. nie dostrzega konieczności ich stosowania. Co czwarty Polak używa ich czasami (23 proc.), a tylko co dwunasty stosuje je regularnie (8 proc.).

 

79 proc. badanych deklaruje, że dezynfekuje toaletę przynajmniej raz w tygodniu, z czego 18 proc. robi to codziennie, a 34 proc.  - 2-3 razy na tydzień. Co drugi Polak stosuje do tego celu kostkę toaletową i płyn do dezynfekcji (49 proc.).

 

grafika

 

Kostka toaletowa jest stosowana najczęściej ze względu na przyjemny zapach, który zostawia (31 proc.), a płyn ze względu na właściwości dezynfekcyjne (65 proc.).

 

grafika

 

Do czyszczenia toalety stosowana jest najczęściej szczotka do toalet (75 proc.).

 

grafika

 

Badanie "Higiena i czystość w gospodarstwach domowych" zostało przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie marki Domestos. Zrealizowano je metodą CAPI na reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek, wykształcenie i region zamieszkania próbie 1000 Polaków. W ankietach wzięły udział osoby w wieku 15+. Badanie panelowe GFK Polonia przeprowadzono na próbie 5 tys. gospodarstw domowych (reprezentatywne dla wszystkich gospodarstw w Polsce).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"