„Polityka” i „W Sieci” przedstawiają się jako największe tygodniki opinii, „Wprost” jako najczęściej cytowany

W winiecie „Polityki” pojawiło się hasło „Najchętniej kupowany tygodnik opinii”, na okładce „Wprost” wprowadzono hasło „Najczęściej cytowany polski tygodnik”, natomiast „W Sieci” zmieniło swój slogan z „Odważny tygodnik młodej Polski” na „Największy konserwatywny tygodnik opinii w Polsce”.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Jako pierwsza hasło podkreślające jej pozycję rynkową wprowadziła do logo na okładce „Polityka”. Slogan „Najchętniej kupowany tygodnik opinii” pojawił się pod nazwą pisma w ostatnim numerze z lutego br. Potem tylko w jednym wydaniu zabrakło tego hasła, niezależnie od tego co było na okładce i jaką część nazwy przysłaniało.

grafika

Ten slogan był podsumowaniem wyników sprzedaży tygodników opinii w 2013 roku, kiedy „Polityka” sprzedawała się średnio w 127 516 egz. i wyprzedził ją tylko „Gość Niedzielny” (141 990 egz.), który jednak ze względu na specyficzny model dystrybucji przykościelnej nie jest liderem w tradycyjnej sprzedaży kioskowo-prenumeratowej (zobacz szczegółowe dane wszystkich tygodników opinii).

W numerze z dostępnym od 26 lutego do 4 marca redakcja „Polityki” na całej stronie chwaliła się pozycją lidera i dziękowała za nią czytelnikom.

grafika

Pierwsze miejsce (nie licząc „Gościa Niedzielnego”) „Polityka” utrzymała w I kwartale br., gdy jej średnia sprzedaż ogółem wynosiła 120 964 egz., o 4,7 tys. więcej niż „Newsweeka” (zobacz szczegóły). Jednak w kwietniu „Newsweek” osiągnął lepszy wynik od „Polityki” - 144 269 egz. wobec 124 550 egz. (więcej na ten temat).

Tygodnik kierowany przez Tomasza Lisa w zeszłotygodniowym wydaniu na drugiej stronie pochwalił się kwietniowym wynikiem, zaznaczając, że w tamtym miesiącu ukazały się (z uwagi na Wielkanoc i krótszy tydzień przed majowym weekendem) jego trzy numery, podczas gdy „Polityka” miała pięć wydań.

grafika

Na kolejnej podstronie analizujemy nowe slogany okładkowe „W Sieci” i „Wprost”

Wśród konserwatywnych tygodników „W Sieci” i „Do Rzeczy”, które zadebiutowały na przełomie 2012 i 2013 roku, zdecydowanie wyższą sprzedaż osiąga ten pierwszy - w I kwartale br. było to 79 351 egz. wobec 66 318 egz. konkurenta, a w kwietniu - 81 119 egz. wobec 60 737 egz. (wyniki tych tytułów z 2013 roku analizowaliśmy w lutym - przeczytaj ten tekst).

Przez kilkanaście pierwszych numerów na okładce „W Sieci” (w czasie sporu prawnego z Grzegorzem Hajdarowiczem ukazującego się jako „Sieci”) obok nazwy pisma znajdował się slogan „Tygodnik osobistych opinii”, który potem zastąpiło hasło „Odważny tygodnik młodej Polski”. Tydzień temu w winiecie tytułu pojawiło się natomiast określenie „Największy konserwatywny tygodnik opinii w Polsce”.

grafika

- Zmiana hasła przy winiecie jest elementem dostosowywania przekazu do sytuacji rynkowej. Jest faktem, że wśród mediów konserwatywnych, nasze tytuły odniosły ogromny sukces i zajmują pierwsze miejsca w swoich segmentach - tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl Michał Karnowski, członek zarządu Fratrii (oprócz „W Sieci” wydającej też strony z grupy wPolityce.pl) odpowiedzialny za pion redakcyjny. - Chcemy w ten sposób podziękować naszym czytelnikom i odbiorcom i dać im wyraźny sygnał, że dzięki ich zainteresowaniu, zaangażowaniu osiągnęliśmy pozycję lidera i co tydzień dostarczamy jak najwięcej opinii, treści publicystycznych i dziennikarskich na najwyższym poziomie - dodaje Jacek Karnowski, redaktor naczelny tygodnika „W Sieci”.

Tomasz Przybek, prezes Fratrii, zapowiada, że teraz czas na starcie z innymi tytułami o pozycję lidera w całym segmencie tygodników opinii. - Mamy umiejętności, wiedzę, czytelników, zespół i co najważniejsze determinację, żeby osiągnąć tę pozycję - przekonuje.

Hasło „Największy konserwatywny tygodnik opinii w Polsce” będzie wykorzystywane przez „W Sieci” także w działaniach marketingowych, m.in. kampaniach reklamowych.

Z kolei u góry okładki nowego wydania „Wprost” znalazło się hasło „Najczęściej cytowany polski tygodnik”. Ten slogan będzie stałym elementem każdej okładki tygodnika - zapowiada Anna Pawłowska-Pojawa, rzeczniczka Platformy Mediowej Point Group, właściciela tytułu.

„Wprost” w ostatnich miesiącach nie osiągał imponujących wyników sprzedażowych: w kwietniu br. jego średnia sprzedaż ogółem wynosiła 51 660, w I kwartale br. - 51 401 egz., a w całym ub.r. - 61 981 egz. Tygodnik notuje najwyższe rozpowszechnianie płatne ogółem, ale dzięki temu, że 60-70 tys. jego egz. (głównie w wersji elektronicznej) jest sprzedawanych pakietowo firmom, do hoteli i restauracji. Takiego modelu dystrybucji nie stosują inne tygodniki opinii (przeczytaj więcej na ten temat).

Przy czym przez ostatni miesiąc dzięki publikacji nagrań podsłuchanych rozmów polityków i biznesmenów „Wprost” notował rekordowo wysoką sprzedaż. Pierwszy numer z nagraniami rozszedł się szybko w 163 tys. egz., a drugi w 300 tys. (więcej na ten temat).

grafika

„Wprost” od kilku lat jest najczęściej cytowanym tygodnikiem. Przed miesiącem Instytut Monitorowania Mediów ogłosił wyniki z ostatniej dekady. Na „Wprost” inne media powoływały się w tym okresie 29,6 tys. razy, podczas gdy na „Newsweek” - 21,8 tys. razy.

Co jakiś czas „Wprost” przypomina na swoich łamach, że jest najbardziej opiniotwórczym tygodnikiem - jak na razie ostatni raz taka autopromocja ukazała się w piśmie w połowie maja.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu