W kwietniu i maju wpływy Polsatu z reklam spadły o 35 proc. "Czekamy na odmrożenie gospodarki"

Przychody Telewizji Polsat z reklamy i sponsoringu spadły w pierwszym kwartale o 3 proc. do 263 mln zł. Z kolei w kwietniu i na początku maja nastąpił ich spadek o ok. 35 proc. - poinformował prezes spółki Stanisław Janowski. W pierwszym kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat zanotowała przychody na poziomie 2,85 mld zł.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:
W kwietniu i maju wpływy Polsatu z reklam spadły o 35 proc. "Czekamy na odmrożenie gospodarki"
Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat

W czwartek Grupa Cyfrowy Polsat podała swoje wyniki finansowe za pierwszy kwartał br. Zanotowała wzrost przychodów o 2 proc. do 2,85 mld zł, przy czym przychody od klientów i ze sprzedaży sprzętu nieznacznie zmalały. Firma miała sprzedanych 17,43 mln jednostkowych usług, po wzroście o 2,7 proc. Według prognoz wpływ epidemii koronawirusa może mieć poważniejszy wpływ na wyniki finansowe drugiego kwartału - pierwsze trzy miesiące roku zarząd ocenił pozytywnie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/grupa-interia-ze-112-mln-zl-wplywow-90-proc-gotowki-z-reklam-polsat-chce-podwoic-jej-zysk,7170538589619841a ##

Epidemia wpłynęła jednak poważnie na rynek reklamy telewizyjnej, który od połowy marca notuje spore spadki. Nastąpiło to mimo stabilnych wyników oglądalności - w pierwszym kwartale br. Polsat miał 9,9 proc. udziału w rynku, a jego stacje tematyczne - 13,4 proc. (bez kanałów partnerskich: Polsat Viasa tExplore, Polsat ViasatNature, Polsat ViasatHistory, JimJam, CI Polsat, Focus TV, Nowa TV, Polsat Comedy Central Extra).

Ogółem nadawca bez stacji partnerskich miał 23,3 proc. udziału w rynku oglądalności, o 0,1 pkt proc. mniej niż rok wcześniej.

grafika

Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat na pytanie portalu Wirtualnemedia.pl odpowiedział podczas wideokonferencji, że w pierwszym kwartale wydatki na reklamę i sponsoring w telewizji według wstępnych danych Starcomu zmalały o 3,1 proc. rok do roku do poziomu 936 mln zł. Przychody nadawcy w tym zakresie zmniejszyły się o 3 proc. do 263 mln zł.

- Jeśli chodzi o kwiecień i maj przychody reklamowe spadły o ok. 35 proc. W przypadku kolejnych miesięcy i kwartałów mamy małą widoczność. To, co mogę powiedzieć - to że sentyment reklamodawców jest duży, w zasadzie wszyscy czekają na wznowienie działań. Zależy do głównie od etapów i czasu odmrażania gospodarki. Na to teraz czekamy, jestem pewien, że reklama będzie wracała szybko, jak tylko będzie możliwość sprzedaży wszystkich produktów - poinformował prezes Telewizji Polsat.

grafika

Janowski dodał, że spodziewa się spowolnienia na rynku reklamy, „jednak ostateczny wpływ epidemii koronawirusa pozostaje obecnie nieokreślony”.

Powrót na plany w połowie czerwca

W połowie marca w związku z wprowadzonymi obostrzeniami czołowi nadawcy zrezygnowali ze swoich sztandarowych programów rozrywkowych, zwłaszcza tych realizowanych w dużych studiach z udziałem publiczności. Polsat zawiesił „The Four. Bitwę o sławę”, „Twoja twarz brzmi znajomo” i „Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami”.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/cyfrowy-polsat-przejal-operatora-radiodyfuzyjnego-bcast-i-zainwestowal-w-firme-syna-zygmunta-solorza,7170538487813761a ##

Jeśli chodzi o prace na planach filmowych, wszyscy członkowie ekipy będą musieli pracować w maseczkach - o ile nie uniemożliwi to im skutecznego wykonywania ich zadań i obowiązków. Wyjątkiem będą aktorzy, którzy będą musieli zachować dystans. Rekomendowane będzie też maksymalne ograniczenie liczby osób na planie i rozmieszczanie ekipy w taki sposób, aby nie tworzyć większych skupisk, m.in. poprzez wydzielenie stref poruszania się po planie.

Spytaliśmy również Polsat, kiedy ma zamiar wznowić produkcje i powrócić na plany zdjęciowe. - Jeśli chodzi o naszą ramówkę i budżety reklamowe to zawsze staramy się szybko reagować i dopasować nasze koszty do przychodów i rynku reklamowego, to podstawa. Mamy istotne odczuwalne oszczędności z programmingu w tym sezonie. Jeśli chodzi o powrót do produkcji, to pytanie do poszczególnych firm producenckich, natomiast generalnie w połowie czerwca mamy nadzieję, że większość produkcji będzie wracać. Jeśli chodzi o finalny kształt jesiennej ramówki,  będzie on oczywiście pochodną tego, co wyprodukujemy, ale i przede wszystkim tego, w jakiej kondycji i w jakim kształcie finalnie będzie rynek reklamy telewizyjnej - zaznaczył w odpowiedzi na nasze pytanie Stanisław Janowski, prezes telewizji Polsat.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/siec-plus-5g-mapa-zasiegu-opinie-jestesmy-technologicznym-liderem-cyfrowy-polsat,7170538292115585a ##

Cyfrowy Polsat podał również, że w segmencie nadawania i produkcji telewizyjnej wyniki finansowe „pomimo lekkiego spadku przychodów z reklamy i sponsoringu były stabilne”, co bierze się „z dobrych wyników sprzedaży hurtowej kanałów Telewizji Polsat do operatorów kablowych i satelitarnych”.

Przychody nadawcy zwiększyły się rok do roku o 1 proc. do 461 mln zł, w przy wzroście kosztów operacyjnych o 1 proc. do 311 mln zł zysk EBITDA wyniósł 147 mln zł, a marża EBITDA - 31,9 proc.

grafika

Większościowym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu jest Zygmunt Solorz, ma walory stanowiące 57,34 proc. kapitału spółki i dające 65,97 proc. głosów na walnym zgromadzeniu jej akcjonariuszy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji