Raport „Strategiczna przezorność w trudnych czasach" został oparty na badaniach Chartered Institute of Marketing Officers ukazujący kondycję marketingu w Polsce.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamy-w-europie-srodkowo-wschodniej-wart-9-5-mld-euro ##
Niewielki wzrost optymizmu marketerów
Z badania wynika, że autorski Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO (Chartered Institute of Marketing Officers) odnotował niewielki wzrost w porównaniu do pierwszej fali badania i wyniósł 48,41 w porównaniu z wynikiem 47,59 (czerwiec 2022) przy wartości maksymalnej 100.
- W tych trudnych czasach cieszy mnie fakt, że Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO nie spadł, a wręcz odnotował niewielki wzrost. Zakładam, że jest to pokłosiem strategii firm, które w związku z kryzysem nie zakładają radykalnych cieć budżetów marketingowych. Historia pokazuje, że odbudowanie pozycji marek, które drastycznie cięły swoje budżety marketingowe zajmowało kilka lat - komentuje w raporcie Rafał Borkowski, zastępca dyrektora marketingu bankowości detalicznej mBanku.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamy-online-w-polsce-jaka-wartosc-2022-rok ##
Więcej na reklamę w social mediach
W ujęciu czerwiec-listopad tego roku znacznie spadł odsetek firm deklarujących wzrost aktywności reklamowej w kanale online (Google Ads, FB Ads), z 63,5 proc. do 39,3 proc. Spadło też zainteersowanie reklamą content marketingową i SEO, z 50 proc. do 40,4 proc. Wzrosty notują za to social media oarz influencer marketing.

Autorzy raportu przewidują, że główne źródła przyszłego wzrostu firm na rynku pochodzić będą z wejścia na nowe rynki, wykorzystania potencjału silnej marki oraz eksploatacji partnerskich relacji z klientami i partnerami biznesowymi.
Podobnie jak w poprzedniej fali badania, CIMO jako główne ryzyka i bariery rozwoju identyfikują te związane z sytuacja gospodarczą: recesja gospodarcza w Polsce, rosnące koszty działania, spadek dochodów klientów i popytu.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-reklama-2022-rok-urosla-dzieki-handlowi-farmacji-i-mediom-spadki-w-telewizji-i-magazynach ##

W najmniejszym stopniu ryzyka związane są z: nieetycznymi działaniami konkurentów, brakiem spójności działań marketingowych, uzależnieniem od dostawców usług marketingowych.
Działania digital marketingowe były w ostatnich miesiącach obszarem inwestycji największego odsetka firm. Obok digital marketingu CIMO zwiększali swoje wydatki także na wsparcie sprzedaży i komunikację marketingową. Najniższą dynamikę wzrostu zaobserwować można w odniesieniu do działań w sferze badań rynku, aktywności w miejscu sprzedaży oraz promocji sprzedaży.

- Zauważalna jest zmiana wydatków marketingowych w kierunku realizowania bardziej strategii długoterminowych niż krótkoterminowych. Badane firmy widzą potencjał rozwoju oraz osiąganie swojej przewagi konkurencyjnej w przyszłości, m.in. poprzez budowę lojalności i relacji z klientami, poprawę komunikacji wewnętrznej i budowę kapitału marki. Z punktu widzenia marketingowego wydaje się to właściwymi strategiami: dostrzeganie możliwości wzrostu poprzez rozwój tzw.: "relationship marketingu" oraz silniejszego zaangażowania, jakości obsługi, komunikacji i zadowolenia wśród interesariuszy firmy - komentuje w raporcie „Strategiczna przezorność w trudnych czasach" Marcin Ślawski, doradca, właściciel Superior Investment.











