##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-internetowy-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019-agencje,7171183463188097a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2018-w-mediach-spolecznosciowych-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowanie,7173203212568193a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-reklamowe-podsumowuja-2018-rok-i-prognozuja-trendy-na-2019,7171181951006337a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-podsumowuja-2018-rok-i-prezentuja-prognozy-na-2019-rok,7171181303765121a ##
Tomasz Machała, VP publishing product w Wirtualna Polska Media

Wydarzenie rokuW Polsce - muszę nieskromnie zacząć od nas samych. Bez wątpienia wydarzeniem roku jest detronizacja Facebooka i awans przez Grupę WP na drugie po Google’u miejsce w polskim internecie. Cieszę się, że obrana przez zarząd WPH ścieżka rozwoju kolejny raz okazuje się najlepszą możliwą drogą. Docieramy do 2/3 polskich internautów, każdego miesiąca zaspokajając potrzeby informacyjne i zakupowe ponad 21 mln Polaków.
Wydarzeniem roku w całej Europie jest wprowadzenie RODO. Choć proces ten był niezwykle wymagający dla wydawców i reklamodawców, wierzę że z perspektywy rozwoju rynku i bezpieczeństwa użytkowników był on absolutnie niezbędny.
Sukces rokuMyślę, że za sukces roku należy uznać dalszy, stały wzrost opiniotwórczości mediów online. Jak pokazują rankingi IMM, media internetowe z powodzeniem ścigają się w cytowalności z mediami tradycyjnymi. W kolejnych miesiącach tego roku portale internetowe detronizowały media tradycyjne w rankingach cytowalności. Myślę, że dotarliśmy do momentu, w którym newsroomy online w końcu ostatecznie połączyły niedostępną dla mediów tradycyjnych prędkość przekazu z utożsamianą przez lata wyłącznie w „starym dziennikarstwie”: jakością i misyjnością.

Zresztą, przykładów jakości w internecie można znaleźć mnóstwo. Zaczynając od naszego podwórka, można wymienić choćby coniedzielne pogłębione materiały ilustrowane przez znanych grafików, które publikujemy na łamach WP. Na wyróżnienie zasługują również znakomite materiały konkurencji – afera taśmowa ujawniona przez Onet czy świetny Weekend Gazety.
Na świecie ogromnie cieszy mnie postępujący zwrot w stronę modelu finansowania mediów przez czytelników. Wielokrotnie omawiane już sukcesy „NY Timesa” czy „Washington Post” w pozyskiwaniu subskrybentów to oczywiście tylko jeden z aspektów. Dodajmy do tego sukcesy projektów mediowych na KickStarterze. W 2018 skutecznie zebrano na tej platformie pieniądze na ponad 1100 projektów z kategorii media. Największy z nich - Tortoise zebrał ponad pół miliona funtów. Te dane wraz z badaniami prowadzonymi m.in. przez Reuters Institute nie pozostawiają wątpliwości: użytkownicy chcą wartościowych treści i są gotowi za nie płacić.

Porażka / rozczarowanie rokuW Polsce naszą wielką wspólną porażką jest… sukces. Sukces patostreamingu. Martwi mnie, że jako dojrzała branża mamy biznesowe i prawne trudności, by poradzić sobie z tematem. Tymczasem wystarczy szybki rzut oka w badanie Gemius/PBI, żeby zrozumieć skalę zjawiska. W listopadzie 2018 z YouTube korzystało niemal 85 proc. dzieci w wieku 7-14. Jak podaje Łukasz Wojtasik z fundacji Dajemy Dzieciom Siłę - 80 proc. przedszkolaków korzysta z YT bez nadzoru rodziców. Oddajemy więc w ręce najmłodszych medium, które poza wieloma cennymi programami emituje treści skrajnie dla młodych niebezpieczne. Podobnie niestety jest z pornografią. Co trzecie dziecko w wieku 7-14 w listopadzie odwiedziło stronę lub strony z kategorii erotyka. Tymczasem system nauczania, a często i rodzice są nadal bezradni - nie przygotowujemy dzieci do mądrego korzystania z sieci. Obawiam się, że na skutki nie będziemy musieli czekać długo.

Prognoza na 2019 rokMyślę, że 2019 to jeszcze więcej jakości w mediach online - jakości rozumianej nie tylko jako pogłębione dziennikarstwo, ale i lepszy user experience oraz paradoksalnie ograniczenie liczby informacji. Powodzenie wspomnianego wyżej projektu Tortoise pokazuje, że bombardowani informacjami użytkownicy będą poszukiwać miejsc (nawet płatnych), w których liczba bodźców będzie ograniczana.
Historycznie internet był często miejscem stricte rozrywkowym, a media online wpisując się w ten trend skupiały się na treściach popularnych. Zjawisko to nasilało się wraz ze wzrostem znaczenia Facebooka jako dystrybutora ruchu dla wydawców. Dziś szczęśliwie etap ten mamy za sobą. Oczywiście w internecie nadal znajdziemy mnóstwo treści rozrywkowych, ale są one coraz częściej zagospodarowywane przez twórców internetowych, wydawcy zaś wracają do korzeni i koncentrują się na treściach newsowych i poradniczych.

Artur Potocki, prezes Grupy Interia.pl
Wydarzenie rokuWydarzeniem roku było na pewno ujawnienie afery Facebooka, związanej ze zbieraniem danych przez Cambridge Analytica i wykorzystywaniem ich potem choćby w kampaniach politycznych do manipulowania wyborcami. Niewątpliwym precedensem były przesłuchania Marka Zuckerberga przed Kongresem i Europarlamentem. Cały 2018 rok upływał w zasadzie pod znakiem kryzysów Facebooka, które wiązały się z atakami hackerskimi, a także zmianami w algorytmach, wpływającymi na koegzystencję społeczności z wydawcami i blogosferą. Konsekwencją jest spadek atrakcyjności treści proponowanych użytkownikom. Nie dziwi więc ich odpływ szczególnie widoczny w USA, ale także jego pierwsze symptomy obserwowane w Polsce, gdzie Facebook stracił miejsce na podium w wynikach megapanelowych. Nieprzewidywalność i niejasność działań Facebooka oraz ograniczanie zasięgów mogą także rodzić wątpliwości w branży reklamowej

Sukces rokuParafrazując klasyka 2018 w całości można uznać za rok INTERNETU. Nikt już nie musi nikogo przekonywać, skąd współczesny Polak czerpie informację o świecie, gdzie robi zakupy, czy wreszcie gdzie szuka rozrywki. I to właśnie branża rozrywkowa święciła moim zdaniem największe w 2018 roku sukcesy.
W Polsce widoczne jest odwrócenie trendu wśród konsumentów muzyki oraz wideo, którzy coraz częściej wybierają legalne streamingi takie jak Netflix, nc+ Go, HBO Go czy Spotify zamiast pirackich platform, udostępniających treści nielegalnie. Polskie produkcje serialowe rozmachem przypominają światowe hity, mówi się i pisze o nich równie dużo. Wystarczy wspomnieć choćby „Ślepnąć od świateł” - pierwszy udostępniony od razu w całości serial HBO, czy „Rok 1983” - pierwsza polska produkcja Netflixa. Równie dobrze miał się także rynek koncertowy i festiwalowy. Tu widzę spory udział internetowych modeli sprzedaży biletów, których dostępność jest większa niż kiedykolwiek. Co miłe i w muzyce triumfy święcili Polsce wykonawcy, jak Dawid Podsiadło seryjnie wyprzedający kolejne koncerty na Torwarze, czy zapełniający krakowską Arenę.
Porażka / rozczarowanie rokuW kategorii porażki wskazałbym na niedostateczną walkę z rozpowszechnianiem tzw. fake newsów i polityki dezinformacji, nad którymi dotąd nie udało się zapanować. Nieco brakuje w tym względzie wspólnego frontu wydawców, a działania światowych gigantów raczej można rozpatrywać jako pozorujące.
W kategorii rozczarowania można postrzegać natomiast wycofanie się z Polski Showmaxa, dzięki któremu oglądaliśmy takie hity jak „Ucho Prezesa”, czy współprodukowany przez platformę i bijący kinowe rekordy film „Kler”. Kontrowersje budzą również skutki implementacji RODO. O ile efekt rozporządzenia jest widoczny gołym okiem, bo wchodząc na dowolną stronę internetową jesteśmy powiadamiani o tym, kto i jak przetwarza nasze dane i zmuszeni do zamknięcia okienka, to badania IAB wskazują, że treść komunikatu nt. RODO czyta zaledwie co trzeci użytkownik, a dwie trzecie spośród wszystkich polskich internautów nie wie, w jaki sposób egzekwować swoje prawe ujęte w rozporządzeniu.
Człowiek rokuW tym roku trudno wskazać konkretną osobę, która zasługiwałaby na takie miano. Gramy w bardzo zespołowej grze, gdzie pojedyncze jednostki coraz rzadziej decydują o wyniku całej firmy. Ale szczególnie utkwił mi w pamięci sukces braci Bargiel, którzy w równie genialny, co bezczelny sposób rozprawili się z górą gór czyli K2. Pierwszy zjazd na nartach i dron, lądujący na szczycie ośmiotysięcznika. Do tego relacja live z tego przedsięwzięcia, wykorzystanie synergii sponsorów, mediów, social mediów i technologii. Majstersztyk XXI wieku w wykonaniu dwóch młodych zakopiańczyków. Czapki z głów!
Projekt rokuProjektem roku określiłbym finał wspólnej akcji redakcyjnej Fakty Interia.pl oraz Deutsche Welle „Zrabowane dzieci”, która zaowocowała wydaniem książki „Teraz jesteście Niemcami” oraz organizacją naukowej konferencji poświęconej rabunkowi i germanizacji polskich dzieci w czasie II wojny światowej. Obie redakcje podjęły się w zasadzie niemożliwego, dziennikarze odszukali ofiary tego nazistowskiego procederu, by pomóc im znaleźć swoją tożsamość i korzenie. Jednocześnie warto podkreślić, że choć polityka germanizacyjna nazistowskich Niemiec nie jest tajemnicą, to jednak o procesie zniemczania polskich dzieci mówi się w mediach niewiele, a „Zrabowane dzieci” są pierwszym projektem, zrealizowanym na taką skalę, którym udało się zainteresować nie tylko opinię publiczną, ale także polskich i niemieckich historyków.
Warto też w tym miejscu wspomnieć o filmie „Kler”, który mocno rozgrzał polskie media oraz zaangażował internautów i to jeszcze zanim obraz trafił do polskich kin. Senti One policzyło, że tylko w jeden miesiąc „Kler” w polskim internecie wzmiankowano prawie 125 tys. razy. Jednocześnie do mainstreamu trafił dotąd pomijany i traktowany milczeniem niezwykle ważny społecznie temat.
Premiera, nowość rokuW Polsce innowacyjnym podejściem i odwagą wykazało się Allegro.pl, wprowadzając abonamentową usługę Allegro Smart, którą rozbiło bank i idealnie wpisało się w potrzeby nie tylko konsumentów, ale i przedsiębiorców. Dowodzą tego statystki, czyli 100 tys. zadowolonych klientów i 850 tys. przesyłek wysłanych w pierwszym tygodniu od premiery usługi. Jest to z pewnością działanie proklienckie, które zmienia oblicze rynku e-commerce.
Światowym projektem roku okazuje się w mojej opinii aplikacja Revolut, czyli darmowy mobilny system płatności w obcych walutach, z którego na świecie korzysta już ponad 3 mln użytkowników, a w Polsce 250 tys. Choć od premiery tego startupu minęły już 3 lata, to właśnie 2018 okazał się przełomowy a szybko rosnąca popularność tego rozwiązania z jednej strony pokazuje, że na rynkach finansowych wciąż jest miejsce na nowe produkty oraz że światowi giganci w tej branży nie zawsze odpowiednio szybko reagują na potrzeby klientów.
Trend rokuJeśli chodzi o trendy w internecie to zdecydowanie warto przyglądać się rynkowi e-zakupów. Branża e-commerce rośnie z roku na rok, coraz większy udział w rynku mają również zakupy typu crossboarder, o czym świadczyć może rosnąca, także w Polsce, popularność platform Amazon oraz Aliexpress.
Kolejnym trendem w branży e-commerce jest rosnący udział urządzeń mobilnych w procesie dokonywania zakupów online. Szacuje się, że już teraz aż 70 proc. ruchu w sklepach internetowych pochodzi z urządzeń mobilnych. To zjawisko niewątpliwie będzie wpływać przede wszystkim na rynek reklamowy, stopniowo przesuwając budżety w kierunku kampanii realizowanych na urządzeniach mobilnych.
Prognoza na 2019 rokW przyszłym roku świat będzie z uwagą patrzeć na ewentualne konsekwencje wprowadzenia przepisów, powstających w ramach kontrowersyjnej dyrektywy Komisji Europejskiej, potocznie nazywaną ACTA 2. Google rozważa wycofanie usługi Google News z rynku europejskiego, a taka decyzja nie pozostanie obojętną wobec całego rynku mediów, dla którego Google News jest istotnym źródłem ruchu.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy naTemat, Bonnier Business Polska, PBI, Gemiusa, IAB i NASK
Michał Mańkowski, redaktor naczelny i dyrektor operacyjny Grupy naTemat
Wydarzenie rokuPolska: Wdrożenie RODO i zamieszanie z nim związane. Podchody były robione od wielu miesięcy, ale do samego końca nikt tak naprawdę nie był niczego pewien. Ciekawie było obserwować, jak wszystkie firmy radzą sobie z tym na swój sposób.
Świat: Grillowanie Marka Zuckerberga przed Kongresem USA. Po raz pierwszy „serwisy z internetu” zostały potraktowane na poważnie.
Sukces rokuPolskaSam jestem zaskoczony, że to wpisuję, ale... serwis Donald.pl i grupa na Facebooku Polska w dużych dawkach. Ciekawy przykład czegoś, czego do tej pory nie widziałem, czyli stworzenia samodzielnego serwisu internetowego z dużej i zaangażowanej grupy na Facebooku. Zaczęli od tego, co było mokrym snem każdego wydawcy, czyli posiadania potężnej grupy i dopiero od tego odbili się w stronę serwisu. Ciekawe wykorzystują synergię pomiędzy fanpage’em, serwisem i grupą. Niestety nie mam pojęcia, jakie są tam wyniki i kto za tym stoi, ale widać, że mają nosa do tematów, fajnie bawią się językiem i faktycznie widać ich w newsfeedzie.
ŚwiatTo, jak bardzo przesunęły się akcenty z Facebooka w stronę Instagrama. Choć trudno, żeby Instagram był dla wydawców źródłem ruchu tak dużym jak Facebook, to nie można tej migracji użytkowników i ich nawyków ignorować.
Porażka / rozczarowanie rokuPolskaOutride.rs - porażka na pewno nie, ale rozczarowanie tak. Bo choć projekt Jakuba Górnickiego rozwija się szeroko, organizują konferencje, eventy, szkolenia, newslettery, dziennikarstwo rozwiązań, to moim zdaniem wpadli w pułapkę tego, o czym pisałem w zeszłorocznym podsumowaniu. Mityczne „jakościowe dziennikarstwo” w internecie jest tam rozumiane, jako pisanie przez parę tygodni/miesięcy tekstów o problemach z drugiego końca świata, abstrakcyjnych z punktu widzenia polskiego czytelnika. Duże teksty pojawiają się rzadko. „Jakościowe dziennikarstwo” naprawdę może dotyczyć tego, co dzieje się „tu i teraz”. To świetny i ładny projekt, o którym się fajnie mówi, za którym stoją ważne wartości, ale super, gdyby tę wizję można też przeskalować nieco wyżej. No chyba że od początku nie taki był cel.
Z kolei porażka to Pikio.pl. Wiadomo, jak tworzy się tytuły w internecie, ale tam po prostu przechodzą samych siebie - aż krwawią oczy. Podobnie, gdy zobaczy się, w jak bardzo „liberalny” sposób podchodzi się tam do podawania źródła, które cytują. Z drugiej strony, może to taki nowy tabloid dzisiejszych czasów?
ŚwiatMic.com - encyklopedyczny przykład tego, do czego może doprowadzić zbyt duże uzależnienie od Facebooka / jednego źródła ruchu niezależnego od nas samych. Gigantyczny serwis nowych czasów w ciągu roku spadł z 65 mln unikalnych użytkowników na swoich platformach do zaledwie 5,5 mln. Aż smutno się na to patrzy. Choć może zamiast Mic.com powinno mówić się o Facebooku i jego podejściu do wydawców.
Człowiek rokuPolska: Tomasz Sekielski za dostosowanie się do dzisiejszej rzeczywistości i fakt, że nie poddał się w próbach stworzenia dokumentu o pedofilii w kościele. Zebrał na Patronite 400 tysięcy złotych i zaczyna kręcić swój film, do którego ma przemyślaną, teaserową kampanię w internecie
Świat: Twórcy Instagrama Kevin Systrom Mike Krieger, którzy mieli odwagę pokazać środkowy palec Facebookowi i Markowi Zuckerbergowi i odejść z firmy, zostawiając „swoje dziecko”, ponieważ nie mogli zaakceptować kierunku zmian.
Serwis / kampania / projekt rokuMoże nieco nieskromnie, ale akcja Grupy naTemat z wynajęciem największego billboardu na Times Square z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości i wyświetlaniem tam spotu o Polsce. Efekt i odbiór przerósł nasze najśmielsze oczekiwania.
Premiera / nowość rokuPolska: „Vogue” i Vogue.pl, które weszły do Polski. Międzynarodowa marka nie mogła wymarzyć sobie lepszego startu, dzięki kontrowersyjnej okładce pierwszego numeru. Natomiast sam Vogue.pl jest naprawdę bardzo ładnym i nagradzanym serwisem. Momentami może tylko nieco zbyt grzecznym, stąd pewnie wynik nieco ponad 100 tysięcy RU.
Świat: Nie chcę wymyślać na siłę, ale nie zauważyłem tak dobrej nowości, która zasługiwałaby na ten tytuł.
Trend rokuPolskaJak trwoga to... nie do Boga, ale do wujka Google. Gdy Mark Zuckerberg i Facebook postanowili zrównać wydawców z ziemią (jednocześnie udając, że wcale tego nie robią), zaczęło się szukanie ratunku. Oczy szybko zwróciły się w kierunku ruchu z SEO od Google, który okej, może też jest monopolistą i gigantem, ale ta współpraca ma dłuższą historię i wydawała się zawsze stabilniejsza. Zaczęło się optymalizowanie procesu tworzenia treści, technikaliów, by zbudować sobie jeszcze stabilniejszą nogę ruchu.
ŚwiatTo akurat dotyczy i świata, i Polski, czyli odnalezienia się w nowej, programmaticowej rzeczywistości. Okej, wszyscy już od dawna wiedzą, że programmatic rośnie i przejmuje budżety, ale trzeba też było dostosować się do tej nowej rzeczywistości. Optymalizować siatki reklamowe, generować zadowalające viewability i dostosować działy reklamy/sprzedaży do tych realiów. Jak sprzedawać PMP, jak rozdzielać prowizje na nowych zasadach, które PMP zaburzyło, jak poradzić sobie z malejącą sprzedażą bezpośrednią, a rosnącą programatyczną.
Natomiast na świecie bardziej niż w Polsce dało się obserwować sposoby, w jaki wydawcy podchodzili do tzw. "dywersyfikowania źródeł przychodu".
Prognoza na 2019Wysyp zewnętrznych firm, które wydawcom będą oferować możliwość „monetyzowania ich powierzchni” w modelu programatycznym. Próba przeniesienia ciężaru na zewnętrznych dostawców (przez nich samych), którzy swoje placementy będą chcieli eksponować na stronach wydawców.
Eksperymentowanie z nowymi formatami, zwłaszcza mobilnymi. Poszukiwanie nowych dróg monetyzacji, przykład Adquesto i Weszlo.com, gdzie próbuje się wprowadzać „niefinansowego paywalla”. To moim zdaniem na chwilę obecną w przypadku mediów internetowych jedyna „płatność”, na jaką zgodzą się użytkownicy. Stricte dziennikarsko będzie trzeba ciągle utrzymać rozsądny kompromis pomiędzy treściami, które „się klikają”, a tymi wizerunkowymi, które „robią różnicę”.
Widać też „postarzanie się” Facebooka i odpływ w stronę Instagrama. To tam wydawcy będą musieli odnaleźć się na poważnie, jednocześnie akceptując gorzki fakt, że przy obecnych realiach to i tak nie będzie dla nich znaczące źródło samego ruchu.
Bartosz Wysocki, chief revenue officer w Bonnier Business Polska
Wydarzenie rokuRODO - liczba eventów szkoleniowych dot. tematu RODO zapowiadała „Armagedon” na rynku reklamy online. Skończyło się jednak spokojnie. Jakościowi wydawcy poradzili sobie z tym tematem i rynek reklamy cyfrowej dalej rośnie w tempie dwucyfrowym (wg Starcom 13,6 proc.).
Współpraca Blika i Mastercard. System, który początkowo miał być alternatywą dla światowych systemów płatności zawiązuje sojusz z jednym z nich. Ciekawe czy ma szansę stać się alternatywą do Apple Pay i Google Pay.
Kilka dni temu próba generalna przed pierwszym komercyjnym lotem w kosmos statku kosmicznego firmy Virgin Galactic. Żyjemy w czasach, gdy spektakularne rzeczy stają się „zwyczajne”.
Sukces rokuSukces roku to niewątpliwie obecność na megapanelowym podium dwóch polskich graczy i zepchnięcie Facebooka na czwartą pozycję. Ciekawe, czy to zapowiedź spadku popularności i zmęczenia Facebookiem (jak to ma miejsce m.in. w USA) czy chwilowe wahnięcie na naszym rynku. Patrząc jednak na rozwój Musical.ly czy Snapchata, raczej możemy się spodziewać tego pierwszego.
W sukcesach warto wspomnieć o „Zimnej wojnie” i genialnych Joannie Kulig oraz Tomaszu Kocie. To film, który może okazać się punktem zwrotnym w popularyzacji kina i aktorów z Polski na światowych dywanach.
Jeszcze do niedawna wątpilibyśmy, że Netflix wyprodukuje polski serial. Okazało się jednak, że w pewnym sensie zmuszona przez Disneya platforma streamingowa musi postawić na autorskie produkcje. I dobrze. Dzięki temu mamy pierwszy polski serial Netflixa - „1983”. Może się podobać lub nie ale cieszy, że jest to na pewno nowa jakość i początek czegoś ważnego.
Porażka / rozczarowanie rokuNiestety reprezentacja Polski na mistrzostwach w Rosji. Przy rozdmuchanych nadziejach. Miało być jak nigdy, wyszło jak zwykle. Wszyscy pamiętamy memy z markami sponsorów i kontekst w jakim były umieszczone.
Człowiek rokuRobert Kubica - pokazał, jak determinacja, pokora i walka o marzenia mogą przełożyć się na efekt końcowy. Jego powrót do F1 to niewiarygodna historia, z której każdy powinien brać przykład.
Z podwórka digitalowego to zdecydowanie Włodek Schmidt, który został wybrany na prezesa IAB Europe. Fajnie, że ludzie z Polski odnoszą sukcesy nie tylko u nas w kraju i że dostrzegane są działania, które IAB Polska wynoszą na naprawdę wysoki poziom.
Serwis / kampania / projekt rokuKampania Iceland Foods. Dużo się mówi na temat oleju palmowego i konsekwencji jego wytwarzania dla orangutanów. Iceland foods oprócz mówienia także zadziałała, usuwając olej palmowy ze wszystkich produktów. Kampania została zakazana w Wielkiej Brytanii i między innymi dzięki temu jako viral dotarła także do nas.
Niezmiennie fascynuje mnie konsekwencja i umiejętność odnalezienia się marki Red Bull w przełomowych momentach. To jedna z najlepszych strategii content marketingowych. Po Feliksie Baumgartnerze przyszedł czas na Andrzeja Bargiela. Mimo, że wysokości różne to jednak spójność marki Red Bull z tym spektakularnym wyczynem, jakim był zjazd z K2, doskonała.
Premiera, nowość rokuLotto w internecie. Wydawać by się mogło, że polski monopolista nie musi być innowacyjny. Okazuje się jednak, że nadąża i robi to dobrze. Już nie trzeba szukać kolektury czy lottomatu na stacji benzynowej.
Żabka. Sklepy przyszłości. Zachwycamy się bezobsługowymi Amazonami, a pod naszym nosem Żabka pokazuje swój koncept opracowany między innymi z Microsoftem. Żeby było ciekawie. Sklep i rozwiązania działają i zapowiadane są wdrożenia. Czy to koniec wiecznego problemu z pozyskaniem personelu do kas sklepowych ?
Ciekawie zapowiada się także narzędzie wprowadzone przez TVN do samodzielnego planowania kampanii reklamowych przez Klientów. Alternatywne rozwiązania dla Facebooka i Google’a zawsze wzbudzają zainteresowanie. Czas pokaże, czy mniejsi klienci bezpośredni dostrzegą potencjał w tym narzędziu. Miejmy nadzieję, że wpłynie to na rozwój całego rynku reklamy wideo online w Polsce.
Trend rokuAI / machine learning - pojawia się wszędzie. Zaczynają działać autonomiczne taksówki (takie jak Waymo, które uruchamia komercyjny test w Phoenix), asystent Google’a - dzwoni i umawia wizytę u fryzjera. AI wchodzi w nasze prawdziwe życie. Patrząc na tempo adaptacji technologii, za chwilę będzie już w wielu obszarach naszej codzienności. To samo dotyczy zakupu kampanii reklamowych w modelu programatycznym. Jeśli wyróżnikiem kampanii nie będzie koszt i precyzja to co ? Wrócimy do emocji i kreacji. Miejmy tylko nadzieję, że te będą tworzone przez ludzi a nie przez sztuczną inteligencję jak scenariusz reklamy Lexusa.
Prognoza na 2019 rokMiejmy nadzieję przed nami kolejny całkiem dobry rok na rynku reklamy. Pewna przewidywalność biznesów pozwalała na myślenie o wzrostach wyników przez rozwój, a nie oszczędności. Miejmy nadzieję, że to również spowoduje ciągłe poszukiwanie jakości wśród klientów, a nie tylko niskiej jakości rozwiązań o najniższych kosztach, jak to ma miejsce w kryzysie. Oczywiście wiemy, że cykle koniunkturalne to zjawisko naturalne dla gospodarek tylko na górce o nich zapominamy.
Oprócz tego, że globalnie będziemy poruszać się w ramach pojęć AI, VR, AR itd. to patrząc na nasz rynek dalej ciekawie wygląda rynek video online.
Chciałbym również aby w 2019 nie pojawiały się afery w stylu FB i Cambridge Analytica, zawyżania statystyk oglądalności, czy z naszego rynku, cookie stuffingu. Takie tematy nie pomagają w tworzeniu wiarygodnego klimatu wokół medium reklamowego, jakim jest internet. Wszystkim na rynku życzę przynajmniej takiej przewidywalności jak w 2018.
Paweł Laskowski, prezes PBI
Wydarzenie rokuNie ulega wątpliwości, że największy wpływ na branżę digital miały zmiany legislacyjne związane z ochroną danych osobowych. W pierwszej części roku widoczne było spowolnienie - rynek czekał na to, co się stanie. W drugiej połowie roku można było zaobserwować ożywienie - w kampaniach online ponownie używano coraz większej ilości. Jednak nie wszędzie ono nastąpiło. Szacuję, że zmiany związane z RODO mogą negatywnie wpłynąć na przykład na działania performance związane z e-mail marketingiem.
Sukces rokuRozwój Polskiego Standardu Płatności Blik. Za jego pomocą w tym roku dokonano ponad 40 milionów płatności. Przyczyniła się do tego ścisła współpraca banków-twórców standardu, na co dzień ze sobą konkurujących. Kolejnym czynnikiem sukcesu było wdrożenie Blika w aplikacjach bankowych i szeroka edukacja konsumentów, pokazująca, jak łatwo można skorzystać z usługi.
Porażka / rozczarowanie rokuWycieki danych z największych platform. Zaczęło się od sprawy Cambridge Analytica i bynajmniej się na niej nie skończyło - co jakiś czas media donoszą o kolejnych wyciekach.
Człowiek rokuCzłowiekiem roku jest dla mnie Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska, a od tego roku równocześnie prezes IAB Europe. Włodek stworzył program DIMAQ, który ma szansę zostać standardem edukacji w branży digital w całej Europie. Zaplanowany i skutecznie wdrożony w Polsce, DIMAQ obecnie jest upowszechniany na innych rynkach europejskich.
Serwis / kampania / projekt rokuThe Ozone Project - wspólna sieć reklamowa stworzona przez wydawców z Wielkiej Brytanii. Dla swoich użytkowników tworzą oni jeden wspólny system Universal ID. Ułatwia to reklamodawcom dotarcie do odpowiednich użytkowników za pomocą przestrzeni reklamowej należącej do podmiotów sieci.
Premiera, nowość rokuAllegro Smart - usługa Allegro zakładająca darmowe dostawy zakupów w ramach stałego miesięcznego abonamentu. Wprowadzenie usługi w sierpniu 2018 było dużo sukcesem zarówno od strony biznesowej, jak też od strony komunikacyjnej.
Trend rokuInternet jest coraz mniej desktopowy, coraz bardziej mobilny. Pod koniec roku w naszym badaniu Gemius/PBI zaobserwowaliśmy, że liczba internautów korzystających z urządzeń mobilnych praktycznie zrównała się z liczbą internautów korzystających z komputerów osobistych.
Prognoza na 2019 rokWiększe wykorzystanie danych w kampaniach display, które wynika z trzech czynników: wzrostu sprzedaży reklam w modelu programmatic, przystosowania się graczy rynku do zmian legislacyjnych i potencjalnego wzrostu jakości danych w 2019 roku.
Marta Sułkiewicz, chief sales officer EMEA&APAC w Gemiusie
Wydarzenie rokuNiewątpliwie miniony rok w branży badawczej w Polsce żył zamieszaniem wokół danych telewizyjnych: od niezadowolenia TVP, poprzez inicjatywę przetargu cross mediowego Krajowej Rady i żądania marketerów dotyczące stworzenia badania single source, aż po podpisanie listu intencyjnego przez KRRiT, SAR, IAA w sprawie utworzenia nowego badania rynku radia i telewizji. Był to bez wątpienia bardzo podatny grunt pod opublikowanie przez Gemius pierwszych danych telewizyjnych na bazie panelu jednoźródłowego (w czerwcu) i pierwszego cross-mediowego post-buya dla kampanii Gemius PostBuy (w listopadzie), co także odbiło się szerokim echem. Jednak z pewnością cały rynek już od teraz żyje oczekiwaniem na to, co wydarzy się w przyszłym roku.
Na świecie - agencja Magna ogłosiła, że globalne wydatki w digitalu przewyższyły globalne wydatki przeznaczone na telewizję. Oczekujemy, że w Polsce stanie się to w pierwszym kwartale 2019 roku. Warto zauważyć ruchy lokalnych wydawców na niektórych europejskich rynkach, które zmierzają do stworzenia wspólnych ekosystemów reklamowych. Mogłyby one być skuteczną konkurencją dla Facebooka i Alphabetu.
Sukces rokuW Polsce: aktywizacja marketerów wokół idei nowego badania mediów. Obserwujemy silny głos szefów marketingu na innych rynkach i cieszę się, że zaczął on wybrzmiewać także w Polsce. To bez wątpienia zasługa IAA, bo to tej organizacji udało się zaktywizować całe środowisko. Zwiększona aktywność samego IAA to także wydarzenie roku.
Na świecie sukcesem jest niewątpliwie działanie Amazona, który zaczął pojawiać się w wielu analizach jako gracz przełamujący globalny duopol Facebooka i Google’a. Jako innowacyjna firma z potężnym DMP (z cennymi danymi o transakcjach i intencjach zakupowych) i DSP oraz własnym contentem premium (Prime Videos) czy infrastrukturą cloudową (AWS), posiada wszystkie potrzebne zasoby do rozwoju największego ekosystemu reklamowego na rynku. Podobnie, tylko na bardziej lokalną skalę, działa Allegro.
Porażka / rozczarowanie rokuRODO/GDPR. Mam wrażenie, że na wielu europejskich rynkach okres od kwietnia do czerwca był biznesowo martwy, bo wszystkich pochłonęło przystosowanie się do nowych regulacji, które przerodziło się w szaleństwo prowadzące do zasłonięcia wszystkich niemal stron treścią piętrowych komunikatów. Jednocześnie rynek ma wiele palących potrzeb, które z tego powodu leżały odłogiem.
Porażką był także brak rozwoju addressable TV (zarówno globalnie, jak i w Polsce).
Człowiek rokuWłodzimierz Schmidt, który fantastycznie zarządza działalnością IAB w Polsce. Współpracując z oddziałami IAB na wielu rynkach europejskich, widzę, jak niezwykłe są jego dokonania i aktywności w Polsce. Dlatego też nie zdziwiła mnie wiadomość o wyborze Włodka na prezesa IAB Europe. Myślę, że umocni to pozycję Polski na arenie międzynarodowej reklamy online.
Serwis / kampania / projekt roku„Ostatnia kolekcja” - kampania Showmax promująca „Opowieść Podręcznej”. I rozczarowanie last minute: Showmax wychodzi z rynku.
Premiera, nowość rokuChatboty weszły do powszechnego obiegu. Na razie ze słynnymi wpadkami, takimi jak ostatni kryzys na fanpage’u W. Kruk z ich nowo powstałą marką Picky Pica.
Trend roku i prognoza na 2019 rokSingle source i people based measurement. Trendy te pokazują troskę o to, żeby jakiekolwiek dane były zastępowane tymi wysokiej jakości, wiarygodnymi. Hurtownie danych, farmy cookiesów i bezgraniczną wiarę w algorytmy efektywnościowe zaczęliśmy zastępować inwestycjami w budowanie własnych, wiarygodnych DMP. Dane z różnych źródeł przestajemy łączyć tylko metodą szacowania prawdopodobieństwa, a zaczynamy łączyć dane u źródła, którym jest człowiek. Dzieje się to wszędzie - od branży pomiarowo-badawczej (badanie jednoźródłowe mediów), poprzez ekosystemy reklamowe takich gigantów jak Facebook, Google czy Amazon, po własne DMP reklamodawców.
Jest to odpowiedź na rynek jutra, w którym granica między digitalem i mediami tradycyjnymi zacznie się coraz bardziej zacierać. Już dziś ciężko mówić, co jest digitalem, a co jest światem mediów tradycyjnych. I ten brak podziału będzie się pogłębiać. Widzimy to w pierwszych cross-mediowych przetargach na badania mediów w Europie czy w nacisku reklamodawców na badanie jednoźródłowe. Widać to też w fantastycznych możliwościach optymalizacji omnichannel i personalizacji komunikatów reklamowych. Otworzą się one dla tych, którzy będą mieli dostęp do dobrych danych.
Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska
Wydarzenie roku 2018Nikt nie ma chyba wątpliwości, że rok 2018 upłynął pod znakiem RODO. Pierwsze sześć miesięcy to poruszenie i gorączkowe przygotowania, by zdążyć. Druga połowa roku to prace nad standardami i dobrymi praktykami, które będą jasnymi wskazówkami dla przedsiębiorców. Choć trudno ciągle ocenić globalne skutki tego rozporządzenia, to jednak pewne jest to, że w branży internetowej nie dało się przejść obok RODO obojętnie.
W skali globalnej warto na pewno jeszcze zwrócić uwagę na potężne wzrosty Amazona. Przyzwyczailiśmy się już, że wielkie firmy e-commerce rosną bardzo dynamicznie, ale ciągle nowym zjawiskiem jest tak dynamiczny wzrost w obszarze reklamy cyfrowej. Koniecznie należy też wspomnieć o akwizycji AppNexus przez AT&T. Oba te przykłady pokazują, jak układ sił na rynku największych internetowych graczy zaczyna się zmieniać.
Sukces 2018W Polsce niewątpliwie największym sukcesem jest wejście naszego rynku reklamy internetowej do grona miliarderów, czyli przekroczenie progu 1 miliarda euro na wydatki na reklamę według raportu IAB PwC AdEx. Przy zachowaniu obecnej dynamiki wzrostu już niebawem internet będzie medium reklamowym numer 1 w Polsce.
Na uwagę zasługuje też bardzo dynamiczny w ostatnich latach rozwój branży gaming i e-sports i to w kategoriach jakościowych. Do niedawna była to nisza ledwo dostrzegana przez reklamodawców, a w tym roku aż dwie złote statuetki w konkursie IAB MIXX powędrowały do twórców fantastycznych gamingowych kampanii: „Hope County FM” oraz „Do ostatniego drzewa”. Ta ostatnia to również znakomity przykład tego, jak działania online wpływają na rzeczywistość. Dzięki udziałowi polskich internautów przyczyniła się ona do wstrzymania wycinki drzew w Puszczy Białowieskiej.
Porażka roku 2018Globalnie największą porażką jest oczywiście afera wokół Cambridge Analytica. Można to uznać za branżowy truizm, ale niestety faktem jest, że wizerunek internetu i firm z branży poważnie na tym ucierpiał. Bezpośrednią tego konsekwencją są teraz wzmożone dyskusje i działania na rzecz prywatności w internecie.
Porażką na polskim rynku jest dla mnie dalszy wzrost penetracji aplikacji do blokownia reklam. Przez ostatnie lata zarówno w Polsce, jak i na świecie IAB wypracowało skuteczne programy i rekomendacje nie tyle walki z tym zjawiskiem, ale tego, jak dzięki edukacji użytkowników i zmianie podejścia do formy reklam w internecie zmniejszyć potrzebę ich blokowania. Niestety zamiast tego wiele firm wolało wybrać drogę walki technologicznej i omijać ad blocki. A jest to działanie skuteczne krótkoterminowo, w dłuższej perspektywie bowiem może prowadzić do niezadowolenia użytkowników stosujących takie oprogramowane, a w konsekwencji do wzrostu tego zjawiska.
Człowiek roku 2018Moim zdaniem powinniśmy w tym roku mówić o ludziach, a nie o jednym człowieku, ponieważ internet tworzą ludzie, nie technologie. Biorąc pod uwagę wspomniany wcześniej wzrost wydatków na reklamę online, na ogromne brawa zasługują wszyscy mozolnie budujący internet w Polsce i na świecie. To dzięki Wam stał się tym, czym jest obecnie.
W tegorocznej edycji MIXX Awards, zgodnie z decyzją kapituły, wyróżniliśmy natomiast dwie niezwykłe osoby. Joanna Pawlak, prezes Wirtualnej Polski Media, otrzymała tytuł Człowieka Roku. Grzegorz Krzemień, prezes agencji GoldenSubmarine został odznaczony nagrodą specjalną za całokształt dokonań. Zarówno Joanna, jak i Grzegorz są wybitnymi osobowościami wyróżniającymi się przede wszystkim wspaniałymi wynikami zarządzanych przez nich biznesów, ale też ogromnym zaangażowaniem w sprawy branży internetowej, na rozwój której od lat mają niezaprzeczalny wpływ.
Trend / prognoza 2019Trendów i prognoz na nadchodzący rok jest wiele, jednak moim zdaniem są 3 tematy, które będą dominować, jeśli chodzi o rynek online: prywatność w sieci, pęd do regulacji i brexit.
Prywatność w sieci (e-privacy): RODO oraz wspomniana wcześniej afera z Cambridge Analytica zadziałały jak iskra i obecnie na całym świecie toczą się prace lub są już wdrażane rozwiązania mające pomóc chronić dane i prywatność użytkowników sieci. Ma to i będzie to miało coraz większy wpływ na modele biznesowe oraz stanie się jednym z głównych katalizatorów innowacji.
Kwestia prywatności wpisuje się w inny coraz silniejszy, niestety, trend regulacji internetu. Legislatorzy i regulatorzy na całym świecie pracują nad rozwiązaniami regulacyjnymi w obszarach podatków w e-commerce, gospodarki cyfrowej, prawa autorskiego, danych osobowych, cyberbezpieczeństwa, walki z terroryzmem, itd. Dla bardzo innowacyjnych i dynamicznie rozwijających się firm internetowych jest to ogromne wyzwanie, a często także zagrożenie. Niedoskonałe i często zbyt szybko przygotowywane regulacje, często wycelowane w zjawiska patologiczne lub w dominujące podmioty, zaczynają w efekcie bardziej szkodzić, niż pomagać. W efekcie ich ofiarami padają te biznesy, które miały być chronione, lub też sami internauci.
Swoistą reakcją na powyższe jest z kolei trend do samoregulacji biznesu, a doskonałym przykładem może być Kodeks Branżowy RODO przygotowany przez IAB czy Kodeks Dobrych Praktyk Programmattic, który już w wersji 2.0 został wdrożony w Niemczech przez BVDW (IAB Niemcy), a w Polsce, również w ramach IAB, prace nad nim są na ukończeniu.
I na koniec brexit, o którym zwykle myślimy jako czymś odległym. Jednak pamiętajmy, że może nastąpić już za trzy miesiące, a jeśli odbędzie się bez „umowy rozwodowej”, to Wielka Brytania będzie całkowicie obcym państwem. Jak to się przełoży na kwestie podatkowe, celne, ochrony danych osobowych czy handlu e-commerce dla firm prowadzących biznes z partnerami z wysp? Możliwe, że czeka nas tutaj ogromna rewolucja, a co najmniej potężne zamieszanie.
Juliusz Brzostek, dyrektor pionu Centrum Cyberbezpieczeństwa w NASK
Trend rokuJeśli spojrzymy wstecz na mijający rok w branży internetu i nowych technologii, nie sposób nie dostrzec dwóch słów, które odmieniane były przez wszystkie przypadki: sztuczna inteligencja. Zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, obserwujemy ogromny rozwój rozwiązań takich jak uczenie maszynowe czy głębokie sieci neuronowe. Obecnie cały świat pracuje nad swoimi strategiami rozwoju sztucznej inteligencji, a liderzy technologicznego wyścigu już wcielają je w życie. Dlatego w 2018 roku temat ten również znalazł się w centrum zainteresowania polskich władz.
W listopadzie 2018 roku Ministerstwo Cyfryzacji przedstawiło założenia do strategii AI w Polsce, a w przygotowaniu raportu udział wzięło wielu niezależnych ekspertów, którzy pracowali w czterech grupach roboczych: gospodarka oparta na danych, finansowanie i rozwój, edukacja, prawo i etyka. Wśród ekspertów pracujących nad założeniami do strategii byli również eksperci z NASK. W dokumencie pojawiła się również sugestia utworzenia w NASK Cyfrowego HUBu Innowacji (DIH), która zakłada powołanie sieci współpracujących ze sobą środków o różnych specjalizacjach związanych ze sztuczną inteligencją.
Oczywiście w Państwowym Instytucie Badawczym NASK również dostrzegamy, jak przełomowe, nie tylko dla branży cyberbezpieczeństwa, ale dla całego naszego życia, może być wykorzystanie sztucznej inteligencji. Dlatego na otwarciu konferencji SECURE, którą organizujemy już od 22 lat, zaprosiliśmy Aleksandrę Przegalińską z wystąpieniem „Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe w kontekście wyzwań cyberbezpieczeństwa”.
Ale sztuczna inteligencja coraz częściej przestaje być postrzegana jako zakres zainteresowań jedynie programistów oraz osób związanych z branżą nowych technologii. O coraz większym zainteresowaniu społecznym tą tematyką świadczy np. ubiegłoroczna edycja Festiwalu Przemiany organizowana przez Centrum Nauki Kopernik, która dotyczyła cywilizacji algorytmów. Festiwal przemiany był jednym z wydarzeń w ramach Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa - koordynowanego w Polsce przez NASK.
Premiera, nowość rokuZdecydowanie najważniejszą nowością, jeśli chodzi o cyberbezpieczeństwo w minionym roku, było przyjęcie w Polsce ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. To pierwsza taka kompleksowa regulacja prawna, która dotyczy bezpieczeństwa teleinformatycznego, stanowi implementacje europejskiej regulacji - Dyrektywy NIS Ustawa wskazuje kluczowe podmioty dla systemu cyberbepieczeństwa oraz nakłada szereg obowiązków zarówno na administrację, jak i sektor prywatny.
Zgodnie z regulacją, w skład krajowego systemu cyberbezpieczeństwa wchodzą m.in. najwięksi przedsiębiorcy z wybranych sektorów gospodarki oraz administracja rządowa i samorządowa. Ustawa nakłada też obowiązki na operatorów usług, które mają kluczowe znaczenie dla utrzymania krytycznej działalności społecznej lub gospodarczej. Jesteśmy przekonani, że te działania przełożą się z czasem na ogólny wzrost poziomu cyberbezpieczeństwa, a w rezultacie sprawią, że polscy internauci, będą mogli korzystać z internetu oraz usług, które oferuje, z większą swobodą i spokojem, że nic im nie grozi.
Bardzo ważną rolę w tej rewolucji systemu cyberbezpieczeństwa będzie odgrywać NASK PIB, w którym działa jeden z trzech CSIRT poziomu krajowego w Polsce (CSIRT NASK). Pozostałe dwa funkcjonują w ABW (CSIRT GOV) oraz resorcie obrony narodowej (CSIRT MON).











