Potencjał w optymalizacji wydatków służbowych

Przedsiębiorstwa weszły w nową erę działań optymalizacyjnych. Pod lupą dyrektorów finansowych znalazły się wydatki służbowe. To dobry kierunek. Korzystając ze sprawdzonych rozwiązań w tym obszarze, można wygenerować sporo korzyści dla firmy.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Jak wynika z badania Amadeus Polska, 11% średniej wielkości polskich firm wydaje na same podróże służbowe ponad 1 mln zł rocznie. W wielu firmach o procesie zarządzania wydatkami służbowymi zwyczajnie zapomniano. Wynika to z faktu, że tym obszarem zajmuje się wiele osób jednocześnie. Często korzystają one z rożnych narzędzi raportowania, od arkuszy kalkulacyjnych po dedykowane systemy informatyczne. Każda z osób jest odpowiedzialna za część procesu, a dane, które kolekcjonuje, nie są gromadzone w jednym miejscu. Taki tryb pracy powoduje chaos, a często też brak odpowiedniej kontroli.

Użytkownicy firmowych pieniędzy

Każdy pracownik może być potencjalnym użytkownikiem firmowych pieniędzy. Nie jest to uzależnione od roli, jaką pełni w firmie, ale od jego obowiązków. W konsekwencji organizacje korzystają z wielu sposobów na przekazanie pieniędzy pracownikom. Kadra zarządzająca najczęściej posługuje się rożnego rodzaju kartami bankowymi, np. kredytowymi, debetowymi. Z kolei pracownicy niższych szczebli korzystają z zaliczek – gotówkowych lub środków przelewanych na ich prywatne konta na poczet wydatków. Powszechnie wiadomo, że pracownicy są zobowiązani do angażowania własnych środków, aby zrealizować cel służbowy. To z kolei nie wpływa korzystnie na pracowników ani nie sprzyja prawidłowemu zarządzaniu procesem. Często pieniądze firmowe są przetrzymywane przez pracowników, zaliczki są rozliczane przez nich z opóźnieniem, a także zauważa się nadużycia w tym zakresie.

Przygotowanie do optymalizacji

Jak zoptymalizować proces, który jest tak rozproszony? To zadanie najczęściej powierza się dyrektorom finansowym, którzy stają się liderami zmian w firmach. Pierwszym krokiem optymalizacji jest zgromadzenie danych dotyczących wydatków w jednym miejscu. Ten etap pozwala poznać skalę zjawiska i oszacować, o co toczy się gra. Kolejny element to zbadanie wszystkich narzędzi, które służą firmie do przekazywania środków na wydatki służbowe oraz zebranie informacji o tym, kto i w jaki sposób korzysta ze służbowych pieniędzy. Ostatnim etapem jest sprawdzenie sposobów wnioskowania i rozliczania pracowników. Z badań przeprowadzonych przez AC Nielsen na zlecenie Edenred wynika, że w Polsce prawie 80% firm stosuje zaliczki gotówkowe lub pracownicy angażują własne środki.

Po wykonaniu analizy przychodzi czas na szukanie rozwiązania. Dyrektorzy finansowi oczekują narzędzia, które będzie dostępne dla wszystkich zaangażowanych osób i które zapewni bezpieczeństwo, kontrolę i oczywiście namacalne oszczędności.

Dostępne rozwiązanie

Firma Edenred wprowadziła na polski rynek kompleksowe narzędzie – Spendeo by Edenred®, działające na zasadzie przedpłaconej karty płatniczej, wspieranej przez platformę internetową. Ze Spendeo® przedsiębiorcy redukują koszty i czas poświęcany na obsługę procesu, a także minimalizują obieg dokumentów przekazywanych między pracownikami. Spójna i przejrzysta informacja oraz bieżąca kontrola wydatków pozwalają zaoszczędzić konkretne kwoty. Kartę Spendeo® można przekazać każdemu pracownikowi, co jest korzyścią dla menedżerów, którzy akceptują i rozliczają wydatki. Mogą oni na bieżąco kontrolować limity wydatków, a transakcje dokonane kartą są automatycznie zapisywane na platformie. Pracownicy kontrolują wydatki służbowe, a także rozliczają i przesyłają dokumenty z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie. Dodatkowo za pomocą bezpłatnej aplikacji mobilnej pracownik może sprawdzić saldo karty, historię transakcji, wysłać wniosek o doładowanie karty lub zeskanować rachunki, co jest bardzo wygodne w podroży służbowej. Z kolei karta przedpłacona zastępuje uciążliwe zaliczki i minimalizuje ryzyko związane z obrotem gotówkowym.

Reasumując, zarządzanie wydatkami służbowymi może być proste w obsłudze dla każdej ze stron. Jeśli firma zdecyduje się na nowoczesne i sprawdzone narzędzie, może mieć pewność, że wszystkie informacje o wydatkach znajdą się w jednym miejscu i bez problemu wdroży przejrzyste zasady korzystania ze służbowych pieniędzy.

Dowiedz się więcej: spendeo.edenred.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji