Przyszłość DDB pod znakiem zapytania? Omnicom domyka przejęcie IPG

Omnicom finalizuje przejęcie Interpublic Group za 13,5 mld dol. Jak podaje Marketing Interactive, na rynku nasilają się sygnały, że sieć DDB może zostać wygaszona w ramach konsolidacji marek kreatywnych.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Przyszłość DDB pod znakiem zapytania? Omnicom domyka przejęcie IPG
Ważą się losy DDB?

Omnicom i Interpublic Group zbliżają się do zamknięcia transakcji o wartości 13,5 mld dol. Według branżowych doniesień w planie integracji rozważane jest wycofanie marki DDB. To jedna z najbardziej rozpoznawalnych sieci kreatywnych, działająca od 1949 r.

DDB to dziś jedna z trzech głównych sieci kreatywnych Omnicomu, obok BBDO i TBWA. Po połączeniu z IPG grupa zyska sieci reklamowe: McCann, FCB i MullenLowe. Konsolidacja portfela marek wydaje się nieunikniona, co już sygnalizowano w komunikacji do inwestorów.

Pod koniec września Federalna Komisja Handlu w USA zaakceptowała fuzję, wskazując na integrację operacji kreatywnych wokół trzech globalnych filarów: BBDO Worldwide, McCann oraz TBWA\Worldwide. Taki układ sugeruje ograniczenie liczby marek.

Pierwsze sygnały konsolidacji

W oświadczeniu cytowanym przez media przedstawiciel Omnicomu przekazał, że firma „podejmuje rygorystyczny i przemyślany proces, aby zapewnić najlepsze rozwiązania na przyszłość dla nas i naszych klientów”, przypominając, że do finalizacji obie grupy działają niezależnie. To potwierdza etap przygotowań do głębszej integracji po domknięciu transakcji.

Sygnały konsolidacji widać już w strukturach DDB. W Kanadzie sieć włączono pod szyld Omnicom Advertising Group. W Nowym Jorku Adam&Eve połączono z DDB Worldwide, tworząc Adam&EveDDB. W Azji DDB obsługuje m.in. Coles, Volkswagena i DoorDash w Australii, McDonald’s w Hongkongu, Google w wybranych rynkach APAC oraz Audi w Singapurze, ale w tym roku straciła kilka kluczowych budżetów w Australii.

Zmiany kadrowe dopełniły obrazu przegrupowania. W 2023 r. z funkcji szefa DDB Asia odszedł David Tang po 25 latach w sieci. Równolegle Omnicom raportował wzrost kosztów odpraw do 127 mln dol. rocznie, co może wskazywać na postępującą racjonalizację sieci. Lokalne skutki, m.in. w Australii, pozostają niepewne: pracownikom zalecono powściągliwość do czasu zamknięcia transakcji, planowanego na czwarty kwartał 2025 r.

Prezes Omnicom Group John Wren zapowiadał decyzje podporządkowane wzrostowi i budowaniu ścieżek kariery dla najlepszych talentów. Według spółki połączenie stworzy „najbardziej utalentowany zespół w branży i potężną platformę” łączącą dane, media, kreatywność, produkcję i technologię. Po fuzji powstanie największa grupa reklamowa na świecie z ponad 100 tys. pracowników i przychodami powyżej 25 mld dol.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Tejchman twarzą "Gościa Wydarzeń". Rymanowski skupi się na YouTube i "Śniadaniu"

Tejchman twarzą "Gościa Wydarzeń". Rymanowski skupi się na YouTube i "Śniadaniu"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek