Raport: Działania public relations w sektorze nowych technologii

Zakład PR Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowieogłosił wyniki badań dotyczących działań PR w sektorze nowychtechnologii, przeprowadzonych w kwietniu i maju 2007 r. wśróddziennikarzy specjalizujących się w tematyce nowych technologiioraz specjalistów ds. PR z firm informatycznych.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Celem badań było uzyskanie opinii dziennikarzy na temat obecnejwspółpracy ze specjalistami public relations oraz ocenyprzydatności narzędzi public relations i spodziewanych trendów wwykorzystaniu tych narzędzi w ciągu najbliższych dwóch lat.

Większość dziennikarzy (aż 79%) ocenia współpracę z PR-owcamijako partnerską lub raczej partnerską, natomiast połowa badanychjest zadowolona z częstotliwości kontaktów z PR-owcami, a tylko 20%uważa je za zbyt częste. Przeczy to obiegowym opiniom, o wzajemnejniechęci dziennikarzy i specjalistów ds. PR, a także o nachalnościdrugiej z tych grup. To, co z kolei najbardziej irytujedziennikarzy u PR-owców to niedotrzymywanie obietnic (tę odpowiedźwskazało 61,8% badanych), brak merytorycznego przygotowania doudzielania odpowiedzi (52,7%) oraz tzw. follow-up, czyli pytanie otermin publikacji przesłanego materiału (50,9%).

Stosunkowo niewielu dziennikarzy - zaledwie 4% - przyznaje, iżspotkała się z propozycjami korupcyjnymi, jednak niepokoić może to,że prawie połowa z nich (48%) zetknęła się z propozycjamiodpłatnego opracowania materiałów informacyjnych firmy (case studylub artykułów eksperckich), co w wielu wypadkach może być ukrytąformą korupcji. Innym niepokojącym zjawiskiem może być to, iżprawie połowa dziennikarzy (45%) zetknęła się z przekazywaniemprzez firmy negatywnych informacji na temat konkurentów.

Autorzy raportu poprosili też dziennikarzy o spontanicznewskazanie trzech działów PR firm informatycznych, z którymiwspółpracuje im się najlepiej. Najlepsze wyniki uzyskały Microsoft (38,5% dziennikarzy) oraz Acer (6%). Badanych poproszono również ospontaniczne wskazanie agencji PR, z którymi współpraca przebieganajlepiej. Jako takie dziennikarze ocenili ITBC Communication(prawie 13% dziennikarzy), Sigma Poland oraz Mmd CoroporateCommunications (niemal 11%), a także Rowland i Indalo PR (7%), cowynika zapewne z faktu, że agencje te mają bogate portfolioklientów z tego rynku.

Specjaliści ds. PR z firm informatycznych byli drugą badanągrupą. Pierwsze, co dało się zauważyć już podczas realizacji badań,to wysoki odsetek firm (aż jedna trzecia pierwotnej bazy, spośród700 firm), które nie przyjęły zaproszenia do udziału w badaniu,tłumacząc się najczęściej brakiem odpowiednich osób w strukturzefirmy. Brak specjalistów ds. PR jest tym bardziej zaskakujący, żeto właśnie firmy IT podążają za nowymi trendami i można by było sięspodziewać, że równie zaawansowane będą w swoim podejściu dokomunikacji biznesowej.

Jak wynika z badań, istnieją trzy główne modele prowadzeniadziałalności PR: jeden specjalista zatrudniony w firmie (27%badanych), dział PR (23%) oraz specjalista PR zatrudniony w firmiei agencja zewnętrzna (23%). Niecała połowa (48%) firm mierzy efektyprowadzonych działań PR. Najbardziej popularną metodą jest analizajakościowa i ilościowa wycinków prasowych, bądź dokonywana przezwłasny zespół, bądź przez zewnętrzną firmę. Firmy IT są przekonaneo zasadności prowadzenia działań PR - aż 90% badanych wskazało, żeskutkuje ona wzrostem zapytań ofertowych od potencjalnychklientów.

Najnowszy obecnie na rynku PR trend dotyczący prowadzeniadziałań PR w Internecie dotarł do zaledwie połowy badanych firm(48% firm przyznaje się do jego wykorzystywania), co w zestawieniuz opiniami dziennikarzy, dla których sieć - poza specjalistami PR ikolegami po fachu - jest trzecim najważniejszym źródłem informacji(58%). Przy czym najczęściej stosowane narzędzia to narzędziatradycyjne: strona www (40%), wysyłka materiałów prasowych domediów (15,6%), biuro prasowe oraz newsletter (obydwa po 12,5%wskazań).

Media gospodarcze najbardziej cenione przez specjalistów ds. PRw branży nowych technologii to Puls Biznesu (35,9% respondentów) iRzeczpospolita (26,5%), dopiero w dalszej kolejności GazetaWyborcza (10,9%). W przypadku mediów branżowych zdecydowanie naczele znajduje się Computerworld (29,7%). Trzy kolejne media, któreuzyskały podobną ilość wskazań, to Networld (wymieniło go 10,9%respondentów), CRN i Chip (obydwa po 9,4%).

Kolejnym obszarem, ocenianym przez badanych, była współpraca zagencjami public relations, którą realizuje lub w przeszłościrealizowało 44% badanych. Najczęściej zlecane na zewnątrz zadania,to organizacja spotkań prasowych (75%) oraz prowadzenie biuraprasowego (71%). Przy wyborze agencji najczęściej branym pod uwagęczynnikiem jest polecenie znajomych oraz cena za usługi, przy czymwiększe znaczenie dla respondentów ma rekomendacja. W dalszejkolejności często wskazywanymi czynnikami są eksperci, którzywspółpracują z agencją oraz kreatywne pomysły, jakimi może się onapochwalić.

Respondenci spontanicznie wskazywali również nazwy agencji,które zaprosiliby do przetargu na obsługę public relations. Naagencje ITBC Communication oraz Rowland Communications wskazałoniemal 11% badanych przedstawicieli firm. Pierwsza z tych agencjiotrzymała również najwięcej wskazań dziennikarzy (13%) jakonajlepsza agencja, co potwierdza jej silną pozycję w sektorzenowych technologii.

Badania "Działania Public relations w sektorze nowychtechnologii" zostały przeprowadzone w kwietniu-maju 2007 roku przezZakład Public Relations Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania wRzeszowie. Baza dziennikarzy do badania liczyła około 250, zktórych 55 odesłało wypełnione kwestionariusze. Baza firm doraportu liczyła 623 firmy, z których 402 wyraziły zgodę naotrzymanie kwestionariusza i udział w badaniu - ostatecznieuzyskano 64 wypełnione kwestionariusze. Zastosowano metodę badańsondażowych i dwie techniki badawcze: ankietę online wypełnianąsamodzielnie przez respondenta oraz metodę wywiadu telefonicznegowspomaganego komputerowo - CATI. Autorem pomysłu projektubadawczego jest dr Dariusz Tworzydło, kierownik Zakładu PublicRelations w WSIiZ.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"