Komisja Etyki Reklamy zajmowała się skargą na reklamę lodów Kaktus sprzed pół roku. Dotyczyła ona posta opublikowanego na profilu "Republika Kaktusa" na Facebooku, a także widocznego na stronie donald.pl. W centrum grafiki znajdował się lód Kaktus z wypływającym sokiem oraz hasło z modyfikacją powiedzenia "Środa dzień loda".
W ocenie autora skargi, zdjęcie było bardzo dwuznaczne, a reklama wulgarna. "Pewnie miała być zabawna, a wyszła dość obrzydliwa i na poziomie humoru tzw. wuja z wąsem" – czytamy w skardze.
Zdaniem KER przekaz łączył dwuznaczny slogan z wizualizacją odnoszącą się do seksualności. Zespół ocenił, że zabrakło należytej staranności oraz poszanowania dobrych obyczajów i odpowiedzialności społecznej.
Podtekst seksualny w reklamie lodów Koral
Skarżący konsument wskazał, że reklama wykorzystuje podtekst seksualny i jest wulgarna. Zespół przyjął perspektywę przeciętnego konsumenta w mediach społecznościowych, uwzględniając zróżnicowanie wieku i wrażliwości odbiorców. Podkreślono, że to odbiór społeczny ma kluczowe znaczenie przy ocenie przekazu.

Froneri Polska wniosła o oddalenie skargi. Spółka argumentowała, że wpis był elementem serii bieżących publikacji, a nie kampanii, i odwoływał się do powszechnie znanego powiedzenia. Firma wskazała również, że grupa docelowa to dorośli użytkownicy, a celem było pokazanie dystansu i humoru, bez intencji seksualizacji nieletnich.
Firma wskazała, że post opublikowano 3 lipca, a usunięto 4 lipca po sygnałach o niepożądanych skojarzeniach. Spółka moderowała komentarze, odpowiedziała użytkownikom i opublikowała wyjaśnienie.
KER doceniła szybką reakcję i działania korygujące, ale zaznaczyła, że ocenia stan z chwili emisji reklamy.











