KER: reklama Toyoty z Włodzimierzem Zientarskim wprowadza w błąd (wideo)

Spot Toyota Motor Poland, w którym Włodzimierz Zientarski w roli eksperta mówi o zaletach hybrydowych samochodów Toyoty i Lexusa, może wprowadzać w błąd co do właściwości hybryd plug-in - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Przedmiotem skargi, którą zajmowała się Komisja Etyki Reklamy, była reklama internetowa Toyota Motor Poland emitowana w ramach tzw. Auto Magazynu z udziałem Włodzimierza Zientarskiego w roli eksperta. Chodzi o spot zatytułowany "Hybryda hybrydzie nierówna", w którym Zientarski opowiada o tym, czym różnią się hybrydowe samochody plug-in Toyoty od takich samych aut innych producentów.

Zientarski opowiada m.in. o tym, że hybrydy plug-in to auta, które trzeba codziennie podłączyć do prądu, żeby z nich w pełni korzystać, a to zajmuje sporo czasu i trzeba mieć gdzie. Dodaje, że gdy takie auto się rozładuje, można jechać na silniku spalinowym, a przez to samochód więcej pali. „Dlatego wolę hybrydy Toyoty i Lexusa, bo one same się ładują w czasie jazdy”- mówi na koniec spotu Włodzimierz Zientarski, pokazywany jest też napis „Hybrydy Toyoty same ładują się w czasie jazdy”.

"Włodzimierz Zientarski wprowadza w błąd"

Autor skargi stwierdził, że wypowiedź Włodzimierza Zientarskiego wprowadza w błąd, sugerując że samochody konkurencji z napędem typu plug-in są użyteczne tylko w przypadku pełnego lub prawie pełnego naładowania akumulatorów i nie są zdolne do samodzielnego podniesienia poziomu naładowania podczas jazdy.

"W rzeczywistości samochody plug-in w przypadku rozładowania akumulatorów przechodzą w tryb działania identyczny jak klasyczne hybrydy (takie jak samochody z oferty Toyoty), a oprócz tego możliwe jest naładowanie akumulatorów korzystając z energii generowanej przez silnik spalinowy (jak w klasycznej hybrydzie) i odzyskiwanej z hamowania" - napisano w skardze.

Przedstawiciel Toyota Motor Poland odnosząc się do zarzutów podkreślił, że zaskarżona reklama nie zawiera żadnego porównania z hybrydami typu plug-in, wobec czego trudno się odnieść do jakichkolwiek zarzutów merytorycznych, co w konsekwencji oznacza, że skarga jest całkowicie bezzasadna.

Naruszono Kodeks Etyki Reklamy

KER dopatrzyła się w reklamie naruszeń Kodeksu Etyki Reklamy. Uznała, że spot nadużywa zaufania odbiorców i wykorzystuje ich brak doświadczenia lub wiedzy, gdyż częstotliwość ładowania zależy od przebiegu km, stylu jazdy, zasięgu i innych czynników, a sformułowanie sugerujące, iż hybrydy plug-in muszą być codziennie ładowane jest nadużyciem.

- Dodatkowo wypowiedź Pana Zientarskiego „(…) Dlatego wolę hybrydy Toyoty i Lexusa, bo one same się ładują w czasie jazdy (…)” oraz napis na ekranie „Hybrydy Toyoty same ładują się w czasie jazdy” mogą wprowadzać odbiorców w błąd w odniesieniu do istotnych cech, w tym w szczególności co do sugerowania wyłącznych właściwości reklamowanego produktu, w świetle faktu, że hybrydy plug-in także ładują się podczas jazdy oraz, że Toyota jest również producentem hybryd plug-in - stwierdziła Komisja Etyki Reklamy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu