Reklamodawcy w digitalu stawiają na media społecznościowe kosztem wyszukiwarek

W tym roku o 7 punktów procentowych rdr. spadło wykorzystanie przez reklamodawców kanałów opartych na wyszukiwarkach. Zyskują na tym media społecznościowe, takie jak TikTok i Facebook. Wykorzystanie kanałów afiliacyjnych pozostaje bez większych zmian - wynika z raportu Multichannel Marketing Report 2023 (MMR) przygotowanego przez DataFeedWatch.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Reklamodawcy w digitalu stawiają na media społecznościowe kosztem wyszukiwarek
fot. Shutterstock.com

Dane z raportu DataFeedWatch pochodzą z ponad 60 krajów, głównie europejskich, i 20 sektorów biznesowych.

- W tym przypadku reklama typu pay-per-click reaktywnie podąża za klientami. Najbardziej imponujący wzrost można zaobserwować w przypadku TikToka, ale większość dużych kanałów społecznościowych zwiększyła swój udział w reklamach kosztem kanałów wyszukiwania, takich jak Google czy Bing” – podsumowuje Jacques van der Wilt, dyrektor generalny ds. marketingu w DataFeedWatch.com należącego do Cart.com.

Wyszukiwarki a zmiany w reklamach społecznościowych

Według badania MMR 2023 przeprowadzonego na ponad 16 000 sklepów internetowych z ponad 60 krajów z dwudziestu głównych branż e-commerce, zaobserwować można wyraźną tendencję: kanały oparte na wyszukiwarkach mają mniej reklam o ponad 7 punktów procentowych, natomiast kanały mediów społecznościowych więcej o ponad 3 punkty procentowe.

Zmiana ta z jednej strony wynika ze zmniejszenia ogólnej liczby reklam w latach 2022–2023, a z drugiej z przeniesienia budżetów do kanałów społecznościowych.

Chociaż ogólny trend pokazuje spadek wykorzystania kanałów wyszukiwania przez reklamodawców detalicznych na rzecz kanałów społecznościowych, nadal istnieją duże różnice w każdej branży. Przykładowo, detaliści z branży odzieżowej coraz częściej zwracają się do Google, a ich udział wzrósł z 41,38 proc. w 2022 r. do 47,5 proc. w 2023 r. Sugeruje to rosnącą preferencję dla sprawdzonych platform reklamowych. TikTok również zyskał popularność jako znacząca platforma reklamowa dla branży modowej. W ciągu ostatniego roku reklamodawcy podwoili wykorzystanie TikTok w swoich strategiach reklamowych.

Z kolei sektor elektroniczny staje się coraz bardziej otwarty na spersonalizowaną reklamę z niestandardowymi kanałami zwiększenie swojego udziału z 25 proc. do 29 proc. w latach 2022–2023.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rosnie-odsetek-kupujacych-online-tylko-co-piata-osoba-korzysta-z-social-commerce ##

W sektorze zdrowie i uroda kanały głównego nurtu, takie jak Google Shopping i Facebook, stają się coraz bardziej popularne, a udział Zakupów Google w latach 2022–2023 wzrośnie o ponad 11 punktów procentowych. Kanały niestandardowe odnotowały spadek o prawie 10 punktów procentowych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów