Reputacja i wartości firmy cenne dla pracowników. Czego oczekują wobec postcovidowego rynku pracy?

Jak wynika z badania Klubu Dyrektorek i Dyrektorów PR (KDPR) - działającego przy Związku Firm Public Relations - zrealizowanego we współpracy z Kantar Polska, w ocenie menedżerów HR oraz dyrektorów odpowiedzialnych za kluczowe zespoły i/lub obszary zarządzania z czołowych polskich firm, wynika, że zatrudnieni oczekują przede wszystkim zapewnienia work-life balance (97 proc.) oraz możliwości wyboru między pracą zdalną a stacjonarną (94 proc.). Kluczową zmianą zauważoną przez pracodawców wśród pracowników po pandemii, jest większa gotowość do zmiany pracy oraz wyższe wymagania płacowe.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Reputacja i wartości firmy cenne dla pracowników. Czego oczekują wobec postcovidowego rynku pracy?
Fot. Pixabay

Klub Dyrektorów i Dyrektorek PR, działający przy Związku Firm Public Relations, przeprowadził badanie „Postawy pracownicze post-Covid”, którego celem było zmapowanie potrzeb pracowników oraz zmian w postpandemicznym rynku pracy. Badano także, jak funkcjonuje w firmach komunikacja wewnętrzna i jak jest ona oceniania wśród zatrudnionych. Ankietowanymi byli menedżerowie HR i dyrektorzy odpowiedzialni za kluczowe zespoły i/lub obszary zarządzania w firmach reprezentujących różne sektory gospodarki z największych polskich miast.

- Okres pandemii mocno zweryfikował nie tylko oczekiwania pracowników wobec organizacji i oferowanych benefitów pozapłacowych, ale również dotychczasowe podejście pracodawcy. Nasze badanie eksperckie pokazało, że ostatnie lata zmieniły nie tylko postawę pracownika wobec firmy czy samego stanowiska, ale również jego świadomość i przywiązanie do organizacji - podkreśla Justyna Gościńska-Bociong, dyrektorka ds. komunikacji i marki korporacyjnej Medicover.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zmiany-na-rynku-pracy-nowe-modele-pracy ##

Czego oczekuje dziś pracownik od pracodawcy?

Respondenci badania wskazali, że pracownicy na dzisiejszym rynku pracy cenią sobie głównie benefity związane z finansami i organizacją pracy pozwalającą na łączenie obowiązków zawodowych z życiem prywatnym. 98 proc. pytanych odpowiada, że zatrudnieni oczekują płacy na poziomie rynkowym lub wyższym. Zdecydowana większość respondentów wskazuje na work-life balance (97 proc.) oraz możliwości wyboru między pracą zdalną a stacjonarną (94 proc.).

grafika

- W ostatnich latach nastąpiła znacząca zmiana w modelu pracy, a wiele organizacji wprowadziło zdalną formułę, dzięki której pracownicy mogą wykonywać swoje obowiązki poza siedzibą firmy. Ten trend, znacząco przyspieszony przez pandemię, a teraz już mocno uregulowany prawnie, pozostanie z nami na dłużej, ponieważ tego oczekują sami pracownicy. Potwierdza to wiele badań opinii, w tym nasze autorskie badanie eksperckie, zgodnie z którym praca zdalna coraz częściej staje się naturalną formą wykonywania obowiązków zawodowych - mówi Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektorka Komunikacji Wewnętrznej Nationale-Nederlanden.

W badaniu zapytano także o stosunek do postulatu czterodniowego tygodnia pracy. W badaniu Klubu Dyrektorek i Dyrektorów PR, 13 proc. respondentów odpowiada „zdecydowanie tak” na pytanie, czy jest to poszukiwana przez pracowników korzyść, dalsze 29 proc. „raczej tak”, a 53 proc. „ani tak, ani nie”.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/niedobor-pracownikow-it ##

Pracuj skąd chcesz. O benefitach pracowniczych

Klub Dyrektorek i Dyrektorów sprawdził także, co robią pracodawcy, by podtrzymać lojalność i zaufanie pracowników na współczesnym, tak konkurencyjnym rynku pracy. Zdecydowanie najczęstszą odpowiedzią jest oferta pracy zdalnej z domu, wskazywana przez 44 proc. respondentek i respondentów. Ponad jedna trzecia firm stawia na benefity pozapłacowe, takie jak opieka medyczna, dodatkowe przekąski czy bony na rozrywkę kulturalną.

grafika

Co czwarty odpowiadający na pytanie o metody utrzymania zaangażowania i lojalności wskazuje metody budujące transparentność - możliwość prezentacji wyników firmy, gotowość do rozmów kierownictwa, atrakcyjna misja i wartości firmy.

- Każda firma powinna być świadoma wyzwań, które przyniosły nam ostatnie lata i umiejętnie na nie odpowiadać. Widać to chociażby po szybkim dopasowaniu korporacji do zmieniającego się modelu pracy (szczególnie w przypadku pracowników biurowych). Hybrydowy model nie dziwi już nikogo. Po stronie pracownika to „must-have” i jedno z podstawowych pytań, które pojawia się na rozmowie rekrutacyjnej. Po stronie pracodawcy informacja „na stałe” wpisana w ogłoszenia rekrutacyjne - wskazuje Justyna Gościńska-Bociong, dyrektorka ds. komunikacji i marki korporacyjnej Medicover.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mozliwosci-sztuczna-inteligencja-zmiany-rynek-pracy-ktore-zawody-koniec-znikna-dlaczego ##

Pracownik nie zawaha się pożegnać z firmą

W badaniu sprawdzono też, jak w ostatnim roku z perspektywy pracodawców zmieniły się relacje pracowników z firmami. Wyniki pokazują, że najbardziej zauważany jest wzrost potrzeby tzw. work life integration tj. elastycznych godziny pracy, łączenia życia prywatnego z zawodowym (73 proc).

Coraz więcej osób śmiało negocjuje także warunki zatrudnienia - niemal trzy czwarte respondentów przyznaje, że zauważa wzrost oczekiwań płacowych swoich zespołów. Ponad połowa widzi, że pracownicy nie boją się podejmować decyzji o zmianie pracy. Po 16 proc. badanych dostrzega wzrost oczekiwań benefitów pozapłacowych oraz, co interesujące, informowania o stanie i sytuacji firmy na rynku.

grafika

- Aż 56 proc. pytanych w naszym badaniu zauważa, że pracownicy chętniej i łatwiej zmieniają pracę. Czy to efekt i pozostałość trendu „the Great Resignation” z jakim pandemiczny świat mierzył się w 2020 roku? Jedno jest pewne – przed erą normalizacji pracy hybrydowej, kiedy praca w biurze od poniedziałku do piątku była codziennością, odsetek pracowników rozważających zmianę pracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy był średnio o połowę niższy niż dziś - analizuje Agnieszka Kępińska-Sadowska, dyrektorka komunikacji wewnętrzne w firmie Haleon.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiekszosc-polskich-przedsiebiorstw-zatrudnia-obywateli-ukrainy ##

Komunikacja wewnętrzna kluczem do relacji z pracownikami

- Działy PR i komunikacji powinny zadbać o jasne i skuteczne komunikowanie celów i planów firmy, tak, aby każdy miał świadomość, w którym kierunku zmierza organizacja i móc przełożyć to na swoją codzienną pracę. Istotne jest także to, aby umożliwić pracownikom wyrażanie swoich pomysłów i potrzeb. Kultura organizacyjna, a co za tym idzie komunikacja może być budowana poprzez różne inicjatywy, które pozwolą pracownikom nawiązać więzi i zintegrować się z zespołem, niezależnie od tego, czy pracują zdalnie czy w biurze - radzi Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji wewnętrznej, Nationale-Nederlanden.

Badanie „Postawy pracownicze post-Covid” zostało przeprowadzone przez Kantar Polska na grupie N=55 w czerwcu i lipcu 2022 roku na zlecenie Klubu Dyrektorek i Dyrektorów PR. Najwięcej ankietowanych to eksperci zajmujący się: komunikacją wewnętrzną (55 proc.), zarządzeniem firmą (49 proc.), organizacją wydarzeń w firmie (44 proc.), rozwojem pracowników (38 proc.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów