Rok 2018 w mediach społecznościowych, co wydarzy się w 2019? (podsumowanie)

W kolejnej odsłonie naszej serii podsumowań bieżącego roku w mediach i marketingu prezentujemy pierwszą część komentarzy o mediach społecznościowych. Komentują przedstawiciele agencji marketingowych i wydawców.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-internetowy-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019-agencje,7171183463188097a ##

Robert Bednarski, dyrektor Facebooka w Europie Środkowej i Wschodniej

Wydarzenie roku2018 rok upłynął w Facebooku pod znakiem społeczności. W lutym zorganizowaliśmy w Londynie pierwszy w Europie Facebook Communities Summit, czyli inspirujące spotkanie twórców społeczności z całego regionu, którzy wykorzystują naszą platformę do mobilizowania ludzi wokół spraw, które są dla nich ważne. Po spotkaniu w Londynie zorganizowaliśmy szereg lokalnych inicjatyw dla społeczności w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

W Polsce najważniejszym wydarzeniem minionego roku było dla nas otwarcie Przestrzeni from Facebook - centrum dedykowanego lokalnym społecznościom, szkoleniom i publicznej debacie. Od otwarcia 22 maja odwiedziło nas ponad 8 000 gości, w gościnnych progach Przestrzeni zorganizowano 158 wydarzeń. Przestrzeń from Facebook realizuje także bezpłatne projekty szkoleniowe, które odbywają się nie tylko w Warszawie, ale na terenie całej Polski i są skierowane m. in. do przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw, osób wchodzących na rynek pracy czy organizacji pozarządowych. Program Rozwój Kompetencji Cyfrowych skierowany jest do osób u progu kariery zawodowej i ma na celu rozwinięcie ich umiejętności cyfrowych. Program Akademia Dobrej Komunikacji ma na celu wspieranie organizacji pozarządowych w obszarze kompetencji organizacyjnych i cyfrowych w mediach społecznościowych. Pozyskana wiedza pozwoli organizacjom z całej Polski, które biorą udział w szkoleniach efektywniej prowadzić i promować swoją działalność, jak również skuteczniej pozyskiwać fundusze oraz budować relacje z biznesem.

Sukces rokuBliska współpraca z klientami pozwala obserwować, a czasem nawet dokładać małą cegiełkę do sukcesów wielu firm, jednak największą satysfakcję sprawiło mi przekroczenie kwoty miliarda dolarów zebranych za pomocą Facebooka na cele społeczne przez organizacje z całego świata. Już w 2015 roku udostępniliśmy narzędzia, dzięki którym ludzie i organizacje mogą zbierać środki na ważne dla nich cele bezpośrednio na naszej platformie, a od ubiegłego roku przycisk Przekaż datek, zbiórki charytatywne oraz zbiórki urodzinowe na rzecz organizacji pozarządowych dostępne są również w Polsce.  Na całym świecie w zbiórki na Facebooku - organizując je lub wpłacając na nie pieniądze - zaangażowało się dotychczas już 20 milionów ludzi.

Porażka / rozczarowanie rokuZ perspektywy Facebooka bez wątpienia największym wyzwaniem było wykrycie nieuprawnionego wykorzystania danych osób korzystających z naszej platformy. Doniesienia na ten temat uświadomiły nam z pełną mocą, że choć narzędzia, które tworzymy mogą łączyć ludzi, pomagać w budowaniu społeczności i polepszać życie ludzi, to jednak nie uczyniliśmy wystarczająco, aby zagwarantować, że nie zostaną wykorzystane również do złych celów. Jesteśmy winni każdemu, kto korzysta z Facebooka, że będziemy chronić jego dane i bardziej otwarcie mówić o tym, w jaki sposób to robimy. Na szczęście intensywnie zwiększyliśmy nasze wysiłki w obszarze bezpieczeństwa i prywatności jeszcze na długo przed upublicznieniem informacji na temat naruszeń ze strony Cambridge Analytica. Jesteśmy w trakcie wielkiego, rozłożonego na lata wysiłku, a zabezpieczenia które wykorzystujemy w celu ochrony osób korzystających z naszych platform są z każdym miesiącem coraz doskonalsze.

Człowiek rokuTen rok upływał pod znakiem społeczności, a za każdą z nich stoi aktywna, zdeterminowana, pozytywnie nakręcona osoba, która zaraża ludzi wokół siebie entuzjazmem i wiarą, że oddolne inicjatywy mogą zmieniać świat. Chciałbym docenić wszystkich twórców społeczności, których poznałem w tym roku, a jeśli mam wskazać jedną, niech będzie to Atena Boca, która została finalistką naszego Facebook Community Leadership Program reprezentując region Europy Środkowej i Wschodniej. Atena założyła w Rumunii grupę dla matek na Facebooku, gdy sama przeżywała trudne chwile po urodzeniu dziecka. Obecnie jej społeczność liczy ponad 50 000 osób i jest największą tego typu grupą w Rumunii, dostarczając wiedzę i wsparcie potrzebującym tego matkom.

Serwis / kampania / projekt rokuJestem pod wrażeniem sukcesu agencji Ogilvy&Mather, która zgarnęła w Cannes aż 13 Lwów za digitalową kampanię dla Greenpeace przeciwko wycince Puszczy Białowieskiej. Kreacja tej kampanii została oparta na grze Minecraft, w której odwzorowano całą Puszczę Białowieską. Dzięki temu komunikat mógł dotrzeć do zupełnie nowych grup odbiorców. W rezultacie kampania miała realne przełożenie na społeczną świadomość problemu, a także, jak podkreślają autorzy - na ograniczenie wycinki puszczy. Facebook był istotnym elementem kampanii przygotowanej przez Ogilvy&Mather i osobiście się cieszę, że nasza platforma miała swój udział w jej efektach.

Premiera, nowość rokuW połowie tego roku rozszerzyliśmy na cały świat, w tym także Polskę, dostępność platformy Watch. Ludzie mogą na niej znaleźć w jednym miejscu treści swoich ulubionych twórców, a jednocześnie dyskutować o nich ze swoimi przyjaciółmi, innymi fanami czy z samymi twórcami. Dostępność platformy Watch na całym świecie to odpowiedź na wielką i stale rosnącą popularność formatu wideo. Już teraz ludzie korzystający z naszej platformy mogą oglądać filmy bezpośrednio w Aktualnościach, w Relacjach swoich znajomych czy na platformach Instagram TV oraz Watch, a Cisco przewiduje, że w 2020 ten format będzie odpowiadał za 75 proc. całego ruchu w Internecie. Watch stale rośnie, pojawia się tam co raz więcej treści na wyłączność i dzięki wielkiej popularności formatu wideo z czasem może się stać równie istotnym elementem serwisu co Aktualności, Grupy czy Wydarzenia.

Trend rokuKomunikatory rozwinęły się niemal w osobny ekosystem, a w ostatnim roku zostały już w pełni zaadaptowane przez marki i firmy. Ludzie codziennie wysyłają około 100 miliardów wiadomości za pomocą naszych aplikacji. Ponad 10 miliardów wiadomości miesięcznie krąży pomiędzy ludźmi, a firmami. Od czasu powstania platformy Messenger, uruchomiono już 300 tys. botów pomagających w bieżącej komunikacji z klientami, a 200 tys. deweloperów codziennie pracuje nad ich rozwojem.

Na przykład firma AXA, jeden z największych ubezpieczycieli na świecie, wykorzystała Messengera do komunikacji na żywo ze swoimi klientami. Wyniki już teraz robią wielkie wrażenie - udało się zredukować czas odpowiedzi o 95 proc. i teraz wynosi on niecałe 5 minut, co mogłoby być irytujące w przypadku klasycznej infolinii, a zupełnie nie jest w przypadku komunikatora. Dzięki automatyzacji możliwe będzie dalsze skracanie czasu i podnoszenie jakości odpowiedzi - z korzyścią dla firm i ich klientów.

Prognoza na 2019 rokZarówno w Polsce jak i globalnie, obserwujemy stale rosnącą popularność Relacji. Osoby korzystające z naszych serwisów każdego dnia wysyłają ich ponad miliard. Źródło tego trendu leży w tym, że ludzie chcą dzielić się ulotnymi sprawami w zabawny, niezobowiązujący sposób. Choć dopiero niedawno otworzyliśmy Relacje dla naszych partnerów reklamowych, eksplozja popularności tego formatu została już zauważona przez marki i firmy, które z sukcesami zaczęły korzystać z nowych możliwości. Dziś 1 na 3 najpopularniejszych Relacji na Instagramie została stworzona przez markę. Zdajemy sobie również sprawę, że samo udostępnienie formatu to nie wszystko, dlatego pracujemy nad tym, by było łatwo z niego skorzystać. Mogę podać przykład marki Pandora, która użyła narzędzia dostosowującego tradycyjne, horyzontalne kreacje wideo do pionowego formatu Relacji na Instagramie obniżając w ten sposób koszty kampanii o 10 proc. Spodziewam się, że w 2019 trend wykorzystania Relacji jeszcze bardziej się nasili.

Natalia Skrzypek, social media stack leader w Dentsu Aegis Network Polska

grafika

Wydarzenie rokuNa świecie gigantyczna skala akcji #meetoo oraz duża popularność mistrzostw świata w piłce nożnej. W Polsce wybory samorządowe, które odbiły się szerokim echem w mediach społecznościowych szczególnie na Twitterze i boom na używanie formatu Stories zarówno przez użytkowników, influencerów jak i przez marki.

Sukces rokuStories - streamujemy na potęgę my, jako zwykli użytkownicy, streamują influencerzy, streamują marki i nie wygląda, jakby przez najbliższe kilkanaście miesięcy trend ten miał się zatrzymać. Stories jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się formatów nie tylko na świecie, ale również lokalnie, w tym w Polsce. Nie tylko korzystamy z natywnych możliwości oferowanych przez format i streamujemy crossplatformowo na Instagramie, Messengerze czy Facebooku, ale też korzystamy z opcji na żywo czy jednoczesnego streamowania ze znajomymi. Już teraz prognozuje się, że Stories w ekosystemie Facebooka niebawem uzyska status samodzielnej aplikacji, co zwiększy i otworzy kolejne możliwości dla reklamodawców. Ja jestem na tak.

A dodatkowo cieszy fakt, że zarówno w Polsce jak i na świecie obserwujemy coraz więcej innowacyjnych kampanii wykorzystujących rozwiązania na żywo, VR, AR czy technologię 3D, pozwalających wybić się z clutteru komunikacyjnego, zainteresować odbiorców i przede wszystkim wyznaczać nowe, masowe trendy w komunikacji.

Porażka / rozczarowanie rokuInstagram TV. Póki co nie widzę zastosowania formatu vs Instagram Stories. Jednocześnie na rynku nie widać również dobrych benchmarków wykorzystania formatu. Trzymam kciuki za wszystko, co w obszarze mediów społecznościowych związane jest z wideo. ale dopóki Instagram TV nie odróżni się od Stories i nie będzie mocniej promowany, nie wieszczę mu szybkiego sukcesu.

Człowiek rokuKobiety, użytkowniczki w social media - zwykłe dziewczyny, celebrytki, influencerki, aktorki, piosenkarki itd. Dzięki akcjom społecznym takim jak #meetoo czy chociażby #thisisnotconsent z ostatnich tygodni, które silnie wybrzmiały w mediach społecznościowych nie boję się stwierdzić, że nie tylko social media, internet ale cały świat był w tym roku kobietą.

Serwis / kampania / projekt rokuDla mnie w tym roku ważne i warte podkreślenia w Polsce były kampanie społeczne, szczególnie te, które nawiązywały do lokalnych społeczności, jak na przykład IKEA po sąsiedzku, te które podkreślały istotę regularnych badań, jak na przykład kampania Fundacji Rak’n’Roll „Mam coś do nich” czy wszelkie inicjatywy nawiązujące do wydarzeń historycznych, rozprzestrzeniające się jak burza w social media np. wsparcie Powstańców w rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. To te inicjatywy, w których czuć, że my Polacy potrafimy nawet w social media dać wiele dobrego od siebie. Osobiście, z uwagi na odwagę i innowacyjność i zupełnie nieskromnie, kampania, w której miałam okazję uczestniczyć czyli Nowa Bovska Fabia Live z pierwszą w Polsce, realizowaną na żywo i na jednym ujęciu 60-sekundową reklamą w TV i Internecie dla marki Skoda.

Na świecie na pewno globalna kampania marki Adidas we współpracy z organizacją Parley for the Oceans promująca pierwszy model buta, wykonanego w 100 proc. ze śmieci odzyskanych z oceanów.

Premiera, nowość rokuZarówno w Polsce, jak i na świecie TikTok, a poprzednio Musical.ly czyli platforma w ramach, której użytkownicy tworzą krótkie, 15-sekundowe nagrania zmiksowane z popularną muzyką. Efektami, które uda nam się uzyskać w TikToku, możemy się dzielić, także udostępniając je na innych platformach społecznościowych. Platforma o fenomenie globalnym, w październiku według danych dotyczących pobrań aplikacji w Stanach Zjednoczonych od Sensor Tower prześcignęła dynamiką rozwoju wszystkie inne platformy społecznościowe w tym Instagram. Na pewno warto rozważyć już teraz obecność komunikacyjną na platformie w 2019 roku.

Trend rokuStories, Stories, Stories. Najlepiej w wydaniu z influencerami. I na żywo. Coraz silniej widać też trend na instant messaging z wykorzystaniem popularnych komunikatorów, głównie tych z ekosystemu Facebooka (Messenger i Whatsapp) oraz, co bardzo mnie cieszy, na gaming i e-sport, jako nowy, jeszcze pozbawiony clutteru komunikacyjnego obszar dla reklamodawców.

Prognoza na 2019 rokPrognozą, ale jednocześnie moją dużą obawą, związaną z ciągłymi atakami hackerskimi, rozprzestrzeniającymi się fake newsami i wciąż, mimo dużych wysiłków gigantów, problemami związanymi z niedozwolonym contentem w social media jest transparentność i „demokratyczność” social media. Z założenia „wolne” i dostępne w większości za darmo i o globalnym zasięgu platformy zderzają się z rzeczywistością i pytaniem otwartym jest, czy nie zmieni się ich kształt i dostępność.

Lokalnie, w Polsce, cieszy na pewno estymowany dynamiczny rozwój social media pod kątem wydatków i „ważności” medium dla marketerów na najbliższe dwa lata.

A z trendów? Poza wymienionymi już wcześniej e-sportem, trendem na Stories czy coraz to śmielszym wykorzystaniem przez reklamodawców nowych rozwiązań typu VR, 3D, AR dużego potencjału upatruję w wideo, ale w dłuższych formach, bliskich formom serialowym i jednocześnie trendzie na binge watching oraz platformach, które skradną serce młodym - pokoleniu Z i dochodzącemu powoli do głosu w internetowym świecie pokoleniu Alpha.

Jednocześnie marzy mi się, żeby to był rok, w którym do duopolu Facebooka i Google dołączy Amazon a formaty shopping commercowe w social media wreszcie pozwolą nam udowadniać, że „social media naprawdę sprzedają”.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi osób z Brand24, Social Lama, Gazeta.pl, Biura Podróży Reklamy, Plej, MOSQI.TO, ContentHouse i WebTalk

Michał Sadowski, prezes Brand24

Wydarzenie rokuApple osiągnęło kapitalizację 1 biliona dolarów jako pierwsza amerykańska spółka w historii.

Sukces rokuW Polsce jako duży sukces postrzegam premierę gameplay'ów gry „Cyberpunk 2077”, debiut giełdowy TenSquareGames oraz pierwszy zjazd na nartach z K2 autorstwa Andrzeja Bargiela.

Porażka / rozczarowanie rokuNic nie przychodzi mi do głowy.

Człowiek rokuNa Świecie to Elon Musk za nieugiętą walkę o uniezależnienie się od energii opartej na paliwach kopalnianych. W Polsce to Stefan Batory, twórca Booksy, usługi internetowej która rozwija się w spektakularnym tempie.

Serwis / kampania / projekt rokuSpaceX wysyłające Roadstera Tesli w kosmo.

Premiera, nowość rokuGoogle z ich usługą potrafiącą wykonywać rozmowy telefoniczne, które do złudzenia przypominają ludzką mowę.

Trend rokuBoty i szeroko pojęta automatyzacja we wsparciu komunikacji z klientem. Dodatkowo, jako cichy trend dostrzegam rosnące zainteresowanie hurtowniami danych, dzięki którym firmy są w stanie tworzyć lepsze prognozy, ale też przewidywać zachowania istniejących klientów.

Prognoza na 2019 rokJeszcze większy boom na boty i techniki związane ze sztuczną inteligencją i AI. Jestem też przekonany, że coraz więcej firm z Fortune 5000000 będzie uruchamiało narzędzia analityczne, pozwalające lepiej zrozumieć klienta oraz w niektórych przypadkach, przewidywać jego ruchy.

Martyna Borowik, head of social media w Social Lama

grafika

Wydarzenie rokuZ perspektywy specjalistki social media jednym z najciekawszych wydarzeń minionego roku było otwarcie w Warszawie Przestrzeni Facebooka. Miałam przyjemność gościć w tym centrum szkoleniowym. Jest to naprawdę wartościowa inicjatywa skierowana do małych i średnich przedsiębiorców, którzy nie mają wiedzy, umiejętności lub pomysłu jak rozwijać swój biznes za pomocą mediów społecznościowych.

Ktoś mógłby mi zarzucić, że chwalę konkurencję - przedsiębiorca sam się nauczy sociali zamiast zlecić to mi. Ja jednak doceniam wyedukowanych klientów, z którymi można robić jeszcze więcej. Współpraca oparta na wymienianiu się doświadczeniami, otwartości i zderzeniu różnych perspektyw - marketera i przedsiębiorcy - może być naprawdę bardzo owocna.

Sukces rokuAfera Cambridge Analytyca - nie, nie pomyliłam się. To moja odpowiedź na pytanie o sukces, a nie porażkę czy rozczarowanie. Sukces dziennikarzy, którzy ją wykryli oraz nas, jako użytkowników mediów społecznościowych.  

Afera spowodowała, że przywiązujemy większą wagę do prywatności i ochrony danych osobowych, a sami twórcy platform społecznościowych są zmuszeni do większej transparentności i odbudowy zaufania, jeżeli chcą, aby ich biznesy przetrwały.

Porażka / rozczarowanie rokuPorażką roku jest dla mnie fakt, że w dobie internetu i mediów społecznościowych marki nadal nie nauczyły się, że kopiowanie zawsze zostanie dostrzeżone i mocno nagłośnione. Przykładami tegorocznych kryzysów wizerunkowych, które zostały spowodowane kradzieżą cudzego pomysłu (a przynajmniej bardzo mocną inspiracją) są W. Kruk oraz Netia.  

Wzajemne inspiracje od lat można zauważyć również w obrębie samych mediów społecznościowych. Tegoroczna nowość mająca być instagramowową odpowiedzią na YouTube, czyli IGTV, nie chwyciła.

Człowiek rokuCzłowiekiem roku 2018 jest dla mnie… człowiek. Nie nazwę go z imienia i z nazwiska, gdyż uważam, że każdy jest równie ważny i wpływowy. Spadająca liczba wysokobudżetowych, kreatywnych akcji z influencerami to odzwierciedlenie tego trendu.  

Facebook nabrał charakteru forum dyskusyjnego, gdzie w grupach tematycznych wymieniamy opinie na temat określonych usług czy produktów. To na tych opiniach markom najbardziej zależy, gdyż one są bardziej wiarygodne. Płatne kampanie z udziałem blogerów czy youtuberów dają fajny efekt wizerunkowy, ale czy sprzedają? Stąd też coraz częstsze próby marketerów nawiązania współpracy komercyjnej z takimi społecznościami.

Potwierdzeniem mojej tezy jest także rosnąca popularność podcastów oraz takich kanałów na YT jak Imponderabillia czy 7 metrów pod ziemią. Odbiorcy coraz chętniej sięgają po wartościowe, merytoryczne rozmowy, niekoniecznie ze znanymi z internetu czy mediów celebrytami. Dowodem na to jest liczba wyświetleń wymienionych kanałów - od kilkudziesięciu tysięcy do nawet kilku milionów.

Serwis / kampania / projekt rokuNie jest łatwym zadaniem wskazać projekt roku, jednak zdecydowałam się postawić na akcję Noizz.pl i Arety Szpury „Tu pijesz bez słomki”. Czy powaliła mnie swoją kreatywnością na kolana? Nie. A może zaskoczyła montażem? Wykorzystała nowe technologie? Była zabawna, zaskakująca, nowatorska? Nie, nie, nie. Była wręcz kontrowersyjna, wiele osób zarzucało autorom spłycenie problemu. Ja jednak doceniam jej prostotę i wirusowość (1,5 mln wyświetleń na Facebooku), ale przede wszystkim – realny wpływ na biznes. Słomka jest tu symbolem, bo wiadomo, że aby mieć pozytywny wpływ na środowisko, należałoby się pozbyć wszelkiego plastiku, jednak widzę, że ten symbol działa. Knajpy - zarówno te oparte na ekologii i zdrowej żywności, jak i zwykłe sieciówki wykorzystują ten trend i ogłaszają publicznie, że pozbywają się słomek lub zmieniają je na wielorazowe. A więc projektem roku ogłaszam ten, który okazał się w moim odczuciu najbardziej wpływowy.

Premiera, nowość rokuW minionym roku nie było rewolucji i nie zmieniły się wielce ani trendy, ani sposób korzystania z mediów społecznościowych. Komunikacyjnie marki także nie zaskoczyły. To, co moim zdaniem może mieć realny wpływ na trendy w kolejnych latach, to potrzeba kontrolowania czasu spędzanego w social mediach. I właśnie to udogodnienie uważam za najciekawszą nowość.

Zuckerberg wprowadził na swoich platformach - Instagramie i Facebooku - możliwość sprawdzenia dziennego i średniego czasu jaki poświęcamy social mediom. Możemy także ustawić alerty - powiadomienie przychodzi po upływie określonej liczby minut spędzonych na przeglądaniu aplikacji. Czy to nie jest strzał w kolano? Moim zdaniem nie. Użytkownik, który dojdzie do wniosku, że traci za dużo czasu w mediach społecznościowych, sięgnie po najprostszą metodę - odinstalowanie aplikacji. Lepszą opcją dla Zucka będzie użytkownik spędzający na Instagramie czy Facebooku 10 minut dziennie niż ten, który wyloguje się na zawsze.

Trend rokuInstagram. Choć platforma funkcjonuje już niemal dekadę, to w minionym roku odnotowaliśmy prawdziwy boom na tę aplikację. Zaobserwowałam to jako marketerka, ale także rekruterka - większość młodych osób, z którymi przyszło mi rozmawiać, to właśnie Instagram wskazywała jako ulubione medium społecznościowe. Według mojego doświadczenia nigdy wcześniej nie panowała taka zgodność. Instagram coraz częściej jest także platformą, od której zaczynam research danej osoby. Jako marketerka natomiast budzi to we mnie nadzieję - klienci są coraz otwarci na wychodzenie poza Facebooka, a to z kolei sprawia, że komunikacja jest bardziej zróżnicowana, dopasowana do medium, ale także świeża – pokazuje prawdziwą, ludzką twarz marki. To odpowiedź na pojawiającą się już w poprzednich latach potrzebę komunikacji „tu i teraz”.

Drugim wyróżniającym się trendem i również odpowiedzią na potrzebę komunikacji „tu i teraz” są chatboty. Rozwój intuicyjnych narzędzi do ich tworzenia sprawił, że prosty chatbot w Messengerze to kwestia kilku kliknięć. Użytkownicy chętnie z nimi rozmawiają, gdyż otrzymują odpowiedź od razu. Są nastawieni na cel, a więc zamówienie jedzenia, rozpatrzenie reklamacji czy polecenie serialu - jest im obojętne czy tę potrzebę spełni człowiek czy program. Prognoza na 2019 rokChciałabym, żeby w 2019 roku wydarzyło się coś zupełnie odświeżającego, czego nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co sprawi, że zmieni się sposób komunikowania zarówno marek, jak i użytkowników.

Odkładając jednak marzenia na bok, nie spodziewam się rewolucji. Myślę, że dużą rolę odegra wspomniany przeze mnie czas - chcemy go oszczędzać, a więc filmy, relacje czy posty będą krótsze i bardziej konkretne. Na zasięgi będzie wpływała jakość materiałów, a nie ich ilość czy długość. Wideo na Facebooku przestanie być na siłę promowane - Mark Zuckerberg w końcu przyjmie do wiadomości fakt, że ludzie nie będą wchodzić na Facebooka po to, aby oglądać filmy tak jak na YouTube. Duże zasięgi będą więc odnotowywały tylko filmy z dużą liczbą wyświetleń.

Nowość, jaką jest możliwość dołączania fanpage’y do grup, może stanowić zwrot w stronę komunikacji, którą obserwujemy np. na Twitterze - liczy się temat, i jest nam obojętne czy odpowie marka czy człowiek. Wówczas działy social media będą stawiały przede wszystkim na wartościową moderację i research, a nie tworzenie contentu na oficjalne kanały. Drugą opcją jest „bunt na pokładzie” i masowe odchodzenie z grup, czyli ostatniej silnej funkcjonalności Facebooka. Jeżeli tak się stanie, pozostanie jedynie czekać na upadek niebieskiej platformy.

Mimo wszystko skłaniam się jednak ku pierwszej opcji. Taka forma komunikacji będzie ciekawą nowością. Skoro użytkowników nie odstraszyły reklamy na Instagramie czy w Stories, nie przeszkadzają im filmiki sponsorowane, które przerywają ulubione materiały na YouTube, nie powinny odstraszyć komentarze czy posty dodawane przez oficjalny kanał firmy na grupie.

Instagram nie zmieni się diametralnie - myślę, że będzie się w dalszym ciągu rozwijał w stronę komunikacji horyzontalnej i publikowania przede wszystkim Instastories. Aplikacja będzie dodawała nowe funkcjonalności skierowane właśnie do tego formatu. Spodziewam się nowych filtrów, możliwości dodawania notatek głosowych (tylko audio), kolaboracji z innymi aplikacjami (tak jak obecnie funkcjonuje to ze Spotify), możliwości zapisywania czy udostępniania cudzych relacji oraz dodawania linków przez wszystkich użytkowników (nie tylko tych z dużą liczbą obserwujących).

To, co może odegrać istotną rolę w kolejnych latach, to sztuczna inteligencja oraz idąca za nią automatyzacja - jeszcze mądrzejsze chatboty, nie tylko w Messengerze, ale także np. moderujące fanpage’e czy grupy.

Marta Hildebrand, kierownik ds. wzrostu w Gazeta.pl

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce ten rok obfitował w wydarzenia polityczne i sportowe, a to nimi zawsze żyją media społecznościowe, bo takie tematy budzą duże, skrajne emocje. Mundial, igrzyska olimpijskie i wybory samorządowe stawiam na równi, bo mam wrażenie, że wszystkie bitwy wizerunkowe, medialne, biznesowe czy polityczne trzeba było wygrywać przede wszystkim w mediach społecznościowych.

Na świecie wydarzeniem roku były wszystkie porażki Facebooka. Wybuch afery Cambridge Analytica, przeczołganie Marka Zuckerberga przed Kongresem Stanów Zjednoczonych i Parlamentem Europejskim czy znamienne odejście założycieli Instagrama. Nagłe i niezapowiedziane obcięcie zasięgów mediom, które latami inwestowały w obecność na Facebooku. Ujawnienie, poprzez przecieki, jak bezlitosnym graczem jest Sheryl Sandberg, której wizerunek silnej, ale sprawiedliwej liderki, zaangażowanej feministki okazuje się być sztucznie wykreowany i kompletnie nie odpowiadać rzeczywistości globalnego biznesu.

Sukces rokuMam wrażenie, że w polskich mediach społecznościowych to był kolejny rok Krzysztofa Gonciarza, który świetnie rozwija swój biznes razem z Kasią Meciński, jednocześnie podnosi poprzeczkę innym i stale zaskakuje kolejnym dużym, udanym projektem. Podobnie, na kolejne poziomy jako konglomerat medialno-biznesowy wchodzą Abstrahuje. To bardzo budujące.

Światem wstrząsnęła z kolei akwizycja i bezprecedensowa przemiana aplikacji Musical.ly w Tik Tok. Sukcesem jest to, że mimo początkowego kryzysu w mediach społecznościowych, społeczność wytrzymała to i aplikacja cały czas się rozwija. To było naprawdę niebywałe.

Porażka rokuW Polsce - ilość pracy włożonej w zaistnienie w mediach społecznościowych Patryka Jakiego vs. rzeczywiste wyniki wyborów w Warszawie.

Na świecie - rozwój Facebooka jako produktu i medium służącego do dyskusji, wymiany treści i zdjęć. Mam wrażenie, że kolejne edycje usprawnień samej platformy, Messengera i Instagrama są histeryczne, zbyt małe i zupełnie niezgrane ze sobą.

Człowiek rokuW Polsce na ten tytuł zasłużyła nie jedna, a dwie osoby - Anna i Robert Lewandowscy. To przykład przeogromnego sukcesu, prowadzonego świadomie, korzystającego z każdej dobrej okazji, budowanego ciężką pracą i spójnego wizerunkowo. Bardzo ich podziwiam i kibicuję ich przedsięwzięciom, mimo że prywatnie właściwie nie interesuję się sportem.

Na świecie, jak co roku, wybieram „polskiego człowieka”: Wiedźmina :) Choć wielki szał na tę postać jeszcze przed nami - wraz z planowanym na przyszły rok serialem Netflixa.

Kampania/projekt rokuW Polsce - kampania Allegro Smart! Fajne, nienachalne, rozciągnięte w czasie, a przez to wciągające użytkownika działania w kanałach społecznościowych znanych gwiazd, dla mnie przede wszystkim widoczne na Instagramie. Zwieńczone ostrą kampanią ogólnopolską, która wzmocniła i jednego dnia pozwoliła bez niedopowiedzeń wprowadzić nową usługę.

Na świecie - Otro.com. Za rozmach kampanii i chwytliwy pomysł na jakościowy produkt dla fanów piłki nożnej.

Premiera rokuZarówno w Polsce, jak i świecie - dodanie do aplikacji Instagram funkcjonalności e-commerce. Uważam, że to bardzo znacząca zmiana dla każdego małego i dużego biznesu, w każdym zakątku świata, gdzie Instagram jest potęgą zasięgową. Nowość „zmienia grę” i pozwala świetnie powiązać spędzanie wolnego czasu z zakupami czy też budowaniem intencji zakupowych. Jest jeszcze wiele do zrobienia na poziomie produktu, ścieżki zakupowej, integracji ze sklepami i katalogami itd., ale szlak został już przetarty.

Trend rokuSzybki rozwój i eksperymenty z treściami wideo, szczególnie w obszarze mobile. Mainstreamowe relacje live na Facebooku i YouTube, zakupy live, mobilne pionowe playery wideo, wideo w rozszerzonej rzeczywistości, naklejki i animowane filtry wideo, media społecznościowe oparte wyłącznie o wideo, coraz dłuższe i lepsze formaty wideo, nawet na urządzenia mobilne. Czy wspominałam już o wideo? Wideo.

Prognoza na 2019Coraz lepsza oferta treści wideo sformatowanych pod mobile. Będziemy w ten sposób oglądać wideo jeszcze dłużej i będzie ono coraz ciekawsze. Rozwój narzędzi e-commerce spięty z rozwojem popularności Instagrama, grup na Facebooku i komunikatorów np. WhatsAppa. Prywatność będzie często komentowanym tematem, ale nic szczególnego na rzecz konsumenta się w tym obszarze nie wydarzy, tym bardziej, jeśli popularne staną się narzędzia głosowe typu Amazon Alexa, które nam ją jeszcze bardziej odbiorą.

Agnieszka Sosnowska, CEO w Biurze Podróży Reklamy

grafika

Wydarzenie rokuNa początku 2018 roku w Polsce i na świecie wielką falę dyskusji wzbudziła zmiana algorytmów Facebooka. Mark Zuckerberg tłumaczy, że celem wprowadzonych zmian jest zwiększenie interakcji między bliskimi i znajomymi oraz powrót do korzeni portalu, jako platformy społecznościowej. Nie ma wątpliwości też, że zwiększenie wpływów z płatnej promocji nie było tylko efektem ubocznym, a zamierzonym celem. Stosowanie płatnej reklamy jest teraz jeszcze większą koniecznością, gdy chcemy prowadzić zasięgowy fanpage. Algorytmy zmieniały i zmieniają się na przestrzeni lat, także obcinanie zasięgów to nie nowość. Działania, które kiedyś przynosiły zadowalające rezultaty, dziś już niekoniecznie i trzeba się na to nastawić. W social mediach nie ma nic pewnego.

Sukces rokuInstagram jest najszybciej rozwijającym się kanałem social media pośród największych serwisów. W 2018 roku osiągnął 1 mld aktywnych użytkowników miesięcznie, a liczba ta cały czas rośnie. Najszybciej rozwijającą się częścią Instagrama jest Stories, również pod względem liczby płatnych reklam. Dla twórców aplikacji jest to ogromny sukces. Ale czas zweryfikuje czy użytkowników nie zmęczy przekombinowanie aplikacji i za duża liczba reklam przy codziennym przeglądaniu Stories.

Sukcesem jest również dynamiczny rozwój platform do influence marketingu, takich jak Reach a Blogger. Dzięki tego typu marketplace’om influencerzy mogą zarabiać na swoich kanałach socialowych.

Porażka rokuDla mnie porażką roku 2018 jest popularność patostreamów. Patostreamerzy to osoby, które w social mediach, zwykle na YouTubie, prowadzą streamy o patologicznych treściach. Najgorsze jest to, że głównymi ich odbiorcami są dzieci oraz nastolatki, którzy często wspierają pieniężnie swoich ulubionych streamerów. Zjawisko to jest bardzo niebezpieczną tendencją. Patostreamerzy, aby mieć jak największą oglądalność posuwają się do coraz głupszych rzeczy. YouTube walczy i blokuje takie konta, co niestety nie zniechęca streamerów do otwierania nowych kanałów. Patrząc na te i inne treści, które są publikowane, YouTube staje się miejscem, z którego nie powinni korzystać młodzi ludzie.

Człowiek rokuMarka Krzysztofa Gonciarza rozwija się w niesamowitym tempie. Zaczynał, recenzując gry wideo, a dziś jest właścicielem domów produkcyjnych w Polsce i Japonii, prowadzi kanał, który zgromadził już ponad 800 tysięcy subskrybentów i współpracuje z największymi markami, podróżując po całym świecie. Krzysztof odłączył się też od sieci partnerskich i sam stworzył kolektyw zrzeszający twórców internetowych, z którymi zorganizował youtubowe wydarzenie - GonKon. Jest on przykładem na to jak dobrze wykorzystywać social media do budowania swojej marki i biznesów.

Serwis / kampania / projekt rokuW listopadzie w Polsce i na świecie rozpoczęła się kampania społeczna marki Durex i produktu RED. Akcja wspiera program na rzecz walki AIDS z głównym claimem „Have Sex and Save Lives”. Kampania mocno promowana jest online, w social mediach i outdoorze. Akcję wspiera wielu influencerów w Polsce i za granicą. Uważam, że kampania jest dużym sukcesem, rzuca się w oczy, jest zapamiętywalna i dostosowana do młodych odbiorców.

Premiera rokuNa nową płytę Dawida Podsiadło trzeba było czekać trzy lata, ale sądząc po wynikach sprzedaży płyty i biletów na trasę, było warto. Płyta była i jest promowana przez wiele oryginalnych akcji. Był mural i billboardy z krzyżówką, czy kiosk przed Pałacem Kultury i Nauki, gdzie sam Dawid sprzedawał bilety. Nie wiemy czego jeszcze można się spodziewać, pozostaje tylko obserwowanie jego social mediów. Tam znajdują się wszystkie nowe informacje, zadania i akcje. Całość utrzymana jest w specjalnie wypracowanym graficznie stylu, który stał się znakiem rozpoznawczym całej strategii komunikacji. Trzeba przyznać, że Dawid wie, jak zrobić wokół siebie szum. Polska reklama nie widziała jeszcze takiej premiery płyty i tak dobrego użycia social mediów.

Trend rokuTrendem, który mogliśmy obserwować na feedach w social mediach jest repozycjonowanie mediów społecznościowych. Celem działań jest odświeżenie przekazu i uspójnienie strategii. Przykładem marki, która zdecydowała się na ten ruch jest Coca-Cola. Wszystkie posty z Instagrama, Twittera oraz Facebooka zostały usunięte, a w zamian opublikowano grafiki w kolorach marki z motywującymi hasłami. Dzięki temu wszystkie posty są spójne i dostosowane do tego, co najbardziej angażowało użytkowników. Nie tylko duże marki korzystają z takiego zabiegu, ale także influencerzy czy artyści.

W Polsce przykładem może być konto na Instagramie Katarzyny Nosowskiej, która w krótkim czasie zebrała setki tysięcy fanów, wrzucając zabawne filmiki. Nagle wszystkie posty zostały usunięte, a na ich miejsce pojawił się post z promocją nowej płyty. Jest to przykład na to, że angażującym contentem można budować społeczność i następnie wykorzystać zasięgi do promocji konkretnego produktu.

Prognoza na 2019 rokNie będzie zaskoczeniem jak napiszę, że ciągle rozwijającą się tendencją pozostanie wideo i treści efemeryczne, czyli takie, które są widoczne tylko jakiś czas. Obserwujemy, że zainteresowanie InstaStories, streamami czy webinarami na żywo nie maleje i nie zanosi się, aby coś w tej kwestii szybko się zmieniło.

Marta Małachowska, head of social media w Plej

grafika

Wydarzenie rokuAfera z Cambridge Analytica w duecie z wejściem RODO. Przesłuchaniu Marka Zuckerberga przyglądał się cały świat i jedynie kompletne nieprzygotowanie pytających sprawiło, że Zuckerberg wyszedł z tego bez większego szwanku. W połączeniu z RODO afera spowodowała wysyp zmian w regulaminach Facebooka, które jednak zdają się chronić przede wszystkim sam portal. Nie zmienia to faktu, że część użytkowników zaczęła bliżej przyglądać się ustawieniom prywatności i zasadom korzystania, co można uznać za pozytywny skutek tych wydarzeń.

Sukces rokuCiężko nazwać to spektakularnym sukcesem, ale cieszy skupienie uwagi Facebooka na dostarczaniu nowych rozwiązań związanych z performancem działań z perspektywy ruchu na zewnątrz. Narzędzia takie jak Facebook Analytics czy Facebook Attribution wskazują wyraźny trend w ekosystemie Facebooka odpowiadający na potrzeby wielu reklamodawców. W dalszym ciągu są to bardzo proste, podstawowe rozwiązania, jednak mam nadzieję, że w najbliższych miesiącach zobaczymy ich rozwój.

Porażka / rozczarowanie rokuMówiąc krótko: Snapchat. Mimo wielkiego potencjału, wydaje się, że Snap Inc. przegapił moment, w którym aplikacja mogła wspiąć się na szczyty. Zamiast tego wprowadzili nieudaną aktualizację, która spowodowała wylew hejtu i prześmiewczych memów, a sama Kylie Jenner ogłosiła, że nie korzysta już z aplikacji, co z kolei spowodowało drastyczne spadki na giełdzie. W tym samym czasie Facebook mocno postawił na rozwój Instagram Story, który w dużej mierze przejął funkcję Snapchata i zdystansował przeciwnika dynamicznie zwiększającą się liczbą aktywnych użytkowników.

Serwis / kampania / projekt rokuZdecydowanie pozytywnie oceniam kampanię influencerską „Czarne Lusterko” Netflixa. Streamingowy gigant udowodnił, że można stworzyć z youtuberami coś więcej niż prosty product placement, a danie wolnej ręki twórcom pozwala na nieoczekiwane wyniki. „Czarne Lusterko” nie tylko odbiło się echem wśród fanów influencerów, ale też było zastrzykiem mrocznej dystopii dla wszystkich fanów serialu, którzy dopiero co wchłonęli wszystkie odcinki najnowszego sezonu w trybie binge watching.

Premiera, nowość rokuPołączenie musical.ly z TikTok i szybka globalna ekspansja aplikacji. Okraszona kampaniami w najpopularniejszych kanałach społecznościowych fuzja przyniosła drastyczny przyrost użytkowników w wielu krajach, w tym w Polsce. Mimo częściowego niezadowolenia dotychczasowych użytkowników musical.ly, aplikacja staje się hitem w młodszych grupach wiekowych, a marketerzy już zacierają ręce i próbują wedrzeć się na ten stosunkowo jeszcze nieskalany reklamą teren. TikTok pokazuje także, w którym kierunku zmierzamy w zakresie konsumpcji treści - skondensowany w parę sekund kreatywny przekaz to content, którego poszukuje coraz więcej z nas.

Trend rokuMobile first, czyli trend ostatnich paru lat, wciąż pozostaje nie do zignorowania. Nie tylko pojawiły się kolejne aplikacje oraz funkcje w już istniejących kanałach, które skupiają się na dotarciu do użytkownika mobile, ale też zmienia się sam sposób konsumpcji treści. Mobile to nie tylko mniejsza przestrzeń emisji, ale też znacznie mniejsza rozpiętość uwagi. Warto o tym pamiętać, zanim po raz kolejny oprze się kampanię wyłącznie na materiałach ATL-owych (wciąż często widoczne wśród największych graczy).

Prognoza na 2019 rokDalszy rozwój rozwiązań mobile, czyli z jednej strony nowe narzędzia i aplikacje zapewniające rozrywkę typu instant, z drugiej - dalsza ekspansja rozwiązań dla komunikatorów.

Już od dłuższego czasu marki inwestują w rozwiązania botowe, coraz większy nacisk kładąc też na AI. W najbliższych latach spodziewam się sporej automatyzacji customer care z poziomu kanałów społecznościowych, co odciąży biura obsługi klienta i pozwoli na sprawniejszą obsługę zapytań.

Rozrywka instant to kolejny trend, który także wydaje się być nieunikniony, mimo iż wielu reklamodawców przyprawia o ból głowy. Sukces TikToka i świeże ogłoszenie bliźniaczej aplikacji Lasso od Facebooka, intensywny rozwój Instagram Story i szybka adaptacja nowych funkcji wśród użytkowników - wszystko wskazuje na to, że w 2019 roku możemy się spodziewać dalszych nowości w zakresie krótkich, mobile-friendly formatów. Liczę też na to, że marketerzy zaakceptują w końcu nową rzeczywistość i zobaczymy na rynku naprawdę dobre kampanie z efektem thumb-stopping.

Na koniec warto też zwrócić uwagę na społeczności - zarówno Facebook, jak i YouTube starają się zaangażować dość pasywnych obecnie odbiorców poprzez rozwój starych funkcji (Facebookowe grupy) i wdrażanie nowych (Youtube’owe społeczności). Zmiana newsfeedowych algorytmów Facebooka ponownie nadała wyższy priorytet wpisom z grup, a same grupy otrzymały nowe funkcje, które znacznie ułatwiają korzystanie z funkcji, a co za tym idzie - zwiększają zaangażowanie. Od miesięcy słychać plotki o tym, jak przekuje się to w wartość dla marketerów i z niecierpliwością czekam na dalszy rozwój wydarzeń w tym zakresie.

Łukasz Pietrowski, account manager w MOSQI.TO

grafika

Wydarzenie rokuRozpoczęcie działalności „Przestrzeni form Facebook”. Pierwsze tego typu miejsce w Europie Środkowo-Wschodniej. Urealnienie manifestu firmy, którego celem jest łączenie ludzi i budowanie wartościowych realizacji między nimi. Po kilku miesiącach działalności można stwierdzić, że miejsce skutecznie realizuje nakreśloną na otwarciu strategię i jest dostępna dla wszystkich, przede wszystkim firm z sektora MŚP oraz organizacji non-profit.

Sukces rokuPrzesłuchanie Marca Zuckerberga przez senackie komisje i próba wyjaśnienia całej afery związanej z Cambridge Analytica. Mam wrażenie, że dzięki transmisjom telewizyjnym część użytkowników Facebooka uświadomiła sobie, jakie jest zagrożenie wynikające z dzielenia się swoim prywatnym życiem online. Zobaczymy, jak dalej potoczy się ten temat, uważam, że ta sprawa to dopiero wierzchołek góry lodowej i niedługo zaczną pojawiać się kolejne afery.

Porażka rokuNajwiększą porażką zarówno w Polsce, jak i na świecie jest wykorzystywanie mediów społecznościowych do osiągnięcia celów politycznych. Internetowe trolle działające na korzyść kandydatów w wyborach politycznych, fake newsy kreujące nową, zakłamaną rzeczywistość… Niby wszyscy o tym wiedzieli już wcześniej, ale dopiero w 2018 roku zrobiło się o tym naprawdę głośno. Quo Vadis, internecie?

Człowiek rokuKażdy z użytkowników mediów społecznościowych, którzy ze względu na przesłuchanie Zuckerberga w senacie zastanowił się nad tym, jakie informacje, treści udostępnia na swoich profilach, wyciągnął odpowiednie wnioski i wprowadził je w życie.

Serwis / kampania / projekt rokuKampania #CosDoNichMam fundacji Rak'n'Roll. Większość kobiet nie bada swoich piersi, dlaczego? Wstydzą się wyglądu swojego biustu. W kampanię zaangażowały się czołowe polskie aktorki i influencerki, ale to nie wszystko. Fundacja stworzyła bota o nazwie „BOOBlabla”, dzięki któremu Polki mogą umówić się na dofinansowane badanie USG. Wszyscy wiemy, że zdecydowanie lepiej zapobiegać, niż leczyć. Podsumowując: drogie Panie, czas na badanie ;)

Nowość roku w PolsceRevolut - pierwsze wzmianki o tym projekcie pojawiały się w Polsce już w 2017 roku, jednak jak w większości przypadków Polacy zareagowali z lekkim opóźnieniem i prawdziwy boom nastąpił w 2018 roku. Korzystny kurs i brak prowizji za przewalutowanie - czego chcieć więcej? ;) Pojawienie się Revoluta na naszym rynku zmusiło banki do walki o klienta i wprowadzenia w swoich ofertach kart wielowalutowych.

Trend rokuWykorzystanie botów internetowych prowadzących konwersacje w komunikatorach internetowych, czyli chatboty! Miniony rok to kilkadziesiąt wdrożeń tego rozwiązania przez polskie marki. Czy wszystkie były potrzebne? Nie mnie oceniać, ale wszyscy na pewno chcieli to mieć.

Prognoza na 2019 rok- Zmniejszenie znaczenia Facebooka na rzecz pozostałych serwisów społecznościowych,- Działania na rzecz zwiększenia zaufania użytkowników i przejrzystości mediów społecznościowych,- IGTV - platforma wprowadzona w czerwcu 2019 roku. IGTV jest doskonałym narzędziem dla marek by komunikować się ze swoimi odbiorcami wykorzystując urządzenia mobilnei dostarczać im tam ekskluzywny, wyselekcjonowany content.

Grzegorz Miłkowski, CEO w ContentHouse

grafika

Wydarzenie rokuŚwiat: Rok 2018 bez wątpienia należy uznać za czas inwentaryzacji w obszarze bezpieczeństwa danych w social media. Zaczęło się od afery Cambridge Analytica, która była punktem startowym do zmian w obszarze danych osobowych, jakie zaczął wdrażać Facebook. Można stwierdzić, że owe wydarzenia były potrzebne, gdyż dzięki takiemu rozwojowi sytuacji, miliony ludzi na całym świecie dowiedziały się, co tak naprawdę dzieje się z ich danymi w internecie, jak mało prywatności nam zostało i co może się wydarzyć, gdy te dane wyciekną. Wydarzenia związane z wyciekami danych, dzięki zajęciu się tym tematem przez wszystkie światowe mainstreamowe media, można nazwać „edukacją social media” dla użytkowników. Skuteczną i bardzo potrzebną.

Polska: Oczywiście wpadki Facebooka związane z bezpieczeństwem danych też należy rozpatrywać w kategorii polskich wydarzeń w świecie social media. Natomiast patrząc jedynie z naszej lokalnej perspektywy, do wartych odnotowania wydarzeń zaliczyłbym upowszechnienie botów działających w mediach społecznościowych i odciążających social media managerów z tzw. „pierwszego kontaktu”. Na początku 2018 roku boty były czymś sporadycznie spotykanym w komunikacji marek. Wystarczyło kilka miesięcy, by sytuacja uległa diametralnej zmianie. Obecnie trudno już znaleźć branżę, w której przynajmniej jedna firma nie zdecydowała się na wdrożenie tego rozwiązania.

Sukces rokuŚwiat: Sukces wiąże się bezpośrednio z opisanym przeze mnie wyżej wydarzeniem, czyli bezpieczeństwem danych. Sądzę, że Cambridge Analytica i kolejne „mniejsze” afery, z którymi musiał zmierzyć się Facebook, przyczyniły się do dużego wzrostu świadomości na temat bezpieczeństwa. I to należy uznać za sukces. Świadomość, bezpieczeństwo, refleksja nad tym, co udostępniamy w internecie.

Polska: Minione lata to czas mocnego wydźwięku kampanii społecznych w social media. 2018 rok utkwił mi w pamięci jako czas, kiedy polskie kampanie społeczne z wykorzystaniem social media sprofesjonalizowały się i realnie zaczęły kształtować opinie społeczne. Stały się przedmiotem szerokich dyskusji, również poza światem mediów społecznościowych.

Porażka / rozczarowanie rokuNie lubię zastanawiać się nad cudzymi porażkami, więc - podobnie jak w minionych latach - również w tym roku uchylę się od odpowiedzi na to pytanie :)

Człowiek rokuŚwiat: Mark Zuckerberg. Abstrahując od sympatii czy antypatii wobec tej osoby, należy docenić jego perfekcyjne przygotowanie do przesłuchania przez Kongresem w kontekście wydarzeń związanych z Cambridge Analytica, a następnie kroki, jakie podjął, aby reformować Facebooka. A przynajmniej jasno zacząć informować użytkowników o tym, co się dzieje z ich danymi.

Serwis / kampania / projekt rokuŚwiat: TikTok i jego rozwój. To „medium społecznościowe” namiesza w 2019 na rynku, gdyż angażuje najmłodszą grupę docelową, która za jego pośrednictwem komunikuje się w zupełnie inny sposób z rówieśnikami. Trend ten również trafił do Polski. Pojawiły się już pierwsze kampanie na TikToku, więc warto je przeanalizować i wyciągnąć z nich wnioski, jeżeli chcemy być na bieżąco i wiedzieć, jak zaplanować komunikację do młodych grup odbiorców.

Polska: Do projektów/serwisów roku zaliczyłbym sexed.pl, czyli edukacyjny projekt firmowany przez Anję Rubik. Jest to potrzebna w naszym kraju, dobrze zrobiona kampania i skutecznie komunikowana kampania.

Premiera, nowość rokuŚwiat: Zdjęcia 3D na Facebooku. OK, trochę udawane 3D, ale efekt jest ciekawy i skutecznie wykorzystywany już przez niektóre marki w swojej komunikacji e-commerce z wykorzystaniem Facebooka.

Polska: RODO - premiera nowych zasad przetwarzania danych osobowych oraz zmiany, które wymusiło to m.in. na marketerach. Wiele miesięcy przygotowań, dużo strachu i niepewności, jak będzie wyglądał „świat po RODO”, a w efekcie… nic wielkiego się nie wydarzyło. RODO należy jednak bez dwóch zdań zaliczyć do nowości i najważniejszych premier 2018 roku. Wyczekiwane, szeroko komentowane, różnie interpretowane – taką skalą mogą poszczycić się w tym roku tylko dwie premiery: nowa część „Avangersów” i RODO, obie weszły „na ekrany” w maju. Przypadek…? ;)

Trend rokuŚwiat & Polska: nie rozdzielałbym tutaj tych obszarów. Trendem roku była automatyzacja oraz „botyzacja” social media. Boty zaczynają przejmować duży wycinek komunikacji społecznościowej i ten trend będzie się utrzymywał oraz stanie się w najbliższym czasie dominujący.

Prognoza na 2019 rokŚwiat & Polska: Rozwój algorytmów AI, które umożliwią jeszcze lepszą obsługę klientów w social media. Oprócz tego - powszechność technologii AR w komunikacji marketingowej. Rok 2019 będzie czasem „rozszerzonej reklamy i sprzedaży” w obszarze e-commerce oraz content marketingu. 

Marta Djakon, senior account executive w WebTalk

grafika

Wydarzenie rokuBez wątpienia afera Cambridge Analytica. Ujawnienie sprawy spowodowało, że na serwis spłynęła ogromna fala krytyki. Mimo że Facebooka oskarżono o zmanipulowanie wyborów prezydenckich USA, a użytkownicy odgrażali się masowym kasowaniem kont - finalnie cała sprawa nie wyrządziła spółce żadnych szkód. Na długo zapamiętane zostanie także przesłuchanie Zuckerberga przed Kongresem Stanów Zjednoczonych - szczególnie te momenty, w których politycy sprawiali wrażenie, że nie mają pojęcia, o co tak właściwie pytają. Cała ta sprawa pokazuje nam jak szybko rozwijają się social media oraz to, że niekoniecznie wszyscy za tymi zmianami nadążają.

„Wydarzeniem” jest też oficjalna informacja o zamknięciu serwisu Google +. Jasne, wszyscy się tego spodziewaliśmy, ale i tak ciężko uwierzyć, że Google wreszcie przyznało się do błędu.

Sukces rokuPo raz kolejny - Instagram. W drugiej połowie 2017 roku serwis odnotowywał 800 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Na koniec 2018 roku liczba ta sięgnęła 1 miliarda. Na to tempo bez wątpienia ma wpływ ciągły rozwój aplikacji. Twórcy nie pozwalają się nudzić swoim użytkownikom, a dla marek przygotowują coraz to ciekawsze rozwiązania (również sprzedażowe).

Tylko w Stories w 2018 wprowadzono: naklejki - GIFY, opcję dodawania muzyki, personalizację stylu copy, możliwość oznaczania produktów, tagowanie znajomych w relacjach czy naklejkę do zadawania pytań. Nie zapominamy też o IGTV czy aktywnych linkach w bio (nareszcie). Obecnie trwają testy nad kanałem zakupowym na karcie „eksploruj”. Jednym słowem - Instagram nie daje nam się nudzić.

Porażka / rozczarowanie rokuNadal borykamy się z fake newsami - jak pokazuje badanie IAB Polska („Dezinformacja w sieci”), social media są najmniej wiarygodnym źródłem informacji. Dodatkowo w tym roku, w każdym miesiącu pojawiały się informacje o nieprawidłowościach na wybranych platformach. Facebook miał problem z udostępnianiem danych użytkowników, na Instagramie dochodziło do masowych włamań (i kradzieży) kont, a Twitter miał ogromny problem z fake kontami, udostępniającymi nieprawdziwe treści.

Serwis / kampania / projekt rokuTegoroczna kampania „Projektu Tymczasem EB” sprawiła, że ta marka nikomu już nie kojarzy się z tanim piwem z lat 90. Za to każdy słyszał chociaż raz „Piromana” Pezeta (dobrowolnie, czy dzięki reklamom na YouTube). Duża część kampanii ogrywana była w socialu – na fanpage’u marki lub też na profilach wybranych artystów. Finałowy koncert można było zobaczyć dzięki transmisji.

Jak co roku warto wspomnieć też o kampaniach Netflixa - chociażby promocji serialu „Black Mirror”, która odbyła się za pomocą serii filmów wyreżyserowanych przez znanych youtuberów. Serwis jak zwykle wychodzi przed szereg, pokazuje, że warto ryzykować i sięgać po niekonwencjonalne sposoby promocji. Jeśli nawet do mini produkcji można się przyczepić - sam pomysł robi duże wrażenie.

Trend rokuNaturalność - dzięki między innymi InstaStory, coraz częściej odbiorcy odwracają się od wyreżyserowanych, perfekcyjnych kreacji - w mediach społecznościowych szukają spontaniczności, autentyczności i autoironii. Trend ten potwierdza fenomen profilu Kasi Nosowskiej na Instagramie, która dzięki prześmiewczym filmikom z dnia na dzień stała się gwiazdą tego medium.

Być może właśnie trend naturalności ma wpływ na zainteresowanie niechlubnymi patostreamami. Możliwość relacji live na YouTube otworzyła przed twórcami wiele możliwości, jednak niekoniecznie wszyscy dbają o wysoką jakość contentu. W tym roku informacji o wyczynach streamerów było bardzo wiele, jedna gorsza od drugiej. Jednak problem nie jest jednoznaczny - nie zapominajmy, że treści te mają duże grono odbiorców, które dofinansowuje wybranych streamerów.

Prognoza na 2019 rokFacebook czy Instagram już nie udają, że nie są kolejnymi narzędziami, które mają napędzać sprzedaż. Dlatego też co chwila pojawiają się nowe rozwiązania ułatwiające dokonanie transakcji bezpośrednio na wybranej platformie. Potwierdzeniem tego mogą być najnowsze doniesienia o testach transmisji wideo dla sprzedawców. Myślę, że w kolejnym roku rozwiązania e-commerce będą rozwijać się jeszcze szybciej. Już teraz zmienia się rynek influencerów - topowe gwiazdy Intagrama coraz częściej postrzegane są jako chodzące reklamy, a mimo dużej liczby obserwujących - ani zasięgi, ani zaangażowanie nie są oszałamiające. Dlatego coraz częściej marki decydują się na działania z mikoroinfluencerami, których odbiorcy są bardziej zaangażowani, również przy treściach sponsorowanych.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"