Rok 2019 w reklamie zewnętrznej, prognozy na 2020 rok

Kolejna odsłona naszej serii podsumowań roku w mediach i marketingu dotyczy reklamy zewnętrznej. Analizują ją menedżerowie z czołowych firm z tej branży i domów mediowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-e-commerce-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170794591025281a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-public-relations-prognozy-na-2020,7170794306095233a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-co-wydarzylo-sie-w-2019-roku-co-przyniesie-2020-rok,7170793195484801a ##

Marcin Stan, członek zarządu Cityboard Media

grafika

Wydarzenie rokuW przypadku OOH wskazanie może być tylko jedno i dotyczy ono skierowania przez NSA do Trybunału Konstytucyjnego pytania prawnego o zgodność z Konstytucją art. 37a ust. 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Przepis ten nakazuje, aby po upływie tzw. okresu dostosowawczego usuwać zbudowane w gminie nośniki reklamowe, jeśli tzw. gminna uchwała krajobrazowa w tym miejscu ich zakazuje. Rozebrać trzeba nawet nośniki zbudowane legalnie (w oparciu o pozwolenie na budowę czy zgłoszenie), bo inaczej właścicielom działek i tych nośników grożą wysokie kary.

W maju 2019 r. NSA rozpatrywał skargę kasacyjną Cityboard Media na uchwałę krajobrazową z Opola. Skład sędziowski złożony z największych autorytetów w dziedzinie prawa budowlanego i zagospodarowania przestrzennego doszedł do wniosku, że przepis ten może naruszać konstytucję, bo nie zapewnia żadnej ochrony prawnej ani odszkodowania tym podmiotom, które na reklamy miały wszystkie wymagane prawem zgody. Zdaniem składu orzekającego przepis ten może naruszać zasadę zaufania obywatela do państwa, ochronę praw słusznie nabytych, prawo własności i wolność prowadzenia działalności gospodarczej, a także tzw. zasadę proporcjonalności. Jeśli Trybunał podzieli zdanie NSA, to przepis utraci moc prawną. Cieszę się, że NSA dostrzegł to, na co publicznie zwracamy uwagę już od lat.

Sukces rokuMoim zdaniem sukcesem są utrzymujące się od lat wzrosty na rynku reklamy, w tym w segmencie OOH. Outdoor jest medium pożądanym i efektywnym, dlatego pomimo wielu przeciwności losu (np. uchwała krajobrazowa), branży outdoorowej udaje się rok rocznie zwiększać przychody.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuBez wątpienia kolejne pomysły samorządowców dotyczące tak zwanych uchwał krajobrazowych. To temat, który od lat wymaga krytycznego spojrzenia, ponieważ lokalni politycy nie szanują praw nabytych i uchwalają prawo, które działa wstecz. Nadzieję, na zmianę przynosi na szczęście, wspomniane wyżej, orzeczenie NSA.

Serwis / kampania / projekt rokuChciałbym wyróżnić trzy kampanie. Dwie związane są z polskimi markami i polskimi przedsiębiorcami, którzy opracowali kampanie zawierający czytelny przekaz, z lekkim przymrużeniem oka, przyjemny dla odbiorcy i wywołujący pozytywne skojarzenia. Mam tu na myśli kampanie Stowarzyszenia Malinowy Król (promowanie polskich pomidorów malinowych), a także marki Ziaja, która reklamowała linię kosmetyków Jeju. Oba projekty charakteryzował potężny zasięg ogólnopolskiej kampanii.

Trzecia z kampanii, którą uznaję za wydarzenie roku, to promocja pod hasłem „Posiadanie sensem życia?” ING Banku Śląskiego. Kreatywny przekaz graficzny z wykorzystaniem techniki komiksowej, intrygujące pytanie i zwrócenie uwagi na pewną postawę społeczną - wszystko to zmieszczone w dobrej kreacji outdoorowej. Cieszymy się również, że po zakończeniu kampanii ekoplakaty znalazły „nowe życie” w postaci plecaków, które bank wykorzystuje w swoich działaniach marketingowych.

Trend rokuSynergia, synergia i jeszcze raz synergia. Praktyka pokazuje, że łączenie mediów i wykorzystywanie ich wspólnego potencjału to przyszłość marketingu. Jak pokazało ostatnie badanie przeprowadzone na zlecenie Facebooka („Maximize Reach With Out-of-Home and Facebook Campaigns in EMEA”), dla millenialsów i generacji Z outdoor i reklama na Facebooku to podstawowe źródło informacji o produktach i usługach. W Cityboard Media stawiamy na łączenie outdooru z rozwiązaniami digitalowymi, bo wiemy, że dzięki temu nasi klienci zyskują więcej.

Prognoza na 2020 rokSzykuje nam się ciekawy rok, bogaty w wydarzenia sportowe i polityczne, a to zawsze jest pole do popisu dla OOH. Mistrzostwa Europy w piłce nożnej mężczyzn to jedna z największych imprez sportowych na świecie, która sprawia, że bardzo mocno aktywizują się określone marki (elektronika, czy dobra szybko zbywalne). Udział polskiej reprezentacji sprawi, że wielu sponsorów będzie korzystało z wizerunków naszych piłkarzy. Olimpijczycy nie są może tak popularni jak piłkarze, ale kilka marek (np. sportowych) zapewne zdecyduje się na kampanie z ich udziałem. Czekają nas też wybory prezydenckie, a politycy wiedzą, że outdoor jest skuteczny, więc chętnie po niego sięgają w kampaniach. Wiele wskazuje na to, że dla OOH będzie to dobry rok i dlatego z optymizmem myślę o najbliższych 12 miesiącach.

Grażyna Gołębiowska, dyrektor marketingu AMS

grafika

Wydarzenie rokuWprowadzenie przez operatorów OOH - AMS i Ströer - cenników wykorzystujących wyniki badania Outdoor Track. Nośniki firm zostały zaklasyfikowane do przedziałów ze względu na wielkość widowni, a cena została zróżnicowana w zależności od przedziału, do którego należy dany nośnik.

To przełomowy moment w historii polskiego rynku reklamy zewnętrznej. Po raz pierwszy nośniki OOH zostały wycenione według jednolitego standardu badawczego, który umożliwił dostarczenie klientom autoryzowanych wskaźników, podobnie jak ma to miejsce w innych mediach.

Sukces rokuSukces oferty premium w ofercie nośników OOH. Premium citylight stał się kluczowym formatem OOH dla luksusowych marek premium, takich jak Chanel, Lancome, Armani czy Estee Lauder, a Dynamic Backlight – dla marek premium z innych segmentów rynku. Wśród marek, które oprócz najwyższej jakości ekspozycji doceniają unikatowe możliwości ekspozycji Dynamica znalazły się m.in. Audi, Range Rover, Jaguar, BMW czy Lego.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuTo zmiana modelu prowadzenia działalności reklamowej, jaką mogliśmy zaobserwować w Poznaniu. Zarządzanie wiatami przystankowymi przejęła tam miejska spółka Międzynarodowe Targi Poznańskie w ramach powierzenia jej zadania własnego gminy. Na mocy umowy z MTP firmy komercyjne, w tym AMS, zostały operatorami reklamy na wiatach przystankowych. Brak doświadczenia MTP w budowie, obsłudze i realizacji kampanii na tych nośnikach przełożył się na wyższe koszty realizacji kampanii bez uzyskania z tego tytułu wartości dodanej.

Serwis / kampania / projekt rokuKampania niekomercyjna dla Muzeum Narodowego w Krakowie „Przystanek Wajda” - od Szczecina po Kraków wiaty AMS opowiadały historię kina Andrzeja Wajdy. Ikoniczne kadry z filmów Mistrza wkomponowane w miejski pejzaż rozbudziły wyobraźnię mieszkańców Szczecina, Gdańska, Poznania, Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Katowic i Krakowa. Ściany przystanków zostały oklejone kontekstowo kadrami z filmów - w pamięci widzów na stałe zapisały się obrazy powstańczej Warszawy - z „Kanału”, prężnie rozwijającej się Łodzi z „Ziemi obiecanej”, rosnącej w siłę Nowej Huty z „Człowieka z marmuru” czy Gdańska - wypełnionego tłumem stoczniowców zagrzewających wszystkich Polaków do walki o wolność z „Człowieka z żelaza”.

Premiera, nowość rokuZielone wiaty przystankowe. Eko-strefy na przystankach AMS na razie wykorzystywane są głównie w kampaniach społecznych, choć cieszą się wysoką akceptacją mieszkańców, połączoną z oczekiwaniem na więcej.

W 2019 roku AMS zrealizował kilka instalacji, m.in. na warszawskiej Woli, gdzie zielona wiata przystankowa została zaprojektowana tak, by w jak najlepszy sposób służyć okolicznym mieszkańcom: do sąsiedzkich spotkań, odpoczynku wśród zieleni, a nawet do gry w szachy czy kółko i krzyżyk. Szersze zastosowanie rozwiązań eko na wiatach zależy od kwestii formalnych i koniecznych zgód, które są w gestii instytucji samorządowych.

Trend rokuDalszy rozwój cyfrowej reklamy OOH - nowoczesnej i przyjaznej, która współgra z życiem współczesnego miasta, a prezentowany na niej kontent jest istotną składową usług premium. Patrząc zaś w szerszym kontekście, racjonalne łączenie reklamy OOH z funkcjonalnościami ułatwiającymi życie w mieście, w duchu rozwiązań smart city.

Prognoza na 2020 rokRozszerzenie zakresu użycia danych oraz wskaźników mediowych do planowania kampanii OOH oraz możliwe zmiany w strukturze podaży nośników w Trójmieście w związku z wejściem w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku.

 

Marcin Gudowicz, wiceprezes Ströer Polska

grafika

Wydarzenie rokuSkuteczne i płynne wprowadzenie przez najważniejszych graczy na rynku nowej polityki handlowej opartej o badanie Outdoor Track. Po raz pierwszy główne firmy - AMS i Ströer - przyjęły jednolity standard badawczy, a nośniki sklasyfikowały w zależności od widowni, a nie formatu. Pozwala to planować kampanie outdoorowe w oparciu o mierzalne parametry, podobnie jak w innych mediach.

Sukces rokuAkceptacja przez rynek nowego sposobu sprzedaży OOH. Wdrożenie zupełnie nowej metody wyceniania kampanii wymagało od nas ogromnej pracy komunikacyjnej - tym bardziej że nowe zasady sprzedaży wdrożyliśmy jako pierwsi. W tak istotnym momencie niezbędne było szczegółowe wyjaśnienie zarówno nowych możliwości planowania kampanii, jak i dość skomplikowanej metodologii badania Outdoor Track. Tak, aby każdy nasz klient miał pewność, że ceny oparte są o rzeczywiste kontakty reklamowe.

W ramach Instytutu Badania Outdooru, wspólnie z AMS, przeprowadziliśmy cykl szkoleń z planowania kampanii OOH przez użyciu Inventory Delivery System - programu wykorzystującego dane Outdoor Track, umożliwiającego planowanie i wyliczanie wskaźników mediowych kampanii, takich jak GRP, zasięg i częstotliwość.

Efekty tych działań widzimy na co dzień - otrzymujemy wiele pozytywnych sygnałów od naszych klientów, obserwujemy też wzrostowe trendy w corocznych badaniach opinii przeprowadzanych przez media branżowe. Najważniejsze jednak, że zmiana przekłada się na wzrost zainteresowania OOH wśród klientów do tej pory sceptycznych wobec reklamy zewnętrznej. Symptomem tego, że Outdoor Track staje się powoli rynkowym standardem jest niedawna implementacja nośników trzeciego operatora - Clear Channel - do bazy danych badania.

Porażka / kryzys rokuNie do końca umiejętne stosowanie rozwiązań ambientowych w działaniach komunikacyjnych niektórych firm. Ambient to bardzo specyficzny sposób reklamy, gdzie sukces (np. realizowany od kilku lat w metrze Pociąg Świąteczny) od kryzysu PR-owego (case z platformami Toyoty na mazurskich jeziorach) oddziela bardzo cienka linia. Przypadek Toyoty jest o tyle wart zapamiętania, że akcji towarzyszyły (oprócz celów reklamowych) szczytne przesłanki - na stacjach były zamontowane kamery on-line i stacje pogodowe. Przy realizacji tego typu akcji warto jednak pamiętać, by chęć odejścia od standardowych rozwiązań nie stworzyła ryzyka komunikacyjnego dla marki.

Serwis / kampania / projekt rokuJednym z naszych sukcesów było zrealizowane akcji „MetrOdSztuki” - pierwszej wystawy artystycznej o tej skali zrealizowanej w całości w przestrzeni Warszawskiego Metra. Zorganizowana wspólnie z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie ekspozycja pokazywała najciekawsze prace dyplomowe absolwentów z ostatnich 10 lat. 40 wybranych prac zajęło na ponad miesiąc wszystkie nośniki reklamowe na II linii metra, tworząc jedyną w swoim rodzaju podziemną ekspozycję - z zaplanowaną ścieżką zwiedzania i dedykowaną stroną internetową zawierającą informacje uzupełniające i pokazujące kontekst każdej pokazywanej pracy.

Projekt spotkał się z wyjątkowo ciepłym przyjęciem wśród pasażerów, otrzymaliśmy też wiele pozytywnych sygnałów ze środowisk akademickich i artystycznych. To dla nas sygnał, że takie akcje są potrzebne i wartościowe - zarówno jako forma promocji sztuki, jak i sposób na uatrakcyjnienie przestrzeni publicznej.

Premiera, nowość rokuStopniowa digitalizacja rynku reklamy zewnętrznej i poszerzanie oferty Digital Out Of Home o jakościowe nośniki. Od lat powtarzamy, że przyszłość reklamy zewnętrznej to w dużej mierze DOOH. Wprowadzanie nowych formatów może nie następuje tak szybko, jak wszyscy byśmy chcieli (co jest związane z brakiem wizji samorządów, dotyczącej kształtu reklamy digital, będącej światowym trendem w największych metropoliach), ale ciężko nie zauważyć, że w tym segmencie stale pojawiają się nowe ciekawe rozwiązania - zarówno w naszej ofercie, jak i u innych operatorów.

Naszą propozycją w tym obszarze jest nowa sieć Digital Metroboard, czyli 28 wielkoformatowych ekranów na peronach II linii metra. Łączą ona trzy najważniejsze czynniki, które wpływają na jakość DOOH - odpowiednią lokalizację (uporządkowana, nieprzeładowana bodźcami przestrzeń nowych peronów, na których pasażer spędza średnio 3 minuty), masowy zasięg (200 tysięcy osób dziennie) i odpowiednią technologię emisji (jakość HD, ekrany optymalnej wielkości, w odpowiedniej odległości od odbiorcy).

Mam nadzieję, że takie nośniki zmienią postrzeganie DOOH wśród niektórych osób, które kojarzą ten segment z krzykliwymi i agresywnymi ekranami pojawiającymi się przy podmiejskich drogach, które często bardziej przeszkadzają, niż są skutecznym medium reklamowym.

Trend rokuŚwiatowym trendem jest współpraca największych miast oraz profesjonalnych firm outdoorowych w kształtowaniu nowoczesnych rozwiązań digital. Nowoczesne DOOH jest nieodzownym elementem komunikacji, wykorzystywanym przez samorządy i społeczności lokalne w najlepiej funkcjonujących metropoliach. W Polsce takie systemy są zlokalizowane tylko w przestrzeniach zamkniętych. Rozwiązania, które są wdrażane w przestrzeni ulicznej, nie mają charakteru systemowego.

Nowym i ciekawym trendem w Polsce jest coraz częstsze pojawianie się sztuki w przestrzeni publicznej na nośnikach OOH - zarówno jako forma promocji marek, jak i poprzez akcje realizowane przez operatorów reklamy zewnętrznej wspólnie ze środowiskami artystycznymi. Nośniki reklamy zewnętrznej są częścią przestrzeni miejskiej i cieszy to, że coraz częściej są wykorzystywane do tego, by zaskakiwać, inspirować i edukować odbiorców.

Prognoza na 2020 rokStopniowa modernizacja oferty głównych operatorów – zarówno w zakresie segmentu DOOH, jak i tradycyjnych nośników. W odpowiedzi na zmieniające się oczekiwania klientów i wzrost zainteresowania nośnikami typu premium główni operatorzy będą poszerzać zakres możliwości reklamowych o nowoczesne nośniki np. typu Backlight czy podświetlane słupy reklamowe.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Clear Channel Poland, Be Media, MyLED, Screen Network, Warexpo, IPG Mediabrands i Mindshare

grafika

Agnieszka Szlaska, dyrektor ds. komunikacji i promocji w Clear Channel Poland

grafika

Wydarzenie roku1 maja 2019 Clear Channel Ooutdoor Holdings Inc. zaczęła działalność jako niezależna firma po rozłączeniu z iHeartMedia. Powołanie nowego zarządu Clear Channel Outdoor Holding, oddzielenie od iHeartMedia i pozyskanie wielu nowych udziałowców oznacza, że CCOH stał się niezależnym liderem na globalnym rynku OOH, skupiającym się w 100 proc. na działalności jako firmy reklamy zewnętrznej, na inwestycjach w transformację technologiczną OOH i co za tym idzie, dynamiczny rozwój segmentu Digital Out of Home.

Clear Channel Outdoor Holdings, Inc. (NYSE: CCO) jest obecnie jedną z największych na świecie firm zajmujących się reklamą zewnętrzną, oferującą zróżnicowane portfolio 450 000 powierzchni reklamowych standardowych i cyfrowych w 31 krajach Azji, Europy, Ameryki Łacińskiej i Ameryki Północnej, docierając do milionów ludzi miesięcznie . Rosnąca platforma cyfrowa obejmuje ponad 13 500 ekranów DigitalOOH na rynkach międzynarodowych i ponad 1200 billboardów cyfrowych w 28 stanach USA.

CCOH składa się z dwóch dywizji biznesowych - Clear Channel International (CCI), obejmujących rynki w Azji, Europie i Ameryce Łacińskiej oraz Clear Channel Outdoor Americas (CCOA), oddział biznesu w USA i na Karaibach. CCOH zatrudnia 5600 osób na całym świecie.

Sukces rokuReklama zewnętrzna jest jedynym prawdziwie szerokozasięgowym medium. Na całym świecie reklama OOH konsekwentnie prześciga i wyprzedza inne media tradycyjne, rozwija się z nich najszybciej. Na świecie wzrosty w obszarze digital OOH są spektakularnie wysokie i porównywalne jedynie ze wzrostami internetu. Wydarzeniem, a raczej może symbolicznym momentem 2019, na rynku mediów w Polsce jest też na pewno spadek udziałów telewizji poniżej 50 proc.

Reklamodawcy odkryli outdoor na nowo, bo dzięki technologii zyskało nieprawdopodobny nowy potencjał, zdobywa ponownie serca i umysły konsumentów. OOH jest godnym zaufania, bezpiecznym dla marek medium wolnym od plików cookie, z możliwością docierania do masowego odbiorcy, z siłą przekazu budującą zaufanie do marki. Digitalowa transformacja OOH jest kołem napędowym do dalszego rozwoju, ponieważ zapewnia reklamodawcom kreatywne, elastyczne i dynamiczne narzędzie do angażowania odbiorców w realnym świecie.

W Polsce sukces reklamy OOH da się wyrazić w dwóch słowach: digitalizacja i mierzalność.

Clear Channel od ponad 5 lat rozwija ofertę digital OOH w Polsce. Nasza oferta digital jest bardzo kompleksowa: digitale miejskie, digitale w galeriach handlowych premium, digitale spektakularne i digitale w reklamie tranzytowej. Wygraliśmy kluczowy dla nas kontrakt z Unibail Rodamco Westfield, przedłużający na kolejne lata naszą obecność digital w kluczowych galeriach premium w Polsce: Arkadii i Galerii Mokotów. Rok zamykamy też kolejną galerią handlową premium w naszej sieci digital - to Avenida Poznań, która jest 14 galerią w 6 aglomeracjach. Rośniemy dwukrotnie bardziej w obszarze Digital niż reszta rynku outdoorowego. Nasza sieć digitali miejskich jest już obecna w 5 aglomeracjach w Polsce.

Clear Channel podpisało w 2019 porozumienie z Instytutem Badań Outdooru i oferta Clear Channel jest dostępna na platformie do planowania IDS (Inventory Delivery System). Ogromnym naszym sukcesem jest możliwość planowania  kampanii OOH w oparciu o mierzalne wskaźniki, takie jak w innych mediach: liczba kontaktów, zasięg i częstotliwość. Gdybym miała wybierać słowo roku, to byłby to „VAC", czyli Visibility Adjasted Contacts w reklamie zewnętrznej, czyli liczba realnych kontaktów z widownią reklamy zewnętrznej, dzięki badaniu Outdoor Track, które jest jednym z najlepszych badań na polskim rynku mediów.

Polityka handlowa 2020 Clear Channel Poland będzie dawała możliwość planowania kampanii w oparciu o mierzalne wskaźniki: VAC, Reach i Frequency.

Wspierać ją będzie nowy system rezerwacji i realizacji kampanii, który z dużym sukcesem wprowadziliśmy w listopadzie 2019 r. po szerokich konsultacjach i we współpracy z domami mediowymi i klientami.

Serwis / kampania / projekt rokuDla mnie kampania roku to „Out of Home Project" Clear Channel Sweden. Dlaczego? Bo pokazuje siłę i zalety OOH - kampania osiągnęła spektakularne wyniki i wprowadziła znaczące zmiany społeczne.

Kiedy w Sztokholmie temperatury spadały do zera, digitalowe ekrany Clear Channel dostarczały informacje skierowane do osób bezdomnych, gdzie mogą znaleźć najbliższe schronienie. Wykorzystano źródła danych, takich jak czas, pogoda i lokalizacja, a komunikaty wyświetlały w tych rejonach, gdzie gromadzą się bezdomni. Kampania zainspirowała inne miasta na świecie do wykorzystania w inteligentny sposób OOH w służbie jej mieszkańcom. I to jest właśnie DOOH & smart city. Uważam, że kampania też powinna być inspiracją dla polskich miast.

Premiera, nowość rokuProekologiczne rozwiązania OOH dla miast. Reklama zewnętrzna na świecie odgrywa coraz większa rolę w tworzeniu inteligentnych miast przyszłości smart cities, pomagając rozwiązywać wiele z kluczowych wyzwań dla miast. Po poprawie łączności mobilnej, oferowaniu bezpłatnego wifi, ułatwieniu w ładowaniu urządzeń na przystankach autobusowych, interaktywnych map i informacji miejskich, przyszedł czas na innowacje dla środowiska. To na przykład „living bus shelters", czyli „żywe przystanki", które wykorzystują swój dach jako miejsce dla roślin, które poprawiają jakość powietrza. To przykład, gdzie dzięki współpracy firm OOH i władz miast powstają projekty korzystne dla mieszkańców i środowiska.

Trend rokuReklamodawcy coraz mocniej wykorzystują możliwości kreatywne i elastyczności oferowanej przez Digital OOH. Nie powinno zatem dziwić, że DOOH stanowi już obecnie 22 proc. (źródło: MAGNA Global Adverising Forecast, czerwiec 2019) wszystkich globalnych przychodów OOH.

Na kilku rynkach to już ponad 50 proc. i udział DOOH będzie nadal rósł. Trendem jest też coraz większe i lepsze wykorzystanie danych do skutecznego planowania, targetowania i zwiększania efektywności kampanii OOH.

Prognoza na 2020 rokTrzy słowa: DIGITALIZACJA, MIERZALNOŚĆ, SMART CITY

Nowe technologie, mierzalność widowni, wskaźniki mediowe w OOH oraz wykorzystanie danych w outdoorze udowadniają skuteczność i ważną rolę, jaką OOH odgrywa w media mix. W 2020 outdoor umocni swoją pozycję rynkową.

Clear Channel Poland od marca 2020 roku wprowadza nową politykę handlową dając możliwość kupowania kampanii w oparciu o pakiety widowni i mierzalne wskaźniki mediowe: liczbę kontaktów, zasięg i częstotliwość.

Agnieszka Godlewska, prezes Screen Network (Grupa 4Fun Media)

grafika

Wydarzenie rokuDla naszej branży, czyli DOOH to niewątpliwie stworzenie kategorii DOOH przez Kantar Media. To wyraźnie pokazuje, że rynek i reklamodawcy odnotowali, że DOOH znajduje coraz częściej swoje miejsce w media planach. Cieszy nas, że to właśnie Screen Network jako inicjator, zadebiutował jako pierwszy podmiot w tej kategorii w raporcie.

Sukces rokuZwiększające się zainteresowanie reklamą Digital Out of Home. Nie tyko Kantar, ale i rynek coraz baczniej przyglądają się DOOH, nasi klienci coraz chętniej alokują swoje budżety w naszym medium.

Człowiek rokuBez względu na branże, które reprezentujemy jest tylko jeden człowiek Roku 2019 w Polsce i na świecie - to nasza Noblistka Olga Tokarczuk! Wielka pisarka i wspaniały człowiek, kobieta zaangażowana społecznie. Dumni z jej osiągnięć, czerpiemy całymi garściami i uczymy się być bardziej uważnymi na otaczający świat.

Serwis / kampania / projekt rokuNie wskażę jednej kampanii, a kilka. Coraz większe zaangażowanie marek w prezentowanie treści użytecznych, informacyjnych i edukacyjnych przez media. W tym roku w Screen Network kontynuowaliśmy ten trend rozpoczęty przez nas w latach wcześniejszych i zrealizowaliśmy kilka kampanii społecznie zaangażowanych m.in. Symularkę - digitalową rzeźbę kształtowaną siłami miasta, czy kampanie na rzecz bezpieczeństwa na drogach dla Policji.

Premiera, nowość rokuStworzona przez Screen Network i grupę artystyczną PanGenerator digitalowa rzeźba miejska na Pl. Unii – Symulakra. Na kształt rzeźby wpływ mają siły miasta, ruch samochodowy, pieszy, mobile’owy. Jedyny taki projekt w Polsce i na świecie, o którym głośno będzie jeszcze w 2020 roku.

Trend roku2020 będzie kolejnym rokiem, w którym reklama na ekranach digital OOH będzie coraz dalej od tradycyjnego OOH i coraz bliżej spełnienia futurystycznych wizji znanych z kina Science Fiction, pełnych wszechobecnych, spektakularnych i wszystkowiedzących ekranów, możliwościami daleko wykraczających poza standardową reklamę.

W 2019 trendem było big data. Zrealizowaliśmy szereg kampanii, w których dane czerpane z różnorodnych źródeł decydowały o rodzaju nadawanej reklamy. Rok 2020 będzie stał pod znakiem intensywnego rozwoju image recognition. Dzięki rozwojowi technologii computer vision i deep learningu, ekrany już teraz mogą w czasie rzeczywistym perfekcyjnie dopasowywać komunikat do otoczenia ekranów i grupy docelowej. Jesienią 2019 zrealizowaliśmy już kilka kampanii opartych o jej możliwości, między innymi, wyświetlając spersonalizowane reklamy do kierowców samochodów Skoda, oraz akcje społeczną z Komendą Główną Polskiej Policji – „Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo”, gdzie wyświetlaliśmy kierowcom samochodów z uszkodzonymi światłami komunikaty ostrzegawcze.

Prognoza na 2020 rokPrzewidywana przez wielu ekspertów śmierć telewizji nie nastąpiła i nie nastąpi, ale nadal będziemy świadkami zmiany konsumpcji mediów, a co za tym idzie zmiany sposobu lokowania budżetów reklamowych. Będziemy do nich podchodzić bardziej pakietowo, holistycznie z uwagą obserwując wzajemne uzupełnianie się poszczególnych kanałów reklamowych i płynące z tego korzyści.

grafika

Diana Polska-Pękala, marketing & PR manager w MyLED

grafika

Wydarzenie rokuUruchomienie sieci ekranów  - MORE. Miejskie Okna REklamowe to sieć ekranów LCD, które są zlokalizowane przy głównych trasach pieszych w Warszawie w 100 lokalizacjach oraz w niedalekiej przyszłości - w kolejnych miastach Polski. W przyszłym roku sieć ma wzrosnąć do 500 ekranów. Nośniki są umieszczane w przestrzeniach witryn w taki sposób, aby tworzyły estetyczny element miasta. Wdrożenie takiej formy reklamy było możliwe dzięki platformie wprowadzonej przez firmę MyLED - twórcę systemu służącego do zarządzania emisją kampanii na blisko 400 ekranach DOOH zlokalizowanych na terenie całej Polski.

Sukces rokuGłównym sukcesem branży DOOH jest wzrost wydatków przeznaczonych na ten rodzaj reklamy. Raport przygotowany przez IGRZ podsumowujący trzeci kwartał 2019 roku - wykazuje 16,5 proc. wzrost sprzedaży cyfrowego medium OOH.  

Do osiągnięć możemy zaliczyć również zwiększenie liczby cyfrowych nośników outdoorowych umożliwiających realizację kampanii z wykorzystaniem najnowszych technologii.

Rozczarowanie rokuPowtarzający się od lat problem z wdrożeniem uchwał krajobrazowych. Obecnie na 2 478 gmin w Polsce zaledwie około 30 z nich posiada kodeksy reklamowe.

Człowiek rokuNajważniejszy od zawsze jest odbiorca kampanii. Badania przeprowadzone przez Nielsen pokazują, że blisko 25 proc. intencji zakupowych powstaje podczas pierwszej prezentacji marki przed klientem - trwającej jedynie dwie sekundy. Moment, w którym reklamodawca ma szansę na przykucie uwagi odbiorcy staje się coraz krótszy, a przestrzeń handlowa jest z roku na rok coraz bardziej zatłoczona, dlatego dla każdego przedsiębiorcy istotną kwestią i wyzwaniem jest zwrócenie uwagi publiczności w momencie pojawienia się reklamy.

Kampania rokuJedną z ciekawszych realizacji w tym roku była outdoorowa kampania przeprowadzona przez agencję reklamową MyLED. Akcja zorganizowana - we współpracy z Radiem Zet - z okazji Dnia Kobiet, umożliwiła wszystkim przechodniom przesyłanie życzeń oraz ich publikację na cyfrowych ekranach LED. Dzięki uruchomieniu dedykowanej strony uczestnicy interaktywnej zabawy mieli możliwość złożenia życzeń kobietom bliskim ich sercu. Po moderacji treści te trafiały na cyfrowy wyświetlacz i były dostępne  na 18 ekranach zlokalizowanych w największych miastach w Polsce (Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Łódź, Szczecin). 15-sekundowe spoty były wyświetlane co 2,5 minuty. Łącznie na wszystkich nośnikach życzenia były wyemitowane aż 7 200 razy.

Premiera, nowość rokuStworzenie przez firmę MyLED systemu ARAHUB służącego do analizy widowni i targetowania przekazu reklamowego na nośnikach DOOH, a także cyfrowych nośnikach instore. Technologia ARAHUB to początek rewolucji reklamy offline, która umożliwia realizację kampanii DOOH w obszarze programmatic. Dzięki nowym rozwiązaniom hardwarowym i technologicznym ARAHUB pozwala na rozpoznanie odbiorców pod względem: płci, wieku, zainteresowań i intencji zakupowych oraz potrafi ocenić ich reakcję na wyświetlany komunikat. Jest to autorskie rozwiązanie, które powstało we współpracy z jednym z najlepszych zespołów uczenia maszynowego.

Już niedługo planujemy uruchomić pierwsze komercyjne realizacje, dzięki którym dostosujemy w czasie rzeczywistym przekaz do odbiorców znajdujących się przed ekranem.

Trend rokuKształtowanie kampanii łączących świat online z offline oraz rozszerzenie kampanii outdoorowych na urządzenia mobilne w celu zaangażowania odbiorcy i zachęcenia go do dalszego poszukiwania informacji na temat obejrzanej reklamy. Tego typu działania wpływają na lepszy odbiór wyświetlanych treści.

Potwierdzają to badania. Według Nielsen - blisko 71 proc. odbiorców kampanii DOOH uważa cyfrowe kampanie zewnętrzne za bardziej przykuwające wzrok niż standardowe reklamy pojawiające się w sieci. Połączenie kampanii DOOH z urządzeniami mobilnymi daje reklamodawcom możliwość przyciągnięcia uwagi odbiorcy i przeniesienia jej z cyfrowego nośnika na urządzenia mobilne, co w znaczny sposób wpływa na zwiększenie zasięgu kampanii i lepsze zapamiętywanie reklam.

Prognoza na 2020 rokRozwój programmatic w DOOH. Korzystanie z systemów sprzedaży widowni zamiast sprzedaży emisji. Tworzenie kampanii reklamowych z uwzględnieniem szacunkowej oceny widowni oraz z personalizacją przekazu. Emisja reklam w oparciu o profil odbiorców oraz rozliczanie kampanii na zasadzie pay-per-view.

Marcin Ochmański, prezes Warexpo

grafika

Wydarzenie rokuKryzys klimatyczny. Świadomość zagrożeń, jakie niesie ze sobą zmiana klimatu rośnie od lat, ale ten rok był wyjątkowy pod względem deklaracji składanych przez przedstawicieli różnych branż w kwestii chęci zmniejszania swojego negatywnego wpływu na klimat. W świecie reklamy out-of-home (OOH) firmy w różny sposób próbują neutralizować własną działalność pod tym względem. Najbardziej spektakularna deklaracja padła ze strony lidera OOH na świecie - JCDecaux, który ogłosił, że do 2022 roku 100 proc. ich zapotrzebowania na elektryczność będzie pochodziła z odnawialnych źródeł energii.

W Polsce firmy zajmujące się reklamą zewnętrzną zrzeszone w Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej również dostosowują swoją działalność do wyzwań związanych z ochroną klimatu. Jesteśmy jedną z nich. Warexpo w tym roku z sukcesem przetestowała instalację fotowoltaiczną zaprojektowaną specjalnie pod słup informacyjno-reklamowy. Testy prowadzone były w pięciu lokalizacjach na terenie stolicy. Instalacja umożliwia zasilanie słupa wyłącznie panelami słonecznymi, sterowanie natężeniem oświetlenia oraz monitorowanie działania instalacji w czasie rzeczywistym. W 2020 roku będziemy rozwijać naszą sieć nośników analogowych w oparciu o tę technologię i opracujemy całościową koncepcję minimalizowania wpływu naszej działalności na środowisko.

Sukces rokuW Polsce po okresie „przegrupowań” w Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej przechodzimy do działania. Porozumieliśmy się i stworzyliśmy serwis, który będzie pokazywał innowacyjne zastosowanie OOH, inspirował do efektywnego korzystania z tego medium oraz edukował, dzięki bazie wiedzy na temat reklamy zewnętrznej. W pierwszym kwartale 2020 roku zainaugurujemy jego działalność.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPo spotkaniach przedstawicieli Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej z przedstawicielami podobnej organizacji w Wielkiej Brytanii - Outsmart i reprezentantami tamtejszej branży, w których uczestniczyłem, nachodzi mnie konstatacja, że porażką jest traktowanie w Polsce przestrzeni publicznej jak swojej prywatnej własności. W dalszym ciągu funkcjonują w naszej branży firmy, które trwale ingerują w przestrzeń miejską, bez respektowania ładu estetycznego, układu urbanistycznego czy kwestii bezpieczeństwa. Takie problemy jak jakość przestrzeni wpływająca na jakość życia czy zanieczyszczenie światłem w Londynie są od dawna brane pod uwagę w planach rozwojowych dużych podmiotów z branży OOH.

Człowiek rokuMam wyróżnienie dla „bohatera zbiorowego” - dla Aleksandry Derc-Jasińskiej, Krzysztofa Ruścia, Wojciecha Pawlińskiego i wszystkich, którzy w Warexpo w ciągu roku, od zera zbudowali usługę creative ooh. Nasze niestandardowe kreacje i realizacje kampanii, jak #Segregujna 5, „Weź kotylion ze słupa” czy projekty dla agencji jak #dożółtegokosza są doceniane i nagradzane w branży.

Serwis / kampania / projekt rokuTu także zamiast wyróżniać pojedyncze działanie, doceniłbym konsekwencję i ciągłość w całej działalności. Jestem dużym fanem tego, co do branży OOH wniosło Good Looking Studio, oferując klientom jakość rękodzieła przy realizacji wielkich form reklamowych, jakimi są murale w ich wykonaniu.

Premiera, nowość rokuMeble miejskie łączące ideę smart city z reklamą zewnętrzną. Koledzy z AMS zaprezentowali digital citylight, Jetline swoją sieć More, a my zaprezentowaliśmy nową generację nośników reklamowych typu Junior, wolno stojących nośników digital-out-of-home oferujących:- wyświetlanie na dwóch 75 calowych ekranach LCD reklamy i informacji w czasie rzeczywistym jak: stan jakości powietrza, informacje o zmianach w organizacji ruchu w okolicy czy alerty związane z bezpieczeństwem publicznym,- udostępniających mieszkańcom i turystom miejskie, darmowe wi-fi,- udostepniających mieszkańcom i turystom informację przestrzenną w postaci mapy okolicy oraz informacje miejskie na żądanie,- umożliwiających ładowanie urządzeń mobilnych za pomocą portów USB,- zaprojektowane z szacunkiem dla przestrzeni miejskiej przez renomowaną pracownię Towarzystwo Projektowe. Za nośnik Junior Warexpo i autorzy projektu zostali wyróżnieni, otrzymując tytuł „Finalista Konkursu Dobry Wzór 2019” w kategorii przestrzeń publiczna w konkursie organizowanym przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego.

Przez ostatni rok Junior był testowany pod względem odporności na różne warunki atmosferyczne, jak i pod kątem funkcjonalności. W kolejnych latach będziemy rozwijać sieć tych nośników.

Trend rokuZrównoważony wzrost wydatków na reklamę digital-out-of-home (DOOH) w Polsce. Według raportów Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej w 2018 roku reklama DOOH wzrosła o 25% rok do roku, a wartość sprzedaży na tego typu nośnikach opiewała na 56,3 mln zł (przy 546,6 mln zł wartości sprzedaży dla całego OOH). W pierwszych trzech kwartałach 2019 roku estymowana wartość sprzedaży dla DOOH wynosiła 42,3 mln zł, co stanowiło wzrost o 16,5% rok do roku.

Wygląda na to, że nie popełniamy błędu większych rynków, jak Wielka Brytania, gdzie (wg informacji od organizacji branżowej Outsmart) reklamodawcy w dominującej części przekierowali budżety na nośniki DOOH. Pozostawione bez zainteresowania ze strony klientów i finansowania ze strony operatorów nośniki analogowe ulegały degradacji i likwidacji. Po kilku latach, gdy minął efekt świeżości część reklamodawców chce wracać do nośników analogowych, które dają możliwość zamieszczenia kampanii na wyłączność. Jednak liczba takich nośników uległa znaczącemu zmniejszeniu.

DOOH odświeża reklamę zewnętrzną na tle innych mediów. Daje nowe możliwości technologiczne dla kreacji, podnoszenia efektywności kampanii czy funkcji użytecznych społecznie. To nie ulega wątpliwości. Będą klienci, dla których te wartości będą najważniejsze, jak i tacy, którzy cenić będą sobie wyłączność na nośniku analogowym za konkurencyjną cenę. Warto o tym pamiętać.

Prognoza na 2020 rokJeżeli sprawdzą się zapowiedzi władz Warszawy, to na początku 2020 roku uchwalona zostanie uchwała krajobrazowa. Oznaczałoby to powstanie prawa regulującego zasady działania reklamy zewnętrznej dla najważniejszego i największego polskiego rynku OOH. Dlatego myślę, że (o ile to się wydarzy) przyszły rok upłynie pod znakiem dyskusji nad jej zapisami i dostosowania się do niej branży.

grafika

Joanna Pełech- Mikulska CEO w Be Media

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce i na świecie (a na pewno w Europie) wydarzeniem roku, zwłaszcza w odniesieniu do reklamy OOH i DOOH, były wybory do parlamentu, i europejskiego, i krajowego. Jako, że reklama zewnętrzna odgrywa kluczową rolę w tym politycznym „konkursie” - jest skuteczna, zwięzła, szybko przyswajalna, o szerokim zasięgu - kandydaci szeroko wykorzystywali jej różne formy: od ulotek, przez plakaty i billboardy, aż po oklejanie pojazdów.

Niestety, outdoorowa rzeczywistość podczas kampanii wyborczych kojarzyła się z chaosem. Umieszczone byle jak i byle gdzie plakaty czy dziwne bryły przybite gwoździami, podparte cegłami lub przywiązane sznurkiem nie były rzadkością. Owszem, być może spełniały swoją rolę w zakresie dotarcia do odbiorcy, jednak z pewnością nie upiększały otaczającego krajobrazu, chyba, że potraktować to w kategoriach turpizmu w sztuce: elementy brzydoty zapadają w pamięć odbiorcy poprzez wywołanie szoku estetycznego.

Sukces rokuSukces roku w Polsce? Dla Agencji BE Media kampanie kontentowe, które poruszają ważne dla społeczeństwa tematy zdrowia i bezpieczeństwa. Dodatkowo letnia kampania Adidas  „Feel the boost” za rozmach i działania na szeroką skalę na placu Europejskim podczas kina letniego. Co najważniejsze, Adidas w ramach sponsoringu kina letniego na placu Europejskim, brandingu koców i leżaków przyczynił się do popularyzacji wspólnie i rodzinnie spędzanego czasu poza domem, co z pewnością można uznać za wartość dodaną.

Globalnie? OOH trzyma się mocno! Zarówno na świecie jak i w Polsce sukcesem roku w branży reklamy zewnętrznej jest przede wszystkim utrzymanie budżetów i stabilna pozycja.  

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuUstawa krajobrazowa - znowu przyćmiona przez wybory. W tej kwestii przewrotnie odpowiedzią na (nie)podejmowane działania może być pytanie retoryczne: który kandydat będzie zajmował się estetyką krajobrazu kosztem niemożliwości reklamy siebie? Znowu więc pojawił się festiwal różnorodności: dziwne, śmieszne plakaty i ulotki, piramidki „własnej roboty”, oklejone balustrady schodów przed wejściem do sklepu czy balkony owinięte plakatami kandydatów.

Człowiek rokuW tej kwestii zajmuję stanowisko niezmienne: człowiekiem roku jest każdy pracownik, partner, klient i odbiorca BE Media, który przyczynia się do rozwoju agencji, dostarcza inspiracji i motywuje do działania. Sukces każdej firmy (czy to krajowo, czy globalnie) opiera się na jej klientach, a w kwestii reklamy outdoor ma to znaczenie szczególnie kluczowe. Stąd ukłon w Ich stronę.

Serwis / kampania / projekt rokuW Polsce - kampania Adidas podczas kina letniego na Placu Europejskim realizowana przez BE Media wspólnie z domem mediowym MediaCom. Warto tu powtórzyć: pomysłowość, zasięg, różnorodność w zakresie działań marketingowych to sukces reklamowy. Sponsoring przy wydarzeniach kulturalno-rekreacyjnych tego kalibru to dodatkowa forma rozgłosu marki i produktu, gdzie wartością dodaną jest promocja, i zdrowego stylu życia na świeżym powietrzu, i relacji społecznych.

Na świecie? Kampania reklamowa marvelowskiego „Avengers. Koniec gry” z budżetem marketingowym przekraczającym średni budżet filmowy w Hollywood

Premiera, nowość rokuDla BE Media pozyskanie nowego formatu reklamowego: sieci nośników Media Expert. Jest to prawie 480 sklepów ze ścianami wysokiej jakości nośników. Ponadto nowa odsłona TV Pharma, która będzie poświęcona emisji programów informacyjnych na temat leczenia, dbałości o zdrowie i promocji zdrowego stylu życia.

Na świecie DOOH zaczął współdziałać z innymi kanałami, szczególnie w ramach kampanii społecznej. Integracja formatów reklamowych powoduje, że reklamy zewnętrzne łączą się jeszcze bardziej dzięki opracowaniu programowego DOOH. W wielkiej Brytanii, PHD  przy współpracy z Clear Channel i portalem dla mam ChannelMum.com promowali program Nick Jr., Shimmer and Shine we wszystkich formatach DOOH, wyświetlanych w centrach handlowych w Wielkiej Brytanii. Co prawda projekt był eksperymentem, lecz cieszył się powodzeniem, bo wpływał na reakcję emocjonalną i działania konsumentów.

Trend rokuOOH utrzymuje stabilną pozycję, z nastawieniem na inwestycje lub technologiczne ulepszenia (zwłaszcza DOOH), w tym poszerzanie portfolio agencji o nowe rodzaje nośników, zwiększenie ich liczby, inwestycje w nowe rozwiązania technologiczne.

W polskiej reklamie utrzymuje się, a nawet intensyfikuje, trend narracyjny: z chronologicznym układem zdarzeń, osobą głównego bohatera i spójnym zakończeniem. Reklamy (i to nie tylko świąteczne) to coraz częściej filmy o wydźwięku społecznym, dzięki którym reklamodawcy pragną przekonać odbiorcę o niesamowitym wpływie ich produktów na życie rodzinne, zawodowe i społeczne konsumentów.

Na całym świecie największym trendem w reklamie OOH w ogóle jest prawdopodobnie digitalizacja. Nie jest tajemnicą, że media OOH w ostatnich latach święciły sukcesy dzięki temu ciągle utrzymującemu się głównemu nurtowi. Z racji cyfryzacji i interaktywności DOOH staje się coraz bardziej elastyczny i responsywny w stosunku do konsumentów. Jedną z kluczowych kwestii przy podejmowaniu decyzji zakupowych są pozytywne interakcje. Dlatego też dynamiczne i cyfrowe ekrany nie służą już tylko do wyświetlania reklam, lecz łączą się z klientami wywołując wyjątkowe, często osobiste doświadczenia oraz integrują się z dodatkowymi funkcjami, w tym rozpoznawanie twarzy czy grywalizacja.

Prognoza na 2020 rokRok 2020 będzie rokiem dalszego wzrostu, do czego przyczynią się silne inwestycje, zintegrowane planowanie i zasięg mediów. Postęp w zakresie cyfryzacji i technologii spowoduje rozwój na dużą skalę, jako że bardziej zaawansowane stanie się planowanie oparte na danych. Przyspieszenie na rynku reklamy zewnętrznej nastąpi dzięki lepszemu zasięgowi, większym możliwościom i skuteczniejszemu pomiarowi, szczególnie w odniesieniu do DOOH. Co więcej, silnym trendem w 2020 stanie się zwrot ku integracji mediów, w tym OOH z telewizją, kanałami społecznościowymi, gdzie outdoor może zaoferować wsparcie dla innych mediów.

Monika Rychlica, head of press, OOH, cinema & ambient w IPG Mediabrands

grafika

Wydarzenie rokuWprowadzenie nowego standardu badań OOH, nowa polityka handlowa AMSu i Stroera

Sukces rokuAkceptacja przez rynek nowej polityki handlowej.

Porażka / rozczarowanie rokuBrak przystąpienia do platformy IBO przez Clear Channel Poland i inne podmioty mniejsze i większe. To się w przypadku Clear Channel Poland zadzieje dopiero w 2020

Człowiek rokuBrak konkretnej, jednej osoby.

Serwis / kampania / projekt rokuNic specjalnie mnie nie zaskoczyło

Trend rokuDigitalizacja, zmniejszanie ilości tablic formatu 5x2, porządkowanie centrów dużych miast z „dzikich tablic”

Prognozy na 2020Dalszy rozwój nośników DOOH, porządkowanie przestrzeni dużych miast, przystąpienie do platformy IBO innych podmiotów niż AMS, Stroer i Clear Channel Poland.

 

Maciej Świątek, director, client leadership w Mindshare

grafika

Wydarzenie rokuW końcu, po latach zapowiedzi i obietnic, mamy ofertę handlową opartą na realnych badaniach widowni - mimo że nie wszyscy reklamodawcy skorzystali z tej szansy, to krok milowy na polskim rynku reklamy zewnętrznej.

Sukces rokuKolejny rok, w którym trzeba ustawiać się w kolejce po nośniki - czyli mimo digitalizacji społeczeństwa OOH ma się dalej dobrze.

Porażka / rozczarowanie rokuOsobiście dalej uważam, że brak kooperacji wszystkich głównych dostawców nośników w temacie badań to duży hamulec rozwoju branży.

Serwis / kampania / projekt rokuDigital OOH staję się coraz bardziej interaktywny - na wyróżnienie zdecydowanie zasługuje interaktywna kampanie FOX Network 9 dla seriali „911” i „Chicago fire”, w której nośnik digital OOH uaktywniał się naszą komunikacją na widok przejeżdżającej karetki (wykorzystując kontekst świata serialu i świata realnego). Udało się to zrobić dzięki specjalnym sensorom zamontowanym w nośniku z sieci Screen Network.

Trend rokuInterakcja i synergia - rok 2019 upłynął pod znakiem szukania interakcji i synergii z innymi mediami, dając reklamie zewnętrznej dodatkowe możliwości, choćby we współpracy z digitalem.

Prognozy na 2020Czeka nas dalsza cyfryzacja nośników, oraz dołączenie kolejnych graczy do standardu badań, umacniając ten projekt jako dominujący i ogólnopolski.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"