Rośnie globalny popyt na towary luksusowe

Pandemia koronawirusa spowodowała chwilowe zatrzymanie popytu na dobra luksusowe, jednak w pierwszym kwartale br. klienci wrócili już do zakupów towarów z wyższej półki – wynika z raportu firmy doradczej Bain & Company.

NB
NB
Udostępnij artykuł:
Rośnie globalny popyt na towary luksusowe
fot. Shutterstock.com

Wartość sprzedanych dóbr luksusowych w pierwszych trzech miesiącach tego roku wzrosła o około 1 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku, który uznawany jest przez branżę za ostatni porównywalny rok przed wywołanym pandemią załamaniem popytu.

Wzrost sprzedaży dotyczył dóbr luksusowych w kategorii: obuwie, dodatki, biżuteria oraz kosmetyki do makijażu. Z kolei na rynku chińskim i amerykańskim wzrosła sprzedaż zegarków, spadek dotyczył natomiast sprzedaży ubrań.

– Siłą napędową rynku towarów luksusowych pozostają Chiny, gdzie prym wiedzie „wielka piątka” marek luksusowych - Chanel, Gucci, Hermès, Dior i Louis Vuitton. Sporym zaskoczeniem jest znaczne odbicie na rynku amerykańskim, do czego przyczyniła się poprawa nastrojów konsumenckich, wprowadzenie pakietu stymulacyjnego oraz szybkie tempo szczepień – komentuje Katarzyna Wal, starsza managerka Bain & Company. – W tyle pozostaje rynek europejski, zwłaszcza stolice światowego luksusu tj. Włochy i Francja, do których z powodu ograniczeń w podróżowaniu nie przyjeżdżają turyści. Spore odbicie natomiast zanotowaliśmy na rynku rosyjskim – stwierdza.

Rynek wart prawie 300 mld euro

Zdaniem ekspertów z firmy doradczej Bain & Company, którzy wraz z mediolańską Fondazione Altagamma przeanalizowali trendy w branży, optymistyczny wariant zakłada, że rynek może w tym roku osiągnąć rekordową wartość 280-295 mld euro.

Pesymistyczny scenariusz przewiduje, że sprzedaż wzrośnie do 250-265 mld euro z 217 mld euro w 2020 roku, co oznacza powrót do poziomów sprzed pandemii dopiero w przyszłym roku. Tempo wzrostu sprzedaży zależeć będzie od dalszych restrykcji w podróżowaniu, akcji szczepień i rozwoju sytuacji gospodarczej.

Wpływ na sprzedaż dóbr premium miał także silny rozwój internetowych kanałów sprzedaży - ponad 85 proc. zakupów towarów luksusowych w pierwszym kwartale tego roku miało zostać zakupionych online.

- Marki luksusowe bardzo późno otworzyły się na kanał online. Teraz intensyfikują swoją obecność w sieci, inwestując na przykład w kampanie na Instagramie, co w rezultacie przekłada się na sprzedaż zarówno w sklepie stacjonarnym jak też internetowym. Choć należy pamiętać, że istotny dla budowania pozycji marki na rynku pozostaje kontakt ze sprzedawcą, bo jak wynika z naszych analiz odgrywa on kluczową rolę w utrzymaniu i wzmacnianiu lojalności klienta – uważa Katarzyna Wal.

Stabilny rozwój używanych towarów

W ostatnim kwartale można było również zauważyć trend zakupów dóbr luksusowych z „drugiej ręki”. Eksperci Bain & Company szacują, że ten segment wzrósł w ubiegłym roku do około 28 mld euro z 26 mld euro w 2019 roku.

Luksusowe, używane towary przyciągają nie tylko młodszych klientów, ale także zamożnych, którzy poszukują produktów z najwyższej półki lub mających wartość kolekcjonerską.

Jeśli obecna dynamika utrzyma się w kolejnych miesiącach, sprzedaż w tym roku ma szansę być wyższa niż w rekordowym 2019 roku.

Bain & Company to firma doradztwa strategicznego, która wspiera zarządy firm na całym świecie w podejmowaniu decyzji z zakresu strategii, organizacji, fuzji i przejęć oraz we wdrażaniu innowacyjnych technologii. Powstała w 1973 roku w Stanach Zjednoczonych i posiada 61 biur w 38 krajach na świecie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"