Rynek reklamowy przez wojnę z mniejszym wzrostem. Telewizja tylko o 1,1 proc. w górę, wideo i social media o 15 proc.

Według agencji Zenith w tym roku globalny rynek reklamowy urośnie o 8 proc., to o 1,1 pkt proc. niższa prognoza niż w grudniu ub.r. Do 2024 roku wydatki na reklamy wideo w internecie i w social media mają zwiększać się o 15 proc. rocznie, a w telewizji linerarnej tylko o 1,1 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Rynek reklamowy przez wojnę z mniejszym wzrostem. Telewizja tylko o 1,1 proc. w górę, wideo i social media o 15 proc.
fot. Shutterstock.com

Globalna wartość rynku reklamowego ma zwiększyć się w br. o 68 mld dolarów amerykańskich - z 723 do 781 mld dolarów. Zenith obniżył prognozę tegorocznej dynamiki rynku reklamowego przede wszystkim z powodu wojny w Ukrainie.

Agencja spodziewa się, że z powodu poważnych zakłóceń w Rosji i u jej najbliższych partnerów handlowych wydatki reklamowe w całej Europie Środkowo-Wschodniej zmaleją o 26 proc., przy czym większość rynków oprócz Rosji i jej głównych partnerów handlowych osiągnie wzrosty.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jedna-trzecia-zagranicznych-reklamodawcow-odmowila-prowadzenia-kampanii-w-rosji,7170002735880321a ##

Za to pozytywnymi czynnikami będą zimowe igrzyska olimpijskie, wybory śródokresowe w USA oraz piłkarskie mistrzostwa świata, które po raz pierwszy odbędą się od drugiej połowy listopada do drugiej połowy grudnia, czyli w najbardziej reklamowo intensywnym okresie roku.

Inflacja na razie słabsza od pocovidowego apetytu

Nie zmieniły się prognozy wzrostu dla Ameryki Północnej (wynoszą 12 proc.), regionu Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej (7 proc.) i Europy Zachodniej (6 proc.).

W przypadku Ameryki Łacińskiej przewidywana dynamika została obniżona z 9 do 8 proc., a w przypadku Azji i Pacyfiku - podwyższona z 6 do 7 proc. (głównie dzięki bardzo mocnym wynikom gospodarczym Indii).

W komunikacie Zenith zwrócono uwagę, że wysoka inflacja, koncentrująca się na podstawowych wydatkach, takich jak ogrzewanie, benzyna i żywność, zmusza konsumentów do zmiany priorytetów co do wydatków, zwłaszcza tych mniej zamożnych, co doprowadziło do spadku zaufania konsumentów.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marki-przywodztwo-wyzwania-komunikacja-marketing-rosja-wojna,7169866038990465a ##

- Jednak na ten moment wydatki konsumpcyjne wciąż rosną, ponieważ konsumenci wykazują duży apetyt na podróże i rozrywkę, których odmówiono im w czasie pandemii. Zaufanie przedsiębiorców jest ogólnie wysokie, a inwestycje korporacyjne rosną, przy czym istnieje niewiele dowodów na powszechne cięcie kosztów - zaznaczono.

Ponad połowa wzrostu w USA, Indie najmocniej w górę

Do tegorocznego wzrostu rynku reklamowego najmocniej mają przyczynić się USA, gdzie rynek zwiększy się o 33 mld dolarów (to 57 proc. globalnego wzrostu), głównie dzięki większym inwestycjom na obszar cyfrowy. Chiny zapewnią 9,1 proc. dodatkowych wydatków reklamowych, Japonia - 6,2 proc., Wielka Brytania - 5,8 proc., a Indie - 4,6 proc.

W Indiach rynek reklamowy zwiększy się o 20,8 proc. (to najwyższa dynamika na świecie), m.in. w związku z kampanią wyborczą oraz festiwalami, wznowionymi po szczycie epidemii.

Według Zenith w 2023 roku globalna wartość rynku reklamowego zwiększy się o 5,4 proc., a w 2024 roku - o 7,6 proc.

Inflacja także w reklamie

Wzrosty cen będą dotyczyć także powierzchni reklamowych w mediach. Zenith prognozuje, że w telewizji, która od lat notuje spadki widowni, czas reklamowy w różnych krajach podrożeje o 11-13 proc.

Ceny reklam wideo w internecie zwiększą się o ok. 7 proc. Inne formaty reklam internetowych, m.in. w social media, zanotują wzrost cen średnio o 3 proc.

Stawki za reklamy zewnętrzne i radiowe według Zenith wzrosną o ok. 4 proc., a ceny reklam w prasie drukowanej pozostaną stabilne, ponieważ zasięg prasy i popyt na reklamę w niej od lat maleją.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polska-reklama-wojna-urosla-o-2-37-mld-zl-w-2022-roku-internet-zwieksza-przewage-nad-telewizja,7169853998667393a ##

Agencja zwraca uwagę, że marketerzy, którzy po prostu kupują szerokie grupy odbiorców, aby osiągnąć pożądany zasięg, nie będą w stanie uniknąć konieczności ponoszenia większych wydatków, aby dotrzeć do tych samych odbiorców. Natomiast reklamodawcy wykorzystujący dane własne do identyfikacji swoich najbardziej dochodowych klientów i łączący je z danymi pochodzącymi od stron trzecich w celu dotarcia do najlepiej rokujących klientów za pomocą najbardziej efektywnych kanałów, będą w stanie złagodzić skutki inflacji w mediach.

- Inflacja mocno uderzy w nabywców, do których tanio jest dotrzeć, ale marki, które mądrze wykorzystują swoje dane, będą zarządzać kosztami i jednocześnie rozwijać swoją działalność - komentuje Ben Lukawski, global chief strategy officer w Zenith.

Social media i wideo online urosną o 15 proc.

W br. 62 proc. budżetów reklamowych ma trafić do internetu. W ub.r. było to 59 proc., a w 2024 roku ten udział ma wzrosnąć do 65 proc.

Zenith prognozuje, że w latach 2021-2024 nakłady na reklamy wideo online będą rosły średnio o 15,4 proc. rocznie, napędzany szybkim rozwojem connected TV (CTV), platform VoD działających w modelu reklamowym, streamingu i innych formatów wideo. W efekcie wartość tego segmentu zwiększy się z 62 mld dolarów w ub.r. do 95 mld dolarów w 2024 roku.

Agencja zwraca uwagę, że w USA oglądanie na telewizorach treści z internetu jest już częstsze niż korzystania z tv kablowej, zdobywa też coraz większą popularność w Europie Zachodniej oraz w regionie Azji i Pacyfiku.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/facebook-poland-sprzedal-reklamy-za-1-2-mld-zl-zwiekszyl-przychody-i-zysk,7169856277751937a ##

- Wprowadzenie przez serwisy SVOD (subskrypcji wideo na żądanie), takie jak Netflix i Disney+, tańszych pakietów finansowanych przez reklamy, jeszcze bardziej przyspieszy wzrost przez zapewnienie nowych, wysokiej jakości środowisk dla komunikacji marki. Mieszane modele wideo na żądanie, łączące subskrypcję z reklamą, również przyczynią się do dalszego wzrostu odbiorców wideo online na całym świecie przez pozyskiwanie konsumentów, którzy nie chcą lub których nie stać na rosnącą liczbę usług opartych wyłącznie na subskrypcji - zaznaczono w komunikacie.

W latach 2021-2024 niewiele niższą dynamikę od wideo online - 15,1 proc. - ma osiągnąć reklama w mediach społecznościowych. Przyczyni się do tego rosnąca konkurencja między platformami, prowadząca do ciągłych innowacji w zakresie formatów i ściślejszej integracji z branżą handlową. W br. ma nastąpić wzrost ze 153 do 187 mld dolarów, a udział social media w rynku reklamowym sięgnie 25 proc.

- Wideo online rozwija się, tworząc nowe możliwości budowania świadomości marki, uzupełnione przez możliwości mediów społecznościowych w zakresie efektywnego kosztowo targetowania przy niskich barierach wejścia. Wideo online stale zmniejsza różnicę w wydatkach w stosunku do telewizji, a do 2024 roku będą w połowie tak duże jak telewizji - mówi Jonathan Barnard, szef prognoz w Zenith.

TV linearna tylko 1,1 proc. w górę

Zenith zakłada, że w latach 2021-2024 wydatki reklamowe w telewizji linearnej będą rosły średnio o 1,1 proc. rocznie - z 173,6 do 179,2 mld dolarów. Na plus będzie działać inflacja, natomiast na minus utrata widowni (spadek zasięgu i efektywności będzie skłaniał reklamodawców do promowania się w większym zakresie w internecie).

Reklama kinowa i zewnętrzna, które najmocniej ucierpiały wskutek ograniczeń covidowych, mają w latach 2021-2024 zyskiwać średnio w ciągu roku o odpowiednio 11,9 i 8 proc. W ostatnich latach wielu marketerów, które w ostatnich latach musiały przenieść  wydatki do innych kanałów komunikacji, przekonały się ich skuteczności i nie czuje potrzeby powrotu do kin i na nośniki outdoorowe.

W efekcie według Zenith w 2024 roku wartość reklamy kinowej sięgnie 3,9 mld dolarów (wobec 4,8 mld dolarów w 2019 roku), a w przypadku reklamy zewnętrznej będzie to 45 mld dolarów - pierwszy raz więcej niż w 2019 roku (42,3 mld dolarów).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów