Sage: Przedsiębiorca boi się urzędnika i dlatego ponosi wyższe koszty

Na tegorocznym Kongresie Elektronicznej Gospodarki firma Sage wyliczyła, jakie koszty ponoszą polscy przedsiębiorcy z powodu braku zaufania do Państwa. Wg szacunków firmy, każdego roku jest to ok. 6 mld złotych. Kosztów tych można uniknąć, ale dla przedsiębiorców jest to trudne, gdyż boją się urzędników.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Przy okazji tegorocznego Kongresu Elektronicznej Gospodarki, minister Administracji i Cyfryzacji, Michał Boni, obwieścił sukces w postaci odblokowania ponad 3 mld złotych z programu Innowacyjna Gospodarka. Środki będą wykorzystane na 26 projektów w ramach projektu e‑administracji. Trudno kwestionować tę pozytywną wiadomość, jednak w zestawieniu z dwukrotnie wyższą kwotą obciążeń, jakie polscy przedsiębiorcy ponoszą z powodu braku zaufania do państwa, sukces rządu nieco blednie. Firma Sage, dostawca oprogramowania do zarządzania firmą dla przedsiębiorstw z sektora MSP, analizuje problematykę stosowania faktur elektronicznych. Jak się okazuje, pod tym względem w Polsce jest najgorzej – w rankingu popularności faktury elektronicznej jesteśmy na ostatnim miejscu w Europie, za takimi krajami jak Bułgaria, Litwa, Rosja, Rumunia czy Słowacja. Dlaczego jest tak źle? O wynikach badań na Kongresie informował Marek Rudziński, dyrektor finansowy Sage.

W badaniach Sage przeanalizowano opinie ponad 4,5 tys. przedsiębiorstw i ponad 1000 dyrektorów finansowych. Badano przyczyny niestosowania faktur elektronicznych. „Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego przedsiębiorcy są gotowi w 100 proc. prowadzić księgowość elektronicznie, od lat korzystają z bankowości elektronicznej natomiast wezwania do zapłaty przekazują w kosztownej i niewygodnej w obsłudze formie papierowej. W XXI wieku jest to przecież absurdalne” – mówi Marek Rudziński.

Firma Sage wykazała, że w Polsce nie ma żadnych ograniczeń technologicznych ani prawnych, które uniemożliwiałyby stosowanie e-faktur. Nasycenie przedsiębiorstw systemami wspomagającymi zarządzanie jest bardzo wysokie. Biura rachunkowe korzystają z oprogramowania, które może obsługiwać e-faktury. Z punktu widzenia uwarunkowań prawnych, Polska od początku 2011 r. (kiedy to została zaimplementowania unijna dyrektywa, regulująca kwestie obiegu e-faktur) gotowa jest do powszechnego wykorzystania faktury elektronicznej. A jednak w 2012 tylko 10 proc. firm wykorzystuje e-faktury. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii tylko 10 proc. korzysta jeszcze z faktur papierowych. „W Polsce każdego roku wystawianych jest ok. 1,5 mld faktur. Średni koszt finansowy obsługi jednej faktury papierowej wynosi 4 zł. W przypadku e‑faktury jest to koszt rzędu kilkunastu groszy. Do tego dochodzą koszty środowiskowe – społeczne. Te 1,5 mld faktur oznacza wycięcie prawie 130 hektarów lasów i zużycie mld litrów wody” – wylicza Marek Rudziński, CFO Sage sp. z o.o.

Dlaczego zatem, pomimo sprzyjających uwarunkowań prawnych i technologicznych, polscy przedsiębiorcy nie wykorzystują e-faktur? Okazuje się, że większość, choć jest świadoma zliberalizowanych przepisów i jest gotowa do stosowania e-faktur, czuje silną obawę przed zakwestionowaniem tej formy dokumentu przez urzędników skarbówki. Większość też nie jest pewna, czy e-faktury wystawione teraz za kilka lat nie będą kwestionowane. Z tego powodu przedsiębiorcy wolą pozostać przy starych rozwiązaniach i trzymać papiery w opasłych segregatorach. Od 2013 r. rozporządzenie ministra finansów zliberalizuje kwestię stosowanie e‑faktury – zostanie wprowadzona tzw. zgoda domniemana na otrzymanie faktury elektronicznej. Wg planów Komisji Europejskiej do 2020 r. elektroniczna forma faktury ma być dominującą formą fakturowania w UE. Tymczasem w Polsce wciąż boimy się urzędników. „Jesteśmy świadkami konsekwencji wieloletniej niewłaściwej polityki aparatu skarbowego państwa, który zamiast wspierać przedsiębiorców w ich rozwoju, skutecznie ich zastraszył. Myślę, że jest teraz dobry moment na wezwanie polskiego rządu do poczynienia właściwych starań, by zachęcić przedsiębiorców do stosowania elektronicznej dokumentacji, zgodnie z nurtem światowym” – kwituje dyrektor Rudziński.

Zdaniem Sage, firma, która wystawia w ciągu roku tysiąc faktur papierowych, przechodząc na formę faktury elektronicznej, zaoszczędzi do 4 tys. złotych. W przedsiębiorstwie, które wystawia 10 tys. faktur oszczędności będą 10-krotnie wyższe – 40 tys. złotych.

Pełną wypowiedź Marka Rudzińskiego, udzieloną podczas Kongresu Elektronicznej Gospodarki, można obejrzeć w sieci, pod adresem: http://youtu.be/6QqxL_E-J6g?hd=1.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online